vanhojen tanssit

vaikeitako

-Millaiset on vanhojen tanssit?
-Monta tanssia sinne yleensä harjoitellaan?
-Onko ne kuinka vaikeita?
-Kauan se koko tapahtuma kestää? Eli pyörähdelläänkö tanssit läpi ja sit himaan vai?
-Millainen se orkesteri siel yleensä on? Kuuleeko siellä mitään mitä pari sanoo? Jos ne soittaa ihan täysillä?

A-p-u-a!
En osaa tanssia, pitääkö jättää väliin koko homma.

10

12782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko....

välttynyt vanhojen tansseilta niin, ettet ole niitä kertaakaan nähnyt? Siis ykkösethän katselevat kakkosten tanssit, niin että siihen mennessä kun olet vanha olet nähnyt ainakin yhdet tanssit. Ja ainakin meillä oli niin, että myös yläasteen oppilaat tulivat katsomaan tansseja, eli kun itse tanssin kakkosvuonna, olin nähnyt neljät tanssit. Yhdetkin näkemällä tulee vastaus kysymyksiisi.

Tän kopioin ihan wikipediasta:

"Harjoiteltavia tansseja on useita ja ne vaihtelevat kouluittain. Perinteisesti valikoimaan on kuulunut vanhoja salonkitansseja, 1900-luvun vaihteen muotitansseja sekä 1920- ja 1930-luvun tansseja. Perinteisiä tansseja ovat muun muassa:

salonkitanssit poloneesi, cicapo, wengerka, pas d'Espagne, Pompadour
      paritanssit wienervalssi ja tango, jonka poika voi tanssia ruusu suussa
      yhdysvaltalaiset kansantanssit Salty Dog Rag, Fireman's Dance ja Virginia Reel
      musikaalitanssit kuten Lambeth Walk"

Eivät ole vaikeita, tai siis ovat kaikille yhtä vaikeita (kuinka moni 17-18-vuotiaas osaa valssata?) ja kyllä ne oppii!

• vaikeitako

En viime vuonna jaksanut mennä kattomaan, enkä ole aikaisemminkaan missään tanssijaisissa hirveesti oleskellut.

plääh... toisaalta haluais olla edes yhden päivän prinsessana, mutta toisaalta ei nuo mekot ja korkkarit oo koskaan ollut mun tyyliä enkä osaa edes tanssia mitään...

• tuto
        vaikeitako kirjoitti:

En viime vuonna jaksanut mennä kattomaan, enkä ole aikaisemminkaan missään tanssijaisissa hirveesti oleskellut.

plääh... toisaalta haluais olla edes yhden päivän prinsessana, mutta toisaalta ei nuo mekot ja korkkarit oo koskaan ollut mun tyyliä enkä osaa edes tanssia mitään...

En mäkään mitään osannut tanssia ennen kuin osallistuin vanhojen tansseihin. Kyllä niitä tansseja harjoitellaan niin hyvin että kaikki ne osaavat, eli jos jaksaa niitä siellä harjoitella niin kyllä ne hyvin menee. (Tai sitten meillä harjoiteltiin vain ne helpoimmat tanssit, en tiedä. :P)

Jos yhtään kiinnostaa niin kannattaa varmasti käydä, ei ihan vastaavaa tilaisuutta kuitenkaan tule uudestaan.

• tuota tuota....
        vaikeitako kirjoitti:

korkkareita ei ole pakko laittaa. Esim. tuollaiset nytkin muodissa olevat matalat ballerinakengät ovat tosi hyvät vanhojentanssikengät, ja jos historiaa ajattelee, niin ovat esim. 1800-luvun alun tyyliseen pukuun ihan historiallisestikin korrektit (siis Jane Austen-tyyppiseen). Puvunkin voi valita mieltymyksen mukaan, ei tarvitse olla mikään hirmuinen hörhötys :-)

Tilannehan on se, että käytännössä KUKAAN ei osaa tanssia niitä tansseja etukäteen (paitsi ääriharvat kilpatansseja harrastavat osaavat osan). Joskus sata vuotta sitten oli varmaan ihan itsestäänselvyys, että nuoret neidot ja herrat osasivat poloneesit, wienervalssit, polkat ja muut. Nykyisin ehkä se tavallinen valssi saattaisi sujua. Kaikki ovat siis samalla viivalla niitä opettelemassa. Jotkut tanssit ovat tosi hauskoja, esimerkiksi Lambeth walk (20-luvulta).

• vaikeitako
        tuota tuota.... kirjoitti:

korkkareita ei ole pakko laittaa. Esim. tuollaiset nytkin muodissa olevat matalat ballerinakengät ovat tosi hyvät vanhojentanssikengät, ja jos historiaa ajattelee, niin ovat esim. 1800-luvun alun tyyliseen pukuun ihan historiallisestikin korrektit (siis Jane Austen-tyyppiseen). Puvunkin voi valita mieltymyksen mukaan, ei tarvitse olla mikään hirmuinen hörhötys :-)

Tilannehan on se, että käytännössä KUKAAN ei osaa tanssia niitä tansseja etukäteen (paitsi ääriharvat kilpatansseja harrastavat osaavat osan). Joskus sata vuotta sitten oli varmaan ihan itsestäänselvyys, että nuoret neidot ja herrat osasivat poloneesit, wienervalssit, polkat ja muut. Nykyisin ehkä se tavallinen valssi saattaisi sujua. Kaikki ovat siis samalla viivalla niitä opettelemassa. Jotkut tanssit ovat tosi hauskoja, esimerkiksi Lambeth walk (20-luvulta).

Hyvä, jos ei tarvitse etukäteen olla mikään mestari tanssija! Ja kyllähän noita pukujakin on erilaisia, ettei tarvitse sitten mihinkään hattaraan pukeutua, hyvä! ^^

Mut kauan ne koko tanssit kestää? Tanssitaan kaikki läpi vai onko siellä sitten jotain muutakin menoa? Kilpailuja tai jotain muuta sellaista.

• sie tytteliii
        vaikeitako kirjoitti:

mikä pakko tanssia?! juonna tai hoida kahvitukset! silti saat olla prinsassana. itkki olin ihan mieleissäni ku sain olla "yhden päivän prinsessa" vaikka EN TANSSINUT.

• minä tanssin keväällä
        sie tytteliii kirjoitti:

mikä pakko tanssia?! juonna tai hoida kahvitukset! silti saat olla prinsassana. itkki olin ihan mieleissäni ku sain olla "yhden päivän prinsessa" vaikka EN TANSSINUT.

Riippuu varmaan lukiosta kans, koska ei meijän lukiossa oo mahdollisuutta mitää juontaa, koska sen tekee liikkaopet ja sit ei edes ole mitään kahvitusta. Mutta ite meinaan osallistua, vaikka tanssia en "osaa" enkä muutenkaan ole mitään rinsessa-tyyppiä. :D

• kikyy
        vaikeitako kirjoitti:

Hyvä, jos ei tarvitse etukäteen olla mikään mestari tanssija! Ja kyllähän noita pukujakin on erilaisia, ettei tarvitse sitten mihinkään hattaraan pukeutua, hyvä! ^^

Mut kauan ne koko tanssit kestää? Tanssitaan kaikki läpi vai onko siellä sitten jotain muutakin menoa? Kilpailuja tai jotain muuta sellaista.

Ite oon nähny vanhojentansseja aina ekasta luokasta lähtien. (Siis ala-asteen ekasta luokasta.) Eli tänä vuonna ku ite tanssin ni on tullu nähtyy joku 10 kertaa :) Tanssit tanssitaan kaikki peräkanaa ( ainaki meiän koululla ) ja siinä muutaman tanssin jälkeen aina käy juontajapari kertomassa mikä tanssi on seuraavaksi tulossa. Meillä päin ei ainakaan mitään kilpailuja koskaan oo ollu, seki on aika koulukohtasta. Kannattais varmaan kysellä oman koulun kävijöiltä ni saisit tietää tarkemmin. :D Ja mäkään en todellakaan oo mitään prinsessatyyppiä, suorastaan ällöttää joskus liiallinen neiteily mutta kerrankos sitä saa leikkiä prinsessaa oikee luvan kans. :D

• vanhaaaaaa

...millaisia kenkiä kukin on käyttänyt vanhojen tansseissa? itse haluaisin sellaiset ns."nilkkurit" jotka tukisivat hieman myös nilkkaa enkä halua kenkiini korkoja. haluaisin siis tietää teidän kokemuksianne?

• x3

minulla on tänä keväänä vanhojen tanssit ja voin kertoa muutamia asioita joita tiedän:

-Millaiset on vanhojen tanssit? vanhoissa pukeudutaan "vanhoihin" vaatteisiin, suuriin mekkoihin yms. hienosti

-Monta tanssia sinne yleensä harjoitellaan? meidän koulussa on 8 tanssia opeteltavana, mutta ne ovat yksinkertaisia joten kyllä ne oppii ja pari voi ladella askelia toiselle

-Onko ne kuinka vaikeita? ei se ole jos opettelee eikä panikoi turhaa/liikaa :3

-Kauan se koko tapahtuma kestää? Eli pyörähdelläänkö tanssit läpi ja sit himaan vai? ensin meillä on orja päivät, eli me orjuutamme 1 luokkalaisia sitten ensimmäinen tanssi, jotkut/kaikki menee tanssimaan jonnekkin muualle esim vanhainkotiin tai nuorisotilaan. illalla tanssitaan vanhemmille ja 1 tanssi jomman kumman vanhemman kanssa

-Millainen se orkesteri siel yleensä on? Kuuleeko siellä mitään mitä pari sanoo? Jos ne soittaa ihan täysillä? meillä musiikki tulee levyltä, se on aika kovalla mutta kyllä siinä kuulee jos pari sanoo jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe