Vuosien varrella on tullut törmättyä alkuperäiskuntoisella amerikanpelillä ajellessa hämmästyttävän ylimieliseen suhtautumiseen joidenkin mobilistien taholta ja on jäänyt ajatteluttamaan mobilistien suhtautuminen muihin harrasteautoilijoihin.
Mikä on esimerkiksi siinä, että hienosti laitetut 70-80 lukujen hottentottipelit fleikkimaaleineen ihmevanteineen, perännostoineen saavat osalleen lähinnä sääliä, taikka suoranaista viistoilua ”paremmilta” harrastajilta? Ne autothan ovat oman rakenteluaikansa kuvia ja kulttuuriperintöä, ja jos ne ovat säilyneet ns. loistossaan tähän päivään saakka, niin suurempi vääryys olisi entisöidä yli 25 vuotta hottentottiasussa ollut vehje.
On muuten käsittämätöntä, että harrastajajärjestö on saanut viranomaisoikeuksia tähän asti museotarkastuksen muodossa. Ei voi välttyä ajatukselta, että jos hyvä kaveri tuo näytille pelinsä joka on rajatapaus museokelpoinen, niin näyttäisikö vaikka lounaan jälkeen auto museokilpien arvoiselta. Sen sijaan sopivasti olemuksellaan ärsyttävä rokkimies menee näyttämään autoa joka ei ole entisöity, vaan kuluneita paikkoja siistittyinä/uusittuina jopa alkuperäisosilla, niin kuinkas käy? Eipä ole alkuperäiskuntoinen eikä entisöity, voi vaan arvailla tuleeko hyväksyntä.....Toinen pointti samaan asiaan on sitten suoranainen ammattitaidottomuus/tietämättömyys. Jonkun verran näkee autoja MR kilvin jotka ovat kovin alkuperäisen oloisia, mutta sitten lähemmässä tarkastelussa näkyy vaikkapa nykyradio, joka toki voi olla omistajan tarkastuksen jälkeen laittama. Mittaristot ja pakoputkistot ovat myös monesti ei alkuperäisinä lävitse meneviä ja helposti näkyvä juttuja. Äskeisellä en muuten tarkoita niitä muutamia rodattuja pelejä joihin sai aikaisemmin mustat kilvet takaisin uudelleenkatsastuksen yhteydessä, nythän tuotakaan ongelmaa ei ole.
Harrastus itsessäänhän on kallis, ja varmaankin siitä johtuu, että yllättävän usein mobilistit ovat yhteiskunnallisesti kohtuullisen vaikuttavilla paikoilla sekä yrityselämässä, että julkisella sektorilla veronmaksajien palkkalistoilla. Tulee väistämättä mieleen, että onko tällä väellä mielenkiintoa saada esim.yli 30 vuotiaille harrasteajoneuvolle helpotuksia vaikkapa käyttömaksujen tai vakuutusten suhteen. Eipähän pääse sekoittumaan Hienojen Herrojen Fiini Autoharrastus duunareitten ja rokkimiesten epäilyttäviin puuhiin. Onneksi uusi katsatuspykälä poistaa ainakin MR-päätöksen näiltä ns. hyvä veli touhuajilta, vaikka suositushan heille edelleen jää.
Lopuksi on pakko päästää ilmoille vielä vanha heitto suuren yleisön huomion kohteista. Tilaisuuksissa joissa on esillä sekä harraste-, että mobiilikalustoa yleisön mielenkiinnon kohdentuminen kohtuukuntoisiin länsiautoihin saa aikaan käsittämätöntä jupinaa, kun ei viimeisen päälle entistetty varsinkin saksalainen tai puhumattakaan itäeuroopalainen kalusto saa ansaitsemaansa huomiota.
Harrasteautoilu vs. mobilismi.
21
10379
Vastaukset
- hottentotti
pussihousu on pussihousu vaikka sen voissa paistais. ikäväähän se kyllä on
- whiic
Olen hyvin pitkälti samaa mieltä nimim. Kukon kanssa vaikken hottentottiautoja harrastakaan.
SA-HK:n pussihousumeininki aiheuttaa pahennusta monissa piireissä - luonnollisesti tietenkin eniten jenkkien kanssa pelatessa useimmiten.
"Tulee väistämättä mieleen, että onko tällä väellä mielenkiintoa saada esim.yli 30 vuotiaille harrasteajoneuvolle helpotuksia vaikkapa käyttömaksujen tai vakuutusten suhteen."
Ilmeisesti heidän kiinnostuksensa on vähäinen, rajoittuen siihen, että jos harrasteautoille tarjotaan helpotuksia, ei niitä yritetä väkisin museorekisteriin => vähemmän tarkastettavaa pussihousuille, eikä museorekisteröinnin status-arvo laske.
Pistäkää nimenne harrasteajoneuvoadressiin, jonka pyrkimyksenä on, että yli 30-vuotiaat voisivat olla jatkossa turvassa jatkuvasti kasvavilta paineilta 'käytön' (=omistuksen) verotuksen nostamisessa, ja porrastamisessa suuremmaksi vanhemmilta autoilta, tai autoilta, joissa on enemmän iskutilavuutta. Nimenne voitte pistää adressiin mm. V-8 Summer Meet 13.-15.6. Jämsässä tai Harrasteauto Pick-Nick Forssassa 3.8.
Lisätietoa adressista
http://www.shal.fi/?id=3
Voit myös tulostaa oman listasi osoitteesta
http://www.shal.fi/pdf/adressi.pdf
ja palauttaa sen 20 nimellä täytettynä Suomen Harrasteajoneuvoliitto ry:lle. Tarkempi palautusosoite löytyy adressipaperista itsestään. Adressipaperit tulee toimittaa perille viimeistään 6.8.-03 eli välittömästi Forssan Pick-Nickin jälkeen.
Valtiota vastaan on vaikea taistella adressilla, mutta näen tärkeäksi, että siinä sivussa kansa tulisi tietoiseksi autoharrastelun nykytilasta, ja että yleinen asennoituminen saadaan muuttumaan. Yllättävän moni kaduntallaaja nimittäin elää harhakuvitelmassa, että mikä hyvänsä yli 30-vuotias auto menee puhaltamalla museorekisteriin, joten he eivät siis edes voi ymmärtää mikä ajoneuvo on 'harrasteajoneuvo'.- whiic
Todella uskottavaa!
- whiic
whiic kirjoitti:
Todella uskottavaa!
"Feikki
Kirjoittanut: whiic, 4.6.2003 klo 15.48
Todella uskottavaa!"
Uskottavempaa kuin sinun vääntösi. Mitä uskot hyötyväsi tuollaisella pelleilyllä? Kyllä sinun pitäisi ymmärtää, että ei minua noin vaan häädetä miltään palstalta postaamalla säälittäviä feikkauksia.
- harddrivingmen
Tän maan mobilisteilla on tosiaan käsuittämättömän suppea kyky hahmottaa
autoiluun liittyvän kulttuurin eri puolia: Ainoastaan se mikä tehtaalla on
aikoinaan tehty on säilyttämisen arvoista.
Missä on ne ralliteipatut PV volvot tai perä taivasta kohti kulkeneet jenkkipelit
jotka edustivat oman aikakautensa autoiluun liittyvää kulttuuria?
Mobilisti on ilmeisesti varustettu aivoilla, jotka vastaavat lähinnä jonkin
mekaanisen laitteen toimintaa. Eikä niillä pysty käsittämään, että auto on
myös osa kulttuuria. Rakennetut autot, jossa tyylit ovat vaihdelleet
kulloisenkin kulttuurin mukaan, yhtä lailla sen kulttuurin peilejä kuin aikansa
mikä tahansa muu käyttötaide.
Jenkeissä oman aikansa parhaat rakentelun tulokset ovat visusti jo museoissa
ja hinnat kalliiden taideteosten luokkaa.
Tämä valta arvottaa jotain museoajoneuvoksi pitää ehdottomasti saada pois
mobilisteilta ja saada laajempien piirien ratkottavaksi, mikä on kulttuurisesti
arvokasta ja säilyttämisen arvoista.- Mobilisti -55
arvoisa HARDDRIVINGMEN, ehkäpä sinunkin olisi aihetta tarkistella tietojasi ennen kuin niitä julkisesti levittelet! Ainakin hämeenlinnasta löytyy mm Rallin Historic luokan BMW 70-luvulta täydessä rallivarustuksessa ja Escort RS 2000 vm-78, molemmat museorekisterissä ja erittäin hyväkuntoisia. Auton ei todellakaan tarvitse olla alkuperäiskuntoinen päästäkseen museoautoksi,vaan se voi myös olla rakenneltu ajan hengen mukaan ja sen aikaisilla varusteilla varusteltu. Ehkäpä pieni vaiva tietojen haussa helpottaa sinunkin harrastustasi enemnmän kuin kuulopuheet.Vaivaukaa ottamaan asioista selvää älkääkä jakako asiatonta ja värää tietoa mobilisti toiminnasta. Vaikeutatte vai muutenkin kohtuullisen vaikeaksi muodostunutta hienoa harrastustoimintaa.
- harddrivingmen
Mobilisti -55 kirjoitti:
arvoisa HARDDRIVINGMEN, ehkäpä sinunkin olisi aihetta tarkistella tietojasi ennen kuin niitä julkisesti levittelet! Ainakin hämeenlinnasta löytyy mm Rallin Historic luokan BMW 70-luvulta täydessä rallivarustuksessa ja Escort RS 2000 vm-78, molemmat museorekisterissä ja erittäin hyväkuntoisia. Auton ei todellakaan tarvitse olla alkuperäiskuntoinen päästäkseen museoautoksi,vaan se voi myös olla rakenneltu ajan hengen mukaan ja sen aikaisilla varusteilla varusteltu. Ehkäpä pieni vaiva tietojen haussa helpottaa sinunkin harrastustasi enemnmän kuin kuulopuheet.Vaivaukaa ottamaan asioista selvää älkääkä jakako asiatonta ja värää tietoa mobilisti toiminnasta. Vaikeutatte vai muutenkin kohtuullisen vaikeaksi muodostunutta hienoa harrastustoimintaa.
Arvasin, että sieltä joku pussihousu tuntee pistoksen sydämmessään ja
kaivaa nitrot esille ja tapailee vapisevin käsin näppäimistöä kylmän hien
valuessa otsalta.
Se, että pari vanhaa ralliruunaa on jossain museossa ei poista sitä yleistä
asennevammaa joka mobilisteilla on autokulttuuriin osana muuta kulttuuria.
Mobilistille auto on pelkkää tekniikkaa, eikä osa aikansa kulttuurista
kokonaisuutta.
Tällaisten laajempien kokonaisuuksien säilyttäminen, kuten esim joidenkin
rakennusten irtaimistoineen ja kulusteineen, on käsittääkseni vanhan
kulttuurin ja aikakausien kuvan säilyttämisessä yleisesti hyväksytty.
Missä ovat enemmän innolla kuin järjellä rakennetut 60-70 luvun
harrasteautorakentelun ja siihen liittyneen rock`n roll kulttuurin
autot. Vastaus: pääosa noista on joko romutettu tai mobilisoitu
hengettömiksi tehtaan liukuhihnatuotteeksi!
Pari vanhaa ralliruunaa pölyttymässä ei todellakaan riitä tuon aikakauden
autoilukulttuurin säilyttämiseen. Sama koskee moottoripyöriä.
Milloin nähdään ensimmäiset M-kilvissä liikkuvat rodit hurjine maalauksineen,
joita niitäkin onneksi vielä löytyy ja joita on mm. yli 30 vuotta sitten esitelty
alan lehdissä. Tuosta kalustosta muodostuu maassamme ohut mutta
arvokas kuva rakentelukulttuurin kehityksen alkutaipaleelta.
Vain tuon ajan kalustoon vertaamalla voi ymmärtää minkälainen kehitys on
alalla on tapahtunut mm. harrastajien taitojen ja käytettävissä olevien
välineiden suhteen. - Kukko
Mobilisti -55 kirjoitti:
arvoisa HARDDRIVINGMEN, ehkäpä sinunkin olisi aihetta tarkistella tietojasi ennen kuin niitä julkisesti levittelet! Ainakin hämeenlinnasta löytyy mm Rallin Historic luokan BMW 70-luvulta täydessä rallivarustuksessa ja Escort RS 2000 vm-78, molemmat museorekisterissä ja erittäin hyväkuntoisia. Auton ei todellakaan tarvitse olla alkuperäiskuntoinen päästäkseen museoautoksi,vaan se voi myös olla rakenneltu ajan hengen mukaan ja sen aikaisilla varusteilla varusteltu. Ehkäpä pieni vaiva tietojen haussa helpottaa sinunkin harrastustasi enemnmän kuin kuulopuheet.Vaivaukaa ottamaan asioista selvää älkääkä jakako asiatonta ja värää tietoa mobilisti toiminnasta. Vaikeutatte vai muutenkin kohtuullisen vaikeaksi muodostunutta hienoa harrastustoimintaa.
Niinpä niin.
Nythän vaan kävi niin, että harddrivingmen toi ansiokkaasti esille asiaa koko autoilun kultturiperinnöstä joka todella on osa asiaa ja harrastusta. Siihen "yllättäen" tuli takajaloilleen noussut vastaus harrastuksen vaikeuttamisesta, yhteen ainoaan yksityiskohtaan tarttuen ja kokonaisuuteen sekä asian ytimeen millään tavalla argumentoimatta. Toivottavasti kirjoituksessa mainitut ansiokkaat rallipelit avaavat pään esim. 70-luvun lopulla käytetyille ensimmäisille katukisa-autoille ansaitsemansa arvostuksen myös.
Joihinkin omiin ja kollegoiden kokemuksiin pohjaten on vain niin, että jos jotkut, niin nimenomaan "pussihousumiehet" ovat kyllä tehneet harrasteautoilijan elämää vaikeaksi. Kun ei ole aivan sopiva sosiaalinen verkko luotuna ja rokkihabitus tuntuu luontevimmalta, niin ajatusten ja kokemusten vaihto tuntuu vaikealta, ellei peräti mahdottomalta.
Koko alunperäisen kirjoitukseni pointti oli kuitenkin harrasteautoilun saattamisesta yleisemmin hyväksytyksi ja helpommaksi EI suinkaan mobilistien elämän vaikeuttaminen. - Mobilisti-55
Kukko kirjoitti:
Niinpä niin.
Nythän vaan kävi niin, että harddrivingmen toi ansiokkaasti esille asiaa koko autoilun kultturiperinnöstä joka todella on osa asiaa ja harrastusta. Siihen "yllättäen" tuli takajaloilleen noussut vastaus harrastuksen vaikeuttamisesta, yhteen ainoaan yksityiskohtaan tarttuen ja kokonaisuuteen sekä asian ytimeen millään tavalla argumentoimatta. Toivottavasti kirjoituksessa mainitut ansiokkaat rallipelit avaavat pään esim. 70-luvun lopulla käytetyille ensimmäisille katukisa-autoille ansaitsemansa arvostuksen myös.
Joihinkin omiin ja kollegoiden kokemuksiin pohjaten on vain niin, että jos jotkut, niin nimenomaan "pussihousumiehet" ovat kyllä tehneet harrasteautoilijan elämää vaikeaksi. Kun ei ole aivan sopiva sosiaalinen verkko luotuna ja rokkihabitus tuntuu luontevimmalta, niin ajatusten ja kokemusten vaihto tuntuu vaikealta, ellei peräti mahdottomalta.
Koko alunperäisen kirjoitukseni pointti oli kuitenkin harrasteautoilun saattamisesta yleisemmin hyväksytyksi ja helpommaksi EI suinkaan mobilistien elämän vaikeuttaminen.Eikö mobilisti ole mielestänne ole harrasteautoilija.tarkentaakseni aiemmaapaa vastausta kerronpa että ko BMW:llä on ajettu viimeksi vuonna 2002 Historic rallin luokkavoittoon ja Escort RS 2000 On kesäisin lähes päivittäin käytössä eikä suinkaan missään museossa pölyttymässä. itse kuljeskelen vm-58 amerkkalaisella siipiautolla käsäaikaan noin 5000ml/vuosi ja kotona vara autona kaksipaikkainen brittivalmisteinen pinnavanne henkilöauto, siihenkin on vuosittain kertynyt n. 2-5.000km.entistämistyön alla on tällä hetkellä saksalaiosvalmisteinen 2-paikkainen avo/urheiluauto,kohtuullisen arvostettu merkki myös maailmanlaajuisesti sekä japanilaisvalmisteinen kuusisylinterinen urheiluauto seitsämänkymmentäluvulta valmistunee vielä ennen lumentuloa.Ehdinpä vielä ajelemaan työmatkojha ym. suomalais valmisteisella pappamallin mopolla.Tästä joidenkin mielestä epämiellyttävästä "pussihousumies-lookistani" huolimatta aion myös tänä suvena ja jatkossakin kiertää niin rock- ym tapahtumat kuten ole 70-luvulta asti kiertänyt.
Uskon kyllä, että 70 -luvu peränostettu jenkki katukilpurikilpuri on myös museokatsastettavissa jos se on rakennettu ja varusteltu 70-luvun varusteilla ja tarvikkeilla ja on aikansa tyylin mukainen. se , että saako sellainen auto arvostusta on jokaisen harrastjan itse päätettävissä.Itse arvostan kylläkin kaikkea auton rakentamista niin mobilisteja kuin roddareitakin, ym. Tästä kaikesta huolimatta ja osaksi siitä johtuen rohkenen olla sitä mieltä että suurimmalla osalla mobilisteita on kumminkin aivot kohtuullisen hyvä'ssä ja terävässä kunnossa.
Se.että suomessa autoharrastustoiminta on tehty valtiovallan toimesta vaikeaksi ei suinkaan ole mobilistien syytä, päin vastoin.
hyvää kesää kaikille autoharrastuksen parissa puuhasteleville ja turvallisia kilometrejä.t:mobilisti-55 - pussihousu
harddrivingmen kirjoitti:
Arvasin, että sieltä joku pussihousu tuntee pistoksen sydämmessään ja
kaivaa nitrot esille ja tapailee vapisevin käsin näppäimistöä kylmän hien
valuessa otsalta.
Se, että pari vanhaa ralliruunaa on jossain museossa ei poista sitä yleistä
asennevammaa joka mobilisteilla on autokulttuuriin osana muuta kulttuuria.
Mobilistille auto on pelkkää tekniikkaa, eikä osa aikansa kulttuurista
kokonaisuutta.
Tällaisten laajempien kokonaisuuksien säilyttäminen, kuten esim joidenkin
rakennusten irtaimistoineen ja kulusteineen, on käsittääkseni vanhan
kulttuurin ja aikakausien kuvan säilyttämisessä yleisesti hyväksytty.
Missä ovat enemmän innolla kuin järjellä rakennetut 60-70 luvun
harrasteautorakentelun ja siihen liittyneen rock`n roll kulttuurin
autot. Vastaus: pääosa noista on joko romutettu tai mobilisoitu
hengettömiksi tehtaan liukuhihnatuotteeksi!
Pari vanhaa ralliruunaa pölyttymässä ei todellakaan riitä tuon aikakauden
autoilukulttuurin säilyttämiseen. Sama koskee moottoripyöriä.
Milloin nähdään ensimmäiset M-kilvissä liikkuvat rodit hurjine maalauksineen,
joita niitäkin onneksi vielä löytyy ja joita on mm. yli 30 vuotta sitten esitelty
alan lehdissä. Tuosta kalustosta muodostuu maassamme ohut mutta
arvokas kuva rakentelukulttuurin kehityksen alkutaipaleelta.
Vain tuon ajan kalustoon vertaamalla voi ymmärtää minkälainen kehitys on
alalla on tapahtunut mm. harrastajien taitojen ja käytettävissä olevien
välineiden suhteen.Suomalainen 60-70-80-lukujen autorakentelu ei ansaitse minkäänlaista säilyttämistä tai vaalimista. Onko pillihousuinen epeli joka tykkää ajella kovaa (Lontooksi)sitä mieltä että pakkelilla ja kanaverkolla kootuissa tekeleissä on jotain ns."autokulttuuria"? Olen huomannut jo vuosia ahkerasti sekä mobilistien että muiden autotapahtumia kierrellessäni että itse AUTOT ovat aina ja tulevat olemaan sivuosassa niiden "harrastajien" toiminnassa joihin varmasti itsekin kuulut. Nuo äidin pikku paskiaiset jotka luulevat olevansa jotain isänsä vanhassa nahkatakissa pyörivät kaljapullo kädessä tapahtumasta toiseen.Sönkötetään moparia ja isolohkoa hammasrautojen välistä.......säälittävää. Syy miksi innolla rakennettuja(pilattuja) autoja ei ole jäljellä on yksinkertaisesti se, että ei kukaan normaalilla järjellä varustettu ihminen viitsi katsella paskaa nurkissaan. Jään odottamaan reaktiotasi. Mutta ennenkuin tavoittelet näppäimistöä , vedä tukka silmiltäsi ja katso ettei housuissa ole ylimääräistä tavaraa.
- whiic
Mobilisti-55 kirjoitti:
Eikö mobilisti ole mielestänne ole harrasteautoilija.tarkentaakseni aiemmaapaa vastausta kerronpa että ko BMW:llä on ajettu viimeksi vuonna 2002 Historic rallin luokkavoittoon ja Escort RS 2000 On kesäisin lähes päivittäin käytössä eikä suinkaan missään museossa pölyttymässä. itse kuljeskelen vm-58 amerkkalaisella siipiautolla käsäaikaan noin 5000ml/vuosi ja kotona vara autona kaksipaikkainen brittivalmisteinen pinnavanne henkilöauto, siihenkin on vuosittain kertynyt n. 2-5.000km.entistämistyön alla on tällä hetkellä saksalaiosvalmisteinen 2-paikkainen avo/urheiluauto,kohtuullisen arvostettu merkki myös maailmanlaajuisesti sekä japanilaisvalmisteinen kuusisylinterinen urheiluauto seitsämänkymmentäluvulta valmistunee vielä ennen lumentuloa.Ehdinpä vielä ajelemaan työmatkojha ym. suomalais valmisteisella pappamallin mopolla.Tästä joidenkin mielestä epämiellyttävästä "pussihousumies-lookistani" huolimatta aion myös tänä suvena ja jatkossakin kiertää niin rock- ym tapahtumat kuten ole 70-luvulta asti kiertänyt.
Uskon kyllä, että 70 -luvu peränostettu jenkki katukilpurikilpuri on myös museokatsastettavissa jos se on rakennettu ja varusteltu 70-luvun varusteilla ja tarvikkeilla ja on aikansa tyylin mukainen. se , että saako sellainen auto arvostusta on jokaisen harrastjan itse päätettävissä.Itse arvostan kylläkin kaikkea auton rakentamista niin mobilisteja kuin roddareitakin, ym. Tästä kaikesta huolimatta ja osaksi siitä johtuen rohkenen olla sitä mieltä että suurimmalla osalla mobilisteita on kumminkin aivot kohtuullisen hyvä'ssä ja terävässä kunnossa.
Se.että suomessa autoharrastustoiminta on tehty valtiovallan toimesta vaikeaksi ei suinkaan ole mobilistien syytä, päin vastoin.
hyvää kesää kaikille autoharrastuksen parissa puuhasteleville ja turvallisia kilometrejä.t:mobilisti-55"Escort RS 2000 On kesäisin lähes päivittäin käytössä eikä suinkaan missään museossa pölyttymässä."
Hä? Museorekisterissä ja kesäisin lähes päivittäin käytössä? Taitaa 30 päivää ylittyä kauniisti. Ja minä maksan täydet käyttömaksut koko vuodelta, kun ajan Heraldilla suunnilleen tuon 30 päivän verran.
"Uskon kyllä, että 70 -luvu peränostettu jenkki katukilpurikilpuri on myös museokatsastettavissa jos se on rakennettu ja varusteltu 70-luvun varusteilla ja tarvikkeilla ja on aikansa tyylin mukainen."
On niitä JENKKIautoja raakattu lisävalojenkin takia, vaikka valot olisi maahantuoja (ei tehdas!) asentanut. Eli siitä vaan toivomaan, että katse avartuisi ja hot rodit saataisiin museorekisteriin... hah!
Olen sitä mieltä, että joko
A) museorekisteri täytyy romuttaa tai
B) museorekisteri saa jäädä pussihousujen status-rekisteriksi, mutta museoautojen veroetuisuudet täytyy ulottaa KAIKKIIN yli 30-vuotiaisiin.
Pointti kuitenkin on, että niin kauan kuin meillä on museorekisteri, on vaikea perustella asiaa tietämättömille, että missä ahdingossa ei-alkuperäisellä, tai ei-valmiilla harrasteautolla on. Tavallinen pulliainen todella LUULEE, että yli 30-vuotiaat autot ovat museoautoja. Kaukana siitä. Ja jos jotenkin saataisiinkin 'ajan henki' hyväksyttyä, eli jos huolitaan 60-lukulaiselta 60-lukulainen customointi, niin entä 60-lukulaiselta 70-lukulainen? Onhan 70-lukulaisetkin autot osa museoikäisiä.
Oma Herald ei tule täyttämään museorekisteröintivaatimuksia. Kunnoltaan se ei ole ainakaan vielä riittävän virheetön, ja alkuperäisyyttä haittaa se, että autossa on tarvikerättikatto peltikaton sijaan. EN TOTTA VITUSSA ALA HITSAAMAAN AUTOON TILAA, JONNE KATTO LASKOSTUU 'PIILOON'! Mielestäni se olisi auton raiskaamista, koska muutokset olisivat pysyviä. Kuitenkaan nykyisessä asussaan auto ei ole alkuperäinen, eikä ajan hengessä. Näitä omarakenteisia avo-Heraldeja 'tehtiin' kai enimmäkseen 80-luvulla. ('Tekeminenhän' edellyttää vain 7 pultin avaamista ja katon nostamista - eli ei kovin peruuttamaton muutostyö)
Ja entä vuosikymmeniä sitten tehdyt korinvaihto-Herald->Spitfiret? Ei niilläkään toivetta koskaan museorekisteriin... Ei ajan henkeä, ei alkuperäisyyttä. Auton nimi on Herald (rekisteriotteessa), päällepäin Spitfire - ei tuommoista voi suvaita! Ainakaan pussihousu.
Aletaan olla tilanteessa, jossa harrasteauto on vaarassa joutua paaliin - noin 1000 eur vuotuisen 'käyttö'maksun uhalla.
Ja pelkään pahoin, että jos museorekisteri säilytetään, ja vastuu museotarkastuksista siirretään osittain 'autonpilaajille' ja pidetään osittain 'pussihousuilla', on olemassa väliinputoajat: MINÄ, joka ajan ajan patinoimalla, huonokromisella, lievästi muutetulla Heraldilla, joka ei ole mikään rod/custom, eikä sen enempää museoautokaan. Myös vajaakuntoiset autot täytyy saada eroon 'käyttö'maksuista, sillä museoautoja ei ilmesty tyhjästä, emmekä voi olettaa, että kaikki aihiot ja projektit saadaan museokuntoon ennen 'käyttö'maksujen korotusta.
Yli 30-vuotiaat on KAIKKI saatava pois vuotuisen ajoneuvoveron piiristä, ja museorekisteri tulee säilyttää pelkkänä status-rekisterinä, jolla EI ole ylimääräisiä etuoikeuksia 'tavalliseen' harrasteajoneuvoon nähden. - whiic
Mobilisti -55 kirjoitti:
arvoisa HARDDRIVINGMEN, ehkäpä sinunkin olisi aihetta tarkistella tietojasi ennen kuin niitä julkisesti levittelet! Ainakin hämeenlinnasta löytyy mm Rallin Historic luokan BMW 70-luvulta täydessä rallivarustuksessa ja Escort RS 2000 vm-78, molemmat museorekisterissä ja erittäin hyväkuntoisia. Auton ei todellakaan tarvitse olla alkuperäiskuntoinen päästäkseen museoautoksi,vaan se voi myös olla rakenneltu ajan hengen mukaan ja sen aikaisilla varusteilla varusteltu. Ehkäpä pieni vaiva tietojen haussa helpottaa sinunkin harrastustasi enemnmän kuin kuulopuheet.Vaivaukaa ottamaan asioista selvää älkääkä jakako asiatonta ja värää tietoa mobilisti toiminnasta. Vaikeutatte vai muutenkin kohtuullisen vaikeaksi muodostunutta hienoa harrastustoimintaa.
"Vaikeutatte vai muutenkin kohtuullisen vaikeaksi muodostunutta hienoa harrastustoimintaa."
Väärin. Me vain pyritään ajamaan omaa asiaamme. Minä en pahemmin hottentoteista välitä, mutta tiedän, että autoni ei museorekisteriin mene, niin kauan kuin avomallisena sen säilytän. Olen kuitenkin valmis yhteistyöhön hottentottimiestenkin kanssa, jotta Suomeen saadaan ajoneuvolainsäädäntö, joka sallii muunkinlaisen harrastamisen kuin T-Fordit.
Me ei haluta vaikeuttaa pussihousujen elämää, me vain halutaan pari kiloa pois omilta harteiltamme, ja sateensuojaan, kun paskaa alkaa satamaan (mm. EU esittänyt vaatimuksen, että 'käyttöä' pitää verottaa kovemmin, auton ikä huomioiden). Kuka meidän asiaa ajaisi, ellei me itse? Pussihousutko? He varjelevat museorekisterin statusarvoa, pitäen rimaa korkeammalla kuin mitä laki vaatii. He myös olivat he, ketkä vaativat museoikärajan nostoa 25 -> 30 vuoteen (ja saivat läpi). Pussihousut eivät välitä siitä, että ei-museoautoilijat kärsivät - heille ahdinko näkyy vain museorekisteröintiyritysten määrän kasvuna (joka toki häiritsee heitä hieman).
Harrasteajoneuvoadressissa vaaditaan yli 30-vuotiaiden autojen vapauttamista vuotuisesta ajoneuvoverotuksesta. Tämä EI ole pussihousuilta pois, se on vain keskivertoharrastajalle lisää! Museorekisteri voidaan, jos halutaan, säilyttää status-rekisterinä, eli todistuksena, että auto on hyvin entisöity. Silti entisöintitodistuksen ei välttämättä täydy olla vaatimus sille, että auto on harrasteauto. Projekti on myös harrasteauto, vaikka se ei ole museoauto. - harddrivingmen
pussihousu kirjoitti:
Suomalainen 60-70-80-lukujen autorakentelu ei ansaitse minkäänlaista säilyttämistä tai vaalimista. Onko pillihousuinen epeli joka tykkää ajella kovaa (Lontooksi)sitä mieltä että pakkelilla ja kanaverkolla kootuissa tekeleissä on jotain ns."autokulttuuria"? Olen huomannut jo vuosia ahkerasti sekä mobilistien että muiden autotapahtumia kierrellessäni että itse AUTOT ovat aina ja tulevat olemaan sivuosassa niiden "harrastajien" toiminnassa joihin varmasti itsekin kuulut. Nuo äidin pikku paskiaiset jotka luulevat olevansa jotain isänsä vanhassa nahkatakissa pyörivät kaljapullo kädessä tapahtumasta toiseen.Sönkötetään moparia ja isolohkoa hammasrautojen välistä.......säälittävää. Syy miksi innolla rakennettuja(pilattuja) autoja ei ole jäljellä on yksinkertaisesti se, että ei kukaan normaalilla järjellä varustettu ihminen viitsi katsella paskaa nurkissaan. Jään odottamaan reaktiotasi. Mutta ennenkuin tavoittelet näppäimistöä , vedä tukka silmiltäsi ja katso ettei housuissa ole ylimääräistä tavaraa.
No pussihousuihinhan sitä tavaraa vasta mahtuukin ja jos on vielä
kumiteräsaappaat eli lantapiikkarit jalassa ei sitä "vahinkoa"
muutkaan hetkeen huomaa - ellei hajusta.
Ja paskan nurkissa
katsomisesta totean, että suuri osa näistä mobilistien aarteista
oli jo tehtaalta lähtiessään täyttä paskaa, jonka liikkeelle pitäminen
vaati omistajaltaa käsittämättömiä ponnistuksia. Tästä on pussihousu-
kansalle ilmeisesti jäänyt lähtemätön trauma laadultaan eri vuosikymmenellä
jo tuolloin olleita jenkkivehkeitä kohtaan, joilla vain yläluokalla oli
tuoloin mahdollisuus ajaa, sikäli kun autoja ylipäätään saatiin
säännöselyn vuoksi maahan tuotua.
Mutta asiallisesti ottaen pussihousu kyllä kirjoitti asiaa. Taas uudestaan
muotiin tullut sikalintta osasto edustaa yhtä ääripäätä tässä autoiluun
liittyvässä kulttuurissa. Toista ääripäätä edustaa ne arvonsa tuntevat
mobilistit, jotka nenänvarttaan pitkin halveksiva ilme silmissään
katselee kaikkia muita vehkeitä kuin niitä Ifoja ja piikkinokkamosseja
jollainen itsellä sattuu olemaan kun isä sen aikoinaan heinälatoon ajoi
(autoja ei tuolloin viety romikselle) ja kaupunkilaistunut toimihenkilö
poika sen helmen sieltä pelasti ja esiintyy sitten kaikkien vanhojen
autojen harrastajien äänitorvena.
Nuo vielä multaa varpaidenvälissään kantavat breshnevin ajan jäänteet,
jotka vanhasta muistista äänestävät maalaisliittoa, joutaisi jo täyttää ja
viedä automuseoon sen Ifansa viereen poseeraamaan pussihousuineen.
Viereen voitaisiin malliksi täyttää sikalinttanasa viereen se tyhjiä
olutpulloja viskelevä heebo ennenkuin alkoholi on ehtinyt polttaa
miehen karrelle.
Näin saataisiin tallennettua Suomen autoilukulttuurin kaksi ääripäätä.
Asetelma olisi kymmenien vuosien jälkeenkin mm. sosiologeja kiehtova
kun seinällä olisi mm. linttamiehen työttömyyspäivärahakalenteri ja
metallin tai rakennustyöväenliiton jäsenkortti.
Pussihousumiehen taustalle voitaisiin ripustaa sen Leijonaveljiin
kuulumisesta kertova todistus sekä maalaisliiton jäsenkirja ja
työnantajan uskollisesta palvelemisesta kertova kuolinvuoteella
saatu kello.
Eli ei tarvi kovin syvällisesti miettiä miksi myös autoiluharrastuksen
piiriin kuuluu niin monenlaisia hemmoja ja miksi se yhteisen ymmärryksen
löytäminen on niin vaikeaa.Kysymys on lähes ylittämättömistä sosiologisista
ja yhteiskunnalliseen asemaankin liittyvistä eroista. Eihän yhteiseen
näkemykseen pystytä edes maan korkeimman poliittisen johdon tasolla!
Enkä malta olla lisäämättä miten lyhyt on kansan muisti. Juuri kun on
edellisestä lamasta ja suurtyöttömyydestä hädin tuskin toivuttu niin
piti taas mahtisonni päästää irti. Harrasteautoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden
kannalta tämä ei lupaa hyvää muille kuin pussihousukansalle, joka mahtisonnin
selässä ratsastaa! - Kukko
Mobilisti-55 kirjoitti:
Eikö mobilisti ole mielestänne ole harrasteautoilija.tarkentaakseni aiemmaapaa vastausta kerronpa että ko BMW:llä on ajettu viimeksi vuonna 2002 Historic rallin luokkavoittoon ja Escort RS 2000 On kesäisin lähes päivittäin käytössä eikä suinkaan missään museossa pölyttymässä. itse kuljeskelen vm-58 amerkkalaisella siipiautolla käsäaikaan noin 5000ml/vuosi ja kotona vara autona kaksipaikkainen brittivalmisteinen pinnavanne henkilöauto, siihenkin on vuosittain kertynyt n. 2-5.000km.entistämistyön alla on tällä hetkellä saksalaiosvalmisteinen 2-paikkainen avo/urheiluauto,kohtuullisen arvostettu merkki myös maailmanlaajuisesti sekä japanilaisvalmisteinen kuusisylinterinen urheiluauto seitsämänkymmentäluvulta valmistunee vielä ennen lumentuloa.Ehdinpä vielä ajelemaan työmatkojha ym. suomalais valmisteisella pappamallin mopolla.Tästä joidenkin mielestä epämiellyttävästä "pussihousumies-lookistani" huolimatta aion myös tänä suvena ja jatkossakin kiertää niin rock- ym tapahtumat kuten ole 70-luvulta asti kiertänyt.
Uskon kyllä, että 70 -luvu peränostettu jenkki katukilpurikilpuri on myös museokatsastettavissa jos se on rakennettu ja varusteltu 70-luvun varusteilla ja tarvikkeilla ja on aikansa tyylin mukainen. se , että saako sellainen auto arvostusta on jokaisen harrastjan itse päätettävissä.Itse arvostan kylläkin kaikkea auton rakentamista niin mobilisteja kuin roddareitakin, ym. Tästä kaikesta huolimatta ja osaksi siitä johtuen rohkenen olla sitä mieltä että suurimmalla osalla mobilisteita on kumminkin aivot kohtuullisen hyvä'ssä ja terävässä kunnossa.
Se.että suomessa autoharrastustoiminta on tehty valtiovallan toimesta vaikeaksi ei suinkaan ole mobilistien syytä, päin vastoin.
hyvää kesää kaikille autoharrastuksen parissa puuhasteleville ja turvallisia kilometrejä.t:mobilisti-55Aluksi otteita mobilisti- 55:ltä:
""Ainakin hämeenlinnasta löytyy mm Rallin Historic luokan BMW 70-luvulta täydessä rallivarustuksessa ja Escort RS 2000 vm-78, molemmat museorekisterissä ja erittäin hyväkuntoisia....
......ja Escort RS 2000 On kesäisin lähes päivittäin käytössä eikä suinkaan missään museossa pölyttymässä.""
Ja asiaan: hämmentävää lukea itseään mobilistiksi tituleeraavalta mieheltä ylläolevaa tekstiä. Voisi melkein lyödä vetoa, että lause joka useimmin toistuu mobilistien tai heihin läheisissä yhteyksissä olevien tahojen julkaisuissa ja verkkosivuilla on: MUSEOAUTO EI OLE KÄYTTÖAUTO. Käsittääkseni -55 kaivaa nyt maata omien ja lajitoveriensa jalkojen alta?
Toinen juttu: edelleenkään ei tullut vastausta kysymykseen joka aiemmissa kirjoituksissani oli ehkä piilotettu liikaa rivien väliin, mutta whiic sen esitti suoraan, eli mikä on mobilisteilta pois jos harrasteautoilua helpotetaan? Mennekö status? Vai rinnastuvatko mobilistit yhteiskunnallisesti vääriin sosiaalisiin tahoihin? Voisi olla yllättävää, jos päätellään minkälaisia töitä ihmiset tekevät kalliin harrastuksen eteen, eikä ole muuten välttämättä lähelläkään sinällään kunnioitettavaa ojankaivua. Saattaahan olla niin, että harrasteauto syö enemmän kuin mobiili koska MUSEOAUTOA EI SAA MUUTTAA, tulipa siinä sitten toinenkin lainaus suosituista lauseista.
Kolmas pointti: lähinnä luetellaan vaan vehkeitä itsetunnon pönkittämiseksi, mitään perusteita ei kuitenkaan tunnu olevan mobilismin ylivertaisuuteen harrasteautoiluun verrattuna.
Ai niin tulin tuossa taas kohtuullisen työmatkan harrastepelillä, joka todennäköisesti (varsinkin jos joku muu sen esittelisi) kelpaisi MR-kilpiin, ja josta paikallinen tarkastajakin kerran kysyi mikset museoi? Auto on hankittu jo edellisen vuosituhannen toiseksi viimeisellä vuosikymmenellä kesäpeliksi ja ajettavaksi, tältäkin keväältä on jo 30vrk rikottu. Siinä syy miksi auto "on kesäisin lähes päivittäin käytössä eikä suinkaan missään museossa pölyttymässä", ja omatunto ei soimaa vakuutusmaksukieroilujen tai muiden vastaavien seikkojen vuoksi, eikä tarvitse selitellä naapureillekkaan.
Sitten otteita pussihousumieheltä:
""Suomalainen 60-70-80-lukujen autorakentelu ei ansaitse minkäänlaista säilyttämistä tai vaalimista. Onko pillihousuinen epeli joka tykkää ajella kovaa (Lontooksi)sitä mieltä että pakkelilla ja kanaverkolla kootuissa tekeleissä on jotain ns."autokulttuuria"?.............
............Sönkötetään moparia ja isolohkoa hammasrautojen välistä.......säälittävää. Syy miksi innolla rakennettuja(pilattuja) autoja ei ole jäljellä on yksinkertaisesti se, että ei kukaan normaalilla järjellä varustettu ihminen viitsi katsella paskaa nurkissaan.""
Hämmästyttävää on argumentaation taso, ei ehkä mene ihan niinpäin kuin voisi odottaa. Tuohan on niin ala-arvoista ja –tyylistä tekstiä, että ei oikeastaan ansaitsisi kommentointia ollenkaan. Mainittakoon tässä, että linttaväkeä en täysin sulata ja autojen suoranaisesta pilaamisesta en pidä alkuunkaan.
Pari hajahuomiota kuitenkin. Oliko 60-80-luvuilla(!) saatavilla nykyisen kaltaista osa-arsenaalia? Ja silloinkin ne autot haluttiin pitää liikenteessä, saattoipa joskus olla pakkokin turvautua pielavetisiin jos ei ollut käyttöautoa erikseen. Pakkelilla ja kanaverkolla kootut tekeleet taas ovat sangen usein tänne veromaahan uustuontina tulleita amerikansedän ”korjauksia”, joita suomipoika parhaan kykynsä mukaan on sitten KORJANNUT. Lieköhän pussihousumies käynyt omakohtaisesti harrastajien hammasrautatilanteen tarkastamisetäisyydellä? Sitten voi kyllä moisen katkeruuden ymmärtääkin, tainneet mennä harrasterahat hyväpalkkaiselle veronmaksajalle.... - Tuomas
pussihousu kirjoitti:
Suomalainen 60-70-80-lukujen autorakentelu ei ansaitse minkäänlaista säilyttämistä tai vaalimista. Onko pillihousuinen epeli joka tykkää ajella kovaa (Lontooksi)sitä mieltä että pakkelilla ja kanaverkolla kootuissa tekeleissä on jotain ns."autokulttuuria"? Olen huomannut jo vuosia ahkerasti sekä mobilistien että muiden autotapahtumia kierrellessäni että itse AUTOT ovat aina ja tulevat olemaan sivuosassa niiden "harrastajien" toiminnassa joihin varmasti itsekin kuulut. Nuo äidin pikku paskiaiset jotka luulevat olevansa jotain isänsä vanhassa nahkatakissa pyörivät kaljapullo kädessä tapahtumasta toiseen.Sönkötetään moparia ja isolohkoa hammasrautojen välistä.......säälittävää. Syy miksi innolla rakennettuja(pilattuja) autoja ei ole jäljellä on yksinkertaisesti se, että ei kukaan normaalilla järjellä varustettu ihminen viitsi katsella paskaa nurkissaan. Jään odottamaan reaktiotasi. Mutta ennenkuin tavoittelet näppäimistöä , vedä tukka silmiltäsi ja katso ettei housuissa ole ylimääräistä tavaraa.
Tuon voi tulkita vain niin että 'historia ei ansaitse säilyttämistä' ja siitä olen jyrkästi
eri mieltä.
Jokaiselta aikakaudelta on säilytettävä jotain, ihan riippumatta siitä millaista puppaa
se omasta mielestä on, _nyt_, Jollei muuten niin varoittavaksi esimerkiksi.
Joka ei historiaa osaa, tekee samat munaukset yhä uudelleen ja uudelleen
(joka loistavasti 'lisää muovia kaupasta'-harrasteessa näkyy).
Tuomas
- Customointia v.-77 alkaen
Pojat puhuvat asiaa. Kyllä mikä tahansa autonrakentelu harrastuksena on yhtä arvokasta kuin vanhojen eurooppalaisten autojen saattaminen liukuhihna-asuunsasa.
Parhaimmillaan rakentaminen on käyttötaiteen tekemistä, kuten edellisissä
puheenvuoroissa on sanottu.
Rakentelutyylejäkin on vuosien varrella ollut useita ja vaikutteita otetaan
pääasiassa vesien takaa. USA:ssa ja Ruotsissa rakentelu on ihan
toisenlaisessa arvossa kuin meillä. Täällä se on säännöksillä pyritty tekemään mahdollisimman vaikeaksi.
Rakenteluun valitaan usein halvinta mahdollista saatavilla olevia kalustoa.
Nuorten intoa täynnä olevien kavereiden varallisuus ei monesti päätä huimaa.
Siksipä 70-80 luvuilla kohteeksi tulivat jenkkipelit kun niitä alkuvuosina puoli-ilmaiseksi sai, mutta myös loppunajetut japsi ja miksei eurooppalisetkin mallit.
Erityisesti HT- mallit ovat olleet suosiossa. Nyt tunarit rakentelevat
karvanoppacorolliaan ja bemareitaan. Sääli vaan, että nekin aikanaan
todennäköisesti romutetaan, eikä montakaan jää jäljelle kertomaan
tästä ajasta, kun autojen tuonti vapautui ja tarvikeosia saa tilata suoraan
kataloogeista.
On myös kylmä totuus etteivät mobilistit ole harrasteautoilijoiden ja auton-
rakentelijoiden asiaa koskaan mitenkään ajaneet. Kapuloita on kyllä heitelty
rattasiin senkuin on ehditty, joten ymmärrän poikien asennetta, joka
edellä käydystä keskustlusta heijastuu.
Toivoisin mobilisteilta jatkossa sen verran myötämieltä, että ainakin
harrasteautoilun vaikeuttaminen lopetettaisiin ellei sitä
asenteellisuuden vuoksi voida tukea. Siis ainakin neutraalia asennetta
kun harrasteautoilijat yrittävät saada ymmärrystä asialleen.- whiic
Ja minkä ihmeen takia autot täytyy palauttaa täyteen liukuhihna-asuunsa: paloautot -> kuorma-autoiksi, jos kerran muutokset ovat tehty vasta Suomen mantereella? Onko väkipakolla tehdaslinjatuotokseksi muutetulla autolla mitään historiaa? Onko sillä sitä tarinaa, jota mobilistit omassa puheessaan pitää kaiken A&O:na? Mielestäni ei. Jos meillä on 20 vuotta hottentottivarustuksessa ollut auto, niin onko sillä historiaa ennen 'ehostusta'? Ehkä, ehkä ei, mutta ei kukaan ainakaan sitä muista, jos nyt pari vuotta on erilaisessa (vähemmän huomiota herättävässä) varustuksessa ollut.
Mielestäni siinä taas ei ole mitään pahaa, että 'autonpilaaminen' kohdistuu halvimpiin malleihin. Olen itsekin sitä mieltä, että hyväkuntoiset, tai harvinaiset mallit tulee ehdottomasti säilyttää alkuperäisessä mallissaan. Sen sijaan en todellakaan ole sitä mieltä, että jokainen Valiantti tai huonokuntoinen aihio pitäisi pelastaa, jos aihiostakaan ei jäljellä ole lähinnä muuta kuin juridinen identiteetti (esim. valmistenumero) - sellaisen raadon pelastaminen ei nimittäin ole itsestäänselvyys, ja vaatii monesti uhrauksena monta varaosa-autoa. Customointi hyvin huonokuntoisen raadon kyseessäollessa taitaa käydä vähemmin uhrauksin, ainakin yksittäiselle autoharrastajalle, mutta EHKÄ myös ajoneuvokulttuurille. 'Pilaaminen' pelastaa varmasti monia raatoja siltä, että päätyisivät varaosiksi.
Olen varmasti lähempänä pussihousuja, kuin autonpilaajia, jos tarkastellaan sitä, että arvostanko auton alkuperäisyyttä, vai vapaata ilmaisua. Tosin siihen taitaa yhtenevyys loppuakin: minä en vetäisi mattoa toisten harrastajien alta.
Ainoa mitä pidän customoijilta moraalisesti arvelluttavana on hyväpeltisten, hyväkromisten, ja edustavassa, 'lähes-MA'-kunnossa, olevien autojen modifioiminen. Tämmöinen on sitä ainoata varsinaista Pilaamista. Tätä onneksi taitaa tapahtua aika vähänlaisesti, onneksi. - Tuomas
whiic kirjoitti:
Ja minkä ihmeen takia autot täytyy palauttaa täyteen liukuhihna-asuunsa: paloautot -> kuorma-autoiksi, jos kerran muutokset ovat tehty vasta Suomen mantereella? Onko väkipakolla tehdaslinjatuotokseksi muutetulla autolla mitään historiaa? Onko sillä sitä tarinaa, jota mobilistit omassa puheessaan pitää kaiken A&O:na? Mielestäni ei. Jos meillä on 20 vuotta hottentottivarustuksessa ollut auto, niin onko sillä historiaa ennen 'ehostusta'? Ehkä, ehkä ei, mutta ei kukaan ainakaan sitä muista, jos nyt pari vuotta on erilaisessa (vähemmän huomiota herättävässä) varustuksessa ollut.
Mielestäni siinä taas ei ole mitään pahaa, että 'autonpilaaminen' kohdistuu halvimpiin malleihin. Olen itsekin sitä mieltä, että hyväkuntoiset, tai harvinaiset mallit tulee ehdottomasti säilyttää alkuperäisessä mallissaan. Sen sijaan en todellakaan ole sitä mieltä, että jokainen Valiantti tai huonokuntoinen aihio pitäisi pelastaa, jos aihiostakaan ei jäljellä ole lähinnä muuta kuin juridinen identiteetti (esim. valmistenumero) - sellaisen raadon pelastaminen ei nimittäin ole itsestäänselvyys, ja vaatii monesti uhrauksena monta varaosa-autoa. Customointi hyvin huonokuntoisen raadon kyseessäollessa taitaa käydä vähemmin uhrauksin, ainakin yksittäiselle autoharrastajalle, mutta EHKÄ myös ajoneuvokulttuurille. 'Pilaaminen' pelastaa varmasti monia raatoja siltä, että päätyisivät varaosiksi.
Olen varmasti lähempänä pussihousuja, kuin autonpilaajia, jos tarkastellaan sitä, että arvostanko auton alkuperäisyyttä, vai vapaata ilmaisua. Tosin siihen taitaa yhtenevyys loppuakin: minä en vetäisi mattoa toisten harrastajien alta.
Ainoa mitä pidän customoijilta moraalisesti arvelluttavana on hyväpeltisten, hyväkromisten, ja edustavassa, 'lähes-MA'-kunnossa, olevien autojen modifioiminen. Tämmöinen on sitä ainoata varsinaista Pilaamista. Tätä onneksi taitaa tapahtua aika vähänlaisesti, onneksi.Pilaamisen osalta olen täysin samaa mieltä.
Täytyy olla todella paatunut mobilisti että ei hahmota sitä että lähes raadon
asteelle ruostunut ajopeli ei tule millään järjellisellä työmäärällä alkuperäisen
veroiseksi ja tällöin sen käyttäminen milllaisen tahansa customin pohjana kuitenkin
pelastaa siitä valtaosan käyttöön.
Hyvällä maulla tehty customointi myös tuottaa yksilöitä joita voidaan sitten myöhemmin
museoida 'ajan hengen mukaisesti muokattuna'. Museoautojen pitäisi myös tallentaa
paikallista historiaa, ei vain tehtaiden tuoteluetteloita, vaikka monien mobilistien kanta
onkin lähinnä jälkimmäistä. (Ääriesimerrkinä ehkä Wiiman tekemät VW-bussit, joita täysin
teollisesti Suomessa muokattiin alunperin umpikorisesta VW-pakettiautosta.)
Onko 'aito Suomi-auto' enää mikään Suomi-auto, jos se on entisöity täsmälleen sellaiseksi
kun se tehtaalta lähtiessään oli ja jos on, niin mistä se näkyy?
Enkä väitä että minulla olisi tuohon vastaus, ei minulla ole. Uskoisin että tuo kuitenkin
kiteyttää sen mistä asiassa on kysymys.
Sama ongelma on rakennuksien entisöinnissä,
vielä pahempana, koska niihin on usein tehty muutoksia kymmenittäin ja usein ainoa
oikea tapa on valita joku vuosi, jonka asuun rakennus sitten palautetaan, yleensä joku
huomattavastikin rakennusaikaista myöhempi (kymmeniä vuosia , jopa sata vuotta
myöhäisempi).
En näe mitään syytä miksei autojen osalta voisi menetellä samoin, vaikka aikaskaala
onkin pienempi.
Tuomas
- Tuomas
Mobilistien parissa on, eritoten vanhemman pään harrastajissa, lukuisa joukko
ihmisiä, joille heidän nuoruusvuosiensa käyttöautot ja uudemmat eivät koskaan ole
minkään arvoisia, 'oikeat museoautot' ovat niitä jotka ovat vanhempia kuin he itse,
ja _vain ne_.
Sitä mukaa kun SA-HK:ssa on väki vanhentunut, niin tilanne on kärjistynyt sille asteelle,
että klubi ajoi läpi museoautoikärajan noston, joka minusta taas oli hölmö temppu.
Jokainen, joka kuvittelee että 70-luvun lopun auto on naurettavan helppo entisöidä, ei ole
koskaan yrittänyt tehdä muoviosia tyhjästä tai kunnostaa umpeen valettuja kytkimiä.
(Edes niin naurettavan yksinkertaisesta laitteesta kuin 128 Fiatista.)
Ongelma on pitkälti siinä, että nämä jäärät eivät suostu koskemaan mihinkään sotien jälkeen
tehtyyn, siinä pelossa että mielipidettä pitäisi muuttaa.
Vielä älyttömämmäksi tämä 30 vuoden raja menee kun ruvetaan miettimään 80-luvun
autokantaa, jossa on jo mikropiirejä ja polttoaineen ruiskutusta ja muuta hauskaa osaa,
jota harrastajan on täysin mahdoton tehdä, oli millainen konepaja tahansa kotona.
Mikropiiritehdasta kun ei kellään ole eivätkä tehtaat tee pieneriä. Ruiskusuuttimista
tms. hienomekaniikasta puhumattakaan.
Elektroniikkainsinöörin koulutuksella pystyy kyllä suunnittelemaan uuden joka
toteuttaa saman toiminnon, mutta kun vanhaan ei enää tehdä osia niin sitten
niitä ei enää ole, uusiotuotanto on käytännössä mahdotonta ilman dokumenttejä
ja niitäpä ei jaella.
Joko SA-HK ei ymmärrä asiasta mitään tai tarkoituksella haluaa pitää keskinäisen
kehun kerhostaan 'liian uudet' tai 'liian tavalliset' autot poissa. Erityisesti tämä on
näkynyt Volkkareissa, joita on museorekisterissä aivan säälittävän vähän siihen
nähden mitä niitä maanteillä oli aikanaan, pääosin museotarkastajien pilkunnussinan
takia. (Virallinen selitys on tietenkin: se on se, että osia on suhteellisen helposti
saatavilla, mutta se on silkkaa tietämättömyyttä: uustuotanto-osat ovat lähinnä sinnepäin
ja NOS-osat ovat jo todella harvinaisia. )
Klubille tälläinen liukuva skaala on tietysti kätevä, omat ajopelit saadaan helposti
museorekisteriin, mutta inhottavat 'tuoreet' autot saadaan pidettyä poissa, samoin
kaverit, joiden naama ei miellytä tai omaavat vääriä mielipiteitä.
(Ei, en ole yrittänyt museoautorekisteröintiä. Vielä. En ole varma halunko moiseen
kerhoon kuulua vaikka pääsinkin. )
Jos kyseessä olisi yksityinen golf-klubi, niin sanoisin että pitäkää tunkkinne, ei ole
minulta pois, mutta kun kyseessä on puolittain viranomainen, niin homma haisee
ja pahasti. Valta on mutta vastuu on unohtunut.
Ei ole vaikea arvata että miksi Volkkariyhdistykselle ei voinut omaa
museotarkastajaa antaa, se kun olisi väistämättä lisännyt Volkkareiden
osuutta museoautorekisterissä. Homman piti olla jo aivan selvä, kunnes joku
(ilmeisesti SA_HK:ssa) veti maton alta ja siihen kaatui.
Tuomas- Voortivaari
Alatyylinen pussihousuttelu ja paskanjauhaminen ei auta aitojen kaatamisessa, varsinkin kun olette niitä itse pystyttämässä lisää tollasilla mollauksilla.
- Mukkostaako
Idiootteja äitin oomme kaikki, kaikki,
kilpaa täällä tappelemme suomi24:ssa kun voisimme hyvin tyytyä
lokoilemaan sängyssä tuutilauluja kuunnellen hymy korviin asti vääntyen
sekä hihittäen katossa lenteleviä valopilkkuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448079Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432131Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262042- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 25996
- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850