Mistä tai miten saisin selville generaattorina toimivan oikosulkumoottorin hyötysuhteen selville ilman että kokeilisin. Moottorin kyljessä oleva kyltti tietysti kertoo jotain mutta voiko siitä päätellä millä hyötysuhteella ko. moottori generaattorina.
Oikosulkumoottori generaattorina
6
3369
Vastaukset
- voisi
löytyä jotain:http://www.saunalahti.fi/elepal/moottori/generator.html
- Hyötysuhde
mutta näistäkin esimerkeistä puuttui se mitä hain.
Lähtötehot oli hienosti ilmoitettu graafisesti yms. Olisi kiva ollut tietää mitä näissä tapauksissa tehoa on tarvittu moottorien pyörittämiseen. - Preerian McLammas
jos konkat on mitoitettu oikein. Voisi olla jotain yli 95%. Tehoahan siitä lähtee saman verran kun mitä moottorina maksimiteho on.
- arvokilvestä
Moottorin maksimi hyötysuhde akselille tuotu liike-energia / säköenergia on korkeintaan se mikä on merkitty arvokilpeen moottorina. Hyötysuhde vaihtelee tehon mukaan, katso jonkin oikosulkumoottorin hyötysuhde/tehokäyrä.
Arvioisin seuraavaa: moottorin nimellisteho alle 20kW, teho o,4...0,9xPn, niin hyötysuhde max. 0,7...0,9.
Lisäksi kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa se miten mekaaninen energia on saatu generaattorin akselille. - TTP
ideaa, kuinka säätää jännitettä tällaisesta generaattorista. Kokeilin 4kw moottorilla jossa 32mf konkat kolmiossa. 50 hertsin taajuudella kuormittamattoman genun jännite oli 260V ja 3.5kw kuormalla jännite putosi 190V. 2.5kw kuormalla jännite oli noin 230V. Jos heität hyvän idean esim. elektronisen säätimen tekoon, niin muistan sua iltarukouksessa.
1. Jos kuorma on resistiivinen (esim. keittolevy tai hehkulamppu) sitä voi säätää normaalilla triac säätimellä. Sitä kytketään vaiheen nollakohdissa esim. jännitteestä riippuvalla optoerottimella.
2,5 kW säätimeen tarvitaan kuitenkin aika "järeä" triac ja hyvä jäähdytys.
2. Jos genu pyörii polttomoottorin voimin, voisi säätimen rakentaa kierroslukuun perustuvaksi. Jaksoluku vaihtelee vähän. Useimmat kuormat eivät välitä pienistä jaksoluvun vaihteluista. Tollanen auton vakionopeussäädin toimisi varmaan riittävällä toleranssilla. Sitä nopeutta säädetään esim. suoraan akselilta saaduilla nopeutta vastaavilla pulsseilla (optisesti, magneetilla).
En tiedä löytyisikö sellaista diginäyttöistä mallia, jossa "nopeuden" voisi säätää suoraan 220 volttiin :). Anturin modaaminen siihen varmaan onnistuisi optisena akselilta suoraan.
http://lyhytlinkki.net/?f83rf2r6
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001318&posting=22000000014685966
3. Tasasuuntaus ja takaisin vaihtosuuntaus. Tuulivoimaloihin tarkoitetut voisivat toimia tässä hyvin.
Tällaisella invertterillä saadaan kyllä kohtuullinen jännitesäätö ja jaksoluku kohdalleen, mutta ei kunnon sinimuotoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006