olen kiinnostunut tästä

rodusta

olen kuullut,koira on helppohoitoinen.
Ei tarvitse antaa ruokaa jokapäivä,eikä edes ulkoiluttaa jokapäivä!
Olenko saanut oikeaa tietoa?

6

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka sana

      Mullakin on semmonen. Ei pasko, ei piere eikä haise. Posliinikoira takan reunalla palvelee aina. Suosittelen. Paras rotu monelle.

      • Pehmolelukoira ajaa saman asian. Niitä voi sitä paitsi halata, eikä se mene rikki, joten sopii myös pienten lasten seuraan.


    • Temendi

      Joo, haha. Olipa hauska juttu.

      Oon väsynyt, joten ei riitä huumori tähän --'

      • mikä..

        tässä niin hauskaa pitäisi olla!
        Minulle on kuitenkin tärkeää,että koira on helppo huoltaa,eikä maksa paljon!


      • mikä.. kirjoitti:

        tässä niin hauskaa pitäisi olla!
        Minulle on kuitenkin tärkeää,että koira on helppo huoltaa,eikä maksa paljon!

        Belgianpaimenkoira ei lähtökohtaisesti ole helppo tai halpa koira. Se on alkujaan työkoira, ja näitä ominaisuuksia tulisi vaalia, mikä vaatii koiran omistajalta aikaa ja viitseliäisyyttä. Belgin turkki saattaa olla helppohoitoinen ja säänkestävä ja ruokavalio yksinkertainen, mutta ne ominaisuudet eivät ole ainoat kriteerit belgiä hankittaessa.

        Belgianpaimenkoira, niin kuin kaikki muutkin maailman koirarodut, täytyy ruokkia joka päivä riittävällä ja monipuolisella terveellisellä ruoalla. Vaivattomin vaihtoehto on laadukas kuivamuona höystettynä silloin tällöin tuoreilla aineksilla. Barf- eli raakaruokinta vaatii jo runsaasti perehtyneisyyttä, mutta voi yllättäen olla edullistakin kuulemani huhun mukaan.

        Ruokinta ei ole koirassa ainoa menoerä. Koira tarvitsee talutushihnan, harjan, kamman, ruoka- ja juoma-astiat yms. tarvikkeita, vaikka kupiksi kelpaakin vaikka vanha lautanen ja hihnaksi köydenpätkä. Tarvikkeet ovat kertaluonteisia.

        Koira pitää myös rokottaa ja madottaa. Vakuutuksestakaan ei ole haittaa. Se maksaa. Se voi myös loukata tassunsa niin pahasti, että haava pitää tikata lääkärissä. Koira voi myös sairastua pahasti tai kroonisesti ja tarvita kallista hoitoa.

        Lista ei lopu vieläkään. Belgianpaimenkoirilla on taipumusta järsiä tavaroita yksinollessaan etenkin nuorena. Tylsistynyt nuori belgi tuhoaa huonekalut ja syö seinät. Meiltä on korvattu satojen markkojen arvosta kirjaston kirjoja ja ostettu uusia kenkiä sekä kulutettu aikaa ja vaivaa seinien paklaamiseen belgipennun jyrsittyä yksinollessaan. Ja tämä on vasta pientä.

        Tuhoamista voi ehkäistä opettamalla koiran huolellisesti odottamaan yksin ja tarjoamalla sille riittävästi virikkeitä. Ja virikkeiden vastapainoksi katsottava, että koira osaa myös rauhoittua, jotta stressi ei jää päälle.

        Belgianpaimenkoira tarvitsee paljon lenkkeilyä ja liikuntaa. Tärkeintä on kuitenkin henkinen päänvaiva, belgiä pitää kouluttaa ja tarjota sille mielenvirikkeitä, esimerkiksi jäljestystä, temppujen opettelua ja tavaroiden etsimistä. Belgi on parhaimmillaan koulutettuna harrastuskoirana, lenkkitoverina ja perheenjäsenenä.

        Edelleenkin suosittelen sinulle pehmokoiraa, ellet tosiaan ole valmis ulkoilemaan koiran kanssa, opettamaan sitä, kuluttamaan rahaa sen ruokaan ja rokotuksiin yms. oli se mitä tahansa rotua. Äläkä tue pentutehtailua ottamalla halvan koiran epämääräisistä oloista. Siitä on haittaa sekä sinulle että koiralle. Belgianpaimenkoirat maksavat noin 700-1000€, mikä on rekisteröidyn rotukoiran normaali hintahaarukka, ellei kyse ole huippusuositusta kääpiökoirarodusta, jollaisen edustaja voi maksaa jopa 1500€. Pehmokoirat maksavat 5-100€.


    • vai sellasta

      No sullahan on mielenkiintosia mielipiteitä. Mistä niitä oot sitten kuullutkin.

      Mulla ainakin tuli silti ensimmäisenä mieleen että ihan vaan huvikseen ton kirjotit ja halusit nähä miten porukka suhtautuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1679
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1568
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1169
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1124
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1102
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1012
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      971
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      965
    10. 6
      960
    Aihe