Nielurisat

tyttö1991¨

Terve!
Voiko nielurisaleikkaukseen päästä, jos nielurisoista tulee todella paljon niitä proppuja? siis varmaan 5 kertaa viikossa kaivelen niitä sieltä onkaloista. Mulla on ollut kyl kurkkukipuja usein ja pari kertaa ihan niin kipeä kurkku ettei voinut niellä. kurkku oli ihan tulipunainen, kesti montapäivää, joku kurkkutulehdus?
Niin että kannattaako mun edes puhua terveydenhoitajalle asiasta vai tyrmääkö se heti koko ajatuksen jos puhun?

7

2747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • risaton

kannata jutella, lääkärille suoraan, ei th mitään lähetteitä voi kirjoittaa.
      Itseltäni poistettiin 2 vuotta sitten nielurisat, nimenomaan proppujen takia (ikää 22 v).
      Vakuutukseni mahdollisti operaation yksityissektorilla, sitä en tiedä miten julkisella toimitaan, jonoa ainakin riittää, sen tiedän.

• sinulla

on vaivaa nielurisoissa, niin käy yksityisellä. Se ainakin osaa sanoa jo kertakäynnillä kannaattako risojasi leikata. terveyskeskuksessa saa ravata sen kymmenen kertaa, ennenkuin ottavat tosissaan. ja sieltä jos ja kun saat lähetteen nenä-nielu spessulle saat jonottaa ensin sinne ja sitten vasta leikkaus jonoon. Itse kävin yksityisellä nenä-nielu spessulla, ja totesi minulla kroonisen tulehduksen nielurisoissa, julkiselle laittoi minut leikkaukseen , mutta pääsinpähän suoraan leikkausjonoon. leikkausta odotin n. 4kk:tta. terveyskeskuskäyntejä ennen sitä vaikka kuinka monta ja heidän mukaansa risoissani ei oolut mitään vikaa...

• knk

Jatkuva risojen proppuisuus kroonisen tonsilliitin oireena on aihe leikkaushoidolla ja hoidetaan yleensä julkisella puolella.

• kokemuksen rintaäänellä

Yhdyn aikaisempiin kirjoituksiin, mene yksityiselle sieltä saat avun heti. Itse kävin samojen vaivojen kanssa usein terveyskeskuksen lääkärillä. Joka kerta vähäteltiin vaivaani. Heti kurkuun katsottuani yksityislääkäri laittoi lähetteen pikaiseen nielurisojen poistoon ja vajaan 2 kuukauden kuluttua tuli kutsu leikkaukseen. Nyt leikkauksesta 6 päivää ja toipunut olen hyvin. Leikkauksesta sain epikriisin elikäs minulla oli jo hyvin arpeutuneet nielurisat johtuen pitkään vaivanneesta kroonisesta tulehduksesta. Suosittelen sinua käymään yksityisellä, saat apua kiusalliseen vaivaan.

• tsuppadaidaa

Itse pääsin leikkausjonoon ihan julkiselta puolelta. Proput ja kipuilu ovat vaivanneet minua jo sellaiset seitsemisen vuotta, ihan ala-asteelta lähtien. Yleensä kun olen risojani valitellut tk:ssa, on ajatus leikkauksesta heti tyrmätty. Nyt kuitenkin menin käymään ihan sellaisella asenteella että vaadin leikkausta. Ensin oli käytävä hoitajalla, joka onnekseni oli sitä mieltä että leikkaus olisi ihan perusteltu (esimerkiksi toive päästä palveluammattiin on yksi hyvä syy, haiseva hengitys ei ole hyväksi ammateissa joissa joutuu olemaan asiakkaiden kanssa läheisemmin tekemisissä). Hän laittoi ajan lääkärille (meni tosin viikkojen päähän), ja tämä lääkäri sitten pisti kurkkuuni katsottuaan ajan korvalääkärille. Viikko sitten kävin korvalääkärillä, ja hän sanoi että yleinen käytäntö on se et proppujen takia ei leikata, ellei "asiakas" sitä aivan ehdottomasti halua. Minähän tietenkin halusin ehdottomasti, ja tämä pisti minut leikkausjonoon. Jonoa on kuulema sellaiset pari kuukautta, eli pääsen todennäköisesti ensi vuoden alussa.

• tara3

mitä ne propput oikein ovat ja mistä ne tulevat. Onneksi sentään nielurisat tiedän. Lapsena ja nuorena aikuisena sairastin angiinaa tämän tästä. Vähintään joka kevät ja syksy kerran. Nyt keski-ikäisenä olen sairastanut angiinan noin 5 vuotta sitten viimeksi mutta muuten kurkku on se joka tulee kipeäksi tuon tuosta. Siitä ei kuitenkaan seuraa mitään sen kummempaa, kestää jokusen päivän tai vaan päivän ja on taas jonkun aikaa pois tullakseen taas uudestaan.

• tsuppadaidaa
        tara3 kirjoitti:

mitä ne propput oikein ovat ja mistä ne tulevat. Onneksi sentään nielurisat tiedän. Lapsena ja nuorena aikuisena sairastin angiinaa tämän tästä. Vähintään joka kevät ja syksy kerran. Nyt keski-ikäisenä olen sairastanut angiinan noin 5 vuotta sitten viimeksi mutta muuten kurkku on se joka tulee kipeäksi tuon tuosta. Siitä ei kuitenkaan seuraa mitään sen kummempaa, kestää jokusen päivän tai vaan päivän ja on taas jonkun aikaa pois tullakseen taas uudestaan.

.. ovat sellaisia valkoisia möykkyjä joita muodostuu bakteerimassasta, ruoantähteistä yms nielurisoissa. Niitä tulee useimmille ihmisille joskus, mutta suurin osa nielaisee ne huomaamattaan.
        Englanninkielisen wikipedian artikkeli propuista: http://en.wikipedia.org/wiki/Tonsilloliths

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3550
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3503
    3. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3322
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2769
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2036
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1962
    7. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1695
    8. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1625
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1390
    Aihe