kahden kulttuurin maailmassa

kokeva

Olen utelias kysymään, onko kuurojen/viittomakielisten ja ns. terveiden/kuulevien maailmassa mitään yhtäläisyyksiä? Olen syntynyt kuurona, mutta käynyt hyviä kouluja, niin että hallitsen kohtuullisesti suomenkieltä.
Aina väitetään, että erilaisuuden maailmassa ei ole samaa.
Itse elän molemmassa maailmassa mutta varovaisena ihmisenä elän mieluiten yksin. Etten vaan tekisi etikettivirheitä molemmissa maailmoissa. Hiljaa ja näkymättömänä ja syrjäytyneenä, ei elämänrohkeutta riittävästi valitsemaan oma tie jompaan kumpaan maailmaan. Olen tietoisesti valinnut tämän tien, kun en kestä enempää pettymyksiä. Väitetään, että kuurojen maailmassa juorutaan liikaa, sitä en valitettavasti kestä. Kuulevien maailma tuntuu olevan houkuteltava, kun siellä tuntuu olevan paljon vaihtoehtoja. Kuulevat eivät valikoi vaan aina fiiliksen mukaan. Valitsenko kuurojen maailman, koska viittomakieli on äidinkieleni, mutta hallitsen puheentuoton/ huuliltaluvun taidon kuulevan maailmassa.
Juorut eivät tosiaan kiinnosta! Olen kahden vaihteessa oman mielenterveyteni takia. Kuuleva vai kuuro maailma?

3

614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuleva

Ehdottomasti mukaan kuulevien ja kuurojen maailmaan kumpaankin! se on suunnaton rikkaus, jos pystyy olemaan oma itsenä kaikkialla välittämättä liikaa äänimaailmasta tai sen olematta olemisesta. etikettivirheitä voi tapahtua, mutta virheitähän tapahtuu päivittäin muutenkin. mielestäni kuurot ovat samanlaisia ihmisiä kuin kaikki, eikä heitä saa syrjäyttää kuulevien maailmasta. itse olen asiakaspalvelussa ja kommunikoisin mielelläni lisää kuurojen kanssa, mutta tietyt kommunikointirajat tulevat vastaan.

• ap.

huomaavaisuudesta! On vaan kyse omasta mielenterveydestäni. Kuten jo sanoin aiemmin, että olen hiljainen ja syrjäytynyt. Mutta en niin pahasti syrjäytynyt, koska olen työelämässä kiinni ja minulla kuuroja lähinomaisia. Kykenen kyllä elämään kahdessa maailmassa,mutta missä on minun itseni? Tulen huomanneeksi, että äidinkieli on vahva vietti, joka vie minut elämään, mutta kuurojen kulttuuri ja erilaiset ei-toivotut asiat estävät minua menemästä takaisin omaan maailmaani. Kuulevassa maailmassa viihdyn hyvin, koska ne vastaavat odotuksiani. Toivottavasti aikanani tulen valitsemaan varmasti oman maailmani.

• maailmassa
        ap. kirjoitti:

huomaavaisuudesta! On vaan kyse omasta mielenterveydestäni. Kuten jo sanoin aiemmin, että olen hiljainen ja syrjäytynyt. Mutta en niin pahasti syrjäytynyt, koska olen työelämässä kiinni ja minulla kuuroja lähinomaisia. Kykenen kyllä elämään kahdessa maailmassa,mutta missä on minun itseni? Tulen huomanneeksi, että äidinkieli on vahva vietti, joka vie minut elämään, mutta kuurojen kulttuuri ja erilaiset ei-toivotut asiat estävät minua menemästä takaisin omaan maailmaani. Kuulevassa maailmassa viihdyn hyvin, koska ne vastaavat odotuksiani. Toivottavasti aikanani tulen valitsemaan varmasti oman maailmani.

Ehkäpä asioiden pohtiminen omassa blogissa auttaisi sinua hahmottamaan, mikä sinun maailmasi on, tai miten yhdistää kahden kulttuurisi hyvät puolet niin, että kestät ne huonotkin... Toivon sinulle onnea etsintääsi, pidä huolta itsestäsi ja niistä asioista kiinni, jotka tuntuvat sinusta oikeilta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5044
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      2452
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1280
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1247
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1200
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      883
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      835
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      753
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      722
    Aihe