Apulaisohjaajan tehtävät teatterissa

Voisiko joku määrittää?

Haluaisin tietää, mitkä ovat apulaisohjaajan tehtävät teatteriproduktiossa. Itselläni on sellainen mielikuva, että tärkein tehtävä on pitää kirjaa ohjaajan tekemistä muutoksista koko näytelmää (esim. kohtausjärjestystä), repliikkejä, asemia ja henkilöohjausta (esim. eleet, ilmeet, äänenpainot) koskien ja sen lisäksi aikatauluista huolehtiminen (kuten harjoitusaikataulujen laatiminen). Olenko jäljillä vai menikö ihan metsään?

2

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattilainen

      Apulaisohjaajat ovat olleet minulle kullan arvoinen apu työssäni.
      Apulaisohjaajan ansiosta olen pystynyt keskittymään vain olennaiseen eli ohjaamiseen.
      Ja mihin minä olen sitä tarvinnut:
      -aikataulut
      -muutosten kirjaaminen
      -ohjaajan muistina toimiminen
      -ohjaajan ja työryhmän välinen linkki
      (esimerkki vuodelta 2003, ohjasin/tuotin isoa juttua jossa oli yli 30näyttelijää ja jokaisella erilaista asiaa ohjaaja/tuottajalle, niin iso kuin pientä ja moni tuli kesken harjoituksen näitä minulle kertomaan, enkä tämän keskustelun jälkeen muistanut sitä koska olin syventynyt työhön, kun tämä asia huomattiin, niin apulaisohjaaja otti näitä viestejä vastaan ja kertoi illalla harjoitusten jälkeen meidän palaverissä mitä kelläkin on sydämellä.)
      -ohjaukseen he jonkin verran antavat omia ideoita,joita ainakin kokeillaan ja monesti ne ovat toimivia, koska he katsovat näytelmää eri näkökulmasta.

      Tuotannon tärkeimmät henkilöt on järjestäjä ja apulaisohjaaja, vaikka ovatkin niitä näytelmän näkymättömiä tekijöitä.

      En tiedä vastasinko kysymykseesi.

      • Asiasta kiinnostunut harras...

        Kiitos, vastauksesi oli mielestäni hyvä ja vastasi niitä tehtäviä, joita olen harrastajateatterissamme tehnyt, tosin toinen henkilö oli nimetty apulaisohjaajaksi :P Mutta tämä on varmaankin tyypillistä. On ihmisiä, jotka osaavat täyttää ansioluettelonsa asioilla, jotka muut ovat todellisuudessa tehneet. Tuskin teatterimme on poikkeus, tämä taitaa olla aika yleistä kaikissa harrastajateattereissa.

        Mutta sitten vielä toinen juttu: mitkä ovat mainitsemasi järjestelijän tehtävät? Onko järjestelijä henkilö, joka varmistaa näyttämö on valmis harjoituksiin/näytöksiin tarpeiston ja lavasteiden osalta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      6274
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      68
      4182
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      2752
    4. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      53
      1469
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1203
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1134
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      13
      998
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      863
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      841
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      823
    Aihe