Muistin kellotus

.-.--.

Tai no ennemminkin olisin latensseja kiristämässä. Yritin itse vaihtaa latenssit 5-5-5-9 => 4-4-4-8 seurauksena kone ei pääse windowsiin asti ja lopulta fiksu bios kertoo että "resille meni, haluatko palauttaa oletukset?

Lankkuna Asus P5K
Muistina 4x1Gb Buffalo select 800MHz
Prossu Q6600 B3 steppingillä ja vakio kelloilla
Muita tietoja?

Paljonko noiden latenssien kirimisestä oikeastaan hyötyy? Teoriassa ja käytännössä? Tuleex karkkimarkkei lisää? ;D

Linkit päteviin ohjeisiin kelpaa myös.

2

1496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko otsikon ohjelma koneella?
      http://www.cpuid.com/cpuz.php

Omille muisteille ohjelma näyttää:
      1,8V 5-5-5-18 400MHz
      2,1V 4-5-4-11 400MHz

Luultavasti sitten jollakin 2,3v ja 5-5-5-15 menee aika lähelle 500MHz.Ei ole edes tarvetta koittaa.

Eli Volttien nosto yleensä auttaa niin kellottamiseen kuin ajoitusten kiristämiseenkin.Liiallinen Volttien lisääminen yleensä vähentää muistien elinikää tai hajottaa ne kokonaan.

Yleensä muistien kyljestä löytyy se käyttöjännite ja/tai max. jännite jonka yli meneminen yleensä "mitätöi" takuun.

Yhdet muistit jo tässä koneessa hajotin ja näiden uusien kanssa olen varovaisempi enkä ylitä sallittua 2,2V:n jännitettä.
      Nyt toimivat 2.05V(todellinen jännite 0.05V enemmän kuin BIOS näyttää,mitattu ) 4-5-4-11 395MHz(788MHz DDR2).

Ehkä kaikkein kannattamattomin sijoitus ostaa kalliit erikoismuistit verrattuna halvimpiin.
      Ehkä muutama fps jossakin pelissä maksimissaan.Kun esim. näytönohjaimen päivittäminen huonosta hyvään tuo jo monin kertaisen ruudunpäivitysnopeuden kasvun.

Pelkkä muistien kellotaajuuden nosto jos prosessori vakiokelloilla ei niin hirveästi auta.Kellota mieluummin prosessoria niin muistit kellottuvat samalla.Itse ajan 1:1 suhteessa.
      E6400 8X395MHz ja muistit siten myös 395MHz.

• .-.--.

Kiitos ilmeisen osaavasta vastauksesta. :P

Tämä auttoi selventämään monia asioita (oikeastaan jokaista osa-aluetta josta mainitsit :D) Etenkin prosessorin väylätaajuuden vaikutus muistiin jne. Tuo nimittäin taisi olla syy joka kaatoi wanhan koneen heti kun prosessorin kellotaajuus ylitti 2GHz. En ollut älynnyt säätää sitä väylän ja muistin suhdetta mihinkään.

Prossun kellottaminen saa kuitenkin jäädä myöhemmäksi. Zalmannin CNPS9500 AT on nimittäin aika riittämätön tuolle quad corelle enkä edes uskalla kuvitella mitä lämpöjä se antaa ylikellotettuna. :S

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      78
      4709
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      184
      2043
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1742
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      174
      1353
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1221
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1076
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      973
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      946
    9. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      16
      927
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      273
      904
    Aihe