kahden kulttuurin maailmassa

kokeva

Olen utelias kysymään, onko kuurojen/viittomakielisten ja ns. terveiden/kuulevien maailmassa mitään yhtäläisyyksiä? Olen syntynyt kuurona, mutta käynyt hyviä kouluja, niin että hallitsen kohtuullisesti suomenkieltä.
Aina väitetään, että erilaisuuden maailmassa ei ole samaa.
Itse elän molemmassa maailmassa mutta varovaisena ihmisenä elän mieluiten yksin. Etten vaan tekisi etikettivirheitä molemmissa maailmoissa. Hiljaa ja näkymättömänä ja syrjäytyneenä, ei elämänrohkeutta riittävästi valitsemaan oma tie jompaan kumpaan maailmaan. Olen tietoisesti valinnut tämän tien, kun en kestä enempää pettymyksiä. Väitetään, että kuurojen maailmassa juorutaan liikaa, sitä en valitettavasti kestä. Kuulevien maailma tuntuu olevan houkuteltava, kun siellä tuntuu olevan paljon vaihtoehtoja. Kuulevat eivät valikoi vaan aina fiiliksen mukaan. Valitsenko kuurojen maailman, koska viittomakieli on äidinkieleni, mutta hallitsen puheentuoton/ huuliltaluvun taidon kuulevan maailmassa.
Juorut eivät tosiaan kiinnosta! Olen kahden vaihteessa oman mielenterveyteni takia. Kuuleva vai kuuro maailma?

3

683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuleva

Ehdottomasti mukaan kuulevien ja kuurojen maailmaan kumpaankin! se on suunnaton rikkaus, jos pystyy olemaan oma itsenä kaikkialla välittämättä liikaa äänimaailmasta tai sen olematta olemisesta. etikettivirheitä voi tapahtua, mutta virheitähän tapahtuu päivittäin muutenkin. mielestäni kuurot ovat samanlaisia ihmisiä kuin kaikki, eikä heitä saa syrjäyttää kuulevien maailmasta. itse olen asiakaspalvelussa ja kommunikoisin mielelläni lisää kuurojen kanssa, mutta tietyt kommunikointirajat tulevat vastaan.

• ap.

huomaavaisuudesta! On vaan kyse omasta mielenterveydestäni. Kuten jo sanoin aiemmin, että olen hiljainen ja syrjäytynyt. Mutta en niin pahasti syrjäytynyt, koska olen työelämässä kiinni ja minulla kuuroja lähinomaisia. Kykenen kyllä elämään kahdessa maailmassa,mutta missä on minun itseni? Tulen huomanneeksi, että äidinkieli on vahva vietti, joka vie minut elämään, mutta kuurojen kulttuuri ja erilaiset ei-toivotut asiat estävät minua menemästä takaisin omaan maailmaani. Kuulevassa maailmassa viihdyn hyvin, koska ne vastaavat odotuksiani. Toivottavasti aikanani tulen valitsemaan varmasti oman maailmani.

• maailmassa
        ap. kirjoitti:

huomaavaisuudesta! On vaan kyse omasta mielenterveydestäni. Kuten jo sanoin aiemmin, että olen hiljainen ja syrjäytynyt. Mutta en niin pahasti syrjäytynyt, koska olen työelämässä kiinni ja minulla kuuroja lähinomaisia. Kykenen kyllä elämään kahdessa maailmassa,mutta missä on minun itseni? Tulen huomanneeksi, että äidinkieli on vahva vietti, joka vie minut elämään, mutta kuurojen kulttuuri ja erilaiset ei-toivotut asiat estävät minua menemästä takaisin omaan maailmaani. Kuulevassa maailmassa viihdyn hyvin, koska ne vastaavat odotuksiani. Toivottavasti aikanani tulen valitsemaan varmasti oman maailmani.

Ehkäpä asioiden pohtiminen omassa blogissa auttaisi sinua hahmottamaan, mikä sinun maailmasi on, tai miten yhdistää kahden kulttuurisi hyvät puolet niin, että kestät ne huonotkin... Toivon sinulle onnea etsintääsi, pidä huolta itsestäsi ja niistä asioista kiinni, jotka tuntuvat sinusta oikeilta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      43
      2228
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      66
      2103
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1960
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      393
      1707
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      104
      1665
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1494
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1112
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      977
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      75
      945
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      909
    Aihe