kasvissyöjät hoi

idänmies

millä perusteella asetatte eläimet (myös ihmiset siis) kasvien yläpuolelle?
kaikkihan on kumminkin evoluution tuotetta tai jumalan tai mitä nyt ihmiset on keksiny...
ero on vaan siinä että kasvi touttaa energiaa fotosynteesillä auringosta kun taas elukat tarvii valmista energiaa joka on ainakin jossain vaiheessa kasvien tuottamaa.

toisaalta, onko petoeläimet pahempia ku vege elukat koska ne tappaa muita eläimiä?
entä taas ne eläimet (bakteerit) jotka hajoittaa ruhot? muutenhän mikään ei mätänis pois...

uskon että kyse on vaan semmosesta perstuntumasta ihmisillä ku elukoillakin monesti on silmät ja suu yms. ja nekin syö ja ääntelee yms. ni onhan ne toki lähempänä ihmistä siin mieles mut millä perusteella niillä on etuoikeus elää ilmat että niitä syödään? viimestään ku ne mädäntyy ni ne syödään kumminkin, mielummin syön itte ku annan bakteereille, kosa mulle on yks paskan hailee mä oon kumminkin mun arvojärjestyksessä numero1 ei kiinnosta vaik pistäsin suuhun ihmistä (asianmukaisesti valmistettuna ja niin ettei laki sano vastaan)

siis kasvi < eläin < ihminen ??????
perusteluja kiitti

17

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hese

      Siis mitä helvettiä tämä täällä tekee?

    • tulikivi

      Hesen kanssa olen samaa mieltä, että nyt meni vähän tämän palstan aiheesta ohi.

      mutta vastaanpa nyt kuitenkin jotain, vaikka jo edellisessä kasvis/liha keskustelussa sanoin, että olen väsynyt kiistelemään syömisistäni tai kenenkään muun syömisistä.

      henkilökohtaisesti en aseta eläintä kasvin yläpuolelle mitenkään erityisesti, sillä minusta kaikessa olevassa elää sama henki.
      jumalatar päätti ilmentää osan itsestään eli minut ihmisenä ja minun kuten kaikkien kasvien ja eläinten on ravittava itseni jollain.

      olen tehnyt oman päätökseni, siitä mitä syön ja se
      sattuu olemaan kasvisravinto. se siitä!

      • Hese

        Ite ymmärrän varsin hyvin kasvissyönnin ja niin edelleen, ite syön lihaa kalaa etc, mutta löytyy minultakin tähän aiheeseen "moraali".

        Esimerkiksi sitä en käsitä, että käytetään 20kg rehua siihen että saadaan kilo lehmää, tuo on syy miksi en yleensä syö paljoa naudanlihaa. Sitten myöskin syön vain "vapaita kanoja" ja niiden munia. Ranbow on boikotissa, sikäli kun rahatilanne antaa siihen mahdollisuuden.

        Minusta lihansyöminen ei oikeastaan ole tuomittavaa, vaikka kaikesta löytyy sama henki, on luonto silti tarkoitettu toimimaan niin, että vahvempi syö heikomman. Sillä näinhän maailma ja ekosysteemi toimii. Ihminen tosin on kussut tämänkin.


      • tulikivi
        Hese kirjoitti:

        Ite ymmärrän varsin hyvin kasvissyönnin ja niin edelleen, ite syön lihaa kalaa etc, mutta löytyy minultakin tähän aiheeseen "moraali".

        Esimerkiksi sitä en käsitä, että käytetään 20kg rehua siihen että saadaan kilo lehmää, tuo on syy miksi en yleensä syö paljoa naudanlihaa. Sitten myöskin syön vain "vapaita kanoja" ja niiden munia. Ranbow on boikotissa, sikäli kun rahatilanne antaa siihen mahdollisuuden.

        Minusta lihansyöminen ei oikeastaan ole tuomittavaa, vaikka kaikesta löytyy sama henki, on luonto silti tarkoitettu toimimaan niin, että vahvempi syö heikomman. Sillä näinhän maailma ja ekosysteemi toimii. Ihminen tosin on kussut tämänkin.

        nojaa ei kasvi tai muut eläimet ole välttämättä heikompia kuin me. ympäristöä tarkkaillessa voi tuntea luonnon huomattavat henkiset sekä fyysisetkin
        voimavarat.

        (ja auta armias jos syöt myrkyllisen kasvin.
        kuka silloin on heikompi?)


      • idänmies
        Hese kirjoitti:

        Ite ymmärrän varsin hyvin kasvissyönnin ja niin edelleen, ite syön lihaa kalaa etc, mutta löytyy minultakin tähän aiheeseen "moraali".

        Esimerkiksi sitä en käsitä, että käytetään 20kg rehua siihen että saadaan kilo lehmää, tuo on syy miksi en yleensä syö paljoa naudanlihaa. Sitten myöskin syön vain "vapaita kanoja" ja niiden munia. Ranbow on boikotissa, sikäli kun rahatilanne antaa siihen mahdollisuuden.

        Minusta lihansyöminen ei oikeastaan ole tuomittavaa, vaikka kaikesta löytyy sama henki, on luonto silti tarkoitettu toimimaan niin, että vahvempi syö heikomman. Sillä näinhän maailma ja ekosysteemi toimii. Ihminen tosin on kussut tämänkin.

        kiitti perusteluista toi naudan yms. karjan ruokkinimen vie kyl aika paljon voimavaroja.
        siin mieles esim. soijaproteiinin syönti verrattuna naudasta saatuun on paljon ympäristöä säästävämpää juu juu..


      • idänmies
        tulikivi kirjoitti:

        nojaa ei kasvi tai muut eläimet ole välttämättä heikompia kuin me. ympäristöä tarkkaillessa voi tuntea luonnon huomattavat henkiset sekä fyysisetkin
        voimavarat.

        (ja auta armias jos syöt myrkyllisen kasvin.
        kuka silloin on heikompi?)

        ihminen on aika vahvoilla ku on saanu luonnon tommoseen poseen missä se nyt on.
        älyhän se on joka jyrää eipä moni varmaan karhua voittaais painissa mut äly sanoo ettei kandee ilman aseita ja isoo porukkaa yrittääkään. tyhmät on karsoiutunu pois... tosin nykyään sitä ei enää tapahdu... evoluutio on pysähtynyt ihmisen kohdalla kun taas elukat joutuu sopeutuu ihmisen mullistuksiin ihan viimestä päivää.

        nii ja se nyt on totta ettei myrkkykasveja kandee syyä mut sehän on tavallaan vahvuuttaa tietää olla syömättä niitä. kuin moni nykyihminen pärjää luonnossa? aika surkuhupaisaa by the way kattella survivoreja yms. suurii seikkailuja...

        luonnon valinta ihmisen kohdalla on pysähtynyt ja perinnölliset taudit yms. tekijät geeneissä lisääntyvät kokska luonto ei karsi niitä pois.. ties vaikka tulevaisuudessa kukaan ihminen ei selviäisi hengissä ilman perusteellista modernia lääketiedettä... ihmislaji siis heikkenee koko ajan.

        ohoh meni vähän aiheen vierestä aloin avautuu oikeen kunnolla
        ... no tosta vois alottaa uuden keskustelun joskus ku jaksaa siis tosta ihmisrodun geeniperimän heikkenemisestä


      • tulikivi
        idänmies kirjoitti:

        ihminen on aika vahvoilla ku on saanu luonnon tommoseen poseen missä se nyt on.
        älyhän se on joka jyrää eipä moni varmaan karhua voittaais painissa mut äly sanoo ettei kandee ilman aseita ja isoo porukkaa yrittääkään. tyhmät on karsoiutunu pois... tosin nykyään sitä ei enää tapahdu... evoluutio on pysähtynyt ihmisen kohdalla kun taas elukat joutuu sopeutuu ihmisen mullistuksiin ihan viimestä päivää.

        nii ja se nyt on totta ettei myrkkykasveja kandee syyä mut sehän on tavallaan vahvuuttaa tietää olla syömättä niitä. kuin moni nykyihminen pärjää luonnossa? aika surkuhupaisaa by the way kattella survivoreja yms. suurii seikkailuja...

        luonnon valinta ihmisen kohdalla on pysähtynyt ja perinnölliset taudit yms. tekijät geeneissä lisääntyvät kokska luonto ei karsi niitä pois.. ties vaikka tulevaisuudessa kukaan ihminen ei selviäisi hengissä ilman perusteellista modernia lääketiedettä... ihmislaji siis heikkenee koko ajan.

        ohoh meni vähän aiheen vierestä aloin avautuu oikeen kunnolla
        ... no tosta vois alottaa uuden keskustelun joskus ku jaksaa siis tosta ihmisrodun geeniperimän heikkenemisestä

        "ihminen on aika vahvoilla ku on saanu luonnon tommoseen poseen missä se nyt on."

        no, se on totta. typerät, typerät ihmiset!

        puhuit nyt vaan eläinten (ihmisten) fyysisistä voimista, mutta itse halusin lähinnä sanoa sen, että kasveissa ja eläimissä on HENKISIÄKIN voimia. vaikkeivät ne välttämättä kommunikoi kuten ihminen.

        Kuitenkin mitäs me tuossa Hesen kanssa sanottiin
        siitä, että tämä keskustelu EI TOSIAAN kuulu
        tähän foorumiin.

        "... no tosta vois alottaa uuden keskustelun joskus ku jaksaa siis tosta ihmisrodun geeniperimän heikkenemisestä"

        joo, siitä vaan, mutta tämä foorumi ei ole oikea paikka sille.

        ja anteeksi kiukuttelu, mutta jos ei muuten ymmärrä...


      • idänmies
        tulikivi kirjoitti:

        "ihminen on aika vahvoilla ku on saanu luonnon tommoseen poseen missä se nyt on."

        no, se on totta. typerät, typerät ihmiset!

        puhuit nyt vaan eläinten (ihmisten) fyysisistä voimista, mutta itse halusin lähinnä sanoa sen, että kasveissa ja eläimissä on HENKISIÄKIN voimia. vaikkeivät ne välttämättä kommunikoi kuten ihminen.

        Kuitenkin mitäs me tuossa Hesen kanssa sanottiin
        siitä, että tämä keskustelu EI TOSIAAN kuulu
        tähän foorumiin.

        "... no tosta vois alottaa uuden keskustelun joskus ku jaksaa siis tosta ihmisrodun geeniperimän heikkenemisestä"

        joo, siitä vaan, mutta tämä foorumi ei ole oikea paikka sille.

        ja anteeksi kiukuttelu, mutta jos ei muuten ymmärrä...

        kertoistko joku sit miten ne henkiset voimat ilmenee vaikka ruohossa? (ei siis poltettuna)
        jos tallaan ruohon ni ei mun pään läpi iske mitään tuskan aaltoa tms.

        ainut henkinen voima mitä mä keksin en niil vois olla on ihmisestä itestään lähtevä luonnon kuonnioitus ja harmonia.


      • Ruusu
        idänmies kirjoitti:

        kertoistko joku sit miten ne henkiset voimat ilmenee vaikka ruohossa? (ei siis poltettuna)
        jos tallaan ruohon ni ei mun pään läpi iske mitään tuskan aaltoa tms.

        ainut henkinen voima mitä mä keksin en niil vois olla on ihmisestä itestään lähtevä luonnon kuonnioitus ja harmonia.

        Kyse ei nyt varmaankaan ole mistään henkisistä voimista vaan siitä, että kaikessa mitä on, vaikuttaa sama henki. "Mitä on" = maailmankaikkeus ja maailmankaikkeus kokonaisuutena on yksi henki. Me elämme maailmassa, jossa vallitsee tietyt lainalaisuudet. Mutta siis meidän maailmamme on vain pieni osa universumia (miten laaja se sitten ikinä onkaan). No jos siis palataan tähän maailmankaikkeuden henkeen, niin se sama luonnon kunnioitus ja harmonia, joka sisimästäsi parhaimmillaan nousee läpäisee myös nämä kasvit, jotka ovat aivan samalla tavoin kuin ihmiset OSA LUONTOA. Siis ihminen on myös osa luontoa. Myös kasvi kunnioittaa sinua ja luonnon harmoniaa, koska teissä vaikuttaa sama HENKI. Kuuntele sitä rakkautta, joka on sydämessäsi ja toimi sen mukaan. Silloin et voi toimia väärin. Jos syöt eläimen, kiitä siitä, että se auttaa sinua eteenpäin tässä maailmankaikkeuden ihmeellisessä rytmissä...Sillä eläimellä, jonka ruumista syöt, on ollut sielu (ja on edelleen "jossakin") ja sama henki, joka läpäisee tällä hetkellä sinun ruumiisi, on joskus läpäissyt tämän eläimen ruumiin...Te olette yhtä. On vain yksi TIETOISUUS. Siksi...=)


      • tulikivi
        idänmies kirjoitti:

        kertoistko joku sit miten ne henkiset voimat ilmenee vaikka ruohossa? (ei siis poltettuna)
        jos tallaan ruohon ni ei mun pään läpi iske mitään tuskan aaltoa tms.

        ainut henkinen voima mitä mä keksin en niil vois olla on ihmisestä itestään lähtevä luonnon kuonnioitus ja harmonia.

        oh-hoh meinasi mennä tämäkin kirjoitus ohi, kun ajattelin, että eiköhän tää aihe ole jo jauhettu.

        et siis tosiaan usko siihen, että on olemassa yksi
        henki jonka pieniä osia me kaikki (myös se ruoho) olemme?


      • idänmies
        tulikivi kirjoitti:

        oh-hoh meinasi mennä tämäkin kirjoitus ohi, kun ajattelin, että eiköhän tää aihe ole jo jauhettu.

        et siis tosiaan usko siihen, että on olemassa yksi
        henki jonka pieniä osia me kaikki (myös se ruoho) olemme?

        en siis tosiaan usko?
        no en todellakaan usko!
        vois kysyä, että uskooko joku TODELLA johonkin henkeen?

        en ymmärrä miten siihen ees vois uskoa.
        ainut yhditävä tekijä on et kaikissa elollisissa on DNA:ta mut en mä mistään hengestä oo kuullukaan.


      • tulikivi
        idänmies kirjoitti:

        en siis tosiaan usko?
        no en todellakaan usko!
        vois kysyä, että uskooko joku TODELLA johonkin henkeen?

        en ymmärrä miten siihen ees vois uskoa.
        ainut yhditävä tekijä on et kaikissa elollisissa on DNA:ta mut en mä mistään hengestä oo kuullukaan.

        mitä siis teet täällä?


      • Ruusu
        tulikivi kirjoitti:

        mitä siis teet täällä?

        HENKI ei ole yhtä kuin hengitys. Henki on se elämän voima, joka meillä jokaisessa virtaa. Se on kaikki mitä on. Sinussa ja minussa. Sama voima, jossa on kaikki potentia ja toisaalta kaikki aktuaalisuus... Kun ruumis kuolee, henki säilyy. Ruumiista tulee hengetön, koska henki siirtyy siitä pois...toiseen maailmaan...joka on osa tätä hengen kokonaisuutta. =)

        Valoisia kesäöitä!


      • Ai niin...
        Ruusu kirjoitti:

        HENKI ei ole yhtä kuin hengitys. Henki on se elämän voima, joka meillä jokaisessa virtaa. Se on kaikki mitä on. Sinussa ja minussa. Sama voima, jossa on kaikki potentia ja toisaalta kaikki aktuaalisuus... Kun ruumis kuolee, henki säilyy. Ruumiista tulee hengetön, koska henki siirtyy siitä pois...toiseen maailmaan...joka on osa tätä hengen kokonaisuutta. =)

        Valoisia kesäöitä!

        Unohtui sanoa idänmiehelle, että mene metsään ja halaa puuta kaksi minuuttia ja mieti, oletko saanut uutta puhtia, ts. energiaa? Ole yhtä luonnon (=itsesi) kanssa!

        PS:Muistathan kertoa kokemuksestasi!


      • idänmies
        Ai niin... kirjoitti:

        Unohtui sanoa idänmiehelle, että mene metsään ja halaa puuta kaksi minuuttia ja mieti, oletko saanut uutta puhtia, ts. energiaa? Ole yhtä luonnon (=itsesi) kanssa!

        PS:Muistathan kertoa kokemuksestasi!

        joku kysy mitä teen täl palstal alunperin halusin vaan tietää miks joittenkin mielestä lihansyönti on pahasta ja kasvinsyönti ei.

        ja ei kiitti. en mee halailee puita mä oon kuullu siitä liikaa juttuja enkä haluu tulla leimatuks puittenhalailijaks.
        enkä mä oikeesti tajuu miten siitä vois saada jotain energiaa? päteekö se sama ihmisiinkin? jos mä halaan jotain ni saanko siitä puhtia?


      • Ruusu
        idänmies kirjoitti:

        joku kysy mitä teen täl palstal alunperin halusin vaan tietää miks joittenkin mielestä lihansyönti on pahasta ja kasvinsyönti ei.

        ja ei kiitti. en mee halailee puita mä oon kuullu siitä liikaa juttuja enkä haluu tulla leimatuks puittenhalailijaks.
        enkä mä oikeesti tajuu miten siitä vois saada jotain energiaa? päteekö se sama ihmisiinkin? jos mä halaan jotain ni saanko siitä puhtia?

        Olet oikeassa! Myös halaamisesta (ihmisen, kotieläimen) saa voimaa ja hyvää mieltä (=energiaa). Mieli on tyytyväinen ja vastaanottavainen. Energia virtaa kehossa. Vrt. väsynyt olo työpäivän jälkeen.

        Lihansyönti on ok. Eläinten tehotuotanto ei. Syön kasvisruokaa, olen syönyt jo vuosia ja en pistä pahakseni, jos joku syö lihaa. Oma valintani oli todella luonnollinen ja kyseessä oli eräänlainen liukuma kasvisruokavalion suuntaan. Olin aika nuori, kun siirryin kasvissyöjäksi ja sain moitteita muilta ihmisiltä, esim. vanhemmiltani, koska kieltäydyin syömästä lihaa. Minua pidettiin nirsona jne. Pikkuhiljaa läheiset ihmiset ovat muuttaneet ruokavaliotaan (en ole heitä siihen ohjannut).

        Turhaan yrität pakottaa itseäsi johonkin suuntaan. Maailmankaikkeus ON siitä huolimatta, mitä me siitä ajattelemme. Toivottavasti löydät sen tien, joka on sinulle juuri oikea. Kun olet myötätuntoinen sekä lähetät rakkautta ja ymmärrystä ympäristöösi, olet jo askeleen edellä ihmisluontoasi ja askeleen lähempänä sisäistä itseäsi...puhdasta rakkautta!

        Nyt toteat varmasti plääh...en enää kestä...rakkautta ja mitä muuta vielä...hullu tyttö. =)
        Kiitos kuitekin keskustelusta!


    • Luomuovolaktovegetaristi

      En ole kasvissyöjä siksi, että asettaisin eläimet jotenkin periaatteellisesti kasvien yläpuolella. Eläimet vain kärsivät nykyisestä, enimmäkseen epäinhimillisestä tuotantosysteemistä monin verroin kasveja enemmän (kehittyneempi elimistö: keskushermosto, aistit, kyky reagoida toisiin eläimiin... ). Lisäksi erityisesti lihansyönti on huomattavan epäekologista: esimerkiksi yhden lihakilon aikaansaaminen vastaa kasvihuoneilmiön kannalta 90 kilometriä henkilöautolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe