Eli kun olen tässä lueskellut näitä viestejä, niin en löytänyt yhtään joka koskisi tätä meikäläisen ongelmaa.
Talo on 70-luvulla rakennettu, ja ikkunat ovat 2 erillistä lasia.
Ongelma on että syksyisin ja keväisin(harvemmin talvella) sisäikkuna hikoilee sisäpuolelta. Lasien välissä on kuivaa. Olen yrittänyt poistaa ongelman asentamalla korvausilmaventtiilit tuuletusikkunaan, mutta sama ongelma jatkuu.
Tietääkö joku miten ongelmasta pääsisi eroon, vaikka tuli selitettyä näin vaikeesti ?
Ikkunat "hikoilee"
7
9333
Vastaukset
- Helppo kysymys
Ikkunat hikoilee koska niihin muodostuu kastepiste.
Kastepiste muodostuu koska:
a) sisällä on liian kosteaa
b) sisäikkunan pinta on liian kylmä
Ongelma korjaantuu siis fiksaamalla joko a) tai b) tai molemmat.
a) vähennä sisäilman SUHTEELLISTA kosteutta joko hankkimalla ilmankuivain ja/tai nostamalla sisäilman lämpötilaa. Hanki aivan ensiksi elektroninen lämpö/RH mittari, jotta tiedät missä mennään
b) ikkunan sisäpinnan lämpötilaa voi nostaa ostamalla uuden ikkunan - uudet energia-selektiivilasit Argon-täytteellä ovat huomattavasti parempia kuin 70-luvun viritykset
(c) ongelmaa voi toki yrittää kikkailla pois laittamalla ikkunan alle lämpöpuhaltimen tms, ratkaissee ongelman mutta tuhlaa energiaa)- ..................
Eli tämä vaan tarkoittaa sitä että olen lähempänä taas ilmalämpöpumpun hankinnassa.
Sillähän saa myös kuivattua ilmaa.
- yleensä syynä
Elikkä kuten on jo vastattu, niin syynä on liian korkea sisäilman kosteus.
Lämpötilan nosto on kuitenkin murtuneen jalan hoitoa aspiriinilla eli sillä paikataan seurausta eikä syytä, joka on erittäin todennäköisesti huono ilmanvaihto. Studioraati veikkaa: hikoileva ikkuna on makuuhuoneen ikkuna ja talossa on painovoimainen ilmanvaihto. Menikö oikein?
Painovoimainen ilmanvaihto toimii nimittäin aika nihkeästi, jos sisä- ja ulkoilman välinen lämpötilaero on pieni. Tämä selittäisi hikoilun puutteen pakkasilla.- ....................
10 pistettä ja papukaija merkki, juuri näin. Toivon että kun ostan ilmalämpöpumpun, niin ongelmasta pääsee.
- samaa ongelmaa
.................... kirjoitti:
10 pistettä ja papukaija merkki, juuri näin. Toivon että kun ostan ilmalämpöpumpun, niin ongelmasta pääsee.
Kuulostaapa tutulta. Hankipa kosteusmittari,niin tiedät kuinka kostea sisäilma teillä on. Meillä ilmalämpöpumppu ei ole ratkaissut ongelmaa, sillä voi kyllä kuivattaa kosteutta pois, mutta ei ole oikein miellyttävä: talossa on hirvittävä kylmän vedon tuntu ja kuivatus-toiminnon aikana pumppu jäähdyttää huoneilmaa, ei kiva! Lämmitystä meilläkin tehostettu, mutta ei ainoana keinona riitä, tai ainakin se on kamalaa energiantuhlausta. Suunnittelemme nyt isompia remontteja: ikkunat uusiksi ja ilmanvaihdon parantamista (esim. huippuimuri).
- Nimetön
Toimiiko pesuhuoneen, keittiön ja saunan ilmanvaihto/tuuletus eli onko niissä omat poistolilmaventtiilit ja toimiiko ne.
Onko teillä paljon huonekasveja? akvaario? ilmankostutin?
Teinit suihkussa tunnin päivässä? jne... ;) - Höyryttömät lasit
Ikkunoiden hikoilu talvella johtuu sisäilman kosteuden tiivistymisestä kylmää ikkunalasia (alaosaa )vasten.Asiaan vaikutta periaatteessa kaksi seikaa.
Ulkoikkunan tiivistys pitää tehdä kunnolla.Ylä-ja alaosaan pitää jättää tuuletusraot noin 5-10 cm , joilta osin tiiviste tulee poistaa.
Toinen merkittävä seikka on asunnon ilmanvaihto. Sen tulee olla aina päällä ja riittävän tehokas. Ilmanvaihdon tehtävä on kuljetaa lasin pinnalle kondensoituva kosteus pois. Samalla tulee huolehtia, että ilma pääsee kiertämään vapaasti ikkunan pinnalla eli ikkunaa ei saa peittää esim. liian tiiviisti ikkunaverhoilla. Ilmanvaihdon toimivuus on ikkunahikoilun kannalta merkittävin ja ratkaiseva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965