miten tukea kieltä

daniella_80

Eli siis olemme muuttamassa ulkomaile ja perheemme kieli on englanti. Olisiko hyviä vinkkejä kun puhun lapselle suomea ja haluaisin hänen sitä oppivan...vielä hän on pieni vauva mutta mitä voisin ottaa mukaan??Satukirjoja, piirrettyjä tms...mitäs muuta...oisko vinkkejä??

7

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zena

      äiti, ei tarvi pelätä. Edellyttää tietysti, että puhut lapselle vain ja ainoastaan suomea.
      Poikani vaimo on ulkkis ja asuvat Suomessa. Hän on koko ajan puhunut lapsilleen omaa kieltään ja koska lapset pieninä viettävät suurimman osan aikaansa juuri äidin kanssa, niin mun lapsenlapsilla on ennemminkin ollut ongelmia Suomen kielen kanssa.
      Esikoinen oli meillä, siis "mummolassa" paljon pienenä, jolloin hän oppi meiltä.
      Pikkusiskonsa sen sijaan on viettänyt äitinsä kanssa tiiviisti 1 vuotiaasta yli kolme vuotiaaksi, niin että puhuu äitinsä kieltä tosi hyvin, mutta Suomea ei edes ymmärtänyt.
      Hänet piti laittaa ihan päivähoitoon kielen oppimisen takia. Olen myös ottanut häntä mahd.usein meille "kielikylpyyn". Valitettavasti mullakaan ei ole kovin usein ollut mahdollisuutta ottaa. Vanhemmat heilläkin puhuvat kotona keskenään englantia. Vanhempi lapsista on oppinut siinä sivussa sitten kolmantena kielenä englantia.
      Äiti saa takuu varmasti lapsen oman kielensä oppimaan, isien kanssa on niin ja näin.

    • kieltä!

      Valitse sellaisia kirjoja ja videoita missä on hyvää yleiskieltä tai kirjakieltä. Erään tuttavani pojat opiskelivat ulkomailla suomenkieltä äitinsä lisäksi Aku Ankan voimin ja heillä on todella hullulta kuulostavia lausahduksia tyyliin "nasta lautaan senkin toivoton nahjus!" Pojat eivät itse näe siinä mitään hassua. Ehkä joku voisi lähettää teille Suomessa nauhoitettuja lastenohjelmia silloin tällöin. Ainakin se kieli on hyvin lapsille suunnattua ja selkeää.

    • kral

      Lapsemme ovat aina asuneet ulkomailla ja kayneet Suomessa 2-3krt/v ja puhuvat erittain hyvaa suomea.Itse olen puhunut vain suomea heille ja pari vuotta sitten saimme Suomen 4 tv-kanavaa nakyviin satelliitin kautta joten nyt lapset katsovat Pikku-Kakkoset ja muutkin lasten ohjelmat mieluiten Suomen tv:sta ja tuleehan sita itsekin tuijotettua. Lisaksi aina kotimaassa kaydessa ostetaan toki dvd-filmeja seka kirjoja iltasatuja varten.

      • on kaikilla

        kielillä ohjelmaa.


      • csdcdcd
        on kaikilla kirjoitti:

        kielillä ohjelmaa.

        puhut tietysti itse lapsillesi vain suomea, mutta
        muumit on todella hyvä piirretty: rikasta kieltä ja sanastoa


      • vanhemmista
        csdcdcd kirjoitti:

        puhut tietysti itse lapsillesi vain suomea, mutta
        muumit on todella hyvä piirretty: rikasta kieltä ja sanastoa

        puhuvat omaa kieltään lapselle sehän on selvä.Niin mekin teemme ja kun suomessa asumme on lasten vahvempi kieli.Ymmärtävät äitiä ja vastaavat niin suomeksi kuin vaimonikin kielellä.


    • pelkkää

      suomea lapsellesi ja miehesi englantia. Yhdessä ollessanne voitte puhua englantia, mutta aina osoittaessasi sanasi ainoastaan lapsellesi, puhu pelkkää suomea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe