lintuobjektiivi

Zorro

Olen innostunut lintukuvauksesta ja olen hankimassa siihen tarkoitukseen objektiivia, jolla pärjäisi mahdollisimman hyvin ja pitkään.
Liikun paljon jalkaisin ja pyörällä, joten obiskan paino on tietysti pitemmän päälle yksi kriteeri. Ei kuitenkaan liiaksi laadun kustannuksella.

Ennen puhuttiin valovoimaisista 300 millisistä hyvinä lintuobjektiiveina, mutta nyt on markkinoilla 400-600 millisiä.Tosin parhaat niistä ovat tosi hinnakkaita. Onko 300 millinen liian "lyhyt" lintukuvaukseen? Kamerassani on kroppikenno, jossa 300 mm vastaa 450 millistä.

Kokemuksia ja vinkkejä kaipailen.

7

2789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nisari

      on kyllä ihan riittävä polttoväli lintukuvaukseen. Pidemmät on raskaita ja kömpelöitä käyttää ja valovoimaiset hirveen kallita kuten toteat. Hyvää ja terävää kuvaa varten on joka tapauksessa päästävä aika lähelle lintua. Tollaiset 40 metristä otetut ovat jo piirroltaan heikompia. Parhaat lintukuvat tulee 10-15 metristä.
      Valovoima on tärkeää varsinkin metsässä ja kaislikoissa yms. Osta 300 millinen vaikkapa 2.8 valovoimalla. Sitä vielä kanniskelee ja sillä voi kuvata käsivaraltakin riittävässä valossa.

    • on..............

      300mm 1.4x jatke riittää varsin pitkälle croppikennolla.

      Vertaapa paljonko yhden aukon ( 4 / 2.8 )parannus kasvattaa objektiivin painoa...ja hintaa.

      Onhan noita pidempiäkin ollut maaiman sivu, itsekin kuvasin filmille enimmäkseen 4- tai 500-millisellä.

    • Mulla

      500 millinen, eikä sekään tahdo riittää lentokuvissa.

      • lajeihin

        Se lähtee siitä että ensin opettelet tuntemaan kuvauskohteesi ja sitten kuvaat. 16mm - 500mm, ihan se ja sama, wannabekuvaajat kuvittelee että milleillä saa parempia lintukuvia. kysy lintuharrastajilta ja oikeilta kuvaajilta ja tunne tarpeesi.


      • taas............
        lajeihin kirjoitti:

        Se lähtee siitä että ensin opettelet tuntemaan kuvauskohteesi ja sitten kuvaat. 16mm - 500mm, ihan se ja sama, wannabekuvaajat kuvittelee että milleillä saa parempia lintukuvia. kysy lintuharrastajilta ja oikeilta kuvaajilta ja tunne tarpeesi.

        Kun lisää millejä, vähenee tarve kohteiden häirintään...

        Kohteen tuntemalla ja taidolla pääsee kyllä lähemmäs, mutta onko se toivottavaa kohteen kannalta?


      • 0n pop
        taas............ kirjoitti:

        Kun lisää millejä, vähenee tarve kohteiden häirintään...

        Kohteen tuntemalla ja taidolla pääsee kyllä lähemmäs, mutta onko se toivottavaa kohteen kannalta?

        Ei ne millit autuaaksi tee.
        200mm pärjää usein ihan ok. Opetelkaa lähestymään ja poistukaa ripeästi. Ei siihen kohteelle nukkumaan tarvi jäädä.


      • Airwalk
        0n pop kirjoitti:

        Ei ne millit autuaaksi tee.
        200mm pärjää usein ihan ok. Opetelkaa lähestymään ja poistukaa ripeästi. Ei siihen kohteelle nukkumaan tarvi jäädä.

        Itse kun kiinnostuin lintukuvauksesta ja aloin etsimää sopivaa objektiiviä niin kovin aina pomppasi canonin 400mm F:5.6L...No luin kyseistä objektiivistä aina vain positiivistä palautetta ja lopulta hain sen hintaaan 1550e... Eikä ole yhtään kaduttanut vaikka onkin vain F:5.6 koska taivaalla on valoa runsaasti ja sillä hinnalla ne millit ja loistava piirto! Eli jos kyse on vain lintukuvauksesta niin ehdottomasti kysein putki muuten monikäyttöisempi 300mm F:4L


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      459
      4950
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1762
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1488
    4. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1377
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1258
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1030
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      904
    Aihe