Kysymykseni ei liity matkailuun oikeastaan mitenkään, mutta lentokoneisiin kyllä.
Voiko tavallinen matkustajalentokone olla ilmassa paikallaan?
Asun nimittäin lentokentän lähelle ja monesti on näyttänyt siltä, että laskeutuessaan lentokone jämähtää ilmassa paikoilleen (odottaa kaiketi laskeutumislupaa?).. mutta jotenkin ajatus tuntuu hullulta, että lentokone olisi ilmassa paikoillaan. Mistä saisin vastauksen tähän :)?
Tyhmä kysymys
12
4881
Vastaukset
- ole....
fysiikan lakien mukaan mahdollista. Lentokone pysyy ilmassa nosteen avulla, eli siiven muodon vuoksi ilma kulkeen siiven yli ja ali eri nopeudella. Ilma tietysti kulkee siiven yli/ali, kun moottori työntää konetta eteenpäin. Joten jos jostain kumman syystä lentokone pysähtyisi ilmassa "kuin seinään", se ilmaa raskaampana putoisi suunnilleen kuin kivi (no, siipien levällään oleva muoto tietysti aiheuttaisi ilmanvastusta putoamisessa, joten luultavasti pyörisi jollain tavalla, joku fyysikko varmaan osa vastata tähän tarkemmin...).
Havaintosi varmaankin johtuu esim. siitä, että aivan laskeutumassa olevan koneen nopeus on jo huomattavan alhainen ja lisäksi katselukukulma vaikuttaa siihen, miltä kohde näyttää. Siis kun sinä katselet matalalta ja kone lähestyy kenttää tietystä suunnasta jne. Ihan luonnollista, että tuollaisia "näköharhoja" voi esiintyä! - Liikennelentäjä
edellistä vastausta todettakoon seuraavaa: Teoriassa fysiikan lain ja aerodynamiikan mukaan on täysin mahdollista että lentokone pysyy ilmassa ohjaussuntaansa nähden paikallaan. Kun on kyseessä iso matkustajakone asia lieneekin vain teoreettinen. Pienkone taas voi käytännössä hyvinkin olla ohjaussuuntaansa nähden paikallaan ja jopa lentää taaksepäin. Kyse on siis aerodynamiikasta. (Aerodynamiikka = esineen liikkuminen ilmamassassa.) Ensinnäkin on ymmärrettävä ero maanopeuden ja ilmanopeuden välillä. Kun katsomme ilmassa olevaa esinettä vertaamme sen liikettä maahan. (Maanopeus). Siis lentokoneella joka "pysyy paikoillaan" ilmassa on maanopeus nolla. Ilmanopeus taas on se nopeus jolla ilmavirrat kohtaavat koneen ja siipien pinnat ilmassa. Pelkistetysti siis voi sanoa että lentokone joka lentää kovassa vastatuulessa voi "pysyä paikoillaan" ilmassa. Erilaisilla koneilla taas on toisistaan poikkeavat "sakkausnopeudet"= vastaisen ilmavirran nopeus jolla kone ei enää pysy ilmassa. Mikäli vastatuuli siis saavuttaa tarpeeksi suuren nopeuden niin kone pysyy sen avulla ilmassa. Onhan koneen lentäessä normaalistikin eteenpäin kysymys vain koneeseen kohdistuvista vastavirroista. Pienkone tarvitsee vain 50-60 solmun vastatuulen pysyäkseen ilmassa paikallaan kun taas isompi matkustajakone tarvitsisi kolminkertaisen arvon. Kun iso matkustajakone lähestyessään laskua näyttää pysähtyvän ilmassa on ilmeisesti kysymys voimakkasta vastatuulesta jolloin koneen maanopeus pienenee huomattavasti ja kone näyttää "pysähtyvän ilmassa". Kerrottakoon selvennykseksi vielä että koneella pyritään aina laskeutumaan vastatuuleen juuri siksi että se mahdollistaa pienemmän maanopeuden ja siten vaatii lyhyemmän matkan pysähtymiseen.
- 23v.edellisen kerran
Minä taas menin paniikkiin ,viikko sitten Finnairin lennolla Lanzarotelle. Olin ikkunapaikalla ja n.11km. korkeudesta näyttää eteneminen hitaalta , vaikka vauhtia se 800-900km/h. Mutta sitten jossain Espanjan-Portugalin vuoriston paikkeilla, enne Atlantille tuloa näytti pysähtyvän kokonaan. Tätä kesti 10-15 min. kunnes taas alkoi maisema vaihtumaan.Olisko tullut kova vastatuuli vai mikä. Luulin jo että kohta mennään alas ja kovaa..huh huh.
- 5+15
Vastasit sitten yön hämärissä kuusi vuotta vanhaan ketjuun?
- 23.v....
5+15 kirjoitti:
Vastasit sitten yön hämärissä kuusi vuotta vanhaan ketjuun?
Kappas vaan , täytynee avata uus ketju. Ois kiva tietää onko muilla vastaavia havaintoja.
- Anonyymi
5+15 kirjoitti:
Vastasit sitten yön hämärissä kuusi vuotta vanhaan ketjuun?
Joo ja mä teen saman 8 vuotta vanhaan ketjuun
- kuolen nauruun
Ei ole kaikilla lääkitys kohdallaan. Ja blondit on ihan luonnostaan näin tyhmiä. Lentokone tippuu kuin kivi jos nopeus laskee eli sakkaa. Netti on hyvä paikka sivistää itseään tai sitten vaan pitää lääkitys kohdallaan.
- Et ymmärtänyt kys.
No kerro mikä on sakkausnopeus B 757:llä
- helppo homma
Et ymmärtänyt kys. kirjoitti:
No kerro mikä on sakkausnopeus B 757:llä
Se on n. 200km/t jos tuota nopeutta... käytetään. Laskeutuminen on 230-250km/t .
Se on takuu varma että kun sakkaus nopeus saavutetaan niin kone tulee kuin kivi alas. Nyrkkisääntö on että mitä isompi kone niin sitä enemmän pitää olla nopeutta etä siipiin tulee nostetta.
- Minä oon
Onko kukaan ajanut metrolla?
- jännää
Pariisissa oon,Suomessa en .
- jännää
jännää kirjoitti:
Pariisissa oon,Suomessa en .
No en ajanut ,kyydissä olin. Ja Hakaniemi- Ruoholahti välin myös suomessa. Päissäni olin,en heti muistanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1742037
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,851479Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821414Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta121172Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita401066Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!210993- 42898
- 96854
- 85815
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49775