Kirjoilla, missä???

Lapsen koti???

Sain tänään as.tuen päätöksen ja huomasin että lapseni on sen mukaan kotona???
Miten asia menee???
Soskulle menee lapsilisä ja elatusmaksu isältä. Onko tämä kelan virhe kun papereiden mukaan poika asuu/on kirjoilla kotona vai meneekö asia todella näin???
Olen toimittanut kaikki paperit ja varmasti siellä on tieto pojan sijoituksesta. Kaikki pojan postikin tulee minulle.
Jotenkin tämä asia tuntuu oudolta... Asuu, mutta ei kumminkaan asu kotona...
Miten muilla???
Kiitos etukäteen...

13

2207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä ilmoittaa

      Kelaan tilanteesta kaiken varalta, etteivät ala jälkeenpäin väittää, että olet velkaa heille liikaa maksettua as.tukea. Jos sijoitus on tietylle määräajalle ja jos lapsella on runsaasti lomia, on hyvä ilmoittaa myös ne sinne. Siitä on kai aika vaihtelevaa käytäntöä, väheneekö as.tuki tai lakkautetaanko se kokonaan. Riippuu tilanteesta.

    • kirjoillaolo

      Eli lapsi jää kirjoille huostaanottavaan kuntaan, vaikka hänet sijoitettaisiin toiselle puolelle Suomea. Ja vaikka itse muutat kuntaa, niin lapsen kirjat eivät muuta mukana.

      Näin hyvin sossut ovat hoitaneet asiat, koska muuten uusi kunta voisi purkaa huostaanoton.

      • -----

        siaisperheen pitää tehdä lapsesta muuttoilmoitus maistraattiin ja postiin, meille tämä selvisi vasta kun lapsi oli ollut 2v meillä, oli sosiaali unohtanut ilmoittaa sen meille silloin aikanaan.


    • amalia

      lapsesta ei ole tehty muuttoilmoitusta sijoituspaikkaan. Kotikuntana pysyy lapsella aina se, mistä on sijoitukseen otettu, riippumatta siitä mille paikkakunnalle muuttaa.
      Meillä ainakin piti tehdä sij.lapsista ns. väliaikainen muuttoilmoitus. Vasta kun lapset täyttävät 18 v, he itse muuttavat kirjat sinne missä oikeesti asuvat. Jos henkikirjottajalla on edelleen tieto, että asuu siinä osoitteessa eikä postillekaan ole uutta osoitetta ilmoitettu, niin siksi ne kaikki sulle tulee.
      Yleensä ne ilmotukset menee samassa henkikirjottajalle ja postille, silloin kun osoite muuttuu. Muuttoilmoituksen tekeminen kuitenkin kuuluu sinne perheesee tai laitokseen missä lapsesi on. Ei ole sinun velvollisuutesi tehdä sille asialle mitään.
      Jospa tämä onkin hyvä enne ja lapsesi tulee pian kotiin, ettei tarvi enää uusia ilmotuksia tehdä, kun ei muuttoakaan ole ilmotettu.

      • muuttoilmoituksia

        Ei mitään muuttoilmoituksia tarvitse tehdä. Lapsi jää kirjoille sijoittaneeseen kuntaan, sehän kaikki kulut maksaa.
        Sijoituspaikka yritti lapsestani tehdä postin muuttoilmoitusta, mutta minä peruutin sen postiin. Lapselle tulee virallistakin postia, joka kuuluu edunvalvojalle, eli huoltajalle. Vaikka lapsi on huostaanotettu, niin viralliset huoltajat (vanhempi/ vanhemmat) ovat vielä laillisia edunvalvojia lapsen asioissa.


      • kahden viikon kuluessa

        lapsilisien edellytys on nn. muuttoilmoitus. Onko sossu sählännnyt sekä lapsilisät että kotipaikat.


      • jäänee huoltajlle
        muuttoilmoituksia kirjoitti:

        Ei mitään muuttoilmoituksia tarvitse tehdä. Lapsi jää kirjoille sijoittaneeseen kuntaan, sehän kaikki kulut maksaa.
        Sijoituspaikka yritti lapsestani tehdä postin muuttoilmoitusta, mutta minä peruutin sen postiin. Lapselle tulee virallistakin postia, joka kuuluu edunvalvojalle, eli huoltajalle. Vaikka lapsi on huostaanotettu, niin viralliset huoltajat (vanhempi/ vanhemmat) ovat vielä laillisia edunvalvojia lapsen asioissa.

        mahtaa sosssua v.....ttaa jos mennään lain kirjaimen mukaan.


    • kahden mude

      Lapseni asuu sijoitettuna perhekodissa. Törmäsin sellaiseen asiaan, että virallisesti lapseni osoite on tuntematon. En muista enää, missä yhteydessä tämä tuli ilmi. Soitin maistraattiin ja kysyin asiaa. Sieltä sanottiin, että kyllä näin on, että lapsen osoite on tuntematon. Sanoin, että tuntuupa äidistä pahalta... No lapselle laitettiin sitten sijoituspaikan osoite.

      Minulle ei tule mitään lapseni postia...tai no pankkitilin tiliote.... kun siirtelen kesätyörahoja yms. sinne.

      • toiminut näin

        Saa sitä tilastokeskus ihmetellä tilastojaan (n. 40 000 nuorta hukassa) osa on näitä sijoiteettua jotka ei ole kirjoissa eikä kansissa


    • Soskuli

      Huostaanotetun lapsen kotikunta ei muutu, osoite ainoastaan. Eli virallisesti lapsi tulee olemaan kirjoilla siellä mistä hänet on huostaanotettu.

      • sijoitettavan

        lapsen hoito yms. kunnan velvoitteet hoitaa sijoittava kunta. Tässäkö syy, miksi lapsi saattaa jäädä "tuuliajolle".


      • soskuli
        sijoitettavan kirjoitti:

        lapsen hoito yms. kunnan velvoitteet hoitaa sijoittava kunta. Tässäkö syy, miksi lapsi saattaa jäädä "tuuliajolle".

        Palvelut tarjotaan siinä kunnassa missä lapsi asuu, mutta sijoittajakunta maksaa, eli toinen kunta perii kustannukset sijoittajakunnalta.


    • Anonyymi

      Voiko sijaishuollossa olevan lapsen laittaa kuitenkin itselleen kirjoille ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe