Hei! Olisi kiva jos kertoisitte miten päädyitte joskus ostamaan marsun, tai juuri sen marsun mikä teillä on. Muistakin marsujen seikailuja ja kommelluksia ovat tervetulleita tänne! on mukava lueskella hauskoja j koskettavia tarinoita!XD
Kerro sinun ja marsusi tarina!!!
14
682
Vastaukset
- Jari T
Ostin kaksi rotumarsun poikasta kasvattajalta ja sain ne tänään. Ennestään on kääpiöhermeliinikaninaaras. Sain siis kaksi vielä keskenkasvuista marsunpoikasta, maksoin niistä 50 €/kpl, eli yhteensä 100 €. Molemmat ovat näyttelytasoisia ja rekisteröityjä, ovat kolmivärisiä: valkoinen, ruskea ja mustaväriset. Naaaras on Sheltie ja uros on Coronet, eli turkin hoitoon saa varautua, mutta ei aivan vielä. Turkki on nyt n. 3 cm:n pituista. Asuvat erikseen omissa häkeissä, mutta ensi maaliskuussa laitan ne yhteen, että saisin poikasia!
- Minä vaan
Mitäpä jos antaisit kuitenkin vähän kauemmin olla erillään, juuri ja juuri puolivuotias marsu on sukukypsä, muttei vielä edes itse täysikasvuinen. Ehkä about 9-10 kk olisi jo parempi ikä.
Ja marsuja ei kanin kanssa, koska kanit ovat pasteurella-bakteerin kantajia. Voi googlettaa, mikä se on. - sama...
Minä vaan kirjoitti:
Mitäpä jos antaisit kuitenkin vähän kauemmin olla erillään, juuri ja juuri puolivuotias marsu on sukukypsä, muttei vielä edes itse täysikasvuinen. Ehkä about 9-10 kk olisi jo parempi ikä.
Ja marsuja ei kanin kanssa, koska kanit ovat pasteurella-bakteerin kantajia. Voi googlettaa, mikä se on.Kasvattaja sanoi, että naarasmarsun voi saattaa raskaaksi jo 5 kk:n iässä. Kani asuu erillään.
- ....
sama... kirjoitti:
Kasvattaja sanoi, että naarasmarsun voi saattaa raskaaksi jo 5 kk:n iässä. Kani asuu erillään.
Edelliselle kirjoittajalle , että kyllähän marsun voi teettää kantavaksi jo 5kk , mutta se on toinen juttu kannattaako. Se on todella marsukohtaista voiko niitä poikasia edes kyseisellä marsulla teettää. Jos teetät noin nuorena marsu ei ole vielä täysikasvuinen ja sillä on suuri mahdollisuus saada raskausmyrkytys. Muutenkin marsuille raskaus on todella vaarallista ja joka kolmas päättyy niin , että poikaset , emo tai kaikki kuolevat , joten siis kannattaa todella miettiä tuota poikas juttua! Jos kasvattaja on vielä neuvonut , että 5kk on hyvä niin ei voi sanoa , että kauhean perehtynyt marsuihin sillä kukaan järkevä kasvattaja ei suosi sitä , että naarailla tietämättömässä kodissa teetetään poikasia! Oletko valmis siihen , että synnystys ei mene oikein ja marsu kuolee? Miksi haluat poikasia?
- Sama...
.... kirjoitti:
Edelliselle kirjoittajalle , että kyllähän marsun voi teettää kantavaksi jo 5kk , mutta se on toinen juttu kannattaako. Se on todella marsukohtaista voiko niitä poikasia edes kyseisellä marsulla teettää. Jos teetät noin nuorena marsu ei ole vielä täysikasvuinen ja sillä on suuri mahdollisuus saada raskausmyrkytys. Muutenkin marsuille raskaus on todella vaarallista ja joka kolmas päättyy niin , että poikaset , emo tai kaikki kuolevat , joten siis kannattaa todella miettiä tuota poikas juttua! Jos kasvattaja on vielä neuvonut , että 5kk on hyvä niin ei voi sanoa , että kauhean perehtynyt marsuihin sillä kukaan järkevä kasvattaja ei suosi sitä , että naarailla tietämättömässä kodissa teetetään poikasia! Oletko valmis siihen , että synnystys ei mene oikein ja marsu kuolee? Miksi haluat poikasia?
Luin marsunhoito-oppaasta, että naarasmarsun tulisi saada ekat poikaset ennen yhden vuoden ikään, koska sen jälkeen sillä luutuu yhteen jotkin synnytyskanavan viereiset luut. Jos se on saanut poikaset siis tuota vuoden ikää aiemmin, niin luutumista ei tapahdu ja seuraavatkin poikimiset sujuvat hyvin.
- I<3guineapigs
Sama... kirjoitti:
Luin marsunhoito-oppaasta, että naarasmarsun tulisi saada ekat poikaset ennen yhden vuoden ikään, koska sen jälkeen sillä luutuu yhteen jotkin synnytyskanavan viereiset luut. Jos se on saanut poikaset siis tuota vuoden ikää aiemmin, niin luutumista ei tapahdu ja seuraavatkin poikimiset sujuvat hyvin.
muistakaa, että tämä palsta käsittelee marsun ja omistajan tarinaa, eikä poikasten teettämistä. No, puhukaa vaan siitä rauhassa:)
- fabina
Sama... kirjoitti:
Pakko sanoa että ei oikeasti ole järkeä teettää marsuilla 5kk vanhana poikasia. sehän on itsekin vielä aika 'pentu'. Sitä paitsi niin monissa marsun hoito-oppaissa on niin väärää ja vanhentunutta tietoa, että kirjoihin ei oikein parane luottaa. Ne luut menevät yhteen vasta n. 3 vuoden iässä jos marsu ei ole sitä ennen poikinut. marsu saattaa olla niin nuorena sukukypsä, muttei valmis emoksi (voisi vaikka ihmiseenkin verrata). Niin kuin jo edellisissä sanottiin, oletko tosiaan valmis siihen, että emo, poikaset tai kaikki voivat kuolla? Minusta vain omistaja jolla on ollut jo monia vuosia marsuja voi kokeilla kasvattamista sopivilla ja sopivan ikäisillä marsuilla. Miksi ihmeessä haluaisit poikaset teettää?
Mutta voin tässä kerto minun ja marsujeni tarinankin:)
Halusimme siskoni kanssa hirveästi jotain lemmikkiä. Aluksi meidän piti hankkia leopardigekko, mutta myöhemmin ihastuimme marsuihin. hankimme paljon tietoa marsuista ja pidimme yhteistä säästöä. lopulta hankimme kaksi marsu tyttöä. Ostimme ne eläinkaupasta kylläkin. Marsut olivat todella ihania. Koska eivät olleet näyttely tasoa, olivat he vain lemmikkeinämme. Ne saivat kulkea yläkerrassa vapaasti kuikutellen :) Myöhemmin pikku veljemme tuli heinälle allergiseksi ja jouduimme lopulta luopumaan ihanista marsu tytöistämme. tytöt olivat meillä noin kaksi ja puoli vuotta. Onneksi pääsivät yhdille tutuillemme ja joten saimme mennä välillä niitä katsomaan. Nyt siitä on niin monta vuotta että Marsut ovat menneet paremmille kuikuttelu maille. - I<3guineapigs
fabina kirjoitti:
Pakko sanoa että ei oikeasti ole järkeä teettää marsuilla 5kk vanhana poikasia. sehän on itsekin vielä aika 'pentu'. Sitä paitsi niin monissa marsun hoito-oppaissa on niin väärää ja vanhentunutta tietoa, että kirjoihin ei oikein parane luottaa. Ne luut menevät yhteen vasta n. 3 vuoden iässä jos marsu ei ole sitä ennen poikinut. marsu saattaa olla niin nuorena sukukypsä, muttei valmis emoksi (voisi vaikka ihmiseenkin verrata). Niin kuin jo edellisissä sanottiin, oletko tosiaan valmis siihen, että emo, poikaset tai kaikki voivat kuolla? Minusta vain omistaja jolla on ollut jo monia vuosia marsuja voi kokeilla kasvattamista sopivilla ja sopivan ikäisillä marsuilla. Miksi ihmeessä haluaisit poikaset teettää?
Mutta voin tässä kerto minun ja marsujeni tarinankin:)
Halusimme siskoni kanssa hirveästi jotain lemmikkiä. Aluksi meidän piti hankkia leopardigekko, mutta myöhemmin ihastuimme marsuihin. hankimme paljon tietoa marsuista ja pidimme yhteistä säästöä. lopulta hankimme kaksi marsu tyttöä. Ostimme ne eläinkaupasta kylläkin. Marsut olivat todella ihania. Koska eivät olleet näyttely tasoa, olivat he vain lemmikkeinämme. Ne saivat kulkea yläkerrassa vapaasti kuikutellen :) Myöhemmin pikku veljemme tuli heinälle allergiseksi ja jouduimme lopulta luopumaan ihanista marsu tytöistämme. tytöt olivat meillä noin kaksi ja puoli vuotta. Onneksi pääsivät yhdille tutuillemme ja joten saimme mennä välillä niitä katsomaan. Nyt siitä on niin monta vuotta että Marsut ovat menneet paremmille kuikuttelu maille.:´). Kiitos tarinasta!! Kyllä saatte puhua tässä keskustelussa poikasten teettämisestä ihan hyvin, jos tahdotte. Olen kyllä fabinan kanssa samaa mieltä. Voihan vaikka 12v. ihminenkin olla sukukypsä, mutta ei valmis äidiksi. No, ehkä ihmisiä ei tähän kannata verrata, mutta mielestäni väh. 1v saa teettää poikasia.
- vanha marsu ja omistaja
I<3guineapigs kirjoitti:
:´). Kiitos tarinasta!! Kyllä saatte puhua tässä keskustelussa poikasten teettämisestä ihan hyvin, jos tahdotte. Olen kyllä fabinan kanssa samaa mieltä. Voihan vaikka 12v. ihminenkin olla sukukypsä, mutta ei valmis äidiksi. No, ehkä ihmisiä ei tähän kannata verrata, mutta mielestäni väh. 1v saa teettää poikasia.
Noh, meidän marsun tarina on semmoinen, että olin aika nuori, ja minun veljen kaverilla on marsu. Aina kun me haettiin veli sielt kaverilta niin minä halusin pitää sitä marsua sylissä. Sitten äiti ja iskä rupes puhumaan että jos me ostettais se marsu, ja mä olin ihan onneni kukkuloilla (marsun nimi on veke). Kun me mentiin hakemaan vekeä, sen omistajat kerto sellasen jutun (mikä on totta) että keväällä kun veke oli ulkoaitauksessa, ja sitä mentiin hakemaan sisälle, niin se oli kadonnu :(. Siinä sitte vierähti pari kuukautta ja sitten ku piti nostaa potut, veke oli pottumaalla!! se oli ollu sielä koko kesän ku omistajat olivat surreet sisällä! The end. (tuosta varmaan opitte että marsuja ei saa jättää vartioimatta pihalle/ulkoaitaukseen!)
- kilmon1
se potu juttu oli tosi hassu
- hurahtanutmarsuihin
Sain marsuni alku vuodesta. En TODELLAKAAN ajatellut ottaa lisää lemmikkejä, enkä tiedä mistä yhtenä päivänä tuli mieleeni katsoa marsu vauvojen kuvia ja sen jälkeen se oli menoa.. :) rupesin katselemaan kuvia todella tiuhaan tahtiin ja kysyin vielä samana iltana vanhemmiltani miten olisi muutama marsu..? :D Äitini ei oikein tykännyt ideasta ja isäni vielä vähemmän. Yleensä kun vanhenpani tekevät päätöksen siinä pysytään mutta en ollut luovuttanut. Kysyin äidiltäni voisimmeko hakea marsu kirjoja/oppaita kirjastosta --> se oli ehkä lokakuun puoliväli. Luin kirjoja aina nukkumaan mennessä ja koulussa. Juteltiin vanhenpieni kanssa vakavasti ja vastaus oli myöntäjä. Hankin lisää kirjoja ja surffasin nettipalstoilla koskien, yllätys yllätys marsuja. Rupesimme hankkimaan tarvikkeita ja marsujen etsiminen alkoi. Lopulta päädyimme Helsinkiin ostamaan kahta marsua. Mikki - Englannin Crest n. 2 v ja Papaya "Papu" risteytys n. 2 v myös. Ovat olleet koko elämänsä yhdessä ja tulevat toimeen. Marsut ovat olleet minulla kohta siis sen 7 kk --> en vaihatisi tätä aikaa mihinkään..
- kaikki hyvin
mä ostin mun marsut keltasenpörssin kautta,maksoivat häkkeineen 75e.vanhempi marsu oli silloin 3v ja nuorempi 3kk.marsut olivat olleet mulla 2päivää kun tää pienempi marsu oli yöllä pyöräyttäny yhen vauvan.siinä sitä aamulla oli meikäläiseltä puota silmät päästä ku menin antamaa marsuille aamupalaa ja häkissä missä piti olla yks marsu niin olikin kaks marsua.en ollut ollenkaan huomannu et marsu on raskaana kun en ollut niitä kerinnyt vielä sylissä pitämään.onneksi seniori marsu oli omassa häkissään ettei se tehnyt mamma ja vauvamarsulle mitään,mamma ja seniori marsut kun eivät tule tänä päivänäkään toimeen samassa häkissä vaikka molemmat on tyttöjä.juu ja vauvamarsu on päässyt jo aikoja sitten omaan kotiin(toivottavasti hyvään kotiin)
- hurahtanutmarsuihin
Tosi kiva yllätys :s varsinki jos ei oo ennen marsuja harrastanu ni mul menis kyl sormi suuhu. En tiiä onks sul ollu enne marsuja mut kuitenki. :D
- ViviKatti
No, oon vaikka kuinka kauan halunnu marsua. Tai siis sen jälkeen kun hamsterini kuoli. Siinä välissä innostus kyllä siirtyi myös gerbiileihi, mutta äiti ei niihin suostunut. No sitten jankutin vaikka kuinka ja kauan siitä että haluan gerbiileitä, ja sitten yksi päivä äiti vaan sano "No hankitaa mieluummin niitä marsuja" Meinasivat hankkia vaan yhen marsun;( mut mä sit aloin jankuttaa sille siitä, että niitä pitää olla kaks. Ja eläinkaupassakaan ei myyty marsuja yksittäin, pääsimpä sanomaan että "mitä mä sanoin"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243