Klasit huurtuu

Mixi..,,

Mistä johtuu että lasit on alkanu ajaessa huuruuntua viime päivinä mikäli AC ei ole päällä? Kyseessä vm. 2005 GS kaksilitraisella pannulla.

8

1726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paskaa täynnä

      Normaalia näillä keleillä, jos raitisilmasuodatin on likainen. Vaihda suodatin niin huomaat eron.

      • se...,

        niin mistä se vaihdetaan ja onko helppo itse vaihtaa?


      • paljonajava

        Ilmankierto saattaa olla sisäkierto asennossa.


      • mja
        paljonajava kirjoitti:

        Ilmankierto saattaa olla sisäkierto asennossa.

        Ainakin automaatti-ilmastoinnissa sisäilman kierto menee pois päältä viimeistään silloin kun moottori seuraavan kerran käynnistetään. Kiertosymboli katoaa ja kierron sähkötoiminen läppä palaa normaaliasentoon. Sisäilman kierron laittaminen päälle käynnistää myös AC:n automaattisesti, mikä estää ikkunoiden huurtumisen.

        Myös vaimon -00 mallisessa Cliosssa on sisäilmankierrossa painonappikäyttöinen sisälman kierrätys, ja sekin menee automaattisesti pois viimeistään seuraavan käynnistyksen yhteydessä.

        Katselin Scenicin manuskaa ja käsikäyttöisesssä ilmastoinnissa näyttääkin olevan painonapin sijaan käsiväännin sisäkierron kytkimenä. Jääkö siinä sitten sisäkierto päälle jatkuvasti? Kuvasta ei pysty päättelemään onko väännin mekaaninen läpän liikutin vai käynnistääkö se läppämoottorin? Ihmettelen vaan jos Scenicin systeemi on manuaali-ilmastoinnissa sellainen, että sisäkierto voi olla päällä vaikka jatkuvasti kun se halvemmissakin malleissa on puoliautomaattinen.


      • JUSA se alkuperäinen
        mja kirjoitti:

        Ainakin automaatti-ilmastoinnissa sisäilman kierto menee pois päältä viimeistään silloin kun moottori seuraavan kerran käynnistetään. Kiertosymboli katoaa ja kierron sähkötoiminen läppä palaa normaaliasentoon. Sisäilman kierron laittaminen päälle käynnistää myös AC:n automaattisesti, mikä estää ikkunoiden huurtumisen.

        Myös vaimon -00 mallisessa Cliosssa on sisäilmankierrossa painonappikäyttöinen sisälman kierrätys, ja sekin menee automaattisesti pois viimeistään seuraavan käynnistyksen yhteydessä.

        Katselin Scenicin manuskaa ja käsikäyttöisesssä ilmastoinnissa näyttääkin olevan painonapin sijaan käsiväännin sisäkierron kytkimenä. Jääkö siinä sitten sisäkierto päälle jatkuvasti? Kuvasta ei pysty päättelemään onko väännin mekaaninen läpän liikutin vai käynnistääkö se läppämoottorin? Ihmettelen vaan jos Scenicin systeemi on manuaali-ilmastoinnissa sellainen, että sisäkierto voi olla päällä vaikka jatkuvasti kun se halvemmissakin malleissa on puoliautomaattinen.

        Lasit ainakin alkaa huurtumaan ihan älyttömästi noin 20 minsan päästä, jos tuon sisäilmankierron unohtaa päälle manuaali-ilmastoinnilla. Kerran tuli ihmeteltyä, että onko näkö heikentenyt, kun ei eteensä meinaa enään nähdä. Tilanne parantui kummasti, kun käänsi sisäilmankierron pois.


    • WIN and WIN

      En ainakaan henkilöäkohtaisesti halua tästä Scenic-palstasta tulevan mitään asiallisten viestien mollauspalstaa.
      Jos ei aina suoraan kysymykseen tule juuri eksaktia vastaustam niin se ei mielstäni vaadi kenenkään teilausta. Eikö tämä juuri pitäisi olla virtuaaliyhteisö, jossa on mahdollisuus joskus asiallisesti myös pohtia mahdollisia vaihtoehtoja. Mielestäni kyseinen nimimerkki oli koittanut selvittää asiaa omasta puolestaan tutkimalla käyttöohjeesta manuaalisen ilmastoinnin toimintatapaa, käsittääkseni hänen autossaan on automaattinne ilmastointi.

      Jos on viikon v*käyrä tai kuppi melkein täynnä, niin mene vaikka happihypylle. Ketään ei tarvitse sen oman pahoinvoinnin takia ruveta kolkkaamaan....
      Jos itsellä ei riitä asiallista kommenttia, niin vaihda jollekin muulle osastolle.
      Itse hyväksyn mielummin asialliset vastausyritykset kuin provot. Jälkimmäisen asenteella maailmassa kun ei kovin pitkälle kuitenkaan pääse. WIN-WIN.

    • vaihtuu

      Eiköhän kyseessä ole ihan normaali ilmiö, jossa suhteellinen ilmankosteus on lisääntynyt ja/ tai esim. vettä on päässyt autosi jalkatilaan/ ilmaan. Se tahtoo kondensoitua/tiivistyä pintalämpötilaltaan hieman kylmempään lasipintaan.
      Ratkaisuna siis ilmastoinnin päällä pitäminen tai sisätilanlämmitin aamuisin ennen liikkeellelähtöä.
      Kohta olemme tilanteessa, jossa ulkoilman kosteus tiivistyy lasin ulkopinnalle ja jäätyy ilkeästi siihen kiinni. Siihen auttaa taas lasin yläpuolelle laitettu materiaali, joka estää ns. avaruuteen johtavan säteilyn tai sisäilmanlämmitin.

      Voi tietysti olla, että palstalle kirjoittava mollaava vastine tuo helpotusta, ainakin sen kirjoittajalle. Huurua se ei valitettavasti poista.

      • toverit

        Eiköhän jos................!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8192
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5171
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      287
      5168
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      77
      3813
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2737
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2481
    Aihe