Millaiset pennut paperittomalle rotukoiralle?

K.J.Peltola

Hei!
Minulla on rekisteröimätön belginaaras. Kuten uskotaan, pennuttamaton koira saa helpommin kohtuvaivoja iän myötä. Nyt olemme miettineet jos pennuttaisimme koiran tulevia vaivoja vähentääksemme. Vaihtoehtoinahan on sekarotuiset pennut tai puhdasrotuiset paperittomat belgit. Kumpi olisi järkevämpää.
Itse kallistuisi rotupentujen puoleen, mutta tekeekö tälläiset pentueet hallaa rodun varsinaisille kasvattajille ja maineelle?

16

1916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sie utelias

      Ootpa sie utelias. Koetapaha arvata asiaa? Kunnon sekarpotu parempi. Karjalankarhukoira vois olla hyvä kaveri belgille tai Akita Inu. Sakemanni on paska.

    • teettää...

      ollenkaan pentuja. Kohtuvaivoja tulee synnyttäneille ihan saman verran kuin synnyttämättömille. Pennuttamisessa on enemmän riskejä.

      • koiria jo muutenkin

        leikkauta narttu ja pidä hyvä huoli siitä, kodittomia pentuja ja koiria on jo tarpeeksi.


    • !!!!

      Olen parilta eläilääkäriltä kysynyt onko totta että pennuttaminen suojaisi kohtutulehdukselta... Vastaus on ollut joka kerta ei, pennuttaminen ei TODELLAKAAN estä kohtutulehdusta tai esim. nisäkasvaimia. Paras ja ainoa keino on nartun sterilointi!

    • Vähemmällä vaivalla ja pienemmällä riskillä selviät leikkauttamalla nartun. Se maksaa korkeintaan muutaman satasen ja koira paranee todella nopeasti, jos ei tule komplikaatioita. Meidän toinen tervunarttu leikattiin kohtutulehduksen takia, jolloin leikkaus on kalliimpi ja riskialttiimpi (naapurini vanha lapinkoira kuoli siihen). Vaikka koira oli ennen leikkausta sairas, se parani silti nopeasti ja täysin. Ainoat miinukset olivat turkin laadun muuttuminen hankalammaksi, ja joillekin nartuille tulee virtsankarkailua. Tämän voi kuitenkin hoitaa lääkityksellä.

      Pennutuksessa on riskinsä. Emon terveys on tutkittava, valittava tutkittu ja hyväluonteinen terve uros. Sitten astutetaan, vaan ei leppoisasti odotella pentuja. Emolle pitää ostaa erityistä ruokaa, jotta pennuilla olisi kaikki "rakennusaineet" ja emo myös syö loppuvaiheessa enemmän. Synnytys on aina riski. Pentu voi juuttua synnytyskanavaan, synnytys ei käynnisty, voidaan tarvita kallis keisarileikkaus. Pennut eivät ehkä olekaan terveitä ja pirteitä, vaan voi tulla suuri suru kun ne kuolevat käsiin. Tai niitä joudutaan hoitamaan isolla rahalla. Sitten niille pitää etsiä hyvät kodit. Se ei ole helppoa. Entä jos pennuille ei löydykään hyviä koteja? Ja tässä on vain murto-osa kauhuskenaariosta.

      Pennutus ei ole riskitöntä. Tuttavani kääpiöpystykorva sai tiineenä kohtutulehduksen ja pennut menetettiin. Koira oli pakko leikata.

      Koiran pennuttamisella tai pennuttamattomuudella EI ole mitään VAIKUTUSTA koiran TERVEYTEEN. Kohtuvaivat ehkäistään vain leikkauttamalla narttu. Samalla vältytään kiusallisilta juoksuilta. Kohtuvaivojen välttely on erittäin huono syy teettää pentuja. Meillä on täysin terve leikkaamaton ja pennuton narttu sen leikatun lisäksi. Haluaisin, että myös tämä narttu olisi leikattu, ettei sille käy kuten naapurin lapinkoiralle. Parempi leikata liian aikaisin kuin liian myöhään.

    • Mari K

      Rodun kasvattajat ovat omilla toimillaan vastuussa maineestaan. Sinun suunnitelmasi ei heidän maineeseensa vaikuta. Itse tein aikoinani toisen rotuisella nartulla sekarotupentueen, koska halusin saada hyväksi osoittautuneelta koiraltani pennun. Pentuja syntyi seitsemän ja loput kuusi myin. Kysyntä oli niin kovaa, että teetin vielä toisenkin pentueen seuraavana vuonna ja myös niille löysin vaivatta hyvät kodit. Toisen pentueen jälkeen leikkautin koiran. Jos ainoa motiivisi pentujen teettämiseen on kohtuvaivojen välttäminen, suosittelen ennemmin leikkauttamaan koiran.

    • Tuija.L.

      Eikös paperiton ole sekarotuinen eikä rotukoira???? Sekarotuisijahan ne pennutkin sitten on, vaikka belgi olisi isänäkin. Voi äly hoi!!!

    • Jenni -86

      Minä olisin kiinnostunut mahdollisesta pennusta jos pentuja teettämään rupeat.
      Ainakin yksi ostaja olisi.
      Vastaathan minulle.
      T: Jenni Vaasasta

      • kannustuksesta

        Oletko aivan järjiltäsi ????

        Juuri sinunlaisesi ihmiset, jotka ostavat näitä väärin perustein teetettyjä pentuja, ylläpitävät pentutehtailua.
        Jos sinulla ei ole varaa tai haluja hankkia paperillista koiraa rotujärjestön kautta niin ota hyvä ihminen yhteys alueesi eläinsuojeluvalvojaan, häneltä varmasti löytyy koiria, joista voit valita.

        Siis voi hyvää päivää tätä ääretöntä tyhmyyttä!


    • ennaltaehkäistä

      tulevia kohtuvaivoja on STERILOIDA se narttu. Voin taata, että sen jälkeen nartulle ei tule minkäänlaisia kohtuvaivoja! Näin et myöskään tee maailmaan lisää sekarotuisia koiria, joita jo nyt on maailma väärällään. Mistä niille kaikille kodittomille koti löydettäisiin? Pitääkö sinunkin nyt saada pennuttaa se paperiton koirasi? Itsekästä meininkiä sanon minä! Sitäpaitsi tuo legenda, ettei kohtuvaivoja tulisi synnyttäneille on täyttä huuhaata. Näytä minulle yksikin tieteellinen tutkimus aiheesta, niin uskon sinua. On nimittäin käynyt niinkin, että kolmet pennut synnyttänyt narttu on saanut kohtutulehduksen! Eikös sillä sinun logiikkasi mukaan olisi pitänyt olla "kolminkertainen suoja" kohtuvaivoja vastaan!

      Älä siis tehtaile maailmaan lisää paperittomia pentuja, vaan auta sensijaan etsimään koti niille kodittomille, jotka vaikka Viron koiratarhoilla hakevat kotia ketjussa koppinsa kyljessä värjötellen. Suomikin on kodinhakijoita väärällään! Miksi sinun pitää tehdä lisää koiria maailmaan, kun ne ei kerran alkulähtökohdiltaan edes ole sellaisia joiden kanssa koiraharrastajat voisivat harrastaa. Kyllä kotikoiriakin tarvitaan joo tiedän sen, mutta niitä kotikoiriakin syntyy jokaiseen suunniteltuun ja paperilliseen pentueeseen väkisinkin. Lisäksi syntyy vahinkopentuja ja maailma on väärällään kodittomia koiria, pentujakin! Selitä miksi juuri sinun sessusi pitäisi saada pennut? Miksei sitä voi vaan steriloida, mikä on ainoa 100% tapa ehkäistä kohtuongelmat!

      • jo belgipalstalla

        .. mutta näköjään ei mennyt perille.


    • näin idiootti!

      Siis ootko sä ihan tosissas?
      Mene hoitoon!

      • että yhtälailla

        kuin sinunkin viestisi, myös aloittajan viesti on provosointia. Jos viestienne perusteella pitäisi älykkyyttänne päätellä, niin ette kyllä kummosia pisteitä saisi ;) Onneksi fiksut ihmiset eivät päättele.


      • --------
        että yhtälailla kirjoitti:

        kuin sinunkin viestisi, myös aloittajan viesti on provosointia. Jos viestienne perusteella pitäisi älykkyyttänne päätellä, niin ette kyllä kummosia pisteitä saisi ;) Onneksi fiksut ihmiset eivät päättele.

        ettei aloittajan viesti ole provo. On kuulema kysellyt asiaa muuallakin. Ja paljonhan näitä tällaisia pentutehtailijoita on. Näkeehän sen tuolta sekarotuisten palstaltakin. Sielläkin jatkuvasti kysellään mitkä sekoitukset olisi parhaita, että mille olisi tilausta. Ja tämäkin keskusteluhan kuuluisi myös sinne palstalle, sillä eikö paperiton ole yhtä kuin sekarotuinen?? Näin olen ainakin ymmärtänyt.
        Ymmärrän täysin ihmisiä jotka suuttuvat pentutehtailusta. Älykkyyttähän se vaan on jos uskaltaa ja osaa tehtailua vastustaa.


      • pitäis vastustaa?
        -------- kirjoitti:

        ettei aloittajan viesti ole provo. On kuulema kysellyt asiaa muuallakin. Ja paljonhan näitä tällaisia pentutehtailijoita on. Näkeehän sen tuolta sekarotuisten palstaltakin. Sielläkin jatkuvasti kysellään mitkä sekoitukset olisi parhaita, että mille olisi tilausta. Ja tämäkin keskusteluhan kuuluisi myös sinne palstalle, sillä eikö paperiton ole yhtä kuin sekarotuinen?? Näin olen ainakin ymmärtänyt.
        Ymmärrän täysin ihmisiä jotka suuttuvat pentutehtailusta. Älykkyyttähän se vaan on jos uskaltaa ja osaa tehtailua vastustaa.

        Miks tehtailua pitäis vastustaa? Juuso Waldenkin oli tehtailija ja oli kuollessaan hyvässä lihassa.


    • Elukka

      Pennuttaa mutta vain kiinanharjakoiran kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe