Lapsien vaatteista!

Sannnnna

Mies on monesti torunut minua, kun olen laittanut ihan puhtaita vaatteita pesukoneeseen. Sanoo kuulemma, että kyllä ne vielä olis pari päivää voinu lasten päällä pitää. Kellä samoja ongelmia? Mua ainakin ärsyttää jos on vaikka vauvan bodyssa maitoa ja laitan heti koneeseen.

Kuinka usein te vaihdatte lastenne vaatteita. 3v pojalla mä pidän ainakin päivän yhtä paitaa. Jos ei ole paidassa ollenkaan tahroja, pidän vielä toisen päivän. Housuja vaihdan päivittäin. Yleensä ne sotkuuntuu nopeammin kuin paita, kun poika konttaa ja juoksee ulkoeteisessä kivilaatoilla. (; Sukat vaihdan päivittäin, kuten myös kalsarit.

1,7 vuotiaamme sotkee todella paljon. Ennen vaihdoin mekon tai paidan ennen ruokailua, mutta olen huomannu että se sotkeentuu ruokaillessa ja vaihdetaan se nykyään aina ruokailun jälkeen. Housut ja paidat sotkeutuvat päivittäin tosi paljon ja ei niitä viitti sitten seuraavana päivänä enää päälle laittaa. Jos tytöllä on farkut ,ne kestää yleensä kaks päivää.

Reilu kaks viikkoinen käyttää meillä n. 4-6 bodya päivässä, 3-4 kpl housuja, sukat kestää päivän. Jos aamulla laittaa potkupuvun, se on parin tunnin päästä tosi likainen. (;

14

1177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ihan noin usein...

      Onpas sulla sottaava 2 viikkonen... Mutta eihän se kyllä ole kivaa jos alkaa hapan maito tai pissa haista.

      Mulla poika 1v 6kk, puserot menee yleensä joka ilta pyykkikoriin ruokatahrojen takia, housuja käytetään monesti pari kolme päivää ellei sitte ole jotain näkyvää tahraa jo aiemmin. Sukat menee pari päivää. Yöpuku 2-3 yötä, ellei pissaannu.

      • huoh : )

        Sama täällä, ihmettelen noita sottaavia lapsia. Meillä ei mene kans ap:n tasoisesti vaatteita. Poika 1v5kk.Jatkuva peseminenkään ei vaatteille hyvää tee, tosin aikansa ne vaatteet sillä kasvavalla taaperolla on ja mulla on kans ajatus, että sitä varten se kone on,,,,mutta ei ihan noin paljon meillä. Aika lailla samoissa kun toi eka vastaaja eli kelle nyt vastaan osittain. Jos tahroja tulee niin heti menee vaihtoon. Riippuu paljon myös vaatteiden materiaalista, toisista karisee ulkoleikkien jälkeen, toiset on sottasen näköisiä heti kun hipaisee...Meidän pojalla sama paita saattaa olla parikin päivää, ei haise eikä ole tahroja. Onko meidän vekara sitten siisti? Syö itse jne. Yöpuku vaihtuu ainakin kerran kaksi viikossa, kylpyjen yhteydessä. Yleensä ei pissit mee alle. Sukkia vaihdellaan eli useita käytössä viikon aikana, vaikea laskea.


      • äippääää

        mitens ihmeessä monella likaantuu noin pian vaatteet?
        mulla 1,3v kaksoset ja samaa lyhyt hihaista tai pitkähihaista pidän yleensä kaksi päivää,koska ei likaannu,meillä käytetään ruokalappuja sen takia,ettei tarttis pestä niin tiuhaan pyykkiä.housuja käytetään kaks pari päivää,ellei nyt satu syliin tippumaan ruokaa.sukat menee kans päivän tai kaks,rippuu pysyykö sukat jalassa,molemmat tykkää repiä sukkia jalasta joten parittomat kyllä lähtee pesuun.pikkuhousut menee myös hyvin pari päivää,kun vaippa on käytössä.


    • rataa!

      Meidän neiti nyt hiukan reilu 2v.. Joka ilta vaatteet menee pyykkiin oli sitten likaiset tai ei! Välillä päiviä kun 3-4 kertaakin vaihdetaan vaatteet;) Sukat on mielestäni kyl sellaset mitkä pitäs päivittäin vaihtaa! vaikka ei sillä lapsella vielä hiki haise mut niillä kuitenkin tallustelee koko päivän.. ja ei ne sukat koneessakaan tilaa vie.. Joskus tuntuu turhauttavalta laittaa pyykkiin vaatteet mitkä on ollut n.2h päällä mut se vaan on mun tapa enkä tykkää seuraavana päivänä samoja laittaa.. ja vaatteita kun kuitenkin meillä on yllin kyllin niin kiva vaihtaa aina uudet ja puhtaat!

    • Mä ihan samanlainen!!

      Enkai minäkään nyt pidä lapseni päällä likasia vaatteita. Kone pyörii justiinsa niin monta kertaa päivässä kun on likaisia vaatteita, oli se normaalia miehen mielestä tai ei!!!:D

      Meillä on taapero 1,3v ja likaista vaatetta häneltä nyt ei tule kovinkaan enää, mutta hetki sitten sitä tuli todella paljon. Nyt odotetaan vaavaa, ja sitten se pyykkääminen taas alkaa. Mulla itelläni ei ole hyvä olla jos näen että lapsi on likaisissa tai nuhruisissa vaatteissa!! :D Lapsi tuskin niin välittää:D

      Pese vaan samaa tahtia, itsehän sä siitä mielenrauhan saat ja onhan se nyt kiva että lapsella on puhtaat vaatteet päällä :)

      Antaa miesten valittaa, pyykätään me naiset:D

      Hyviä pyykkihetkiä!

      T. Pallomaha

    • Milla.M

      en minä nyt ihan puhtaita pese, mutta kyllä jos vaatteessa on joku tahra tai läikkä illalla suihkuun mennessä, niin pyykkiin lentää. jos taas ovat puhtaat, niin jätän seuraavaankin päivään. Meillä on kyllä nuorimmainen, vajaa 3 vee, niin tarkka, että jos vaatteille syödessä tai juodessa kaatuu jotain, niin vaihdettava on. Puhtaus ei ole koskaan huono asia, ja hyvä jos sen oppii pienestä saakka.

      Ulkovaatteet menevät pesuun yhdenkin käyttökerran jälkeen, jos hiekka yms. ei lähde pelkällä ravistelulla. Alusvaatteet vaihdetaan joka päivä, samoin sukat. Aikuisellakin suositellaan sukkien vaihtoa joka päivä, miksei siis lapsellakin, kyllä niilläkin jalat hikoaa.

      Eli aika samoilla linjoilla mennään tässä vaateasiassa :)
      Koska pyykkikone on olemassa, niin mielestäni vaatteen vaihdossa ei tarvitse kitsastella.

      Hieman huvitti tuolla eräs kommentti, että onpas sinulla sottaava 2-viikkoinen...tuohon voisin itse kommentoida että huhhuh...!Minäkin olen vauva-aikana vaihtanut useammat vaatekerrat päivittäin, koska varsinkin maitoa/puklua tursuaa aina rinnuksille tai jonnekin, saati soseita sitten kun tulee siihen ikään, ja pissaakin tahtoo vauvoilla tulla jonkin verran vaipan reunasta.

      Kylläpä on joskus tullut pidettyä sellaisia vauvoja sylissä, joilla haisee vaatteista ja iholta pitemmän aikavälin puklut ja happamat maidot, eikä voi muuta sanoa kuin että sääliksi käy.

    • pikkuselle

      mä pidin meidän vaavilla koko ajan ruokalappua sillon ku puklua tuli vielä kauheet määrät, vie vähemmän tilaa koneessa. tietty menee siitä ylikin mut kyl vähän auttaa

    • sarafina

      meillä menee hyvällä tuurilla koko päivän samat vaatteet ja huonolla tuurilla viidet eli joka ruuan jälkeen joutuu vaihtamaan. Riippuu ruuastakin. Yöpuku on melkein joka ilta puhdas, koska aamupala syödään yöpuvussa ja puuroa lentää aina vaatteillekin. Yleensä aina illalla laitetaan päivän vaatteet pyykkiin ellei sitten ole ihan vasta vaihdetut ja siistin näköiset. Yleensä kuitenkin on aina hihassa ruokatahra ym. eikä sellaista tietenkään enää seuraavana päivänä laiteta päälle. Paljon enemmän tulee pyykkiä kuin silloin vauva-aikana. (nyt 1v) Johtuu siitä että tosi vähä puklaili meidän vauva ja vaatteet tarvitsi vaihtaa vain 1-2krt päivässä. Nyt kun syö itse paljon niin roiskuukin paljon :D

      • Tavis-79

        Ai että jos on hihassa pieni ruokatahra, niin heti paita pyykkiin? Kyllä jos meillä on tytön paidan hihassa pieni ruokatahra, niin en todellakaan laita välttämättä paitaa sen vuoksi heti pyykkiin! Monesti päiväkodissa paidat sottaantuu mustikalla niin, että on pakko vaihtaa joka päivä puhdas paita. Mutta kotioloissa en todellakaan vaihda puhdasta paitaa päälle vain sen vuoksi, että on ollut yhden päivän päällä. Järkeä nyt tähänkin ja ekologisuutta! Kun peruspuhtaus (suihkussakäynti päivittäin) on kunnossa, ei puhdasta paitaa tarvitse vaihtaa samantien yhden pikkutahran takia!


      • sarafina
        Tavis-79 kirjoitti:

        Ai että jos on hihassa pieni ruokatahra, niin heti paita pyykkiin? Kyllä jos meillä on tytön paidan hihassa pieni ruokatahra, niin en todellakaan laita välttämättä paitaa sen vuoksi heti pyykkiin! Monesti päiväkodissa paidat sottaantuu mustikalla niin, että on pakko vaihtaa joka päivä puhdas paita. Mutta kotioloissa en todellakaan vaihda puhdasta paitaa päälle vain sen vuoksi, että on ollut yhden päivän päällä. Järkeä nyt tähänkin ja ekologisuutta! Kun peruspuhtaus (suihkussakäynti päivittäin) on kunnossa, ei puhdasta paitaa tarvitse vaihtaa samantien yhden pikkutahran takia!

        Jos hihassa on tahra niin ei sen takia tarvitse vaihtaa vaatetta, mutta miksi ihmeessä säilöisin sellaisen vaatteen vielä myöhemmin puettavaksi? Jos en itse pue likaista vaatetta päälle niin miksi lapsikaan pukisi? Eihän suihkussa käyntikään mitään auta jos kumminkin pitää likaisia haisevia vaatteita.


    • tyttöseni

      saanut joka aamu puhtaat vaatteet päälleen ja päivän aikana vaihdan ainoastaan jos isompi puklaus tai vaipasta tullut yli. nykyään vaihdan kylään mennessä housut, koska tyttö konttii housut likaiseksi ja koiran karvoja tarttuu myös. samalla lailla tehty aina, nyt 10kk

      • lisää

        anteeksi,en vaan ymmärrä kuika voi potkuhaalari likaantua noin pienellä heti? ja tuo bodyjen vaihto, apua! no, meidän tyttö tosi harvoin puklaa/puklas ehkä kerran viikossa. nukkumaan mennessä usein vaatteet "puhtaita" vielä mut laitan silti pesuun. ei mua pieni läikkä kauluksessa haittaa. ja jos vaippa pettää usein, suosittelen kestovaippaa. housujen vaihtokerrat vähenee heti


    • Järki käteen nyt äkkiä

      Nyt ymmärrän, miksi ihmiset valittaa, kun pitää koko ajan pestä pyykkiä ja pitää hankkia isompia pyykinpesukoneita. Jos tuolla mentaliteelilla pestään pyykkiä niin tokihan sitä tulee ihan älyttömästi. Miehesi toruu sinua todennäköisesti ihan aiheesta.

      Onko ruoka/kuolalappu käytössä? Iso ruokalappu pelastaa monta vaatetta, ruokalaput on kuitenkin vähemmän tilaa vieviä koneessa. Ja ruokailussa voi käyttää isoa muovista ruokalappua, joka on helppo huuhtaista tai pyyhkiä. Ei tarvitse pestä koneessa joka kerta. tai käyttää sellaista muovista "kaukaloa". Kukaan ei estä käyttämästä sellaista lasten esiliinaa, jossa on hihat. En keksi nyt millään, miksi sitä kutsutaan. Meidän neiti meni hoitoon 1,5-vuotiaana. Kertaakaan ei ole vaatteet likaantuneet ruuasta hoitopaikassa. Koko ajan hoitopaikassa lapsi on syönyt itse. siellä käytetään tuollaista kaukaloa, liekö tämä iso syy siihen, että vaatteet pysyvät puhtaana.

      Tällä hetkellä lapsi on 2v 3kk. Olen havainnut, että sitten kun alkaa masu olemaan täynnä, alkaa ruualla leikkiminen ja sitten sotkua tulee helposti enemmän. Olenkin tehnyt niin, että ruoka häviää hyvin nopeasti edestä, jos sillä yhtään aletaan ns. leikkimään.

      Meillä on käytössä selkeästi kotivaatteet ja hoitovaatteet ja sit ns. paremmat vaatteet kyläilyä tms. varten. Kotona ollessa ei pienet tahrat haittaa tai muut sotkut.

      Ulkoiluvaatteet saa myöskin olla hieman likaiset. Ei juolahtaisi mieleenkään pestä joka päivä, vaikka polvet ja peppu olisi hieman likainen. Varmaksi en mene sanomaan, mutta ei ulkoiluvaatteita yleisesti ottaen ole välttämättä suunniteltu niin, että ne pestäisiin joka päivä (joku mainitsi jossain kommentissa, että pesee vaikka joka päivä, jos likaiset). Ja nämä uudenpolven vaatteet, jotka ovat ns. vedenpitäviä, eivät varmastikaan tykkää jatkuvasta pesemisestä. Kyllähän vaatteiden peseminen tunnetusti kuluttaa vaatteita. Ja jos vielä käyttää kuivausrumpua.

      Ja kannattaisi myös muistaa, että vaikka se hygienia on hyvästä niin liika on aina liikaa. Itse asiassa lasten kohdalla olisi parempi, jos heitä ei oltaisi koko ajan pesemässä ja pitämässä puhtaana. Pienen lapsen iho on vielä herkkä ja jatkuva peseminen on suuri rasite iholle. Myös iho tarvitsee mikrobeja ollakseen tasapainossa. Näin ollen pikkasen likaisista vaatteista ei ole haittaa lapselle. Ei ole myöskään täysi mahdottomuus, että monet lasten iho-ongelmat juontaisivat juurensa puhtauden ihannoimisesta - iho joutuu jatkuvasti veden ja erilaisten pesuaineiden kanssa tekemisiin.

      Yltiöhygieenisyydestä johtuen monet suomalaiset eivät pärjää ulkomailla esim. ilman vatsavaivoja/ripulia. Kannattaisi joskus miettiä tätäkin näkökulmaa, kun pitää pienokaisistaan ns. hyvää huolta.

      Ja onhan se niin, että vesi ei ole ilmaista eikä sähkö. Vaikka koneet ovat kehittyneet, niin en vielä sellaista kotikonetta ole nähnyt, joka toimisi ilman vettä ja sähköä. Ehkä miehesi miettii näitä vesi/sähkölaskuja, kun toruu sinua lähes puhtaiden vaatteiden pesemisestä??

    • Anonyymi

      Hyvät vaatteista keskustelijat käykää vastaamassa kyselyyn jossa kartoitetaan uniikkien käsityönä valmistettujen lasten ja aikuisten vaatteiden ostaja kuntaa, aloittelevan käsityönä valmistavan vaatteiden ompelimo. Vastauksiin menee aikaa noin 2-10 minuuttia.
      https://link.webropolsurveys.com/S/44D3D9E090B06645

      VASTAA
      LAINAA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe