Kotiviini

Kirsikka

Viime kesänä tein kotiviinin 1.kerran. Mistäs muusta kuin kirsikoista,onnistui kohtalaisesti ja tänä kesänä on uusi yritys. Ominaispainon mittamminen näyttäisi olevan tärkeätä. Onko joillakin kokemuksia kotiviinin valmistuksesta, etenkin "pikku nikseistä?"

17

2324

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hajupoika

Pul pul käsitteli aihetta aivan äskettäin ja ninmimerkkikin jälleen kiinnostui. Viimeksi tänään olen aihetta käsitellyt kun "kanat" nokkivat kovin pahanilkisesti.
      Kotiviinin, erinomaisen, maistuvan valmistuksessa on samat säännöt kuin hyvän ystävän kanssa. Hyvin harvalta se onnistuu - etikkaa kovin tarjotaan viininä ja etikan tuoksu on näillä palstoilla vallitseva. Nenäni, kieleni ja muut aistini kyllä huomaavat milloin on tarjolla "laatuviiniä" ja sitä hajupoika halajaa ja uskoakseni jaksaa "kypsyttää" ja aistii sen kehittyvän kun on malttia seurata sitä hellien ja hoivaten kuten hyvää ystävää kuuluukin. Viini kuten ystäväkin on pidettävä hyvässä hoivassa - se ei siedä minkäänlaista pettämistä ei missään kehitysvaiheessa alkaen raaka,aineen, hiivan. astian ja välineiden puhtauden, lämpötilan, jatkuvan lempeän tarkkailun, aromien hallinnan ja lopulta käymisen päätyttyä kirkkaan viinin puhtaaseen pulloon tiiviillä korkilla pullottaen ja kapsyloiden ja viimeksi kauniin etiketin liimaamisella tietoineen oikeaan pimeään tasalämpöiseen kellariin säilymään metelöimättä.
      Viini pitää ystävällisestä kohtelusta ja hiljaisuudesta. Laadusta riippuen voit alkaa siitä nauttimisen muutaman kuukauden tai muutaman vuoden kuluttua. Kärsivällisyys palkitaan - uskomattoman hyvin niin ystävyydessä kuin viinin valmistuksessa. Toivotan kaikkea hyvää Sinulle -
      uskollisuus palkitaan ylen runsaasti !

• hajupoika

Välineet:
      - astia n. 25 l lasipullo tai muovinen reunassa merkkejä tilavuudesta litranmitta ja pikkumitta
      - vaaka; raaka,aineiden painon mittaukseen myös pienten määrien
      - ominaispainomittari sokeripitoisuuden, makeuden, "kuivuuden ym mittaukseen
      - alkometri alkoholipitoisuuden mittaukseen
      kotiviinissä alkoholiprosentti saa mielestäni olla aika korkea, säilyvvyden, ei humalan takia
      - lappo viinin siirtämiseen astiasta toiseen
      - siiviläpussi marjoille ja hedelmille
      Käytä vain parhaita raaka-aineita ja tunnettujen valmistajien hiivoja, lisäaineita ja muita tykötarpeita. Mahdollinen korkea hinta tulee usein takaisin laadussa korkojen kanssa.
      Tässä "lonkalta" joitain. Toisilta lisää ja kysyä saa ?

• Kirsikka

Kiitos, hyvät neuvot ovat tarpeen kotiviinin valmistamisessa, pienikin virhe voi tuntua tuotoksessa.
      Tiedä häntä näistä lämmöllä ja rakkaudella nautituista viinin maistajaisista, taitaapi näillä vuosilla jo parhaimmat mehut olla tipotiessään. Yritystä kaikessa on hyvä olla mukana!Kirsikkapuut jo kukkivat lumihuntuisina, joten satoa on odotettavissa.

• hajupoika

"rakkaudella tehty on aina kaunista vajavaisenakin" on usein siteeraamani kiinalaisen mestarin toteamus. Tämä pätee kaikkeen tekemiseen.
        Itsellä valmistui juuri rosé-viini kirkkaana makeutettavaksi ja pullotettavaksi. Maistella piti, että saa sopivan makeuden.
        Olimme hyvin tyytyväisiä makuun jo tässä vaiheessa - ei mitään sivumakuja ja kirkkaus oli oikein hyvä samoin väri, maku sopivan marjainen ja happoinen - syysiltoina saattaa olla jo oikein maistuvaa maisteltavaa "kynttilän valossa".
        Voikukan kukinnot taitavat olla nyt parhaillaan - tiedätkö kuinka hyviä viiniaineksia vihatuista rikkakasveistammekin voi saada. "Rentunruusu" on toinen pikantti kasvi ?

• Kirsikka
        hajupoika kirjoitti:

"rakkaudella tehty on aina kaunista vajavaisenakin" on usein siteeraamani kiinalaisen mestarin toteamus. Tämä pätee kaikkeen tekemiseen.
        Itsellä valmistui juuri rosé-viini kirkkaana makeutettavaksi ja pullotettavaksi. Maistella piti, että saa sopivan makeuden.
        Olimme hyvin tyytyväisiä makuun jo tässä vaiheessa - ei mitään sivumakuja ja kirkkaus oli oikein hyvä samoin väri, maku sopivan marjainen ja happoinen - syysiltoina saattaa olla jo oikein maistuvaa maisteltavaa "kynttilän valossa".
        Voikukan kukinnot taitavat olla nyt parhaillaan - tiedätkö kuinka hyviä viiniaineksia vihatuista rikkakasveistammekin voi saada. "Rentunruusu" on toinen pikantti kasvi ?

Hyvä Veli,voisitko vihjata minulle mistä "rikkaruohoista" voisi valmistaa viintä. Nyt on nostetta viininvalmistukseen sisältäen lämpimät kesäiset ajatukset.Onko ruusunmarja kelvollinen viiniaineeksi?

• hajupoika
        Kirsikka kirjoitti:

Hyvä Veli,voisitko vihjata minulle mistä "rikkaruohoista" voisi valmistaa viintä. Nyt on nostetta viininvalmistukseen sisältäen lämpimät kesäiset ajatukset.Onko ruusunmarja kelvollinen viiniaineeksi?

Ruusunmarjat ovat erinomaisia kun vain löydät saastumattomia marjoja syksymyöhällä.Kuivatus parantaa sen kuten monien muittenkin aromia. Lakkaviinistä taisin jo kertoa, että kielen vei mennessään. Makujen takia näitä kannattaa kokeilla ja tutkiskella.
        Paljon on sellaista tietoa, jota ei ole sopivaa kertoa yleisillä sivustoilla, vaikka ovat täysin laillisia, koska jotain on jätettävä omaan ja aivan joittenkin tietoon. Muista kuitenkin, että juurekset, kuten punajuuri on laiton aine, enkä itse missään olosuhteissa alkaisi sekoilemaan.
        Vain kaikkein parhaita on hyvä kokeilla, ei humalan vaan erinomaisten makunautintojen vuoksi.
        Voikukan kukintojen nyppiminen on aika työlästä saasteettomalta nurmikolta.
        Aromia voi vahvistaa monilla keinoilla. Itse kokeilin maitohappokäymistä, josta Alkossakaan ei osattu sanoa mitään,eikä markkinoida "herkkävatsaisille", kuitenkin valmistajat kertovat asiasta nettisivuillaan.
        Uskon käyvän kuten mehuissa ja eräissä meijerituotteissa - asiaan saan vahvistusta muutaman kuukauden kuluttua omasta pullosta.

• Frederiikka
        hajupoika kirjoitti:

Ruusunmarjat ovat erinomaisia kun vain löydät saastumattomia marjoja syksymyöhällä.Kuivatus parantaa sen kuten monien muittenkin aromia. Lakkaviinistä taisin jo kertoa, että kielen vei mennessään. Makujen takia näitä kannattaa kokeilla ja tutkiskella.
        Paljon on sellaista tietoa, jota ei ole sopivaa kertoa yleisillä sivustoilla, vaikka ovat täysin laillisia, koska jotain on jätettävä omaan ja aivan joittenkin tietoon. Muista kuitenkin, että juurekset, kuten punajuuri on laiton aine, enkä itse missään olosuhteissa alkaisi sekoilemaan.
        Vain kaikkein parhaita on hyvä kokeilla, ei humalan vaan erinomaisten makunautintojen vuoksi.
        Voikukan kukintojen nyppiminen on aika työlästä saasteettomalta nurmikolta.
        Aromia voi vahvistaa monilla keinoilla. Itse kokeilin maitohappokäymistä, josta Alkossakaan ei osattu sanoa mitään,eikä markkinoida "herkkävatsaisille", kuitenkin valmistajat kertovat asiasta nettisivuillaan.
        Uskon käyvän kuten mehuissa ja eräissä meijerituotteissa - asiaan saan vahvistusta muutaman kuukauden kuluttua omasta pullosta.

oletpa monipuolinen ihminen! Taidanpa kokeilla kotiviinin valmistusta! Ja mikäs on tehdessä, kun lupasit vastata kysymyksiinkin!

Muuten: se kiitoksen sana, se on suomalaisessa kokemukseni mukaan lujassa.

Haluaisin kuitenkin Sinulle Hajupoika sanoa kiitoksen. Olet persoonallisella kirjoittelullasi - monipuolisuudellasi - herättänyt elämään tätä 65 palstaa.

Tästä annan *KIITOKSEN* papukaijamerkkien kera!

Enpä ole paljonkaan - tuskin ollenkaan - kirjoituksiisi vastaillut.

Miksi? Ehkä siksi, että kosketat alueita sisimmässäni "perimmäisten kysymysten äärellä" tavalla, joka poikkeaa omastani.

Keskustelu Sinun ja Lillin välillä on ollut ajatuksia herättävää.

Toivoisin Sinun osallistuvan keskusteluihin - laajemminkin - ei vain omiin aloittamiisi!

Jotenkin minusta tuntuu, että häiriköinti ei ole ominta itseäsi...

Mutta tämähän on kanamaista ajattelua ... hmm ... :)

Lämmöllä... §(*:*)§...

• hajupoika
        Frederiikka kirjoitti:

oletpa monipuolinen ihminen! Taidanpa kokeilla kotiviinin valmistusta! Ja mikäs on tehdessä, kun lupasit vastata kysymyksiinkin!

Muuten: se kiitoksen sana, se on suomalaisessa kokemukseni mukaan lujassa.

Haluaisin kuitenkin Sinulle Hajupoika sanoa kiitoksen. Olet persoonallisella kirjoittelullasi - monipuolisuudellasi - herättänyt elämään tätä 65 palstaa.

Tästä annan *KIITOKSEN* papukaijamerkkien kera!

Enpä ole paljonkaan - tuskin ollenkaan - kirjoituksiisi vastaillut.

Miksi? Ehkä siksi, että kosketat alueita sisimmässäni "perimmäisten kysymysten äärellä" tavalla, joka poikkeaa omastani.

Keskustelu Sinun ja Lillin välillä on ollut ajatuksia herättävää.

Toivoisin Sinun osallistuvan keskusteluihin - laajemminkin - ei vain omiin aloittamiisi!

Jotenkin minusta tuntuu, että häiriköinti ei ole ominta itseäsi...

Mutta tämähän on kanamaista ajattelua ... hmm ... :)

Lämmöllä... §(*:*)§...

Vanha sanonta on " Tulee tehdä hyvää vähän, mutta usein." Kun joku antaa paljon, hän ei anna vaan myy. Kiitollisuudenvelkakaan ei saa kasvaa liian suureksi, joku voi huomata sen mahdollisuuksiinsa nähden liian ylivoimaiseksi ja katkaisee suhteet.
        Velallisesta ja velkojasta tuleekin vihamiehet kun velallinen vetäytyy pois maksamatta.
        Epäjumalakaan ei halua nähdä kuvanveistäjäänsä, joka on sen tehnyt.
        Antamisen taito on se, että se maksaa vähän, on toivottu ja näin arvokkaaksi tunnettu.
        Mieleni tekisi jatkaa Aisopoksen tarinalla, mutta ei kaikkea kakkua syödä yhdellä aterialla.
        Jos "kanan" aivoissa syntyy yhtäkkiä tällaisia ajatuksia se panee epäilmään, että:
        KANALLA ON KETUNHÄNTÄ KAINALOSSA ?

• Sandra

Viinin valmistuksessa on hyvin tärkeetä välineiden puhtaus. Ostan erikseen desifioimis ainetta, jota ei ole pakkauksessa ja varmistan puhtauden. Teen valmispakkauksista jossa on hiiva,käymisen pysäytys, ravinneseos, kirkastusaine ja hapote.En ole oikein osannut käyttää ominaispaino mittaria, mutta olen ollut "tarkkana" että viini on käynyt loppuun ja makeuden olen todennut maistamalla. Viinini ovat onnistuneet oppirahojen jälkeen. Nyt 15 vuoden jälkeen olen jo aika tekijä ja ystävät usein kyselevätkin onko valmista. Minulla on omasta takaa saatavilla puutarha tuotteita, joista voi vain valikoida aineet. Kirsikkapuuni ikävä kyllä runteli jänöt pari vuotta sitten joten sitä en ole enää tehnyt.
      Näin keväällä teen raparpereistä .Vain varhaisesta tulee tosi hyvä viini. Sen kypsyttäminen,varastointi vaatii noin vuoden tai puolitoista. Kun olen tehnyt mustasta viinimarjoista mehut teen "perskoista" viinin. Kerään viinimarja lehtiä lisukkkeeksi ja jos on marjoja viellä jäljellä noin litran verran, valkoiset tai punaisetkin käy. Siitä olen saanut hyvän ruoka viinin. Mielestäni kotiviinit ei säily vuosia, joidenkin maku kuivuu. Yleensä varastoin korkeintaan 4 vuotta. Mansikoista saa myös hyvän viinin käytän marjoja tai hedelmiä aina reilusti ohjeen mukaan joskus ylikin. Omena viini on ollut myös ystävieni suosiossa, sen teen aina vaaleasta kuulaasta, mielestäni siitä tulee paras, minun omena lajikkeistani.Pesen ja pilkon omenat pieniksi, en kuori enkä poista siemeniä, käytän aina harsopussia, jolloin on helppo saada mössö pois.
      Harjoitus tekee mestarin. Pidin alussa päiväkirjaa viinin valmistus vaiheista hyvin tarkaan ja valmiin viinin kypsymis ajoista ja mausta. Alussa minulla oli intoa ja välillä oli kolmekin saavia käymässä, haitta vaikutuksena vieraita tahtoi olla joka päivälle;)
      Valmiin pakkauksen mukaan on helppo tehdä, mutta kirjastossa on saatavilla kirjoja joissa on "oikeaa viinin tekoa". Ystävättäreni ei suostu ostamaan valmis pakkauksia. Hänen viininsä ovat myös hyviä, tuntuvat jotenkin täyteliäisemmiltä.
      Makuutan viinit puoli lämpimässä varastossa talvella 12-14. Onnea ja mielenkiintoa viinin tekoon se on hauskaa hommaa, tuntuu että valmistaminen on hauskempaa kuin juominen. Usein valmista maistaessa on jo suunnittelemassa miten sen viellä voisi parantaa tai mitä seuraavaksi valmistaa.

• Kirsikka

Juuri nyt minulle tuli hurja motivaatio vastauksia
        lukiessani valmistaa viiniksi valkoiset- ja punaisetviinimarjat pakastimesta. Tulee mitä tulee
        mutta yritystä ja intoa on vaikka toisille jakaa.
        Joskus on tarjoiltu voikukkaviiniä, maistui makealle oli jotenkin liköörimäistä, liekö ollut sokeria liikaa. Kotiviinissä on aina mukana tunne ja tunteellahan sitä valmistaa.On hyvä pysyä avoimena uusille asioille, kaikenlisäksi tässä on mukana halu tuottaa ystäville uusia raikkaita makuelämyksiä. Odottelen siis sitä pulputusta.

• hajupoika
        Kirsikka kirjoitti:

lukiessani valmistaa viiniksi valkoiset- ja punaisetviinimarjat pakastimesta. Tulee mitä tulee
        Joskus on tarjoiltu voikukkaviiniä, maistui makealle oli jotenkin liköörimäistä, liekö ollut sokeria liikaa. Kotiviinissä on aina mukana tunne ja tunteellahan sitä valmistaa.On hyvä pysyä avoimena uusille asioille, kaikenlisäksi tässä on mukana halu tuottaa ystäville uusia raikkaita makuelämyksiä. Odottelen siis sitä pulputusta.

Kierrellessäni Etelä-Suomen rannikkoa viikonvaihteen tienoilla huomasin, että on niitä voikukkia nyt ja aivan parhaimmillaan kesantopellot keltaisenaan. Ei kun poimimaan heti eikä viidestoista päivä !
        Viinin makeuden voi säädellä sokerin määrässä. Ominaispainomittarin ollessa hieman alle 1000 luulen sen olevan suullesi sopivaa. Valkoviini alkaa tuntua kovin makealle jo 1005 tienoilla.
        Sherryhän saa taas olla jopa 1020-30, että maistellen. Makeutta saa lisää muttei vähennetyksi. Muitakin luonnonyrttejä alkaa olla.
        Itse ihmettelin männynherkkutattien ilmestymistä jo tähän aikaan !

• Kirsikka
        hajupoika kirjoitti:

Kierrellessäni Etelä-Suomen rannikkoa viikonvaihteen tienoilla huomasin, että on niitä voikukkia nyt ja aivan parhaimmillaan kesantopellot keltaisenaan. Ei kun poimimaan heti eikä viidestoista päivä !
        Viinin makeuden voi säädellä sokerin määrässä. Ominaispainomittarin ollessa hieman alle 1000 luulen sen olevan suullesi sopivaa. Valkoviini alkaa tuntua kovin makealle jo 1005 tienoilla.
        Sherryhän saa taas olla jopa 1020-30, että maistellen. Makeutta saa lisää muttei vähennetyksi. Muitakin luonnonyrttejä alkaa olla.

Kiitos kaikille hyvistä viininteko ohjeista. Alkuvaihe on mennyt ok, koska käymisreaktio on alkanut. Värikin näyttää kauniilta, maku pitää jännitystä yllä. Etiketti tarrojen suunnittelu on käynnissä. Tässä sitä on jännitystä ja sisältöä
        päiviin - ihmettelenkin miten hauskaa touhua tämä on seurata viinisammion salaisuutta. Pohdin onko viinillä oma taikansa joka pitää valmistajan
        jännitystä yllä! Siinähän se, tässä iässä voi asioiden kanssa olla vähän sentimentaalinenkin.

• River
        hajupoika kirjoitti:

Mitä kumman viiniä voikukista tulee? Niissähän on kamala maku. Sokerillako maku otetaan? Sehän on silloin sokeriviiniä?
        Eikö se, mistä viini tehdään ole maun antaja ja perusmakua sitten makeutetaan. Näin minä ymmärrän viininteon.

• hajupoika
        Kirsikka kirjoitti:

Kiitos kaikille hyvistä viininteko ohjeista. Alkuvaihe on mennyt ok, koska käymisreaktio on alkanut. Värikin näyttää kauniilta, maku pitää jännitystä yllä. Etiketti tarrojen suunnittelu on käynnissä. Tässä sitä on jännitystä ja sisältöä
        päiviin - ihmettelenkin miten hauskaa touhua tämä on seurata viinisammion salaisuutta. Pohdin onko viinillä oma taikansa joka pitää valmistajan
        jännitystä yllä! Siinähän se, tässä iässä voi asioiden kanssa olla vähän sentimentaalinenkin.

Kärsivällisyyttä, huolellisuutta, puhtautta ja jälleen huolellisuutta ja kärsivällisyyttä....
        Nainen ja viini ovat samanlaisia; vanhetessaan hyvä vain paranee - huono muuttuu etikaksi.
        Kerro loppuvuodesta miten kävi ?
        Tuleekohan viini tekijäänsä ?

• hajupoika
        River kirjoitti:

Mitä kumman viiniä voikukista tulee? Niissähän on kamala maku. Sokerillako maku otetaan? Sehän on silloin sokeriviiniä?
        Eikö se, mistä viini tehdään ole maun antaja ja perusmakua sitten makeutetaan. Näin minä ymmärrän viininteon.

Kummallista miten monet asiat muuttuvat kun niitä aletaan jalostamaan. Yksityiskohtaisia neuvoja ja reseptejä on turha tähän laittaa - niitä löytyy.
        Raparperi on nyt parhaillaan jossain jo vanhaakin, mutta oivallinen aine eikä lainkaan sellainen kuin raakana syödessä. Mehunakin se on oivallinen janojuoma. Eri raaka-aineita sekoitelen saadaan usein parempaa ja siinähän se mestariuden salaisuus onkin.
        Samasta savenpalastakin syntyy eri tekijäin valmistamana kovin erilaisia ruukkuja ym...

• Penelope
        Kirsikka kirjoitti:

Tekisitkö Kirsikka kirsikkaviiniä niin, että jos Odysseus kosisi niin mahdollisesti tulisi pienet häät jossain Sastamalan vanhan kirkon tai Taik..... vaiheilla, jos kosisi. Minä ainakin sanoisin heti; TAHDON !
        Narsisti voi olla aivan ihana aviomies - jos joku särkee sen peilin ?

• Kai de Puu
        Kirsikka kirjoitti:

Sherry on nyt pullotettu. Maitohappo oli muuten aivan hyvä juttu. Pullotuksen jälkeen opetin apulille kapsyylin laiton ja sen jälkeen liimaillaan etiketit paikalleen.
        Naisihmiselle pitää muistuttaa, että Fairit eivät ole viininvalmistajan pesuaineita kuin korkeintaan esivaiheessa. Mieluummin ei lainkaan.
        Jouluna sherru voi jo maistua. Konjakki tai muu väkevä sopii hyvin jotta .... noh !
        Sinähän et itse juo vaan maistelet hyvässä seurassa kuten hajupoikakaan - olisikohan mahdollista ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe