Välilevytyrä

nannikki

Moikka!

Kaipailisin nyt kipeästi vähän tietoa/kokemuksia välilevytyrä leikkauksesta. =)

minulla on ilmeisesti joku synnynäinen vika selässä, joka murrosiässä ja kasvupyrähdyksen aikana sitten puhkesi oikeen urakalla, välillä oli parin viikon helvetilllisiä kipukausia, ja sitten ei taas muutamaan kuukauteen mitään ja nyt kun olen 19-vuotias, ja kipu on kestänyt yhtäjaksoisesti lähes vuoden, on leikkaus edessä 19.11, vihdoin ja viimein. =)

(selkä kuvattiin ensimmäisen kerran vasta heinäkuussa 2007! diagnoosi oli paha tyrä alimassa nikamassa, ja kaksi kulumaa jossain muualla. :/ )

Sairaalasta tuli kirje, jossa luki että toimenpide suoritetaan nukutuksessa, se tehdään mikrokirurgisesti, ja sitten nämä mieltäni erityisesti askarruttavat asiat.

Sairaalassa pitäisi olla 3-4 yötä, mikä on minusta aika paljon..?
olen netistä lukenut jotain tähän leikkaukseen liittyviä kirjoituksia, ja niissä on kaikissa sanottu, että sairaalassa oltaisiin vain yksi vuorokausi, ja sitten kotiin....?
mikä olisi mahdollisesti syy minulle määrättyyn pitkään sairaala-aikaan?

ja toinen asia. Sairasloman pituus on papereiden mukaan 8 viikkoa, kun taas muilla on normaalisti ollut maksimissaan 6 viikkoa... :/
voinko jatkaa koulua aiemmin jos tunnen pystyväni siihen?

Saatan nyt takertua jonkun mielestä epäolennaisiin asioihin, mutta minulla on toisen asteen koulutus kesken, joka on jo vierähtänyt 4. vuodelle selkäni takia, eikä todella olisi päivääkään hukattavana. ja toiseksi, "pelkään" sairaaloissa yöpymistä aivan kamalasti. :(

En ole ollut ennen leikkauksessa.

nämä ovat minulle tärkeitä juttuja, ja olen ERITTÄIN kiitollinen jos joku vaivautuu vastaamaan hölmöihin kysymyksiini, tai/ja jakamaan kokemuksensa kanssani. :}

6

6141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkävaivainen

Minulta on leikattu välilevytyrä vuonna 2001 kaksi kertaa. Minulla oli myös synnynnäinen rakenteellinen vika selässä ja ensimmäset oireensa selkä antoi jo 17-vuotiaana jolloin aloitin sen helvetillisen kipulääkkeiden syönnin. Minut otettiin vakavasti vasta 33-vuotiaana, jolloin jalat menivät alta ja sitten vietiinkin jo ambulanssilla.
      Ensimmäinen leikkaus epäonnistui koska tyrää ei poistettu tarpeeksi vaan se pullistui melkein heti uudestaan ja tulehtui pahasti, ja uusi leikkaus tehtiin 10 päivän jälkeen.
      Minut leikattiin epiduraalipuudutuksessa, mutta troppia annettiin niin paljon, että nukahdin enkä tiennyt koko leikkauksesta mitään. Ilmeisesti on vähän sairaalasta, kirurgista ja anestesialääkäristä kiinni, mitä tapaa käytetään. Minun leikkaukseni tehtiin Marian sairaalassa Helsingissä.
      Minun leikkaukseni tehtiin myös mikrokirurgisesti ja selkään jäi vain pienen pieni arpi. Olin sairaalassa 2 yötä. Heti seuraavana päivänä tuli fysioterapeutti nostamaan minut kävelemään ja sanoi, että missään nimessä ei saa jäädä vain makoilemaan. Tuon leikkauksen jälkeenhän tulee 6 viikon istumiskielto, ainoastaan seistä tai maata saa. En osaa sanoa miksi sinun pitää olla sairaalssa 3-4 yötä, ilmeisesti vaivasi on sen verran paha että tarvitset fysioteraputin apua ja vointiasi halutaan seurata tarkoin.
      Itse olin sairaslomalla 12 viikkoa, mutta teen ammatikseni raskasta fyysistä työtä joten lääkärini halusi, että olen varmasti kunnossa ennen töihin menoa.
      Jos haluat jatkaa kouluasi niin en näe siihen mitään estettä kuin sen, että 6 viikkoon et saa istua.
      Leikkauksien jälkeen selkä oli oireeton noin vuoden. Sitten kivut alkoivat uudestaan ja magneettikuvasta kävi ilmi, että leikkauksesta syntynyt arpikudos painaa iskiashermoa. Suo siellä, vetelä täällä. Kivut eivät enää ole niin kovat kuin ennen leikkauksia, mutta joudun edelleen ajoittain syömään kipulääkkeitä. Minulla olisi mahdollisuus kolmanteen leikkaukseen, jossa tuo arpikudos poistettaisiin, mutta sitten muodostuisi taas uutta arpikudosta noin vuoden päästä. Ei ehkä kannata.

• tältä keväältä

Onneksi olkoon leikkaukseen pääsystä! Minut leikattu keväällä mikrokirurgisesti spinaalipuudutuksessa. Leikkaussaliin mennessä luulin, että nukutetaan mutta sitten sainkin valita ja otin mieluummin tuon puudutuksen. En nukkunut leikkauksessa, joten heräämisen paha olo jäi pois. Pääsin jo samana päivänä itse vessaan rollaattorin ja hoitajan avustuksella. Tuntui lottovoitolta kun ei sattunut enää.

Minulle sanottiin, että sairaalassa menee muutamia öitä...oikeasti olin kaksi yötä, jonka jälkeen ambulanssitaksilla kotiin, koska vielä en pystynyt istumaan kun noin 15 sekuntia. Eli tämä ainakin on muuttunut...heti saa istua kunhan ei tuu kipeetä ja heti makaamaan kun selkä väsyy. Käytännössä meni 8 päivää, että jaksoin istua esim. koko ruoan ajan (toki täytyi syödä nopeesti). Noin neljä viikkoa ja istuin jo pitkiäkin aikoja, kuitenkin niin että välillä (n. 10 minuutin välein) nousin seisomaan hetkeksi ja kuulostelemaan, että kaikki on selässä edelleen kunnossa. Varovaisesti kuitenkin lähtisin koulunpenkille...mene ainakin takariviin, että saat välillä vähän jaloitella. Viikko tekee ihmeitä tuohon paranemiseen eli ehkä sinuna odottaisin sairasloman loppuun ja sitten vasta kouluun. Kotona pystyy kuitenkin tekemään tehtäviä ja valmistautumaan tentteihin yms. Terveys on kuitenkin ainakin minulle se pääasia ja tuskin sinäkään haluat tehdä leikkausta turhaksi liian aikaisella rehkimisellä.

Sairaslomaa kirurgi alkuun puhui 8 viikosta, mutta kirjoitti vain kuusi, joka sitten riittikin (istumatyö). Nyt kaikki hyvin...selkä on kivuton.

• nannikki

Kiitos vastauksista! =)

opiskelen ravintola-alalla, joten ehkä suosiolla olen ainakin sen 6 viikkoa saikulla..

olen lukenut lääkärien kirjoittamia sivuja, ja niissä sanotaan, että leikkauksen epäonnistuminen olisi vaan teoreettinenh riski, mutta ihmisten omat kokemukset kielivät ihan muusta.. mikäköhän lasketaan lääkäreiden mukaan epäonnistumiseksi...

mutta se jää nähtäväksi. riskin olen päättänyt ottaa ja siinä pitäydyn vaikka jännittääkin ihan pirusti! =)

Keksin tässä vähän lisää kysymyksiäkin.. :P

Että missä asennossa selkä leikataan? jotkut sanovat että luultavasti vatsallaan, kun taas jotkut arvelevat kyljellään!? :D

Ja toinen kysymys on, että miten menee nukkuminen leikkauksen jälkeen? pittääkö vääntää tyynyistä jotain asetelmia jalkojen alle, vai miten? saako kivuilta unta?

sitten vielä, että annetaanko kotiin jotain liikkumista helpottavia välineitä mukaan, esim. keppejä yms.? :D

Tiedän että näitä vois kysyä lääkäreiltä, mutta empä taida uskaltaa, ku en ole eläissäni ku varmaan 1 mukavan sillasen tavannu, ja niinkuin jo sanoin, ne tietää vaan sen mitä niiden pitää tietää, omakohtaiset kokemukset tarjoavat vähän laajemman kuvan kaikesta.. :P

toivottavasti joku vielä jaksaa vastailla.. ;)

• selkävaivainen*

Minun selkä leikattiin vatsallaan, mahan alle pantiin koroke jotta selkä pyöristyi.
        Leikkauksen jälkeen sain kunnon kipulääkkeet joten nukkuminen onnistui ihan hyvin, eikä minulla kyllä kipuja juuri ollutkaan. Keppejä tai muita apuvälineitä en saanut. Fysioterapeutti sanoi, että heti pitää alkaa liikkumaan normaalisti, tukea ei saa ottaa mistään.
        Minulla tuo 6 viikon istumattomuus oli ihan ehdoton, toisin kuin tällä toisella vastaajalla. Varaudu siihen, vaikka näköjään toisinkin saattaa olla.

• tältä keväältä jatkaa

Selkä leikattiin mahalla maaten. Tunnoton kun olin niin luulen, että jalkoja laskettiin sen pöydän avulla, että saatiin selkä kaarelle. Sairaalassa liikuin ekana iltana korkean rollaattorin avulla vessaan. Kyllä pelotti se eka pystyyn nouseminen...ei sitten ottanut kipeää, mutta tsempata piti itseään, että uskalsi.

Heti seuraavana aamuna tuli fysioterapeutti keppien kanssa ja näytti kuinka kävellään ja kuinka kannattaa nousta sängystä. Kokeiltiin portaiden nousemista myös.

Nukkuminen sujui ilman ongelmia. Kipulääkkeet oli hyvät, joten ei kipuja. Enkä tarvinnut mitään tyynyrakennelmia. Leikkauksen jälkeen pystyi nukkumaan kunnon yöunet (8 tuntia) ekan kerran noin vuoteen.

Kotiin haettiin TK:sta kävelykepit, joita käytin noin 3 viikkoa. Asentoni oli mennyt ennen leikkausta niin kieroon, että koin keppien olevan hyvä apu kun "hain" uutta suoraa asentoa. Keppien kans kun on todella vaikea kävellä vinossa. TK:sta otettiin myös lainaan rinkula, joka asennettiin vessanpönttöön, ettei tarvitse tehdä "syväkyykkyjä". Lisäksi minulla oli noin 50 cm pitkät pinsetit, jolla pystyi laittamaan itsekseen esim. sukat jalkaan tai nostamaan lattialle pudonneita tavaroita. Nuo kolme riittivät minulle ja TK lainasi ne ihan ilmaiseksi.

Kannattaa huomioida myös se, että jos sänky johon sairaalasta palaat on kovin matala niin sen jalkojen alle voi laittaa myös pienet korokkeet, jotta sänkyyn pääsee ja pääsee pois ilman apua. Korokkeet laitoin myös sohvan alle kun siinä tuli lojuttua päiväsaikaan.

• Selkäpotilas79

Minulta leikattiin välilevytyrä n 1,5 v sitten. Sairaalassa olin 3 yötä ja sairauslomaa tuli 3 viikkoa. Istumista kehotettiin rajoittamaan lyhyisiin pätkiin, max. 30min kerralla. Käytännössä tätä oli mahdoton järjestää. Raskaita esineitä ei myöskään saanut puoleen vuoteen nostella. Nyt 1,5 vuotta myöhemmin olo on ihan kohtuullisen hyvä, mitä nyt uusi pullistuma rajoittaa hieman toimintaa.. Mutta mitä minä opin leikkauksestani on se, että kannattaa parannella rauhassa, ilman mitään kiirettä. Vaikka koulun venyminen tuntuu nyt pahalta, on kyseessä kuitenkin selkäsi, mikä seuraa sinua 24/7, ja jos se on jatkuvasti kipeä, se rajoittaa elämääsi todella paljon, kuten jo varmaan olet huomannutkin..:) tsemppiä leikkaukseen sairaalassa olossakin on omat puolensa, saa toipua rauhassa ja hyvässä huomassa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1476
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      916
    5. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      13
      900
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      858
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      821
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      74
      742
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe