läpituntipalkallisille

nöyryytys

Hämeen työsuojelupiirin tarkastaja kertoo (uudessa liiton lehdessä)että ei ole tavannut yhtään läpituntiliksaa jossa kuljettaja olisi siitä hyötynyt. On varmaan jokusen firman papereita pyöritellyt.

25

4758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä lehdessä

      kehuvat, esimerkiksi että "akt on kovan liiton maineessa". läpituntipalkasta samaa mieltä mutta kun kauhistelevat JOPA 15 tunnin työpäiviä niin aika vieraantuneita ollaan kentästä.

    • mutta mikä...

      ...on läpituntipalkallinen? Onks se sama kuin tuntipalkalla tekevä? Kysyn, koska ite just aloitin alalla ja oon tuntipalkalla, vaihtelevasti 8,5-10 tunnin päiviä. Oon saanu vasta vajaan palkan kun aloitin vajaa kuukaus sitte.

      • koko ajan

        ...ei ylityö-, ilta-, yö- tai sunnuntailisiä.


      • palkalla
        koko ajan kirjoitti:

        ...ei ylityö-, ilta-, yö- tai sunnuntailisiä.

        tunteja ei tehdä kuin 80 tiliin,läpituntipalkalla esim.120-140.tuntipalkkahan tietysti jää pienemmäksi mutta se jokatoinen viikko tilille napsahtava osuus on HUOMATTAVASTI suurempi.merkillinen on laskutapa ilmolla.


      • teen
        palkalla kirjoitti:

        tunteja ei tehdä kuin 80 tiliin,läpituntipalkalla esim.120-140.tuntipalkkahan tietysti jää pienemmäksi mutta se jokatoinen viikko tilille napsahtava osuus on HUOMATTAVASTI suurempi.merkillinen on laskutapa ilmolla.

        ...TESsin palkalla keskimäärin reilun 100 tuntia kahteen viikkoon. Parhaimmillaan olen tehnyt yli 140 tuntia. Saat läpituntipalkallasi painaa toisenkin 2-viikkojakson, että pääset samaan ansioon.

        Ei TES mitenkään kiellä tekemästä yli 80 tuntia 2-viikkojaksolle. Siitä vain pitää maksaa lisätkin. Tietysti niitä ylitöitä vähän heikommin tarjotaan TESsin palkalla ajaville, niin kauan kuin kaltaisiasi idiootteja on liikkeellä. Se kuuluisa työvoimapula on kyllä jo sen verran tosiasia, että kyllä niitä ylitunteja saa jo ihan hyvin TESsilläkin tehdä.


      • maata
        palkalla kirjoitti:

        tunteja ei tehdä kuin 80 tiliin,läpituntipalkalla esim.120-140.tuntipalkkahan tietysti jää pienemmäksi mutta se jokatoinen viikko tilille napsahtava osuus on HUOMATTAVASTI suurempi.merkillinen on laskutapa ilmolla.

        mun jalkojen alta noilla ilmasilla övereillä. en tajua kuinka tyhmä ihminen voi olla kun menee siihen isännän lankaan että saat tehdä kun ei makseta lisiä. mitä jos isäntäs ehdottas että saat tehdä vielä lisää jos otetaan vaikka päivärahat pois. jos nyt edes semmosia saat. minä tessin palkalla n. 100-140 h 2 viikkoa. joten älä selitä täällä alalle tuleville että läpituntipalkka olisi jotenkin hyvä ratkaisu.


      • kaksi+kaksi
        maata kirjoitti:

        mun jalkojen alta noilla ilmasilla övereillä. en tajua kuinka tyhmä ihminen voi olla kun menee siihen isännän lankaan että saat tehdä kun ei makseta lisiä. mitä jos isäntäs ehdottas että saat tehdä vielä lisää jos otetaan vaikka päivärahat pois. jos nyt edes semmosia saat. minä tessin palkalla n. 100-140 h 2 viikkoa. joten älä selitä täällä alalle tuleville että läpituntipalkka olisi jotenkin hyvä ratkaisu.

        Mitenkä on mahdollista tehdä ylitöitä,kertomillanne tavoilla. 90 tuntiahan on maksimi kaksiviikko jaksossa.? Tehän itse syyllistytte rikolliseen toimintaa.


      • selitin
        kaksi+kaksi kirjoitti:

        Mitenkä on mahdollista tehdä ylitöitä,kertomillanne tavoilla. 90 tuntiahan on maksimi kaksiviikko jaksossa.? Tehän itse syyllistytte rikolliseen toimintaa.

        vain että miksi usein ajetaan läpituntipalkalla,saa tehdä tunteja enemmän kuin tessiläiset,itse ajan nykyään tes palkalla ja silti täällä heti haukutaan idiootiksi,melko erikoinen tapa tuntematta ihmistä.ennen tein ylitöitä niin paljon kuin jaksoi,nykyään jää tunnit alle 90:n.ja sen on elintasossa huomannut.


      • Joyhy
        kaksi+kaksi kirjoitti:

        Mitenkä on mahdollista tehdä ylitöitä,kertomillanne tavoilla. 90 tuntiahan on maksimi kaksiviikko jaksossa.? Tehän itse syyllistytte rikolliseen toimintaa.

        Eipä sinun kannattaisi kommentoida ennen kuin
        on edes perusasiat selvillä. Työ -aikaahan ei ole rajattu 90tuntiin 2vko vaan ainoastaan ajoaika. Ainakin minun tietääkseni autonkuljettajan töihin kuuluu aika paljon muutakin kuin pelkkä ajaminen.


      • Joyhy
        palkalla kirjoitti:

        tunteja ei tehdä kuin 80 tiliin,läpituntipalkalla esim.120-140.tuntipalkkahan tietysti jää pienemmäksi mutta se jokatoinen viikko tilille napsahtava osuus on HUOMATTAVASTI suurempi.merkillinen on laskutapa ilmolla.

        Tuo tes palkalla ainoastaan 80h on työnantajan propakandaa suurimmassa osassa firmoista. Jos kaikilla tes palkka samassa firmassa kyl siellä tehdään ylitöitä mutta jos porukassa on hinnan polkijoita niin ne pilaa koko homman.


      • Näin se menee!
        Joyhy kirjoitti:

        Eipä sinun kannattaisi kommentoida ennen kuin
        on edes perusasiat selvillä. Työ -aikaahan ei ole rajattu 90tuntiin 2vko vaan ainoastaan ajoaika. Ainakin minun tietääkseni autonkuljettajan töihin kuuluu aika paljon muutakin kuin pelkkä ajaminen.

        Oikeassa olet ajoajasta, mutta työaika on oikeasti laissa säädetty.

        Työaikalaki, joka on pätevämpi kuin ajoaikalaki määrittelee työajan.

        Työaika 2 viikon jaksossa on 80 h.

        Työajan päälle työnantaja voi teetää 250 h ylitöitä työntekijän suostumuksella kalenterivuoden aikana. Sen lisäksi yhdessä sovittaessa voi tehdä 80h lisää kalenterivuoden aikana. Siis max 330h ylitöitä vuodessa yhteensä.

        Tasaisesti jaettuna voi siis tehdä 6,3h ylitöitä/viikko, lain mukaan.

        Kaikki sen yli menevä on laitonta oli sitten TESsiläinen tai ei.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

        siellä §19


      • ...???
        Joyhy kirjoitti:

        Tuo tes palkalla ainoastaan 80h on työnantajan propakandaa suurimmassa osassa firmoista. Jos kaikilla tes palkka samassa firmassa kyl siellä tehdään ylitöitä mutta jos porukassa on hinnan polkijoita niin ne pilaa koko homman.

        Kuinkas monesta yli 10 työntekijän firmasta löytyy edes yksi TESsiin perehtynyt ihminen?


      • ASIAA!!!
        Joyhy kirjoitti:

        Tuo tes palkalla ainoastaan 80h on työnantajan propakandaa suurimmassa osassa firmoista. Jos kaikilla tes palkka samassa firmassa kyl siellä tehdään ylitöitä mutta jos porukassa on hinnan polkijoita niin ne pilaa koko homman.

        Miettikääpä jokainen asiaa KULJETTAJAN näkökulmasta,ei "PIKKU" isännän! = kuski joka mielistilee isäntää säilyttääkseen työpaikan mutta ammattitaitoinen kuljettaja säilyttää sen pelkän näytön avulla.


      • hallussa
        Näin se menee! kirjoitti:

        Oikeassa olet ajoajasta, mutta työaika on oikeasti laissa säädetty.

        Työaikalaki, joka on pätevämpi kuin ajoaikalaki määrittelee työajan.

        Työaika 2 viikon jaksossa on 80 h.

        Työajan päälle työnantaja voi teetää 250 h ylitöitä työntekijän suostumuksella kalenterivuoden aikana. Sen lisäksi yhdessä sovittaessa voi tehdä 80h lisää kalenterivuoden aikana. Siis max 330h ylitöitä vuodessa yhteensä.

        Tasaisesti jaettuna voi siis tehdä 6,3h ylitöitä/viikko, lain mukaan.

        Kaikki sen yli menevä on laitonta oli sitten TESsiläinen tai ei.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

        siellä §19

        330 tuntia jaettuna 52 viikkoa on toki 6,3. Otetaanpas tuosta 52:sta 4 viikkoa kesälomia pois. Jäljelle jää 6,8 tuntia viikko sallittuja ylitöitä.

        Sitten otetaan vielä toiset neljä viikkoa pekkasista ja vaikka parista sairaslomapäivästä. Nyt meillä on jo 7,5 tuntia per viikko.

        Sitten vielä viikon talviloma ja ylitöitä saakin tehdä jo 7,7 tuntia per viikko.

        Päälle vaikka pari tilijaksoa vuodessa kun on omia menoja, eikä huvitakaan tehdä ylitöitä ja tuloksena on 8,5 tuntia per viikko. Loppuajan saakin siis tehdä koko ajan 97 tuntisia tilijaksoja ilman että tuo 330 tuntia vuodessa ylittyy.

        Vielä kun pistetään vuodelle vaikka 7 viikkoa ettei isännällä olekaan oikein tarjota hommia ja jäädään 80 tuntiin on tuloksena jo 10,3 tuntia sallittuja ylitöitä per viikko lopulle vuotta. Jakajana on silti vielä 32 viikkoa eli 16 tilijaksoa 26:sta. Näistäkin 26:sta neljä on mennyt lomiin. Eli vuodelle jää vain kuusi alle satatuntista 2-viikkojaksoa koko vuonna, jos lomaviikkoja ei lasketa.

        Niin että kyllä niitä ylitöitä aika paljon saa lainkin puitteissa tehdä.


      • kaksi+kaksi
        Joyhy kirjoitti:

        Eipä sinun kannattaisi kommentoida ennen kuin
        on edes perusasiat selvillä. Työ -aikaahan ei ole rajattu 90tuntiin 2vko vaan ainoastaan ajoaika. Ainakin minun tietääkseni autonkuljettajan töihin kuuluu aika paljon muutakin kuin pelkkä ajaminen.

        Kehoittaisin lukemaan ajo ja lepoaika säädökset.
        Kaikki työt on kielletty vieraalle yli 90 tunnin autonkuljettajalta.


      • Joyhy
        hallussa kirjoitti:

        330 tuntia jaettuna 52 viikkoa on toki 6,3. Otetaanpas tuosta 52:sta 4 viikkoa kesälomia pois. Jäljelle jää 6,8 tuntia viikko sallittuja ylitöitä.

        Sitten otetaan vielä toiset neljä viikkoa pekkasista ja vaikka parista sairaslomapäivästä. Nyt meillä on jo 7,5 tuntia per viikko.

        Sitten vielä viikon talviloma ja ylitöitä saakin tehdä jo 7,7 tuntia per viikko.

        Päälle vaikka pari tilijaksoa vuodessa kun on omia menoja, eikä huvitakaan tehdä ylitöitä ja tuloksena on 8,5 tuntia per viikko. Loppuajan saakin siis tehdä koko ajan 97 tuntisia tilijaksoja ilman että tuo 330 tuntia vuodessa ylittyy.

        Vielä kun pistetään vuodelle vaikka 7 viikkoa ettei isännällä olekaan oikein tarjota hommia ja jäädään 80 tuntiin on tuloksena jo 10,3 tuntia sallittuja ylitöitä per viikko lopulle vuotta. Jakajana on silti vielä 32 viikkoa eli 16 tilijaksoa 26:sta. Näistäkin 26:sta neljä on mennyt lomiin. Eli vuodelle jää vain kuusi alle satatuntista 2-viikkojaksoa koko vuonna, jos lomaviikkoja ei lasketa.

        Niin että kyllä niitä ylitöitä aika paljon saa lainkin puitteissa tehdä.

        Joo näinhän se menee eikä sillä läpipalkallakaan saa ylittää tuota 330h jos lakia haluaa noudattaa.


      • II luku, 6. artikla, 3. mom...
        kaksi+kaksi kirjoitti:

        Kehoittaisin lukemaan ajo ja lepoaika säädökset.
        Kaikki työt on kielletty vieraalle yli 90 tunnin autonkuljettajalta.

        Kahden peräkkäisen viikon aikana kertynyt yhteenlaskettu ajoaika saa olla enintään 90 tuntia.

        Työajasta ei puhuta mitään muuta kuin, että se saa olla sen 11 tuntia vuorokaudessa, minkä saa kolme kertaa viikossa pidentää 13 tuntiin.

        Jos nyt suunnilleen oikein laskin, niin töitä voi tehdä laillisesti 133 tuntia kahteen viikkoon, kun tehdään maksimimäärä töitä joka päivä ja pidetään välissä lyhennetty viikkolepo. Hankalia tulkittavia nuo, että voi olla enemmänkin. Huomioitavaa myös, että tuohon 133 tuntiin siis saa sisältyä vain 90 tuntia ajoa, eli muuta työtä täytyy olla jo 43 tuntia. Jossain jakelu tai nyytinajossa esimerkiksi tuo ei olisi mikään mahdottomuus kuitenkaan.


      • Joyhy
        II luku, 6. artikla, 3. mom... kirjoitti:

        Kahden peräkkäisen viikon aikana kertynyt yhteenlaskettu ajoaika saa olla enintään 90 tuntia.

        Työajasta ei puhuta mitään muuta kuin, että se saa olla sen 11 tuntia vuorokaudessa, minkä saa kolme kertaa viikossa pidentää 13 tuntiin.

        Jos nyt suunnilleen oikein laskin, niin töitä voi tehdä laillisesti 133 tuntia kahteen viikkoon, kun tehdään maksimimäärä töitä joka päivä ja pidetään välissä lyhennetty viikkolepo. Hankalia tulkittavia nuo, että voi olla enemmänkin. Huomioitavaa myös, että tuohon 133 tuntiin siis saa sisältyä vain 90 tuntia ajoa, eli muuta työtä täytyy olla jo 43 tuntia. Jossain jakelu tai nyytinajossa esimerkiksi tuo ei olisi mikään mahdottomuus kuitenkaan.

        Viikossa saa olla kolme kertaa työ-aika 15h muuten 13h. Eli vuorokausilevon saa lyhentää kolmekertaa 9h normaalin 11h sijaan. Tietysti täytyy pitää myös viikkolepo.


      • ammattilaisia ovat!!
        ASIAA!!! kirjoitti:

        Miettikääpä jokainen asiaa KULJETTAJAN näkökulmasta,ei "PIKKU" isännän! = kuski joka mielistilee isäntää säilyttääkseen työpaikan mutta ammattitaitoinen kuljettaja säilyttää sen pelkän näytön avulla.

        Ainakin omasta mielestään!!


      • ei työaika
        Joyhy kirjoitti:

        Viikossa saa olla kolme kertaa työ-aika 15h muuten 13h. Eli vuorokausilevon saa lyhentää kolmekertaa 9h normaalin 11h sijaan. Tietysti täytyy pitää myös viikkolepo.

        Työhönsidonnaisuusaika saa olla kaksi kertaa viikossa 15 tuntia, muuten 13 tuntia. Eli tuossa ajassa on myös tauot ja mahdolliset odotukset mukana. Yleensähän asia ilmaistaan niin päin että yhdenjaksoisen vuorokausilevon tulee olla 11 tuntia, jonka saa 3 kertaa viikossa lyhentää 9 tuntiin.

        Sen sijaan varsinainen työaika, joka siis ei sisällä taukoja eikä odotuksia, saa olla 11 tuntia, joka voidaan 3 kertaa viikossa pidentää 13 tuntiin. Vai onko tämäkin muuttunut, kun ei äkkiä osunut mistään silmiin enää tuota säädöstä. No joka tapauksessa lakisääteiset tauot vähentävät työaikaa tuosta 13/15 tunnin työhönsidonnaisuusajasta vähintään tunnin verran eli ainakaan 15 tuntia varsinainen työaika ei saa olla.

        Ajoaika taas saa olla 9 tuntia joka voidaan kaksi kertaa viikossa pidentää 10 tuntiin. Yhden viikon ajoaika saa olla enintään 56 tuntia ja kahden viikon ajoaika 90 tuntia.


      • edelliseen
        ei työaika kirjoitti:

        Työhönsidonnaisuusaika saa olla kaksi kertaa viikossa 15 tuntia, muuten 13 tuntia. Eli tuossa ajassa on myös tauot ja mahdolliset odotukset mukana. Yleensähän asia ilmaistaan niin päin että yhdenjaksoisen vuorokausilevon tulee olla 11 tuntia, jonka saa 3 kertaa viikossa lyhentää 9 tuntiin.

        Sen sijaan varsinainen työaika, joka siis ei sisällä taukoja eikä odotuksia, saa olla 11 tuntia, joka voidaan 3 kertaa viikossa pidentää 13 tuntiin. Vai onko tämäkin muuttunut, kun ei äkkiä osunut mistään silmiin enää tuota säädöstä. No joka tapauksessa lakisääteiset tauot vähentävät työaikaa tuosta 13/15 tunnin työhönsidonnaisuusajasta vähintään tunnin verran eli ainakaan 15 tuntia varsinainen työaika ei saa olla.

        Ajoaika taas saa olla 9 tuntia joka voidaan kaksi kertaa viikossa pidentää 10 tuntiin. Yhden viikon ajoaika saa olla enintään 56 tuntia ja kahden viikon ajoaika 90 tuntia.

        "Työhönsidonnaisuusaika saa olla kaksi kertaa viikossa 15 tuntia"

        Piti olla kolme kertaa viikossa. ...kele kuka näitä kaikkia muistaa.


      • saa tehdä
        kaksi+kaksi kirjoitti:

        Mitenkä on mahdollista tehdä ylitöitä,kertomillanne tavoilla. 90 tuntiahan on maksimi kaksiviikko jaksossa.? Tehän itse syyllistytte rikolliseen toimintaa.

        talossa jossa olen töissä. vituttaa laki joka tekee musta rikollisen jos teen töitä 60 tuntia viikossa. eikö oo perseestä.


      • kiikari
        edelliseen kirjoitti:

        "Työhönsidonnaisuusaika saa olla kaksi kertaa viikossa 15 tuntia"

        Piti olla kolme kertaa viikossa. ...kele kuka näitä kaikkia muistaa.

        Unohtakaa omat tulkinnat,lukekaa nykyiset säädökset,siten selviätte ikäviltä sakoilta.(Muuten piirturilla leikkiminen tulkitaan asiakirjan väärentämiseksi.)


      • itse tästä se asetus
        kiikari kirjoitti:

        Unohtakaa omat tulkinnat,lukekaa nykyiset säädökset,siten selviätte ikäviltä sakoilta.(Muuten piirturilla leikkiminen tulkitaan asiakirjan väärentämiseksi.)

        http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/Sivut/Ajo-_ja_lepoaika-asetus.pdf

        Tuolta luvut voit ihan itse kaivaa. Asetus on annettu 11.4.2006 ja se astui voimaan 11.4.2007. Siellä todellakin lukee että 90 tuntia on kahden viikon sallittu AJOAIKA, ei työaika. Työaikaa rajaavat vain tauot, vuorokausi- ja viikkolevot sekä työaikalain määräämät maksimi ylityökertymät.

        Tässä myös Liikenne ja viestintäministeriön soveltamisohje tuohon uudistuneeseen ajo- ja lepoaikalakiin:
        http://www.mintc.fi/oliver/upl802-Ajo- ja lepoajat, soveltaminen.pdf


    • Pönttöorja

      Tarkastajan kuuluukin sanoa noin.
      Riippumatta siitä kumpi palkka on parempi,niin
      voitaisiinko olla yhtä mieltä siitä,että
      TUNTIpalkka on aina parempi kuin kilometriliksa
      tai prosenttipalkka?
      Omakohtaisesti en hyödy esim. yölisistä,koska
      yöaikaan pääsääntöisesti nukun.Ja edellisessä
      duunissa oli viikonloputkin vapaat,eli se
      niistä pyhätöistä.Mutta palkka oli silti
      siedettävä.
      Tulevaisuudessa todennäköisesti tulee vielä
      sellainen direktiivi,joka kieltää koko
      autonkuljettajan työn.Mutta kinataan siihen
      saakka täällä,että mitä saa ja kuinka paljon
      ja millä palkalla :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe