Vesivaraaja

Nainen tietenkin

Meillä nyt ei varsinaisesti ole kesämökki, vaan talo maalla. Kun talvi on taas tulossa ja katselin erästä ohjelmaa, niin heräsi eräs ajatus, mutta tieto puuttuu.

Lämmitystä pidetään (sähkö) päällä ympäri vuoden niin, että talossa on peruslämpö 10 astetta. Kysymyksessä on ns. rintamamiestaloa ja mm. alkuperäist haltex-levyseinät ja sahanpuruja eristeenä. Riittääkö lämpö?

Onko järkeä pitää vesivaraaja koko ajan päällä kun käyttö talvella on vähäisempää? Aiheutuuko varaajalle haittaa jos se ottaa päältä? Seisooko siellä sitten kylmä vesi joka pilantuu. Älkää naurako, en tunne kyseisen laitteen toimintaperiaatteita.

Olisiko järkevää katkaista vedentulo, kun taloa ei käytetä, onko tästä haittaa jotenkin, esim. tuolle vesivaraajalle, jos ajatellaan, että se olisi päällä?

4

1082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempi olla

      päällä sen varaajan koska sen tyhjennys on mutkikas juttu. Tuo peruslämpö on hyvinkin riittävä jos vain rahat riittää sen pitoon.

    • mies tietenkin

      "Riittääkö lämpö?"

      Siis riittääkö mihin? Peruslämpöön kymmenisen astetta on ihan sopiva jos sitä tarkoitat. Jopa hieman allekin..

      Vesivaraajan päällä pito on varmaankin järkevää, jos käytte mökillä edes muutaman kerran talven aikana. Järkevyys riippuu myös varaajan koosta, sillä joku 300 litran varaaja kestää lämmetä kauan. Joku pikkuvaraaja puolestaan lämpiää muutamassa tunnissa.

      Veden pilaantumisen vuoksi varaajaa ei kannattane pitää päällä. Sen voi tyhjentää ja vaikka ei voisi, niin voihan sitä vettä laskea kuumavesihanasta niin kauan, että vesi varaajassa on varmasti vaihtunut. Toisaalta, eipä sitä kuumaa vettä juoda ja oma nenä kertoo paljon.

      Vedentulon katkaisu pääsulusta on ilman muuta järkevää ihan turvallisuussyistä, jos paikka on tyhjillään kauan. Se tila, jossa pääsulku ja mahdollinen vesimittari sijaitsee on se kriittisin paikka. Sitä ei saa päästää jäätymään, tai tulee tulva. Tämä ei tietysti pidä paikkaansa, jos teillä on kaivovesi ja pumppu pois päältä..

    • Koskis

      Minä olen kytkenyt pois varaajan ja vesipumpun.

      90 l varaaja antaa lämmintä vettä alle tunnissa.

      Nykysähköt voivat olla poikki 2-3 pv syrjäseudulla, jolloin vesiputki saattaa jäätyä ja haleta ja pumppu pumppaisi kaivon tyhjäksi...Eristetty varaaja ei helposti jäädy.

    • tunturimökki

      Olen selvitellyt samoja kysymyksiä loma-asunnon osalta. Suositeltavin peruslämpö lienee 12 paikkeilla. Lämminvesivaraajaa ei valmistajien mukaan saa päästää kylmäksi paitsi jos laskee vedet pois. Veden pilaantuninen ja bakteeritoiminta alkaa kun lämpö putoaa alle 50. Energiankulutusta voi hieman pienentää säätämälle termostaatin 55:een mutta säästö verrratuna esim. 70:een marginaalinen muutamia euroja/kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1193
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      839
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      839
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      824
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe