Naisen nimen edessä oleva "titteli" Demois?
Kyseessä on kirkonkirjassa vihityn naisen nimen edessä oleva sana, joka ei aukene eikä sanakirjaa ole nyt juuri käytettävissä.
Voisiko joku ystävällisesti valaista asiaa! Kiitos.
Mitä tarkoittaa?
7
1508
Vastaukset
- tutkiskelevainen
Onkos nämä niiiiin outoja nämä monsieur, madame ja mademoiselle ??
Ehkäpä ne nuorelle sukupolvelle sitten ovat.- vielä kaipaan ...
haluaisin saada. Omia olettamuksia on tietysti, mutta kyseessä on 1800-luvun alkupuolen kirkonkirjassa käytetty sana. Tarkemmin please?
- Sukututkija
Kyseessä on "demoiselle" eli neiti.
- aloittaja
Kiitän vastauksestasi! Tämä riittää.
- Sukututkija
aloittaja kirjoitti:
Kiitän vastauksestasi! Tämä riittää.
Pienenä lisäyksenä vielä, että "paremman" väen neidit kirjattiin "Demoiselle" tai "Mademoiselle". Sen sijaan tavallisen väen neidit olivat piikoja.
- Bd dotter
Sukututkija kirjoitti:
Pienenä lisäyksenä vielä, että "paremman" väen neidit kirjattiin "Demoiselle" tai "Mademoiselle". Sen sijaan tavallisen väen neidit olivat piikoja.
Ei se ihan noinkaan mene. Ei kaikki vapaat nuoret naiset palkkatyössä (vieraalla) olleet. He olivat kirjoissa sitten jonkun (talollisen, torpparin jne) tyttäriä. Rippikirjassa voi olla myös merkittynä isännän sisareksi tms. Siis tarkennuksena: piika on ammatti. Hienoissa piireissä käytetty mademoiselle-titteli kertoo siviilisäädyn, ei ammattia.
- tai sitten ei
Bd dotter kirjoitti:
Ei se ihan noinkaan mene. Ei kaikki vapaat nuoret naiset palkkatyössä (vieraalla) olleet. He olivat kirjoissa sitten jonkun (talollisen, torpparin jne) tyttäriä. Rippikirjassa voi olla myös merkittynä isännän sisareksi tms. Siis tarkennuksena: piika on ammatti. Hienoissa piireissä käytetty mademoiselle-titteli kertoo siviilisäädyn, ei ammattia.
Riippuu vähän paikkakunnasta ja ajanjaksosta.
Joillain paikoin on 1700-luvulla käytetty piika- merkintää myös tyttäristä ja erotuksena tj.pig, kun on ollut kyse palkollisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675