Vuotoriski + nielurisaleikkaus

.................

Pelottaa. Olen varmaan todellinen hysteerikko. Kroonisen nielu/nielurisatulehduksen takia pitää leikkauttaa nielurisat pois, vaikka ne ovat tosi pienet. Tosin niitä paakkuja siellä on kuitenkin ollut vuosikausia. Nyt viides antibioottikuuri menossa putkeen.

En pelkää kipua, mutta olen jo (oikeasti) nähnyt painajaisia jälkivuodosta. Miten usein sellaista sattuu? Tulen kauhusta huonovointiseksi kun vaan ajattelenkin, että kurkusta alkaisi tulvia verta. Mitä jos on yksin? Mitä jos ei voi puhua? Miten saa apua tarpeeksi nopeasti? Onko kukaan kuollut siihen?

Täältä olen lukenut kauhutarinoita siitä, miten keskellä yötä alkaa kurkusta tursuta verta, ja siinä vaiheessa kun on saanut apua on jo ollut puoliksi kuollut. Jollain onnettomalla tämä oli tapahtunut jopa kolme kertaa! En varmaan taaskaan saa kunnolla nukuttua...

10

7320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • knk

      Jälkivuotoja eri tutkimuksien mukaan 1-5 %:lla leikatuista,yleensä kyse pienemmästä tihuttelusta. Yleensä vuodon alettua aika nopeasti poistetun risan paikalle jääneeseen kuoppaan tulee hyytymä, eikä verta aivan valtoimenaan tule. Puhumaan kyllä pystyy. Yleensä vuoto tulee heti operaation jälkeen olessasi vielä sairaalassa. Tosin jälkivuoto voi tulla vielä 7-10 vrk leikkauksen jälkeen toimenpiteen aiheutamien peitteiden irrotessa.

      Kuolemantapaukset ovat todella harvinaisia, suurin riski on lapsilla, joilla kehon verimäärä on pieni ja siksi asialla surempi kiire.

      Jos jälkivuoto satuisi osumaan kohdallesi, hakeudut vain heti lähimmän sairalan korvapäivystyksen. Suoni poltellan siellä näppärästi kiinni poliklinikalla hereillä ollessasi.

      Ei kannata jännittää, suurin osa toipuu ilman vuotoja ja normaalijärkinen ihminen kyllä huoma vuodon ja osaa hakeutua nopeasti jatkohoitoon.

    • Omark

      En ikinä muista, tehtiinkö minulle lapsena kita- vai nielurisaleikkaus. Taisi olla kitarisa. Toimenpiteen piti kestää vartti, mutta kestikin kolme tuntia. Kun heräsin, niin käteen johti punainen letku. En ollut ikinä kuullut verensiirrosta, mutta arvasin mistä oli kyse. Lääkäri oli epähuomiossa leikannut valtimoon. Saivat vuodon korjattua, eikä se enää vuotanut tukkimisen jälkeen. Joskus on huono tuuri tai leikkaaja on osaamaton.

    • 6 päivää leikkauksesta

      Rohkeasti leikkaukseen!Itse jännitin turhaan leikkausta ja sen jälkitilaa, siis vuotoa. Nyt 6 päivää leikkauksesta ja mitään vuotoja ei ole ollut. Eka päivinä kurkku oli helkkarin kipee, särkylääkkeet, kovatkaan eivät auttaneet kuin pikkusen. Kovasti join ja söin kaikkea kylmää. Nyt syön jo melko normaalia ruokaa, haaleana. Turhaa siis pelkäsin. Vuoto riski on todella pieni 1-2% leikatuista. Positiivinen kokemus ja se että pääsen ikuisesta vaivastani eroon, kyllä kannatti. Itselläni oli krooninen nielutulehdus, proppuja irtoili, kurkku jatkuvasti kipeä ja hengitykseni haisi kauheelle, suussa koko ajan kakkelin maku yms. Jos tosiaan pääsen vaivoistani eroon, olen onnellinen.Tsmppiä sinulle tulevaan!

      • aloittaja

        Kiitos vastauksesta sinulle ja myös muille!

        Niin, onhan se riski pieni ja olen jo rauhoittunut hieman. Enää ei pelota niin kovasti.

        Sellaista olisin sinulta vielä kysynyt, jos vaikka sattuisit tietämään, että pitääkö kurkun olla täysin terve, jotta leikkaus voidaan suorittaa? Haittaako lievä punoitus ja kirvely, jos ei ole muita oireita, ei kuumetta, imusolmukkeet ei ole turvoksissa jne. kurkkuoireita lukuun ottamatta siis hyvä olo?

        Krooninen tulehdus mullakin, sekä nielurisoissa, että nielussa. Antibiooteilla oireet lähtee vaan hetkeksi, enkä haluaisi enää ennen leikkausta uutta antibioottikuuria, kun edellinen muutama päivä sitten loppui. Itse leikkaus on kahden viikon päästä. Tuntuu, ettei edellinenkään kuuri vienyt oireita ihan kokonaan pois, ja pelkään, että oireet palaa ennalleen ennen leikkausta.

        Entä annetaanko leikkauksen jälkeen kipulääkkeiden lisäksi myös antibioottikuuri?

        Uskon ja toivon, että pääsit omista vaivoistasi eroon! En ole ainakaan koskaan kuullut, etteikö leikkaus olisi auttanut jatkuviin kurkkuvaivoihin.


      • nyt viikko leikkauksesta
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta sinulle ja myös muille!

        Niin, onhan se riski pieni ja olen jo rauhoittunut hieman. Enää ei pelota niin kovasti.

        Sellaista olisin sinulta vielä kysynyt, jos vaikka sattuisit tietämään, että pitääkö kurkun olla täysin terve, jotta leikkaus voidaan suorittaa? Haittaako lievä punoitus ja kirvely, jos ei ole muita oireita, ei kuumetta, imusolmukkeet ei ole turvoksissa jne. kurkkuoireita lukuun ottamatta siis hyvä olo?

        Krooninen tulehdus mullakin, sekä nielurisoissa, että nielussa. Antibiooteilla oireet lähtee vaan hetkeksi, enkä haluaisi enää ennen leikkausta uutta antibioottikuuria, kun edellinen muutama päivä sitten loppui. Itse leikkaus on kahden viikon päästä. Tuntuu, ettei edellinenkään kuuri vienyt oireita ihan kokonaan pois, ja pelkään, että oireet palaa ennalleen ennen leikkausta.

        Entä annetaanko leikkauksen jälkeen kipulääkkeiden lisäksi myös antibioottikuuri?

        Uskon ja toivon, että pääsit omista vaivoistasi eroon! En ole ainakaan koskaan kuullut, etteikö leikkaus olisi auttanut jatkuviin kurkkuvaivoihin.

        Mulla kurkku ei ollut terve leikkaukseen mentäessä. Mutta kuume, nuha, yskä olivat rajoitteet ettei leikkausta olisi tehty. Taitaa olla antibiootti aika sinullakin toivon mukaan onnellisesti takana päin. Eivät anna, ainakaan minulle ja monille muillekkaan antibioottikuuria leikkauksen jälkeen.
        Tänään olin jo shoppailemassa, kurkku hivenen kipeä mutta ei pahis. Elämä jälleen hymyilee!
        Kaikkea hyvää sinulle toivottaen!


      • minullakin
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta sinulle ja myös muille!

        Niin, onhan se riski pieni ja olen jo rauhoittunut hieman. Enää ei pelota niin kovasti.

        Sellaista olisin sinulta vielä kysynyt, jos vaikka sattuisit tietämään, että pitääkö kurkun olla täysin terve, jotta leikkaus voidaan suorittaa? Haittaako lievä punoitus ja kirvely, jos ei ole muita oireita, ei kuumetta, imusolmukkeet ei ole turvoksissa jne. kurkkuoireita lukuun ottamatta siis hyvä olo?

        Krooninen tulehdus mullakin, sekä nielurisoissa, että nielussa. Antibiooteilla oireet lähtee vaan hetkeksi, enkä haluaisi enää ennen leikkausta uutta antibioottikuuria, kun edellinen muutama päivä sitten loppui. Itse leikkaus on kahden viikon päästä. Tuntuu, ettei edellinenkään kuuri vienyt oireita ihan kokonaan pois, ja pelkään, että oireet palaa ennalleen ennen leikkausta.

        Entä annetaanko leikkauksen jälkeen kipulääkkeiden lisäksi myös antibioottikuuri?

        Uskon ja toivon, että pääsit omista vaivoistasi eroon! En ole ainakaan koskaan kuullut, etteikö leikkaus olisi auttanut jatkuviin kurkkuvaivoihin.

        ennen leikausta ja pientä lämpöilyä 37:män molemmin puolin ja olo jatkuvasti puolikuntoinen jo monia kuukausia ja leikattiin. Nyt minullakin viikko takana leikkauksesta. Toipunut en ole ihan yhtä hyvin kun tuo edellinen kavari, mutta voiton puolella minäkin jo. Pahin ohi ja tänään söin jo pizzaa, hyvin kun pureskelee ja vedellä huuhtelee niin alas menee komiasti. Nyt minäkin pärjään jo vähän miedommilla särkylääkkeillä. Olo on kuitenkin vielä sen verran heikko, että jos jotain koettaa tehdä esim. vähän siivoilla niin tulee huono olo. Nyt vain pidetään peukkuja pystyssä, että leikkauksesta on tarvittava apu ja yhden asian ainakin olen pannut jo merkille, että kurkussa on paljon enemmän tilaa ja hengitys tuntuisi kulkevan paljon paremmin! Onnea leikkaukseen ei se ole hengenvaarallista. Ensimmäinen viikko on kivulian ja sitten helpottaa. Aika menee kuitenkin aika äkkiä kun ekan viikon suurinpiirtein vain nukkuu vahvojen lääkkeiden takia. Särkylääkkeet kannaattaa muistaa ottaa vain ajoissa, että vältyy pahimmalta säryltä.


      • perustein
        nyt viikko leikkauksesta kirjoitti:

        Mulla kurkku ei ollut terve leikkaukseen mentäessä. Mutta kuume, nuha, yskä olivat rajoitteet ettei leikkausta olisi tehty. Taitaa olla antibiootti aika sinullakin toivon mukaan onnellisesti takana päin. Eivät anna, ainakaan minulle ja monille muillekkaan antibioottikuuria leikkauksen jälkeen.
        Tänään olin jo shoppailemassa, kurkku hivenen kipeä mutta ei pahis. Elämä jälleen hymyilee!
        Kaikkea hyvää sinulle toivottaen!

        olette saaneet lääkäriltä antibiootteja. Onko teillä ollut joku ihan selkeä tulehdus joka näkyy myös tulehdus arvoissa. Minulla myös kesästä asti jatkuvia kurkkuvaivoja. Ja sillon sain parikin kuuria jotka auttoivat hetkeksi mutta vaivat palasivat kun kuuri loppui. Sen jälkeen minulle ei annettu enää kuureja koska tulehdus arvot olivat ihan ok. Ja niitä on otettu moneen kertaan. Kurkkukin ihan siistin näköinen, mutta kipeä kokoajan. Kannattas varmaan munkin käydä jollain yksityisellä jos se olisikin kroonista...


      • virailija

        Turhaa on pelätä nielurisaleikkausta, minulle tehtiin ihan vaan puudutuksessa.Sieltä on 52 vuotta, ei edes puhuttu nukutuksesta.Olin nuori tyttö ja muistan erittäin hyvin kaiken, vanha sairaal, eriittäin pätevä ja lääkäri. Ainoa miinus vuoto oli ja sekin tyrehdytettiin jääpaloja imeskelemällä.Totta kai jälkeenpäin oli vaikea syödä ainoastaan jotain velliä ja yleensä helposti nieltävää annettiin. Viikko sairaalassa ja sitten kotiin, oli onnellinen olo kaiken sen jälkeen kun ei ollut niitä jatkuvia kuumeita, inhottavia haisevia proppuja risoissa ja kipeää kurkkua. Ei ole sen jälkeen vaivannut mikään sen tyyppinen.Suosittelen kaikille joita risat vaivaa, ei tarvi pelätä jos kerta nykyään nukutetaankin kun minusta se tuntuu ihan käsittämättömältä kun eihän sinne kurkkuun mitään tikkejä ommella eikä sellaIaista pystyis tekemäänkään.


      • Anonyymi

        15 % aikuisista saa jälkivuotoa ja 1 30000 kuolee siihen.


    • näintäälläjjjkööööööööö

      Minulla leikattiin nielurisat viikko sitten. Tänään alkoi vuotaa, kolmannen kerran. Ensimmäisellä kerralla ambulanssilla sairaalaan. Olen ottanut todella varovasti, pelkkää jäätelöä syönyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe