Lisätyö?

pieni kaupankassa

Hei!

Työsopimuksessani olen luvannut, että voin tehdä myös lisätyötä. (Tyhmänä en tajunnut kysyä sitä kirjoittaessa mitä se tarkoittaa.)
Onko minun pakko tehdä lisätyötä niin paljon kuin työnantaja haluaa? Vai voinko sanoa sopimukseeni vedoten, että teen vain 10 tuntia viikossa, joka sopimuksessani lukee?
Yritin tutkia TES:iä, mut täyttä varmuutta asiasta en saanut..

Kiitos jos joku osaa auttaa minua!

8

4215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyppi88

Ylityö on aina sovittava esimiehen ja työntekijän välillä eikä siihen voi pakottaa. Mutta tuo lisätyö riippuu vähän siitä miten se on sopimuksessa sanatarkasti, jos siellä tosiaan lukee että VOIN tehdä lisätyötä niin silloin teet jos haluat, mutta työnantaja voi vedota siihen jos et kuitenkaan tee vaikka olet periaatteessa luvannut..

• ...

Työsopimuksessa lukee "työntekijä suostuu tarvittaessa tekemään lisätyötä plaaplaaplaa lain edellyttämin ehdoin." Aika outo säännös, ton mukaanhan mun pitäs aina tehdä työtä ku kauppa vaan sitä tarvii, eikä sopimuksesta tarvii välittää pätkääkään..

• tyyppi88
        ... kirjoitti:

Työsopimuksessa lukee "työntekijä suostuu tarvittaessa tekemään lisätyötä plaaplaaplaa lain edellyttämin ehdoin." Aika outo säännös, ton mukaanhan mun pitäs aina tehdä työtä ku kauppa vaan sitä tarvii, eikä sopimuksesta tarvii välittää pätkääkään..

Joo vilkasin omaa soppariani ja on sielläkin toi teksti. Se on kai sitä varten, että kaupanalalla noi työajat vaihtuu koko ajan jos esim joku on kipee ni sitä täytyy tuurata jne. eli se siis tarkottaa sitä, että suostut ylittämään tuntisi jos se sinulle sopii.

• aloittaja...
        tyyppi88 kirjoitti:

Joo vilkasin omaa soppariani ja on sielläkin toi teksti. Se on kai sitä varten, että kaupanalalla noi työajat vaihtuu koko ajan jos esim joku on kipee ni sitä täytyy tuurata jne. eli se siis tarkottaa sitä, että suostut ylittämään tuntisi jos se sinulle sopii.

Meillä kun tehdään koko ajan sopparin ylittäviä tunteja. Ja vaikka nyt olen toivonut että haluan tenhdä vain sopimuksen verran, niin silti työvuorolistoihin ilmestyy tunteja tuplana... Ymmärrän että esim joulun aikaan tarvitaan enemmän työtunteja kaupassa, mutta nythän on tosi hiljaista aikaa ainakin meillä...

• uskomatonta touhua

Alalla kuin alalla tarkoittaa: kun olet tehnyt
      7.5 h töitä ja työt jatkuu, niin seuraava puolituntia on lisä työtä, ja taas sen jälkeen alkaa uusi laskenta työtunneista. Tällä tavalla työnantaja yrittää välttää PEKKAS-päivien korvaamisen. Siis tarkoitan tässä yhtä työpäivää.
      Tämmöinen menettely on laitonta, eikä mene läpi missään oikeusasteessa. Ylityöt toki korvaavat.

• kat

lisätyö on työ josta maksetaan korottamaton palkka kunnes lain tarkoittama tunti määrä täyttyy 40h viikossa

• silliä sillekin

Anteeksi. Olen ulkomaalainen, enkä tiedä mikä olisi oikea tapa sanoa lisätyöstä:
        Työskennellä puolitoista/kaksi normia säännöllisestä työtuntimäärästä? Onko näin oikein, vai voiko sanoa toisin?

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      210
      2793
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      125
      2659
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      77
      1743
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      233
      1305
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      63
      1288
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1098
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1001
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      841
    9. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      823
    10. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      823
    Aihe