Gerbiilien ääntely

-Gerbiilien omistaja-

Haluaisin kysyä, ääntelevätkö/piipittävätkö tyttögerbiilit poikia enemmän? Minulla on aiemmin ollut 4 poikagerbiiliä, enkä ole kuullut niiden juttelevan kertaakaan. Nykyään minulla on 2 tyttöä, jotka piipittävät lähes koko ajan hassusti, vai onko niillä jokin hätänä? Joskus rummuttavat ja piipittävät samalla toisilleen kun säikähtävät jotain, mutta voivatko gerbiilit tosissaan "jutella" myös ihmisille eikä vain lajitovereilleen?

17

4109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amssu

      En ole koskaan kuullut sellaista, että poikagerbiilit ääntelisivät vähemmän. Itselläni on uroksia ja ne piipittelevät yleensä siitä, kun mökissä on liian vähän tilaa tai ne riitelevät jostain.

      Jospa tytöttösi vain ovat puheliata :D Ja mistäs sitä tietää, jos pojatkin yöllä vähän piippailisivat. Seuraile naaraita, jos niillä olisikin jotain. Mutta voi myös olla niin, että naaraat ovat nähneet jotain, niiden mielestä kummallista ja sitä sitten säikähtelevät.

      Ota yhteys eläinlääkäriin jos näet naaraissa jotain kummallista, tai epäilyttävää.

      Ja muuten, gerbiileillä on monia ääntelyitä, on pörinää, piipitystä, rummutusta ja elekieliä ;)

    • Cimma

      Kingston ja Varga ERITTÄIN_HARVOIN juttelevat yhtään kenellekkään, enemmän on tavaksi tullut ottaa rummuttelu.
      Caste tuontuostakin mulle juttelee, ei ikinä kavereilleen. Esim, ruoan yhteydessä Caste saattaa käydä ottamassa kädestä ruokaa ja piipittää, myös juoksutuksessa sama.

      • Jaelna

        Mulla on kaks poika gerbua, ja aina kun otan ne syliin, olen patjan päällä ja pidän gerbua kädessäni, ja joskus kun alan jutella niille rauhallisella äänellä, ne alkavat vinkua. Ihmettelen ja olen miettinyt miksi ne vinkuu. En ole puristanut niitä, vaan ne on istunut avokämmenellä. Toinen riutuu itsensä aina pois, joskus hyppii ja joskus kun pietän gerbua hellästi nyrkissä se puraisee minua. Jo neljäs kerta. Ensimmäisestä tuli haava. Ei ollut kovin syvä, mutta kipeä. Kolme muuta oli vain nipistyksiä. Voisiko joku kertoa nämä puraisut ja vikinät? Ja kummat ovat mielestänne helppohoitoisemmat tyttö vai poika gerbut. Toinen gerbuistani kaivaa kaikki purut ruokakipon päälle ja tukkii pesään pääsyn. Apua?!


      • Anonyymi
        Jaelna kirjoitti:

        Mulla on kaks poika gerbua, ja aina kun otan ne syliin, olen patjan päällä ja pidän gerbua kädessäni, ja joskus kun alan jutella niille rauhallisella äänellä, ne alkavat vinkua. Ihmettelen ja olen miettinyt miksi ne vinkuu. En ole puristanut niitä, vaan ne on istunut avokämmenellä. Toinen riutuu itsensä aina pois, joskus hyppii ja joskus kun pietän gerbua hellästi nyrkissä se puraisee minua. Jo neljäs kerta. Ensimmäisestä tuli haava. Ei ollut kovin syvä, mutta kipeä. Kolme muuta oli vain nipistyksiä. Voisiko joku kertoa nämä puraisut ja vikinät? Ja kummat ovat mielestänne helppohoitoisemmat tyttö vai poika gerbut. Toinen gerbuistani kaivaa kaikki purut ruokakipon päälle ja tukkii pesään pääsyn. Apua?!

        Moi! Meillä on kaksi poika gerbiiliä. Kun saatiin ne, ne sai olla jonkin aikaa rauhassa ilman käsittelyä. Ne on ollu meillä nyt ne gerbsut jo puoli vuotta. Toinen gerbiili on purrut pari kertaa. Kun gerbiiliä pitää kädessä ja se puree, se saattaa johtua siitä että se on stressaantunut tai sitä ei vain huvita olla kädessä. Meidän toinen gerbsu on purrut äitiä ja piti laittaa oikein laastari. Meidän toinen gerbiili ei vingu tai piipitä mutta toinen kyllä piipittää, vaikka sitä pitäisi hellästi kädessä ja silittäisi. Ääntely ja piipitys voi olla vain gerbiilin tapa jutella, eli ei aina mitään vaarallista. Ja se on ihan normaalia, että gerbiili tukkii pesään pääsyn ja potkii puruja minne sattuu, sillä gerbiili rakastaa kaivaa ja se on niiden työtä. Don't worry! Plus en tosiaan tiedä kummat on helppohoitoisempia, mutta olen lukenut että vanhentuessa poikagerbiilit tulevat hieman paremmin toimeen keskenään.


    • Gerbil love

      MInullaon ollut 2 gerbiiliä ja ne olivat urokset mut kun toinen kuoli piti ostaa uuted ja me ostettiin äidin kaa kaksi. Sit ku me toimme ne kotiin ni ne kaikki rupesivat piipittää.Miks ihmeessä???

    • 2+7

      Jaelna, gerbiilisi todennäköisesti pelkäävät ja vierastavat kun joutuvat turvallisesta terraariostaan pois, "käden armoille". Varsinkin jos gerbiilisi ovat nuoria ja vasta olet ne saanut niin se on vaan alkuherkkyyttä joka menee ohi ajan kanssa.:) Muutoin kannattaa välttää tilanteita jossa gebiilit alkavat vinkumaan ja rimpuilemaan, koska siinä tilanteessa niillä on epämiellyttävä olo.
      Summasummarium: Gerbiili piipittää yleensä kun kaveri sukii liian lujasti tai sitä sattuu muuten, kinastelee toisen gerbiilin kanssa ruuasta tai nukkumispaikasta tai kun se on peloissaan. Mutta on myös gerbiilejä jotka juttelevat paljon ilman sen kummempaa syytä, joten älä ainakaan normaalia päivittäistä käsittelyä ja silittelyä jätä välistä.

      • 15+8

        Ja gerbillove, kai laitoitte uudet gerbiilit totutusverkon taakse? Toisilleen tuntemattomia gerbiilejä ei kannata laittaa yhteen ennen kun tilannetta on tarkkailtu turvallisen verkon läpi. Tuollainen piipitys voi enteillä alkavaa tappelua, joten sinuna olisin varovainen.


    • Gerppu fani

      mitä ihmettä ollaan saatu just kaks uutta gerbiili naarasta ja toinen vinkuu aina kun sen mahaan koskee onko tää kenties kiiman oireita vai jonkun vakavamman jutun kertokaa jos tiedätte

      • gerbu

        ''onko tää kenties kiiman oireita vai jonkun vakavaMMAN jutun kertokaa jos tiedätte''
        Mistä lähtien kiima on ollut vakava? Eikös niille tuu kiima joka 4 päivä?


      • gerbu
        gerbu kirjoitti:

        ''onko tää kenties kiiman oireita vai jonkun vakavaMMAN jutun kertokaa jos tiedätte''
        Mistä lähtien kiima on ollut vakava? Eikös niille tuu kiima joka 4 päivä?

        Ja siis mun mielestä se vinkuu jos sen vatsa on sille herkkä kohta tai se kutiaa vatsasta


    • Mimo ja uka

      Meillä on kaksi poika gerbiiliä ne ovat nyt lähi aikoina alkaneet leikkimään aika rajusti , mietin että onko se oikeasti vain leikkiä vai tappelevatko ne , samalla aikaa ne vinkuvat ja ajavat toisiaan takaa ja välillä ne pysähtyvät ja piipittävät kovaan äänen sitten ne alkavat jälleen jahtaamaan toisia. onko se aivan normaalia vai tappelua??¿¿

      • Ne selvittelevät välejään, eli ottavat selvää, kumpi on pomo. Eli ihan normaalia on. :) Kuitenkin, jos purevat toisiaan, niin suosittelen erottamaan ne.


    • gerbu

      Mun äiti on eläinkauppias. siel sen kaupas oli sellanen yksinäinen gerbiili ja äiti toi sen mulle. Se on siitä lähtien 3 vuotta ollut mulla iloisena. Sit Kerran äiti ehdotti et se toi kaks tyttöö mulle ne on aika nuorii mut ne piipittelee hirveesti.

    • Gerbiili-Fani :3

      Minun poika gerbiilit piipittävät paljon. Ja uskon että se on juttelua. ♥
      Tyttö ja poika gerbiilit piipittävät ihan yhtä paljon! (:

      Myös mun gerbsut rummuttavat paljon, mutta sehän on vaan sitä, et ne varoittaa lajitoveriaan :D juu...

      En usko et niillä olis mikään hätänä..c:

    • Gerbiili-Fani :3

      JA TÄNÄ AAMUNA (5.4.2014) KUULIN KUN NE ÄÄNTELI SEMMOSELLA KOT KOT ÄÄNELLÄ :DD Siis ihan tosi!!!!!!!!! Olin ihan et: O___O
      What a...? :D
      Mut en todellakaan usko että se on mitään VAARALLISTA. ((:

      Ettää heheheheh :D

    • Kayttaja_000000

      Mulla ne piipitti yhtäkkiä ku olin tabletilla ja nyt 5 minuuttia piipittämisen jälkeen ne ovat ihan normaalisti
      (Mulla on 2 gerbiiliä)

    • Anonyymi

      Meillä on kaksi tyttö gerbiiliä täytti just vuoden :) mut kun meillä on sellainen pieni mökki tai on niillä niitä enemmänkin mut ne haluaa just siihen ja sen lisäks kahestaa ja sitte ne rupee vinkuu ne myös pestessään toisia nii voi vinkuu mut säikähin aina ihan kauheesti ja meen taskulampun kanssa sinne yöllä kattomaan kun pelkään että ne tappelee niin että jompikumpi kuolee mut eihän ne nyt oo ainakaan kertaakaan tapellu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe