Äiti+lapsi kahden marokkoon

Äitijapoika

Olen lähdössä 18.10. lennolla Agadiriin kahden 10v. poikani kanssa. Olen saanut hurjasti mielenkiintoista ja varmasti hyödyllistä tietoa tältä palstalta, kiitos siitä erityisesti Kaleville ja kahdelle Rouvalle!
Muutama asia vielä mietityttää ja toivoisinkin että saisin vastauksen vielä ennen lähtöä.

Ensinnäkin kieli. Enkku sujuu, Espanja olisi minulle helpompaa kuin Ranska mutta taitaa olla niin että Espanjaa ei paljon puhuta? Mikä on hyvä tervehdys kun astutaan kahvilaan, kauppaan tms? Jos käymme Salon Kamalissa kampaajalla, puhutaanko siellä yhtään englantia vai pitääkö ottaa ranskan sanakirja ja elekieli peliin?

Sitten raha. Kannattaako/voiko maksaa enimmäkseen Visalla vai pitäisikö panostaa käteiseen? Ilmeisesti rahaa vaihdetaan helpoiten hotellissa, vaihtavatko myös lähtiessä takaisin euroiksi jos nyt paljon sattuisi jäämään? Pitäisikö passit ja rahat säilyttää hotellihuoneen säilytyksessä vai mukana?

Sitten vielä kysymys vaatetuksesta. Pidän paljon toppeja, siis hihattomia ihan siistejä paitoja siistin hameen ja housujen kanssa. Onko niin että kaupungilla pitäisi kuitenkin laittaa olkapäät peittävä paita päälle vai käykö siisti hihatonkin paita? Se rusketus olis niin kiva...

Laittakaa ihmeessä vinkkejä myös siitä mitä kivaa tekemistä voisi Agadirissa olla 10v pojalle ja äidille!

3

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskoisin, että teillä tulee olemaan mielenkiintoinen matka.-Marokossa puhutaan arabiaa ja ranskaa. Englantia,saksaa,espanjaa vähemmän.Ranskan sanakirja voi auttaa, mutta elekieli täydennyksenä on oiva juttu. Monet kauppiaat puhuvat ja ymmärtävätkin hieman suomea.Luulisin vaikka en tiedä, että tuossa Salon Kamalissa puhutaan ainakin vähän englantia.-Teette paikalliseen ihmiseen vaikutuksen, jos tervehditte sanomalla: Salam aleikum.Sitä voi käyttää mihin aikaan tahansa.Tuohon tervehdykseen vastataan suunnilleen aleikum msalam.Tietysti myös tuo ranskan bonjour tai kirjoitettiinko se näin.Kiitos on arabiaksi shukran.Kiitos paljon: shukran bsef.Olkaa hyvä miehelle sanottuna: minfadlak ja naiselle min fadlaki.Suunnilleen näin.Itse menen usein sekaisin tuon olkaa hyvän kanssa.Valuutta: Euron kurssi dirhamiin on tällä hetkellä hyvä.Visalla voi maksaa ja Visalla voi myöskin nostaa valuuttaa.Esim.Hotelli Kamalin talossa (Hassan II kadulla on rahanvaihto ja-nostopaikka. Myöskin automaateista kadulla voi Visalla nostaa rahaa.Hotellit vaihtavat myös.Ainakin aikaisemmin kurssi oli aivan sama vaihtoiko rahaa rahanvaihtopisteissä vai hotellissa.Dirhamien vaihto euroiksi käy ainoastaan lentoasemalla kotiin lähdettäessä.Kurssi on tällöin huonompi.Suosittelen, että vaihdatte kerrallaan vai pienehkön määrän, juuri tuon hankalahkon takaisinvaihdon takia.-Itse säilytän aina passin ja matka-asiakirjat sekä rahat hotellihuoneen kassakaapissa. Se on tietysti makukysymys, mutta itse olen jo siihen tottunut. Se tietysti maksaa vähän, mutta "Vara on viisautta eikä vahingon enne". Vuokra tallelokerosta on hotellista riippuen ollut n.150-170 euroa/viikko.(1 dirham on noin 0,10 euroa).Vaatetus:En kovinkaan suuressa määrin ymmärrä naisten vaatteista, mutta Marokko on suhteellisen vapaamielinen maa.Tuo mainitsemanne hihaton juttu kyllä käy.Ei siellä tietääkseni olkapäitä tarvitse peittää.Kyllä siellä näkee kaupungilla myös shortseihin pukeutuneita turisteja.Marokko on islamilainen maa, mutta älkää ymmärtäkö minua väärin jos sanon että "vähän liikaa on parempi kuin liian vähän".Ei tähän pukeutumisjuttuun siellä kukaan puutu.Liian vähäinen herättää kuitenkin kiusallista huomiota. Summa summarum: esittämänne asukokonaisuus on ihan hyvä.- Mitä sitten tehdä lapsen kanssa.Agadirissä on lintupuisto keskustassa HassanII kadun ja Blv 20 ayotin välillä.Lisäksi siellä on mahdollisuus ajaa minijunalla. Lähtöpaikka on tuolla 20 ayot kadulla tuon lintupuiston toisen portin edessä. Juna kiertää kaupungissä ,ja se on ihan kiva myöskin aikuisille.Agtadirissä on kaksi Mac Donalssia.Toinen Mohamed V kadulla hotelli Saharan edessä (keskustassa) ja toinen rantabulevardilla.Kannattaa kokeilla myöskin jäätelöä.Kioski runsain valikoimin on rantabulevardilla Mac Donalssin vieressä.Agadirissä on mahdollisuus tietysti ratsastaa kamelilla.Itse sorrun päivittäin siellä ollessani katukahviloihin ja niiden suussa sulaviin leivoksiin ja pikkuleipiin.Tietysti makuasia.Toivon äidille ja pojalle oikein hyvää matkaa.

      • Äitijapoika

        hurjasti Kaleville! Varmasti ratsastamme ainakin kamelilla ja minä rakastan katukahviloita eli niissä istumme niin paljon kuin poika vaan jaksaa =)


    • Arja ja Ritva

      Kampaamossa ymmärretään hyvin englanti.Aikaisemmassa viestissä unohdimme mainita palvelurahasta. Kampaamossa usein toinen henkilö pesee hiukset, on kohteliasta antaa pieni korvaus hänelle. Yleisesti esim. ravintoloissa annetaan palvelurahaa.Kalevi kertoi aikisemmin hyvin muista asioista.Naisten pukeutumiseen lisäisin, etttä voi liikkua hihattomassa topissa sekä shortseissa.Agadirista löytää niin äidille kun lapsille edullisesti vaatetta.Rantakadullu hinnat pikkuisen kalliinpia,hinnoista ei voi tinkiä.Olemme syönneet joka matkalla jäätelöä tai jäätelöannoksia, niitä voi lapsille ostaa turvallisesti.Lapset voi ottaa iltaisin mukaan syömään,launtai iltaisi näkee perheitä ruokailemassa ravintolassa myöhäänkin.Toivotamme teille erittäin mukavaa lomaa Agadirin.Olisi mukavaa kuulla loman jälkeen mitä piditte kyseisestä lomapaikasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      325
      2675
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2012
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1124
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      70
      988
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      910
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      276
      798
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      714
    Aihe