Sulakkeista

kysymyss

eli vahvistimessa on 2*40 a sulakkeet ja akulta lähtevässä virtapiuhassa sulake on 100 a, tulisiko laittaa 80 tai 90 a sulake vai onko tuo 100 a sulake passeli?

8

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virta johdosta

      Akulla oleva sulake suojaa virtajohtoa ,joten se tarvii mitoittaa sen mukaan,kuinka paksu ja pitkä virtajohto on.Vahvarissa olevat sulakkeet suojaa itse vahvaria.Päävirtasulakkeelle löytyy laskuri esim.autostudion sivuilta.

      • sen paksuus

        En löytänyt, mutta virtajohdon paksuus on 33 mm2, sitä on noin 5 metrin pätkä vahvistimelle.


      • sen paksuus kirjoitti:

        En löytänyt, mutta virtajohdon paksuus on 33 mm2, sitä on noin 5 metrin pätkä vahvistimelle.

        riittää aivan mainiosti 100A:n sulake. Eikä ole liian isokaan.


      • rtyuiop
        ZomBiE8192 kirjoitti:

        riittää aivan mainiosti 100A:n sulake. Eikä ole liian isokaan.

        Mutta mikä suojaa akkua ja laturia? Onko teillä tosiaan riittävät laturit noille tehoille.


      • AudioVision
        rtyuiop kirjoitti:

        Mutta mikä suojaa akkua ja laturia? Onko teillä tosiaan riittävät laturit noille tehoille.

        Suojaa laturia miltä?
        Ja akkuahan ja autoa yleensäkin noilla virtajohtoihin laitetuilla sulakkeilla suojataan.
        Laitteiden sulakkeet on erikseen.

        Mulle tulee kysymys mieleen:
        Kuinka iso laturi täytyy olla, kun käytössä on noin 12000W audiojärjestelmä?
        Miten lasken tarvittavan laturin koon?


      • dfghyju
        AudioVision kirjoitti:

        Suojaa laturia miltä?
        Ja akkuahan ja autoa yleensäkin noilla virtajohtoihin laitetuilla sulakkeilla suojataan.
        Laitteiden sulakkeet on erikseen.

        Mulle tulee kysymys mieleen:
        Kuinka iso laturi täytyy olla, kun käytössä on noin 12000W audiojärjestelmä?
        Miten lasken tarvittavan laturin koon?

        12000 W on 1000 amppeeria 12 volttista virtaa. Siis tarvitset tuhat amppeeria tuottavan laturin.

        Oikeasti kuitenkin on niin, että tuskin systeemisi pystyy kuluttamaan tuota tehoa jatkuvasti ja kyseessä on hetkellinen teho.

        Järki on jo jätetty taakse huomattavasti pienemmilläkin tehoilla ja tuolla alueellasi liikuttaessa pitää jo ajatella moottorin suurentamista, sillä pienivääntöiset moottorit sammuvat tyhjäkäynnillä kun radion avaa.

        Lisäksi muista että tuulettimen moottoria pitää suurentaa, sillä koko tuo 12 kW tulee lämpötehona sisään.

        Pääsulakkeella muuten normaalitapauksessa suojataan johtoja palamiselta, mutta näissä virityksissä pitää ottaa huomioon, että akkukin voi tuhoutua pelkästään liian suurella ja pitkäkestoisella tehon otolla. 100 Ah akku tuottaa tuhatta amppeeria laskennallisesti vain 6 minuutin ajan ja todellisuudessa tuho tulee jo paljon nopeammin. Tavallinen akku ei edes pienillä tehoilla kestä täyttä purkamista kovin montaa kertaa ja suurilla tehoilla jo nesteet kiehuvat.


      • AudioVision
        dfghyju kirjoitti:

        12000 W on 1000 amppeeria 12 volttista virtaa. Siis tarvitset tuhat amppeeria tuottavan laturin.

        Oikeasti kuitenkin on niin, että tuskin systeemisi pystyy kuluttamaan tuota tehoa jatkuvasti ja kyseessä on hetkellinen teho.

        Järki on jo jätetty taakse huomattavasti pienemmilläkin tehoilla ja tuolla alueellasi liikuttaessa pitää jo ajatella moottorin suurentamista, sillä pienivääntöiset moottorit sammuvat tyhjäkäynnillä kun radion avaa.

        Lisäksi muista että tuulettimen moottoria pitää suurentaa, sillä koko tuo 12 kW tulee lämpötehona sisään.

        Pääsulakkeella muuten normaalitapauksessa suojataan johtoja palamiselta, mutta näissä virityksissä pitää ottaa huomioon, että akkukin voi tuhoutua pelkästään liian suurella ja pitkäkestoisella tehon otolla. 100 Ah akku tuottaa tuhatta amppeeria laskennallisesti vain 6 minuutin ajan ja todellisuudessa tuho tulee jo paljon nopeammin. Tavallinen akku ei edes pienillä tehoilla kestä täyttä purkamista kovin montaa kertaa ja suurilla tehoilla jo nesteet kiehuvat.

        Kyllä joo... Just niin..
        Voi voi.. Huh huh.
        Teoriassa ehkä noin, suurinpiirtein.
        Oletteko oikeasti mitanneet millaisia virtoja kulkee kun musiikia kuuntelee?
        Mistä löydätte 1000A laturin?
        No antaa olla... Hyvää viikonloppua vaan kaikille.


      • dfghjklö
        AudioVision kirjoitti:

        Kyllä joo... Just niin..
        Voi voi.. Huh huh.
        Teoriassa ehkä noin, suurinpiirtein.
        Oletteko oikeasti mitanneet millaisia virtoja kulkee kun musiikia kuuntelee?
        Mistä löydätte 1000A laturin?
        No antaa olla... Hyvää viikonloppua vaan kaikille.

        Sarkasmi on valitettavasti laji joka vaatii myös lukijalta jotain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe