Oikosulkumoottori generaattorina

Hyötysuhde

Mistä tai miten saisin selville generaattorina toimivan oikosulkumoottorin hyötysuhteen selville ilman että kokeilisin. Moottorin kyljessä oleva kyltti tietysti kertoo jotain mutta voiko siitä päätellä millä hyötysuhteella ko. moottori generaattorina.

6

3369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisi
    • Hyötysuhde

mutta näistäkin esimerkeistä puuttui se mitä hain.
      Lähtötehot oli hienosti ilmoitettu graafisesti yms. Olisi kiva ollut tietää mitä näissä tapauksissa tehoa on tarvittu moottorien pyörittämiseen.

• Preerian McLammas

jos konkat on mitoitettu oikein. Voisi olla jotain yli 95%. Tehoahan siitä lähtee saman verran kun mitä moottorina maksimiteho on.

• arvokilvestä

Moottorin maksimi hyötysuhde akselille tuotu liike-energia / säköenergia on korkeintaan se mikä on merkitty arvokilpeen moottorina. Hyötysuhde vaihtelee tehon mukaan, katso jonkin oikosulkumoottorin hyötysuhde/tehokäyrä.
      Arvioisin seuraavaa: moottorin nimellisteho alle 20kW, teho o,4...0,9xPn, niin hyötysuhde max. 0,7...0,9.
      Lisäksi kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa se miten mekaaninen energia on saatu generaattorin akselille.

• TTP

ideaa, kuinka säätää jännitettä tällaisesta generaattorista. Kokeilin 4kw moottorilla jossa 32mf konkat kolmiossa. 50 hertsin taajuudella kuormittamattoman genun jännite oli 260V ja 3.5kw kuormalla jännite putosi 190V. 2.5kw kuormalla jännite oli noin 230V. Jos heität hyvän idean esim. elektronisen säätimen tekoon, niin muistan sua iltarukouksessa.

• 1. Jos kuorma on resistiivinen (esim. keittolevy tai hehkulamppu) sitä voi säätää normaalilla triac säätimellä. Sitä kytketään vaiheen nollakohdissa esim. jännitteestä riippuvalla optoerottimella.
        2,5 kW säätimeen tarvitaan kuitenkin aika "järeä" triac ja hyvä jäähdytys.

2. Jos genu pyörii polttomoottorin voimin, voisi säätimen rakentaa kierroslukuun perustuvaksi. Jaksoluku vaihtelee vähän. Useimmat kuormat eivät välitä pienistä jaksoluvun vaihteluista. Tollanen auton vakionopeussäädin toimisi varmaan riittävällä toleranssilla. Sitä nopeutta säädetään esim. suoraan akselilta saaduilla nopeutta vastaavilla pulsseilla (optisesti, magneetilla).
        En tiedä löytyisikö sellaista diginäyttöistä mallia, jossa "nopeuden" voisi säätää suoraan 220 volttiin :). Anturin modaaminen siihen varmaan onnistuisi optisena akselilta suoraan.
        http://lyhytlinkki.net/?f83rf2r6
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001318&posting=22000000014685966

3. Tasasuuntaus ja takaisin vaihtosuuntaus. Tuulivoimaloihin tarkoitetut voisivat toimia tässä hyvin.
        Tällaisella invertterillä saadaan kyllä kohtuullinen jännitesäätö ja jaksoluku kohdalleen, mutta ei kunnon sinimuotoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe