Sijaisista!!!

Täällä ja TEHYn taholta on uhottu sillä ettei mistään löydy sijaisia.
Röntgenhoitajan vai korvata vain Röntgenhoitajalla.

Miten sitten lomien aikana?
Silloin sijaisena on joku "tavallinen" hoitaja. Eikö sama hoitaja voi tehdä työtä irtisanoutuneen tilalla.

5

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirurginen hoitaja

      Mielestäni ihan asiallinen kysymys. Sijaisjärjestelyt ovat melko monimutkainen juttu. Ensinnäkin työtehtävät ovat voimakkaasti erityneet johtuen siitä että potilaiden tarpeet ovat kovasti monipuolistuneet ja nykyään annetaan monimutkaisia hoitoja, joihin pitää myös kouluttaa henkilökuntaa.

      Itse en pystyisi keskussairaala- tai yliopistotasoisessa röntgenyksikössä työskentelemään, koska tutkimukset ovat hyvin monimutkaisia. Osaan toki sanoa potilaalle "hengittämättä -saa hengittää", mutta sen jälkeen menee vakeaksi. Sairaaloissa on nykyään käytössä (paljon parjattukin) sähköinen tiedonsiirtojärjestelmä. Tutkimukset ovat laajoja kaikukuvauksia, magneettitutkimuksia, varjoainekuvauksia, tietokonetomografiatutkimuksia jne... Tiedon käsittely ja siirto vaativat koulutuksen, lääkärin avustaminen toimenpiteissä (varjoainetutkimukset) ja tietenkin laiteiden käyttö. Jopa perinteisissä rtg- tutkimuksissa pitää tietää minkä verran säteilyä tarvitaan kuvantamiseen, potilaan suojaaminen, varotoimenpiteet, asento...

      Sijaisjärjestelyjä varten on olemassa ns. varahenkilöstö, joka paikkaa mm. äkillisissä sairaustapauksissa. Lisäksi vuorojen vaihdolla ja ylitöillä paikataan äkillistä henkilökuntavajetta. Jonkun verran käytetään alan opiskelijoita mm. lomitukseen. Kesäkuukausina lomien aikaan mm. leikkausosastojen toimintaa vähennetään, jolloin myös tarve kuvantamiseen (suunnitellut tutkimukset) vähenee.

      Kuten sanoin, ihan asiallinen kysymys, toivottavasti pystyin vastaamaan edes jotenkin selventävästi...

      • Kiitos.
        Asia selveni paljonkin.
        Sanoit että on olemassa varahenkilöstö. No sehän voidaan palkata varsinaiseksi henkilöstöksi ja nämä irtisanoutuneet varahenkilöiksi jos heitä enää sitten tarvitaan.


      • ei yleensä
        kimmon10 kirjoitti:

        Kiitos.
        Asia selveni paljonkin.
        Sanoit että on olemassa varahenkilöstö. No sehän voidaan palkata varsinaiseksi henkilöstöksi ja nämä irtisanoutuneet varahenkilöiksi jos heitä enää sitten tarvitaan.

        köllöttele sohvilla odottaen hoitajien työtaistelua, vaan heidät on kiinnitetty sairaslomiin ja moniin muihin pitempiin sijaisuuksiin. Ja sitä paitsi, heistäkin moni kuuluu Tehyyn...


      • minäpä

        Räntgenlaitteet kyllä nykyään määrittelee itse tarvittavan sädeannoksen. Valitset kuvattavan kohteen ja ohjelma tekee perusasetukset, lisäksi säteilymittari valotuslevyllä katkaisee automaattisesti säteilyn, kun määrä on riittävä.


    • meillä näin

      Lomilla on lyhyemmät aukioloajat,
      lisäksi vain yksi saa loman samaan aikaan.

      Kaikki hoitajat lähtevät jos lakko tulee.
      Tänä päivänä kiireettömillä on jonotus 3-5 vrk.

      Enkä minä ainakaan menisi naapurikuntaa hieman erilaista konetta käyttämään aivan "siitä vaan" , kylä kuukauden harjoittelun tarvitsen.
      Se on suuri riski vaikka voi näkyä vasta 20 v. kuluttua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe