Mikähän on idea kun nykyään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että kierreportaat kääntyvät vastapäivään? Yleensähän ihmiset on oikeakätisiä, pitävät mielellään oikealla kädellä kiinni kaiteesta, joka sitten tarkoittaa sitä että alaspäin tullaan portaiden kapeaa puolta.
Onko tämä joku uusi muoti vai onko jossain todettu että näin päin on helpompaa tai hienompaa?
Kierreportaat
8
3490
Vastaukset
- arkkitehti.
Asialle on aivan looginen selitys, miksi kierreportaiden on hyvä kiertyä vastapäivään. Ja se menee näin:
Ihmisethän pitävät yleensä miekkaa oikeassa kädessä. Ja kun joudut vetäytymään yläkertaan puolustaessasi kotiasi vihollisen hyökkäysteltä, teet sen yleensä selin ja rintamasuunta vihollista vastaan, samalla itseäsi miekalla puolustaen. Näin voit pitää vasemmalla kädellä kaiteesta kiinni, ja oikea puoli jää vapaaksi miekkailua ajatellen.
Toinen selitys asialle on se, että kierreportaita on ihan yhtä paljon, sekä vasempaan että oikeaan kiertyviä. Pohjaratkaisu sanelee suunnan. Sinä noteeraan t helpommin ne, jotka ovat itsellesi hankalammat. Silloin kun kaikki sujuu kannaltasi helposti, et edes huomaa asiaa.- Nimimerkki
Tarkoitin siis sitä, että portaat nousee vastapäivään. Eli oikeakätisen puolustajan olisi hankalaa sohia nousevaa vihollista.
Ja siis näissä tapauksissa portaita nousevan ja laskeutuvan on hankalaa niitä kävellä. Miksi niitä pitää tehdä samanverran jos toinen on huonompi, vai onko se vain makuasia?
- Yleisesti
Kierreportaat ovat melko huonot portaat nousta joka tapauksessa ja yleensä kierreportaiden rakentamisen perusteet ovat joko ulkonäkösyyt
tai sitten edullisuus (varsinkin metalliportaissa joissa tehdään mahd. suuria sarjoja - kierreportaassahan kaikki askelmat ovat täsmälleen samanlaisia) - joten luultavasti tuota kätisyyttä ei kukaan ole tosissaan paljon miettinyt.
U- ja L- portaat, olivat ne sitten lepotasollisia tai eivät ovat mukavampi vaihtoehto - portaiden kätisyyden määrää tietenkin pohjaratkaisu, josta määräytyy porrasaukon muoto, kantavien tai osastoivien rakenteiden aiheuttamat rajoitteet portaiden sijoitteluun.- Nimimerkki
Nyt ajattelin lähinnä toimistorakennuksia. Omalla duunipaikalla, joka on suht uusi rakennus, kaikki kierreportaat nousee vastapäivään. Samoin kiinnitin huomiota kauppakeskus Sellossa siihen että niin uudella, kuin vanhallakin puolella kierreportaat on kaikki "väärään" suuntaan.
Tilasta en uskoisi olevan pulaa kuin toimistorakennuksissa, mutten jaksa uskoa että toiseen suuntaan kiertävät portaat veisi siellä enemmän tilaa.
Se on vähän katkeraa jos kukaan ei ole oikeasti kiertosuuntia miettinyt. Minua rasittaa tuo asia hirveästi, ehkä pitää ottaa yhteyttä eduskuntaan... :)
- tuhertelija
Itsekin olen huomannut pitäväni enemmän myötäpäivään nousevista portaista, sillä käsijohteelle on mielestäni käyttöä lähinnä portaita laskeuduttaessa. Erityistä syytä "väärin päin" nouseviin kierreportaisiin ei ole, kuten keskustelussa on jo todettu, lukuun ottamatta mahdollisia ulkonäkö- ja tilasyitä.
Portaat, etenkin kierreportaat, ovat tosiaan kuitenkin yleensä toissijainen kulkuväylä kerrosten välillä, joten on hyvin mahdollista, ettei niiden "oikeaan" kiertosuuntaan aina ole kiinnitetty kovin suurta huomiota. Toisaaltahan joku saattaa myös olla eri mieltä "oikeasta" suunnasta. - kuolee
noin 200 henkilöä päivässä vain siitä syystä, että käyttävät oikeakätisille tehtyjä vimpaimia.
Älkää nyt hyvät ihmiset viekö meiltä vielä vastapäivään kiertyviä portaitakin!
Sitäpaitsi ainakin Bauhausista saa kumpaan suuntaan tahansa kiertyvät kierreportaat, joten
äkkiä sinne, aukeaa huomenissa klo 9.- terv. vasuri
Vastapäivään kiertyvät portaat ovat perseestä.
Syy: jykkiä portaita on helpompi kiivetä kuin laskeutua (vrt. kuka lasketuu tikkaat naama edellä?). Siksi kierreportaissa liikennevirran pitäisi kulkea "sisäkiaarteen puolella" ylöspäin ja ulkoreunalla tultaisiin alaspäin.
Jostain kumman syystä melkein kaikki mieleen tulevat kierreportaat niin asuinkerrostaloissa kuin Myyrmannin ostoskeskuksessa "pyörivät väärään suuntaan" eli vastapäivään, jolloin portaissa pitäisi olla vasemmanpuoleinen liikenne. Tätähän ei 99 % tallustelijoita tajua, vaan pitää kiinni oikeanpuoleisesta liikenteestä -> ylös kiipeävät teputtavat pitkillä, loivilla askelmilla ja alavirtaan tullaan kuin tikkaita pitkin, kaiteessa roikkuen.
- DIplari
Olen sama mieltä ja oikeakätinen. Alastulo on aina vaarallisempaa ja koska meillä on oikeanpuoleinen liikenne, niin alas tulevalla pitää olla käsi kiinni kaiteessa ja jalka leveämmällä askelmalla. Ylös menevä voi odottaa sisäkaarteessa sen verran, että alas menevä pääsee ohi. Eli myötäpäivään nouseva on turvallisempi nykyään. Sinänsä on totta tuo, mitä keskiaikaisten linnojen kierreportaista ja miekasta sanotaan, mutta siinä on aivan eri lähtökohta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865