neuvoa, tukea, turvaa..?

rotta-alkaja

Heipsankeikkaa!
Olen harkitsemassa kesyrottaa lemmikiksi.. Mutta muutama asia vielä askarruttaa.. Minulla on ollut nuorempana hamsteri ja gerbiilejä ja taas on kymmenen vuoden jälkeen myyrä-kuume iskenyt.. :D Rottaan päädyin sen sosiaalisuuden ja viisauden vuoksi, mutta myös sen koko oli mieleinen.. Pienenä tyttönä pieniä eläimiä, isompana isompia.. :)
Mutta asiaan...
Onko rotta samanlainen nakertaja kuin gerbiili? Minun edesmenneet gerbiilit söivät/nakersivat kaiken, mihin hampaansa vain pystyivät (juomapullot, ruokakupit, pesäkopit.. kaiken!), joten nyt mietityttää että pitääkö kaiken "pysyvän" olla rotan häkissä kovaa, johon ei hampaat pysty..?

Luin, että rotalle voisi laittaa häkkiinsä puun oksan jota pitkin kiipeillä.. Pitääkö puu jotenkin "käsitellä" ennen häkkiin laittoa ja mikä puu rotille käy? Käykö esim. koivu tai pihlaja? Tai paju?

Edelliset jyrsiäni eivät ole vessoja käyttäneet, mutta rotilla on näköjään taito käydä vessassa..? :D Mitä rottien vessaan laitetaan..? (Kissanhiekkaa?) vai ihan vain sitä samaa mörttiröpöä(?) kuin häkin pohjallekin? Vai mitä sinne kuuluu laittaa?

Kumpaa sukupuolta olevia rottia kannattaa ottaa, kun on kyseessä ensimmäiset rottani..?

Entäs, minkä kokoinen häkki olisi hyvä 2-3lla rotalla? Mietin, että tekisin häkin itse, onko tähän vinkkejä? Kannattaisko ostaa verkkoa ja kyhätä siitä, vai kerätä ystäviltä, tuttavilta, naapureilta ja sukulaisilta vanhat jyrsiänhäkit uusiokäyttöön?

Ja vielä.. Saako eläinkaupasta terveitä rottavauvoja, joiden vanhemmat eivät olisi lähisukua keskenään?

Hmm.. Tässä kai ne tärkeimmät, kysytään sitten lisää jos jokin vielä askarruttaa.. Toivottavasti joku rottien ystävä nyt lukisi ja tukisi ja neuvoisi mieltä painavissa asioissa... :)

Vastauksia odotellen :)

10

2609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rattie ...

      "joten nyt mietityttää että pitääkö kaiken "pysyvän" olla rotan häkissä kovaa, johon ei hampaat pysty..? "

      No ei se rotta sillain samanlainen nakertaja ole. Kyllä minulla pysyneet puiset mökit,oksat ihan ehjinä...Tosin riippumatot(narut) ne aina onnistuvat jyrsimään poikki.Mutta silti rakastavat riippumatoss löhöilyä(joka häkin kattoon kiinnitetty).Juomapulloa ei syö--Mutta vapaana ollessaan rotta saattaa tuhota melko paljon. Esim. kaikki johdot kannattaa suojata. Ne menee varmasti poikki muuten.Eikä kannata jättää lattialle,niiden ulottuviin mitään "arvokasta"esim. mp3,kuulokkeita,tai kyniä..SIllä rotat tykkäävät kantaa erillaisia esineitä piiloihinsa ja kynät etenkin kivaa jyrsittävää..LIsäksi rottaa vapaana ollessaan on myös taitava kiipeilijä.Joten sekin kannattaa ottaa huomioon..Ja minulla vanhassa kämpässä oli matala sänky,joten rotat oppivat kiipeämään sinne,jyrsivät tyynyt rikki..jne..

      "Luin, että rotalle voisi laittaa häkkiinsä puun oksan jota pitkin kiipeillä.. Pitääkö puu jotenkin "käsitellä" ennen häkkiin laittoa ja mikä puu rotille käy? Käykö esim. koivu tai pihlaja? Tai paju?"

      Voihan sen oksan pestä..Joo mutta ihan sama mitä puuta,kunhan ei myrkyllinen,esim. omenapuu hyvä.eikö paju ole myrkyllinen?? Ja oksan kannattaa olla paksu ei mikään tikku. Itselläni ei ole oksia vaan hyllytasoja,niistä rotat pitävät enemmän.Rotat nimittäin tykkäävät nukkuvat hyllyillä,korkealla eikä häkin pohjalla kopissa vaikka sekin vaihtoehto on tarjolla..

      "Edelliset jyrsiäni eivät ole vessoja käyttäneet, mutta rotilla on näköjään taito käydä vessassa..? :D Mitä rottien vessaan laitetaan..? (Kissanhiekkaa?) vai ihan vain sitä samaa mörttiröpöä(?) kuin häkin pohjallekin? Vai mitä sinne kuuluu laittaa? "

      Joo kyllä ne tekevät suurimman osan asioistaan yhteen tai pariin nurkkaan häkissä..Tietenkin alussa arat rotat tekevät nyt minne sattuu..Mutta kissanhiekka on ihan hyvä.


      "Kumpaa sukupuolta olevia rottia kannattaa ottaa, kun on kyseessä ensimmäiset rottani..?"

      Suosittelisin naaraita ekaksi.Minullakin olivat. Eivät pissi,haise yhtä paljon kuin urokset tosin urokset voivat olla lössykämpiä luonteeltaan..Urokset myös kasvavat isommiksi..

      "Entäs, minkä kokoinen häkki olisi hyvä 2-3lla rotalla? Mietin, että tekisin häkin itse, onko tähän vinkkejä? Kannattaisko ostaa verkkoa ja kyhätä siitä, vai kerätä ystäviltä, tuttavilta, naapureilta ja sukulaisilta vanhat jyrsiänhäkit uusiokäyttöön "

      Itse ottaisin mielummin valmiin häkin..Oma rakennelma ellei se ole huolella tehty,voi jäädä jotai teräviä kohtia ja muutenkin puu ja verkko ei ole hyvä yhdistelmä.Puiseen pohjaan imeytyy pissa ja lisäksi voivat jyrsiä. Minusta parasta häkki rotille on korkea lintuhäkki(muovinen).Sillä rotat pitävät kiipeilystä. Itsellä 3 rotalla häkki:korkeus:92, pituus 68cm,leveys 42.Tämä siis ollut vanha neitokakadu häkki.

      "Ja vielä.. Saako eläinkaupasta terveitä rottavauvoja, joiden vanhemmat eivät olisi lähisukua keskenään? "

      Saa,,mutta voihan sitä myös kasvattajalta,niiltä saa ehkä kesympiä.Eläinkaupoissa voi olla villimpiä poikasia mutta kyllähän nekin voi kesyttää..

      Ai niin ja yksi asia ja tärkeä,ennenkuin mitään rottia hommaat.Muista että rotat ovat ilta,yö aktiivisia..Joten ei niistä paljon iloa päivällä ole..Omat rottani koisaavat koko päivän kasassa,heräävät ehkä yhden kerran syömään mutta pian taas unten mailla. Ehkä 6-7 aikaan illalla ne heräävät ja alkavat riehumaan. Jolloin päästän ne illaksi ulos häkistä. Minulle tämä järjestely sopii hyvin sillä olen vasta illalla kotona. Mutta jos haluat jonkin päivällä liikkuvan,aktiivisen eläimen suosittelisin jotain muuta esim. kania,marsua..Vaikka rotat,hiiret mukavia onkin ne ovat yöeläimiä ei päivä..

      • Gan.....

        Älä vain pistä vessaastiaan tavallista kissanhiekkaa! Suurinosa kissanhiekasta paakkuuntuu kun kastuu ja voit kuvitella mitä tapahtuu kun rotta syö sitä.
        Paperipohjaista ja puupellettimäistä voi käyttää huoletta, ei tavallisia kissan hiekkoja.
        Rotat maistelevat kaikkea.
        Käytettynä voi saada isohkon häkin halvalla, esim. huutonetistä.
        Mulla on itsellä neljällä tytöllä 80x75 n.160korkea monitasoinen häkki.
        Pojat arvostavat korkeutta enemmän laajaa pohjapinta alaa
        Tuolta foorumilta löydät ihan hirveästi tietoa;

        http://www.kesyrottayhdistys.fi/


      • Gan....
        Gan..... kirjoitti:

        Älä vain pistä vessaastiaan tavallista kissanhiekkaa! Suurinosa kissanhiekasta paakkuuntuu kun kastuu ja voit kuvitella mitä tapahtuu kun rotta syö sitä.
        Paperipohjaista ja puupellettimäistä voi käyttää huoletta, ei tavallisia kissan hiekkoja.
        Rotat maistelevat kaikkea.
        Käytettynä voi saada isohkon häkin halvalla, esim. huutonetistä.
        Mulla on itsellä neljällä tytöllä 80x75 n.160korkea monitasoinen häkki.
        Pojat arvostavat korkeutta enemmän laajaa pohjapinta alaa
        Tuolta foorumilta löydät ihan hirveästi tietoa;

        http://www.kesyrottayhdistys.fi/

        Meillä kyllä rotat on paljon hereillä päivälläkin.
        Eivät nuku ikinä yhtäsoittoa, vaan pätkissä.
        Ja ei, en häiritse niiden unta.
        Pomppaavat pystyyn jos häärää jotain häkin lähellä


    • vastaukset

      Onko rotta samanlainen nakertaja kuin gerbiili?
      -ei ole,rotta yleensä antaa olla kaikki muovi jutut ym. muut rauhassa vähän voi muovia maistella,sehän ihan riippuu rotasta
      -Luin, että rotalle voisi laittaa häkkiinsä puun oksan jota pitkin kiipeillä.. Pitääkö puu jotenkin "käsitellä" ennen häkkiin laittoa ja mikä puu rotille käy? Käykö esim. koivu tai pihlaja? Tai paju?
      käsittely on suositeltavaa yulimääräiset pöpöt lähtee -vie puu saunaan(tietysti sauna päällä)
      annat olla n.2-3h älä kastele sitä

      Edelliset jyrsiäni eivät ole vessoja käyttäneet, mutta rotilla on näköjään taito käydä vessassa..? :D Mitä rottien vessaan laitetaan..? (Kissanhiekkaa?) vai ihan vain sitä samaa mörttiröpöä(?) kuin häkin pohjallekin? Vai mitä sinne kuuluu laittaa?
      -rotat yleensä ei kyllä vessaa käytä,mutta sehän riippuu rotasta/ ja sen opetuksesta kissan hiekkaa en pistäisi rotat voivat maistella sitä ja sehän ei hyvää tee
      joten purua tai mörttiröpöä

      Kumpaa sukupuolta olevia rottia kannattaa ottaa, kun on kyseessä ensimmäiset rottani..?
      se on oma päätöksesi mutta
      uros: on rauhallisempi,pysyy paremmin niskoilla/sylissä
      naaras:aktiivisempi hyvä jos vähän aikaa pysyy paikallaan :)

      Entäs, minkä kokoinen häkki olisi hyvä 2-3lla rotalla? Mietin, että tekisin häkin itse, onko tähän vinkkejä? Kannattaisko ostaa verkkoa ja kyhätä siitä, vai kerätä ystäviltä, tuttavilta, naapureilta ja sukulaisilta vanhat jyrsiänhäkit uusiokäyttöön? -sen voit taas itse päättää :)
      kunhan häkki tarpeeksi iso,ainakin korkeutta 60cm-70cm :)

      Ja vielä.. Saako eläinkaupasta terveitä rottavauvoja, joiden vanhemmat eivät olisi lähisukua keskenään?
      -sitä ei koskaan tiedä,kannattaa varmistaa eläinkauppiaalta mistä rotat tulleet..
      kasvattajalta saa varmasti terveen yksilön

    • Tuossahan jo vastauksia tulikin, mutta koen tarpeelliseksi avata sanaisen arkkuni :)

      Kyllä rotta on jyrsijä, mutta ei ehkä samanlainen silppuri kuin gerbiilit. Riippuu rotasta. Kunhan häkistä ei muovia löydy (tasot voi olla pleksiä) ni kaikki hyvin. Metalliset, häkin seinään kiinnitettävät ruokakupit on käteviä, niiden paikkaa voi vaihtaa ja rotilla on tekemistä kun kiipeävät kupille - ei ole kauhean tarkoituksenmukaista tarjota kakkea ruokaa hopeavadilta.

      Meillä seitsenpäinen naaraslauma tykkää kuin hullut puurosta kiipeilyoksista! Oksat on syytä sekä kuoria että saunottaa ja pestä kuumalla vedellä, ettei niiden mukana tule esim. lintupunkkeja (ovat kuulemma pirunmoisen vaikeita häätää). Koivu ja pihlaja on hyviä, ylipäätään myrkyttömät (älä kerää autotien varrelta!) lehtipuiden oksat käy.

      Meillä noita ei vessat kiinnosta, pissivät mihin sattuu (kyllä naaraatkin osaa reviiriä merkata, ei vaan urokset) mut papanat löytyy pääosin häkin pohjalta.

      Sukupuolella ei juuri ole merkitystä, kunhan ovat molemmat jompaa kumpaa! Tämä on yksi syy, miksi kannattaa suosia kasvattajia; saat varmasti kaksi urosta tai naarasta, eivätkä hankkimasi naaraat ole kantavina. Ekat omat olivat naaraita, agiilisia viipottajia kun halusin :) Uroksia on elämään kuulunut suht monta niitäkin, mut olen silti enemmän "naarasihminen."

      Pienistä jyrsijänhäkeistä koottu iso kokonaisuus? Kuulostaa hankalasti siivottavalta! Häkin kokoon kannattaa satsata, muttei ylilyönnein; jättihäkin siivous voi alkaa jossain vaiheessa väsyttää. Omilla naarailla on nyt periaatteessa kahdesta häkistä koottu itsetehty kokonaisuus, pohja 100 x 50 ja korkeutta n. 120 cm. Itse tehdystä häkistä saat juuri sopivan omiin tarpeisiisi, saat tehtyä kunnollisen kokoiset luukut (hyi olkoon niitä tehdashäkkien pieniä luukkuja, joista ei suunnilleen käsi mahdu sisään!) jne. Pohjalaatikon on hyvä olla peltiä, joku näppärä sukulainen voisi ehkä sellaisen tehdä; myös rautakaupoista kannattaa kysyä.

      • tyttö90v

        Eikö muovilaatikko käy jos tekee itse häkin? Entä millaien verkko on hyvä käykö 19mm välinen rappausverkko ok, tarpeeksi kestävä, pysyyko koossa ilman puu rakennetta muovilaatikon pällä tai silleen pohjassa?


    • ROTTA FANI

      moikkelis! Haluaisin siskoni kanssa kovasti rotat mutta vanhempani eivät ole asiasta innostuneita..... Isäni vähän pelkää niitä ja äiti luulee ettemme pystyhoitamaan niitä. Ajattelemme naaras rottia. Isäni on jo alkamassa leppyä ja tekee jo meidän kanssa häkin. Muuten voiko häkin pohja olla vaneria joka on käsitelty? Voiko pistää myyräverkon verkoksi häkkiin. Meillä on ollut kaksi gerbiiliä ja on nytkin kaksi. Etsimme siskoni kanssa jyrsijäää ja päädyimme rottaan. Onko rotta mukava eläin 11 ja 9.v tytöille?Voiko puru olla kutterin purua? Isän tekemää.

      TOIVOTTAVASTI SAAN TÄHÄN VASTAUKSEN! ;) :)

      • Anonyymi

        Ei missään nimessä kutterinpurua! Rotat on äärimmäisen herkkiä henhityssairauksille ja itsetehty kutterinpuru pölyää puupölyä. Muutenkaan puista pohjaa en suosittele, kun pissatessa haju jää. Muutenkin kannattaa ottaa valmishäkki ensimmäisille rotille jos on epävarma toimivuudesta.
        en osaa sanoa miten ikäisillenne sopisi rotta. Kannattaa tutustua itse jyrsijöihin ensin ihan naamatusten kuin vain päättää,että tahdon rotan.


    • Hiirityttö

      Suosittelen että kasvattajalta ostettaisiin! (Taudittomia,sukupuoli selvä..yms) itselläni ei ole ollut rottaa- mutta kesyhiiri "pörrää" tässä ympäriltä ja hamstereita on ollut/ kaikki kasvattajalta/ ei ole ollut tauteja. Ystäväni osti 2 ensimmäistä gerbiiliään eläinkaupasta (esim: faunatar) menehtyivät 3viikonpäästä sairauteen:( seuraavat oli tyttö ja poika = eli eivät ole niin "asiantuntijoita" ja vihdoin he tajusivat hankkia gerbiilinsä kasvattajalta! Nyt heillä on 3 kohta vuoden ikäistä tervettä poika gerbiiliä! :) toivoin että auttoi vaikka en ole mikään rotta asiantuntija!

      • Hiirityttö

        Kyllä vastasin todella vanhaan keskusteluun:/ mutta no eikai sillä väliä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe