Käytinpä katsastuksessa Corollaa ja pomppas tosta jarrujen paineensäätöventtiilistä.
Ekaksi jarrutesterissä jarrut toimivat moitteettomasti, jopa kiitettävästi.
Sitten katsastusmies tutki auton alustaa ja pyysi minua käynnistämään auton ja polkemaan jarrua. Niin teinkin. Tuomio oli, että järrujen paineensäätöventtiili on jumissa, eikä mennyt läpi katsastuksesta.
Tänään olen parin kaverin kans tutkinu sitä juttua ja putsattiin ja laitettiin ruosteenestoa siihen venttiiliin.
Nyt vaan kiinnostaa ton venttiilin toimintaperiaate. Se "vipu" liikkuu, kun painoa tulee perään, siis ei ole mielestäni jumissa. Kuitenkin jäi mietityttämään katsastustilanteessa se, että katsastusmies käski painamaan jarrua ja sanoi, että se on jumissa.
Pitääkö sen paineensäätöventtiilin varren liikkua jarrua painaessa? En päässy itse katsomaan sitä katsastustilanteessa, kun olin painamassa jarrua.
Toivottavasti osasin kertoa asian tarpeeksi selkeästi. Kiitän asiallisista vastauksista.
Jarrujen paineensäätöventtiili
5
3440
Vastaukset
- Korolla
Mielestäni sen ei tarvi liikkua jarrua painettaessa, mutta sen pitää liikkua jos vipua liikuttaa kädellä samalla lailla kuin kuormaisi autoa, sehän sen tehtävä onkin.
- farkkucorolla-90
sen ymmärtäisin, eli kuormaa lisättäessä se vipu liikkuu. Kuormaventtiili, hmm.. aika hyvä ilmaisu kyseiselle jutulle. Katsastusmies vaan puhui tosta paineensäätöventtiilistä.
Miksihän katsastusmies pyysi minua käynnistämään auton ja painamaan sitten jarrua? Sitten sanoi, että ko. venttiili on jumissa? Tuli ainaostaan mieleen, että sen vivun pitää liikkua myös jarruja painaessa. Tätä ihmetelty täällä porukalla.
Ei se kyllä mielestäni jumissa ole, jos painoa lisättäessä se liikkuu.
Jarrua painetteassa ei kyllä liiku.
Onko lisää mielipiteitä?
- asiakas_
Siellä suojakumin sisällä on venttiilikara joka liikkuu jarrupaineesta ja se pitkä jousikuormitettu tanko on se mikä säätää sen venttiilikaran liikettä ja näin samalla säätää myös takapyöriin menevää jarrupainetta. Kun katsastuksessa tarkastetaan venttiilin toiminta niin se todetaan käsin kokeilemalla jolloin jarrua painettaessa täytyy tuntua pieni liike suojakumin sisällä olevassa venttiilistössä.Koska tämä venttiili on niin pieni liikkeinen niin se jumettuu ajan myötä ja siksi esim. jarrunesteiden vaihto on enemmänkin kuin suositeltavaa. Nämä on niitä harvoja vikoja T-merkkisissä autoissa mistä katsastus pomppaa.
- farkkucorolla-90
meni viesti täysin perille. Eiköhän nyt selviä tostakin hommasta.
Kiitän ja kumarran. KIITOS! - Anonyymi
farkkucorolla-90 kirjoitti:
meni viesti täysin perille. Eiköhän nyt selviä tostakin hommasta.
Kiitän ja kumarran. KIITOS!Oleppa hyvä, ilo olla apuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152856
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1292780En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791796Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371352Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va671351- 471108
- 991011
- 109876
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6843- 46833