Olympus SP-550 UZ

---

Saisinko selkeät plussat ja miinukset? Onko/oliko kannattava ostos?

6

5193

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kari r

Plussat: Mahtava zoomi. Saa mahtavia kuvia kaukaakin. Hyvä kuvanvakaaja, vaatiikin kyllä sen. Hyvä videokuvauslaatu. Hyvät valmiit ohjelmat eri kuvaustilanteille. Käsisäädölläkin saa otettua jos haluaa kikkailla.

Miinukset: Manuaalinen tarkennus syvältä...Ei onneksi tarvi usein. Joskus hämärässä vaikeuksia tarkentaa (kts. edellä).

Ehdottomasti kannattaa ostaa, olen ollut tosi tyytyväinen. Nythän saa 560 uz:n missä 8 megapikseliä. En tiedä onko käytännössä eroa.

• KH.

Kirkkaassa auringonpaisteessa tosi vaikea nähdä tähtäimistä mitään. Saa varjostaa voimakkaasti ja etsiä aiheesta jotain selvästi erottuvaa kohtaa. Sommittelun ilo kaukana perinteisten filmikameroiden helppoudesta.
        Tällä kameralla on jonkinlainen ylivalotustaipumus. Jos kuvaat EV-arvolla nolla saat useimmiten pohjaanpalaneita otoksia. Kun miinusvaraa on vain kahteen asti tuntuu ettei se riitä jos haluat pimeyden vaikutelmaa kuviin.
        Tavallaan plussaa on valtava herkkyys hämärien aiheiden kuvaamisessa. Vaikka tähtäisit sängyn alle ilman salamaa,aiheesta syntyy kuva kuin sinne olisi saatu lisävaloa jostain.

• Juuri Olympuksen ostanut
        KH. kirjoitti:

Kirkkaassa auringonpaisteessa tosi vaikea nähdä tähtäimistä mitään. Saa varjostaa voimakkaasti ja etsiä aiheesta jotain selvästi erottuvaa kohtaa. Sommittelun ilo kaukana perinteisten filmikameroiden helppoudesta.
        Tällä kameralla on jonkinlainen ylivalotustaipumus. Jos kuvaat EV-arvolla nolla saat useimmiten pohjaanpalaneita otoksia. Kun miinusvaraa on vain kahteen asti tuntuu ettei se riitä jos haluat pimeyden vaikutelmaa kuviin.
        Tavallaan plussaa on valtava herkkyys hämärien aiheiden kuvaamisessa. Vaikka tähtäisit sängyn alle ilman salamaa,aiheesta syntyy kuva kuin sinne olisi saatu lisävaloa jostain.

uudella Olympuksellani muutaman päivän.
        Olen tyrmistynyt optiikan hyvästä laadusta. Maksimi zoomilla saa todella hyvin esille kaukaiset kohteet.
        Tarkennuksen kanssa on vielä harjoittelemista, AUTO asennossa tuo tarkennusruutu "hyppää" mielivaltaisesti eri kohtaan kuin mitä olisin kuvaamassa.
        Miinuksena pidän xD korttia. Piti aloittaa uusi korttiaika ja hankkia xD kortteja ja lukija.
        Vanhat kamerat toimivat SD kortilla niinkuin paljon muukin ja siksi se on vakiintunut perheemme korttistandardiksi.
        Lisäksi kaipaan akkuja ja laturia sisäänrakennettuna.
        Kameran mukana tulleet patterit toimivat välillä - välillä ilmoitti "low battery". Eli niinkuin ensimmäisessä Digikamerassani vuosia sitten.
        CASIO pokkari menee telakkaan aina kun akun merkkivalosta puuttuu yksi palkki, tämä ei vähentänyt palkkeja vaan tilttasi saman tien.
        Tässä ensi kokemuksia.

• parhaat
        Juuri Olympuksen ostanut kirjoitti:

uudella Olympuksellani muutaman päivän.
        Olen tyrmistynyt optiikan hyvästä laadusta. Maksimi zoomilla saa todella hyvin esille kaukaiset kohteet.
        Tarkennuksen kanssa on vielä harjoittelemista, AUTO asennossa tuo tarkennusruutu "hyppää" mielivaltaisesti eri kohtaan kuin mitä olisin kuvaamassa.
        Miinuksena pidän xD korttia. Piti aloittaa uusi korttiaika ja hankkia xD kortteja ja lukija.
        Vanhat kamerat toimivat SD kortilla niinkuin paljon muukin ja siksi se on vakiintunut perheemme korttistandardiksi.
        Lisäksi kaipaan akkuja ja laturia sisäänrakennettuna.
        Kameran mukana tulleet patterit toimivat välillä - välillä ilmoitti "low battery". Eli niinkuin ensimmäisessä Digikamerassani vuosia sitten.
        CASIO pokkari menee telakkaan aina kun akun merkkivalosta puuttuu yksi palkki, tämä ei vähentänyt palkkeja vaan tilttasi saman tien.
        Tässä ensi kokemuksia.

kuvat. ei ole ollut mitään moittimista.. käsisäädöt toimii erinomaisesti jos niitä käyttää osaa. kortti asia on kyllä vähän huono mutta olympuksen omat kortit todella hyviä. panorama kuvat ja muut olympuksen omalla kortilla toimivat jutut ovat kohtuullisen hyviä. kannatava ostos on jos haluaa hyvää kohtuullisen halvalla

• jarkko79

mites teillä kestää akut. mulla meni aika nopeesti tyhjäksi voi olla tietysti että mun akut on kaput eli paskana

• minw
        jarkko79 kirjoitti:

mites teillä kestää akut. mulla meni aika nopeesti tyhjäksi voi olla tietysti että mun akut on kaput eli paskana

mulla on ollu olympus joulusta asti. olen muuten ihan tyytyväinen, mutta kohinaa riittää kuvissa. kun kuvaa esim. jäähallilla ja zoomaa paljon, kuvista tulee todella huonoja. huono puoli on myös pattereiden kesto. ne kestävät hyvin vähän aikaa, ja kameran patterin kuvasta todellakin puuttuu yksi palkki. olen aina ajatellut että miksei patteripalkki muutu vaikka keltaiseksi kun patterit ovat vähissä. kameran mukaan siis patterit ovat täynnä tai ihan loppu. punainen patteripalkki vilkkuu ruudussa hetken ja sitten ilmoitetaan "low battery"..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      324
      6319
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      67
      4154
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      41
      3505
    4. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      81
      3416
    5. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      99
      3365
    6. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      195
      3285
    7. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      69
      2717
    8. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      102
      2698
    9. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      215
      2395
    10. Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa

ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt
      Maailman menoa
      78
      2113
    Aihe