Koulujen loppuminen myöhemmin?

Retu

Eli mitä mieltä olette ehdotuksesta, jonka mukaan koulujen kesälomat alkaisivat kaksi viikkoa myöhemmin, jotta lasten ja vanhempien kesälomat osuisivat paremmin päällekkäin. Pistin saman kyselyn myös Nuoret-palstalle.

5

445

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmen lapsen äiti

Kyllä se ainakin meille sopisi ihan hyvin. Minun ja samoin mieheni kesäloma on yleensä aina heinä-elokuussa, ei kesäkuussa.

• Kahden pojan äiti

Mielestäni on hyvä idea, että kesäloma alkaisi ja päättyisi pari viikkoa nykyistä myöhemmin. Kevät on kouluissa kiireistä aikaa kevätjuhlavalmisteluineen ja opettajille todistusten kirjoittamisineen. Kiireen tuntua lisää vielä viikkojen katkonaisuus pääsiäisen, vapun, helatorstain ym. vuoksi. Ainakaan tänä vuonna kesäsäitäkään ei ole vielä kuulunut, ja usein taas elokuussa on vielä ihania uintikelejä koulujen jo alettua. Koulun alun siirtyminen myös lyhentäisi pitkää ja pimeää syksyä, joka käy kovin raskaaksi kun syyslomaakaan ei kaikkialla saa viikon mittaisena viettää. Siis erittäin tervetullut ajatus!

• mutta

Mutta eikö ne kevättouhut yhtä kaikki ole edessä, ne vain siirtyvät viikolla-kahdella? Sama kiire, mikä nyt on toukokuun lopussa, olisi kesäkuun puolivälissä.

Ajatustahan voisi laittaa käytäntöön kokeiluluontoisena, eli palata vanhaan jos ei toimi. Vaikkapa kahtena lukuvuonna näin.
        Miten sitten siirtymäaika toimisi kun siirrytään tähän tai jos palataan vanhaan takaisin, niin kyllä viisaat opetusalan ihmiset sen jotenkin sumplivat...

• Siirtäminen hyvä

Siirtäminen onnistuu, jos keväällä pidetään kunnon pääsiäisloma. Näitä lomia pitäisi muutenkin miettiä kokonaan uudelleen. Minun puolesta sen pääsiäisloman pidennyksen voi napata vaikka hiihtolomasta. Sitä hiihtolomaa en ole koskaan oikein tajunnut, ei meillä ainakaan ole varaa mennä helmikuussa lskettelemaan, eikä kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta ottaa enää työstäkään toista lomaa, jos ollaan oltu jouluna lomalla. Se on yhtä vaikea monessa perheessä kuin syysloma, jolloin useimmat lapset ovat kotona ilman hoitajaa. Ihmettelin kovasti kun Opettaja-lehden pääkirjoituksessa otettiin niin kovasti kantaa nykyisen lomakäytänön puolesta. Minusta tämä on vain vanhoillisten ihmisten mutosvastarintaa. Koulun pitää muuttua yhteiskunnan mukana. Siirtäminen olisi hyvä.

• Mutsi

Jos syynä koko ideaan on se, ettei lapsen tarvitsisi olla niin paljon yksin, niin eihän tuo koulun päättymisen siirtäminen siihen mitään auta. Lapsihan on sitten yksin vastaavasti elokuun lopussa, kun koulu alkaisi vasta syyskuun alussa. Hölmöläisten hommaa, leikataan mattoa toisesta päästä ja lisätään toiseen päähän.

Muutenkin työpaikoilla kesälomakausi alkaa toukokuun alussa, ja osan porukasta täytyy monissa työpaikoissa ottaa lomansa alkukesästä. Näiden ihmisten lapset olisivat sitten KOKO kesän yksin eikä perheellä olisi lainkaan yhteistä lomaa. Onkos se sitten lapsen kannalta hyvä asia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe