Käytinpä katsastuksessa Corollaa ja pomppas tosta jarrujen paineensäätöventtiilistä.
Ekaksi jarrutesterissä jarrut toimivat moitteettomasti, jopa kiitettävästi.
Sitten katsastusmies tutki auton alustaa ja pyysi minua käynnistämään auton ja polkemaan jarrua. Niin teinkin. Tuomio oli, että järrujen paineensäätöventtiili on jumissa, eikä mennyt läpi katsastuksesta.
Tänään olen parin kaverin kans tutkinu sitä juttua ja putsattiin ja laitettiin ruosteenestoa siihen venttiiliin.
Nyt vaan kiinnostaa ton venttiilin toimintaperiaate. Se "vipu" liikkuu, kun painoa tulee perään, siis ei ole mielestäni jumissa. Kuitenkin jäi mietityttämään katsastustilanteessa se, että katsastusmies käski painamaan jarrua ja sanoi, että se on jumissa.
Pitääkö sen paineensäätöventtiilin varren liikkua jarrua painaessa? En päässy itse katsomaan sitä katsastustilanteessa, kun olin painamassa jarrua.
Toivottavasti osasin kertoa asian tarpeeksi selkeästi. Kiitän asiallisista vastauksista.
Jarrujen paineensäätöventtiili
5
3545
Vastaukset
- Korolla
Mielestäni sen ei tarvi liikkua jarrua painettaessa, mutta sen pitää liikkua jos vipua liikuttaa kädellä samalla lailla kuin kuormaisi autoa, sehän sen tehtävä onkin.
- farkkucorolla-90
sen ymmärtäisin, eli kuormaa lisättäessä se vipu liikkuu. Kuormaventtiili, hmm.. aika hyvä ilmaisu kyseiselle jutulle. Katsastusmies vaan puhui tosta paineensäätöventtiilistä.
Miksihän katsastusmies pyysi minua käynnistämään auton ja painamaan sitten jarrua? Sitten sanoi, että ko. venttiili on jumissa? Tuli ainaostaan mieleen, että sen vivun pitää liikkua myös jarruja painaessa. Tätä ihmetelty täällä porukalla.
Ei se kyllä mielestäni jumissa ole, jos painoa lisättäessä se liikkuu.
Jarrua painetteassa ei kyllä liiku.
Onko lisää mielipiteitä?
- asiakas_
Siellä suojakumin sisällä on venttiilikara joka liikkuu jarrupaineesta ja se pitkä jousikuormitettu tanko on se mikä säätää sen venttiilikaran liikettä ja näin samalla säätää myös takapyöriin menevää jarrupainetta. Kun katsastuksessa tarkastetaan venttiilin toiminta niin se todetaan käsin kokeilemalla jolloin jarrua painettaessa täytyy tuntua pieni liike suojakumin sisällä olevassa venttiilistössä.Koska tämä venttiili on niin pieni liikkeinen niin se jumettuu ajan myötä ja siksi esim. jarrunesteiden vaihto on enemmänkin kuin suositeltavaa. Nämä on niitä harvoja vikoja T-merkkisissä autoissa mistä katsastus pomppaa.
- farkkucorolla-90
meni viesti täysin perille. Eiköhän nyt selviä tostakin hommasta.
Kiitän ja kumarran. KIITOS! - Anonyymi
farkkucorolla-90 kirjoitti:
meni viesti täysin perille. Eiköhän nyt selviä tostakin hommasta.
Kiitän ja kumarran. KIITOS!Oleppa hyvä, ilo olla apuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2244312Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii702777Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3942443- 472363
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua431657Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5551406- 571340
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em961334- 781329
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251206