Olis seuraavanlainen kysymys...
Voiko työnantaja kieltää shortsien käytön töissä? Kyseessä on aivan tavallinen teollisuustyö. Ei mikään myynti- tai asiakaspalvelutyö.
Meidän firmassa kiertää huhu että työnantaja olisi kieltänyt shortsit työasuna. Ens viikolla selviää työnantajan kanta, mutta voiko työnantaja pakoittaa käyttämään pitkiähousuja kesällä?
Työvaatteet
4
3664
Vastaukset
- Kaaleppi
sanoa kun ei tiedä mitä työtä teet. Sekin helpottaisi jos olisit alan kertonut.
Mut jos sinulla on työn puolesta työasu niin se määritellään joissain tapauksissa suoja-asusteeksi. Ja silloin sinun sitä tulee käyttää.
Metalliliitton työehtosopimuksessa oli seuraavaa.
Työntekijän on noudatettava työnantajan toimivaltansa mukaisesti antamia määräyksiä ja ohjeita. Työntekijän tulee huolellisesti ja ohjeiden mukaisesti käyttää ja hoitaa työnantajan hänelle työturvallisuuslain 15 §:n mukaisesti antamia henkilönsuojaimia ja muita varusteita.
Töissä, joissa työvaatteiden kuluminen ja likaantuminen on normaalia suurempi, työnantaja hankkii ja huoltaa kustannuksellaan kohtuulliseksi katsottavan määrän suojapukuja ja käsineitä.- Duunari
Työskentelen puualalla ja meidän työpaikassa noudatetaan mekaanisen metsäteollisuuden sopimusta.
Meillä työnantaja on osalle porukasta antanut ilmaiset työhousut (myös minulle), mutta ei kaikille. Omat työshortsini ovat mallia "snickers joista on leikattu lahkeet poikki polven yläpuolelta. Jos joudun likaisiin töihin vaihdan silloin pitkälahkeiset työhousut.
Ilmeisesti shortsikielto johtuu siitä kun tehtaalla käy vieraita niin shortsit ovat "epäasiallinen " vaate... Toisaalta jos laitan T-paidan missä lukee: "Arbet macht frie". niin se ei sitten kait ole epäasiallinen. - Hmm
Duunari kirjoitti:
Työskentelen puualalla ja meidän työpaikassa noudatetaan mekaanisen metsäteollisuuden sopimusta.
Meillä työnantaja on osalle porukasta antanut ilmaiset työhousut (myös minulle), mutta ei kaikille. Omat työshortsini ovat mallia "snickers joista on leikattu lahkeet poikki polven yläpuolelta. Jos joudun likaisiin töihin vaihdan silloin pitkälahkeiset työhousut.
Ilmeisesti shortsikielto johtuu siitä kun tehtaalla käy vieraita niin shortsit ovat "epäasiallinen " vaate... Toisaalta jos laitan T-paidan missä lukee: "Arbet macht frie". niin se ei sitten kait ole epäasiallinen.Kannattaa työnantajan määräystä. Yhdessä oikeustapauksessa bussinkuljettaja halusi pitää punaista villapuseroa tms työasun ohessa ja tämän työnantaja kielsi. Työntekijä ei suostunut työnantajan määräykseen ja sai lähteä työpaikastaan oikeuden päätöksen siunaamana.
- puuseppä
Duunari kirjoitti:
Työskentelen puualalla ja meidän työpaikassa noudatetaan mekaanisen metsäteollisuuden sopimusta.
Meillä työnantaja on osalle porukasta antanut ilmaiset työhousut (myös minulle), mutta ei kaikille. Omat työshortsini ovat mallia "snickers joista on leikattu lahkeet poikki polven yläpuolelta. Jos joudun likaisiin töihin vaihdan silloin pitkälahkeiset työhousut.
Ilmeisesti shortsikielto johtuu siitä kun tehtaalla käy vieraita niin shortsit ovat "epäasiallinen " vaate... Toisaalta jos laitan T-paidan missä lukee: "Arbet macht frie". niin se ei sitten kait ole epäasiallinen.Eipä tuossa sopimuksessa vaatetuksesta mainintaa ole, mutta jos työnantaja kustantaa työvaatetuksen, voi se kai edellyttää niitä käytettävänkin.
Itse työskentelen pienehkössä puusepän verstaassa ja meillä on määräys, joka kieltää avosandaalien pitämisen työkenkinä, tosin työnantaja kustantaa turvakengät. Tämä on ymmärrettävää, sääntö tuli trukilla sattuneen työtapaturman jälkeen.
Sortsit on meillä sallittu, verstaan ulkopuolella suoritettavissa asennus- ym. töissä pitää käyttää firman painatuksella olevaa liiviä tai haalareita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62905
- 119704
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79680Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm36621- 39620
- 86547
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante110535- 41481
- 37475
- 70446