Onko järkee pitää välivuosi

heti peruskoulun jälkeen?

Hakee sen jälkeen opiskelemaan jonnekkin päin? Onko mun ikäsen mahdollista saada töitä esim. päiväkodista pariksi kuukaudeksi?

22

7262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Mulla on jonkin verran kokemuksia lastenhoidosta: olen käynyt mml:n lastenhoitokurssin ja toiminut lapsenvahtina. Olen ollut tetissä päiväkodissa ja haen ehkä ensikesäksi vielä kesätöitä päiväkodilta.

      • Ninja26

        Minkä takii pitäsit välivuoden?!
        Työmarkkinatukiharjottelulla pääset päiväkotiin töihin, pitää vaan vissii olla sen 16v (tuosta en oo varma mut nii on sanottu). En tosin usko, että kesätöihin päiväkodille pääsisit.

        Mut toi harjottelu on tosi hyvä, kun siinä saa olla vaikka vuoden putkeen jos tuntuu siltä. :) Ja noista saa kuitekii työtodistukset.


      • ...
        Ninja26 kirjoitti:

        Minkä takii pitäsit välivuoden?!
        Työmarkkinatukiharjottelulla pääset päiväkotiin töihin, pitää vaan vissii olla sen 16v (tuosta en oo varma mut nii on sanottu). En tosin usko, että kesätöihin päiväkodille pääsisit.

        Mut toi harjottelu on tosi hyvä, kun siinä saa olla vaikka vuoden putkeen jos tuntuu siltä. :) Ja noista saa kuitekii työtodistukset.

        Rokkibreikkiä, kun noi musajutut kiinnostaa ym. Siis koulu Jyväskylän lähellä, jossa vois käyttää välivuotta hyödyllisesti ja "löytää itsensä musiikkimaailmasta". Ku en oikeen tiiä mitä haluisin ees opiskella. Jos hakisin lukioon, tuskin siellä pärjäisin. Ainakaan vielä. Vanhemmat ei myöskään haluis päästää mua asuun omilleen, ja tällä pienellä paikkakunnalla en haluis lähtee opiskeleen. Ajattelin, että jos välivuosi kasvattais mua ja tietäisin sit vähän enemmän mitä haluisin. Tuol rokkibreikki tsydeemissä voisin asua tuolla koululla ja siel olis paljon saman ikäsiä.
        Mut onko tää nyt sit järkevä syy pitää välivuosi?
        Tarvisin töitä vaan pariksi kuukaudeksi kesäloman jatkoksi, sit lähtisin tonne rokkibreikille :)


      • noin....
        ... kirjoitti:

        Rokkibreikkiä, kun noi musajutut kiinnostaa ym. Siis koulu Jyväskylän lähellä, jossa vois käyttää välivuotta hyödyllisesti ja "löytää itsensä musiikkimaailmasta". Ku en oikeen tiiä mitä haluisin ees opiskella. Jos hakisin lukioon, tuskin siellä pärjäisin. Ainakaan vielä. Vanhemmat ei myöskään haluis päästää mua asuun omilleen, ja tällä pienellä paikkakunnalla en haluis lähtee opiskeleen. Ajattelin, että jos välivuosi kasvattais mua ja tietäisin sit vähän enemmän mitä haluisin. Tuol rokkibreikki tsydeemissä voisin asua tuolla koululla ja siel olis paljon saman ikäsiä.
        Mut onko tää nyt sit järkevä syy pitää välivuosi?
        Tarvisin töitä vaan pariksi kuukaudeksi kesäloman jatkoksi, sit lähtisin tonne rokkibreikille :)

        Älä pidä taukoa. Elämä ei ole mikään rokkibreikki. Kaikki ne jotka peruskoulun jälkeen eivät tehneet mitään järkevää, eivät nyt viiden vuoden päästä edelleenkään tee mitään järkevää. Itse pidin välivuoden lukion jälkeen, ja silloinkin oli todella vaikeaa löytää töitä. 15-16 vuotias ei melkoisen varmasti saa mistään töitä, ellei ole suhteita!
        18-vuotiaana työskentelin siivoojana ja silloin tutustuin tyttöön joka oli ollut 3(!) vuotta työttömänä peruskoulun jälkeen, kunnes sitten täysikäisenä pääsi siivoojaksi.

        Vaikka ei kiinnostaisi yhtään, niin mene silti mielummin lukioon tai amk:hon, tai vaikka kymppiluokalle! Kunhan et päästä irti ja teet jotain järkevää.


      • tietenkin...
        noin.... kirjoitti:

        Älä pidä taukoa. Elämä ei ole mikään rokkibreikki. Kaikki ne jotka peruskoulun jälkeen eivät tehneet mitään järkevää, eivät nyt viiden vuoden päästä edelleenkään tee mitään järkevää. Itse pidin välivuoden lukion jälkeen, ja silloinkin oli todella vaikeaa löytää töitä. 15-16 vuotias ei melkoisen varmasti saa mistään töitä, ellei ole suhteita!
        18-vuotiaana työskentelin siivoojana ja silloin tutustuin tyttöön joka oli ollut 3(!) vuotta työttömänä peruskoulun jälkeen, kunnes sitten täysikäisenä pääsi siivoojaksi.

        Vaikka ei kiinnostaisi yhtään, niin mene silti mielummin lukioon tai amk:hon, tai vaikka kymppiluokalle! Kunhan et päästä irti ja teet jotain järkevää.

        tarkoitin ammattikoulua, en kuitenkaan vielä ammattikorkeaa...


      • mut
        noin.... kirjoitti:

        Älä pidä taukoa. Elämä ei ole mikään rokkibreikki. Kaikki ne jotka peruskoulun jälkeen eivät tehneet mitään järkevää, eivät nyt viiden vuoden päästä edelleenkään tee mitään järkevää. Itse pidin välivuoden lukion jälkeen, ja silloinkin oli todella vaikeaa löytää töitä. 15-16 vuotias ei melkoisen varmasti saa mistään töitä, ellei ole suhteita!
        18-vuotiaana työskentelin siivoojana ja silloin tutustuin tyttöön joka oli ollut 3(!) vuotta työttömänä peruskoulun jälkeen, kunnes sitten täysikäisenä pääsi siivoojaksi.

        Vaikka ei kiinnostaisi yhtään, niin mene silti mielummin lukioon tai amk:hon, tai vaikka kymppiluokalle! Kunhan et päästä irti ja teet jotain järkevää.

        hakisin toki breikin jälkeen opiskelemaan ja sit varmaan tietäisinki paremmin et minne päin. Kyl mä tiiän et peruskoulun papereil ei pitkälle pötkitä. Muuta kuin äärimmäisissä tapauksissa :) Oon tässä nyt kelaillut et hankkisin jo ajoissa hyvän kesätyöpaikan ja sit tekisin duunia 8 viikkoa (2kk) kesän alusta ja lomailisin sit viel yhden kuukauden. Sit lähtisin kitaralaukun kaa tonne pitään sen välivuoden.
        Mutta tää nyt on alustava suunnitelma, lisää vastauksia vaan tulemaan!


      • kakakakajh
        mut kirjoitti:

        hakisin toki breikin jälkeen opiskelemaan ja sit varmaan tietäisinki paremmin et minne päin. Kyl mä tiiän et peruskoulun papereil ei pitkälle pötkitä. Muuta kuin äärimmäisissä tapauksissa :) Oon tässä nyt kelaillut et hankkisin jo ajoissa hyvän kesätyöpaikan ja sit tekisin duunia 8 viikkoa (2kk) kesän alusta ja lomailisin sit viel yhden kuukauden. Sit lähtisin kitaralaukun kaa tonne pitään sen välivuoden.
        Mutta tää nyt on alustava suunnitelma, lisää vastauksia vaan tulemaan!

        älä missään nimessä pidä välivuotta, itse lopetin viime keväänä peruskoulun ja jäätiin kaverin kanssa pitämään vuosi väliä kun kiinnostanut koulut enään, mutta nyt ollaan tilanteessa ettei saa töitä mistään ja kouluun ei ole mahdollisuuksia oikeestaan enään yhtään.


      • ...
        kakakakajh kirjoitti:

        älä missään nimessä pidä välivuotta, itse lopetin viime keväänä peruskoulun ja jäätiin kaverin kanssa pitämään vuosi väliä kun kiinnostanut koulut enään, mutta nyt ollaan tilanteessa ettei saa töitä mistään ja kouluun ei ole mahdollisuuksia oikeestaan enään yhtään.

        Mustakaan sun ei kannata pitää välivuotta heti peruskoulun jälkeen. Mene vaikka kymppiluokalle miettimään mitä haluat tehdä. Samalla on helppo nostaa arvosanoja.

        Olet niin nuori, ettet saa mistään töitä ilman suhteita ja välivuoden jälkeen on erittäin vaikeaa päästä opiskelufiilikseen.

        Rokkibreikki voi nyt tuntua hyvältä vaihtoehdolta, mutta entäs sitten vuoden päästä, kun pitäisi oikeasti päästä opiskelemaan? Et luultavasti kovin helposti saa opiskelupaikkaa, sillä kaikki peruskoulun päättäneet ja muut, jotka ovat opiskelleet jotakin ovat etusijalla valinnoissa.

        On kuitenkin parempi, että opiskelee jotakin niin kauan kunnes on edes ammatillisen puolen ammatti kuin olla tekemättä yhtään mitään. Vai mitä?


      • ...
        ... kirjoitti:

        Mustakaan sun ei kannata pitää välivuotta heti peruskoulun jälkeen. Mene vaikka kymppiluokalle miettimään mitä haluat tehdä. Samalla on helppo nostaa arvosanoja.

        Olet niin nuori, ettet saa mistään töitä ilman suhteita ja välivuoden jälkeen on erittäin vaikeaa päästä opiskelufiilikseen.

        Rokkibreikki voi nyt tuntua hyvältä vaihtoehdolta, mutta entäs sitten vuoden päästä, kun pitäisi oikeasti päästä opiskelemaan? Et luultavasti kovin helposti saa opiskelupaikkaa, sillä kaikki peruskoulun päättäneet ja muut, jotka ovat opiskelleet jotakin ovat etusijalla valinnoissa.

        On kuitenkin parempi, että opiskelee jotakin niin kauan kunnes on edes ammatillisen puolen ammatti kuin olla tekemättä yhtään mitään. Vai mitä?

        Kymppiluokkaa en edes harkitse. Välivuoden jälkeen haluaisin hakea kenties musiikkilukioon. Mutta jos pitäisin välivuoden (rokkibreikki) ja asuisin yksin vuoden ajan ilman mitään varsinaista opiskelua ja se sujuisi hyvin, todistaisin vanhemmillenikin että pärjään vuoden jälkeen myös asuessani omillani ja opiskellessani. Saisin rokkibreikistä kenties lisää suosituksia musiikkilukioon hakemiseen ja muutenkin saisi pändisoittokokemusta (olen soittanut musiikkiopistossa). Mutta toisaalta... jos hakeminen on vaikeaa välivuoden jälkeen...


      • .....
        ... kirjoitti:

        Kymppiluokkaa en edes harkitse. Välivuoden jälkeen haluaisin hakea kenties musiikkilukioon. Mutta jos pitäisin välivuoden (rokkibreikki) ja asuisin yksin vuoden ajan ilman mitään varsinaista opiskelua ja se sujuisi hyvin, todistaisin vanhemmillenikin että pärjään vuoden jälkeen myös asuessani omillani ja opiskellessani. Saisin rokkibreikistä kenties lisää suosituksia musiikkilukioon hakemiseen ja muutenkin saisi pändisoittokokemusta (olen soittanut musiikkiopistossa). Mutta toisaalta... jos hakeminen on vaikeaa välivuoden jälkeen...

        Pidä ihmeessä välivuosi ja kokeile rokkibreikkiä! Mun mielestä sun suunnitelmat kuulostaa järkeviltä. Varsinkin, jos suunnittelet joka tapauksessa lukioon menoa ja musiikkilukio kiinnostaisi, en usko, että tuollaisesta välivuodesta on haittaa. Enkä tiedä, miten kouluun hakeminen voisi olla välivuoden jälkeen vaikeampaa, jos on selvät suunnitelmat ja todella hakee sinne sitten, eikä jää vain laiskottelemaan... Tietenkin rahallinen toimeentulo välivuoden aikana on asia, jota kannattaa miettiä tarkasti!


      • okokok
        ..... kirjoitti:

        Pidä ihmeessä välivuosi ja kokeile rokkibreikkiä! Mun mielestä sun suunnitelmat kuulostaa järkeviltä. Varsinkin, jos suunnittelet joka tapauksessa lukioon menoa ja musiikkilukio kiinnostaisi, en usko, että tuollaisesta välivuodesta on haittaa. Enkä tiedä, miten kouluun hakeminen voisi olla välivuoden jälkeen vaikeampaa, jos on selvät suunnitelmat ja todella hakee sinne sitten, eikä jää vain laiskottelemaan... Tietenkin rahallinen toimeentulo välivuoden aikana on asia, jota kannattaa miettiä tarkasti!

        Ite oon nyt pitämässä välivuotta lukion jälkeen, mutta opiskelupaikka on jo takataskussa. Eikä lukion jälkeinen välivuosi tuota samanlaisia "ongelmia" ku yläasteen jälkeinen.
        Oisko sulla mahollita kysellä aikaisemmilta rokkibreikkiläisiltä niitten kokemuksia? Kuinka hyvin ne on päässy kouluun tauon jälkeen jne? Varmaan sieltä Rokkibreikistä saisit aikasempien breikkiläisten yhteystietoja?


      • aloittaja
        okokok kirjoitti:

        Ite oon nyt pitämässä välivuotta lukion jälkeen, mutta opiskelupaikka on jo takataskussa. Eikä lukion jälkeinen välivuosi tuota samanlaisia "ongelmia" ku yläasteen jälkeinen.
        Oisko sulla mahollita kysellä aikaisemmilta rokkibreikkiläisiltä niitten kokemuksia? Kuinka hyvin ne on päässy kouluun tauon jälkeen jne? Varmaan sieltä Rokkibreikistä saisit aikasempien breikkiläisten yhteystietoja?

        Mitä oon kuullu niin breikkiläiset on ollu nyt ekana vuotena vähän vanhempia (18-20), mut täytyypä kysyy tarkemmin sit jos otan sinne päin yhteyttä.

        Pitäis varmaan viel keskustella tästä opon kaa, ku se tuntuu tietävän kaikista parhaiten noi välivuoden syy ja seuraus -suhteet. Mut kiitos vastauksista, jään vielä harkitsemaan asiaa. Laittakaa vaan lisää viestiä :)


      • asewqwedsa
        noin.... kirjoitti:

        Älä pidä taukoa. Elämä ei ole mikään rokkibreikki. Kaikki ne jotka peruskoulun jälkeen eivät tehneet mitään järkevää, eivät nyt viiden vuoden päästä edelleenkään tee mitään järkevää. Itse pidin välivuoden lukion jälkeen, ja silloinkin oli todella vaikeaa löytää töitä. 15-16 vuotias ei melkoisen varmasti saa mistään töitä, ellei ole suhteita!
        18-vuotiaana työskentelin siivoojana ja silloin tutustuin tyttöön joka oli ollut 3(!) vuotta työttömänä peruskoulun jälkeen, kunnes sitten täysikäisenä pääsi siivoojaksi.

        Vaikka ei kiinnostaisi yhtään, niin mene silti mielummin lukioon tai amk:hon, tai vaikka kymppiluokalle! Kunhan et päästä irti ja teet jotain järkevää.

        Mulla oli välivuosi peruskoulun jälkeen, en tehnyt kodin ulkopuolista työtäkään. Mutta nyt opiskelen kokopäiväisesti ilman pienintäkään ongelmaa. Oikeesti ole luokan toiseksi paras!


      • Faba
        ... kirjoitti:

        Rokkibreikkiä, kun noi musajutut kiinnostaa ym. Siis koulu Jyväskylän lähellä, jossa vois käyttää välivuotta hyödyllisesti ja "löytää itsensä musiikkimaailmasta". Ku en oikeen tiiä mitä haluisin ees opiskella. Jos hakisin lukioon, tuskin siellä pärjäisin. Ainakaan vielä. Vanhemmat ei myöskään haluis päästää mua asuun omilleen, ja tällä pienellä paikkakunnalla en haluis lähtee opiskeleen. Ajattelin, että jos välivuosi kasvattais mua ja tietäisin sit vähän enemmän mitä haluisin. Tuol rokkibreikki tsydeemissä voisin asua tuolla koululla ja siel olis paljon saman ikäsiä.
        Mut onko tää nyt sit järkevä syy pitää välivuosi?
        Tarvisin töitä vaan pariksi kuukaudeksi kesäloman jatkoksi, sit lähtisin tonne rokkibreikille :)

        Ehkä sinun kannattaisi puhua tästä vanhempiesi kanssa eikä suinkaan täällä netissä.


    • ja vielä kerran EI!

      Ei hemmetissä kannata pitää välivuotta!

      Ei voi olla noin laiska!

      Niin. ellet sitten aio loppuelämääsi hoitaa vieraiden lapsia...

      kuitenkaan et jaksaisi mennä kouluun enää välivuoden jälkeen :p

    • ins.....

      Kyllä kannattaa pitää välivuosi. Mutta taidat olla jo päätöksesi tehnyt, kun valinnatkin ovat jo olleet?
      Itse pidin välivuoden heti peruskoulun jälkeen. Keskiarvo oli hieman alle 7,5 ja välivuoden jälkeen menin lukioon. Välivuonna olin töissä paikallisessa ATK-liikkeessä, ja rahaa tuli sen verta että muutin omaan kämppään. Peruskoulun jälkeen ei yhtään enää kiinnostanut koulu, mutta kun välivuoteni olin pitänyt oli opiskelumotivaatio huipussaan.
      OPOkin aluksi sössötti että mun on pakko hakea jonnekin, kun välivuoden jälkeen on enää mahdotonta saada kiinni opiskelurutiineista. OPO oli tässä asiassa väärässä.
      Jos koulu ei yhtään kiinnosta eikä tiedä mitä tekisi, suosittelen ehdottomasti välivuotta.
      Veljellänikin oli peruskoulun lopuilla niin vaikeaa, ettei olisi jaksanut hakea minnekään. Mutta kun se OPO nyt sattuu olemaan *sellainen niuhottaja*, niin veljeni meni hymppiluokalle. Saihan se nostettua keskiarvoaan 6,8->7,3, lähinnä sen takia kun kaikki oli jo kertaalleen opittua. Piti kuitenkin heti kympin jälkeen välivuoden, ja sitten meni sähkö-alalle. Sai muuten välivuonna enemmän palkkaa kuin minä, raksalle pääsee hommiin ilman mitään koulutuksiakin helpompiin hommiin ja tuntipalkka siinä 10€ tunnissa tienoilla. Tuossa ATK-liikkeessä hieman alle 6€ per tunti.
      Että kyllä sitä kannattaa itsekin harkita mitä tekee, aina ne OPOt eivät ole oikeassa.

    • tee,mu92

      pidä välivuosi. kannattaa

    • mielestä

      En todellakaan suosittele... Ite jäin lukion jälkeen pitämään välivuotta ajatuksena se, että haen heti kouluun kun tiedän mikä haluan olla isona. Välivuosia tuli koko ajan lisää.. oli kivaa kun sai taskuun vähän ylimäärästä rahaa, välivuodet kasaantui 7 vuoteen. Vakituinen työpaikka, laman takia nyt irtisanottu, nyt ei toitä mistään ja paluu koulun penkille odottaa. Kouluttautuneet ihmiset menevät työhaastattelussa edelle vaikka työkokemusta olis 0!
      Oot vielä niin nuori, kannattaa opiskella. Nuorilla muutenkin on työpaikat kiven alla. Sosionomit, lähihoitajat ym. muut sosiaalialan opiskelijat menevät varmasti edelle jos päiväkodissa on vapaa paikka ellet nyt sitten suhteilla pääse. Näin laman aikana kannattaa opiskella ja töitä tehdä silloin kun niitä on tarjolla... Jätskipallon pyörittelyä ym. varmasti löytyy näin kesällä, mutta entäs jatkossa? Toki jos sulla on porukat jotka tukee rahallisesti sun päätöstä, myös sillon jos töitä et löydä, niin mikäs siinä.
      Sori mun pessimistisyys, mutta mua itteä on jääny vaan niin hirveesti harmittamaan se, että mä en menny lukion jälkeen kouluun... Toki sulla kyse peruskoulusta ja mun mielestä sitä suuremmalla syyllä...

    • :)

      Mun mielestä välivuosi on ihan hyvä juttu.Silloin voi miettiä vielä tulevaa ammattia ja mennä opiskelemaan seuraavana vuonna.

    • reisska

      Entö jos vuoden on ollut ammattikoulussa ja haluisi jo töihin kun ei amis oikein
      enää kiinnosta. Oppisopimus vai mikä?

    • gfhyutysdsgdhty

      Ite kävin vuoden amiksessa, mutta kyllästyin ja menin töihin.

    • Vuosi välissä

      Mä tiedän hyvän homman, monet opiskelijatytöt hankkii sillä tavoin rahaa opiskelujaan varten ja saa siinä sivussa hoideltua oman tyydytyksensä. Sitä voi tehdä milloin itse haluaa ja kuinka paljon itse haluaa. Ja ansiokin on varsin runsas, verrattuna tavallisiin ammatteihin. Sexwork:issä on siitä lisää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe