Krooninen akillesjänteen tulehdus

Nimetön

Onko kokemuksia kirurgisesti tehdyn pohjelihaksen venytyksestä (gastronecemus elongatio)?
Miten toipuminen, millainen lopputulos?

Itselleni tämä tetiin kroonisen akillesjänne tulehduksen hoitamiseksi ja kovasti kiinnostaisi onko vastaaviin vaivoihin saatu millaisia hoitotuloksia. Itse akillesjänteelle ei ole tehty puhdistusleikkausta.

9

13367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on erilainen

      Hei! itselläni oli pitkään vaivana krooninen akillesjänteen tulehdus johon puhdistusleikkausta ajateltiin, mutta kun en oikein luottanut sen toimivuuteen.

      Turvauduin perinteistä kiinalaista lääketiedettä harjoittavan puoleen jolla oli kokemusta urheilijoiden hoitamisesta, myös akillesjänteen suhteen. Minun akillesjänteitä hoidettiin reippaasti tulineulalla ja nyt on muhkurat ym. lähteneet jänteistä ja siitä on n. vuosi aikaa. Olen ollut tyytyväinen tähän ratkaisuun, mutta jos saman hoidon valitset ota ihmeessä selvää että ko. kaveri on hyvä ja hänellä on asiasta kokemusta. Itse tiedän ainakin Tampereella ja Lahdessa akupunktion tekijät, joilta tämä homma onnistaa.

    • Akilesjänteestä

      Itselläni on edessä tuo perinteinen akilesjänteen puhdistusleikkaus ensi viikon tiistaina (hirvittää jo valmiiksi koko operaatio). Magneettikuvista löytyi jänteen sisältä kroonisen tulehduksen lisäksi myös repeämä, joten avoleikkaukseen päädyttiin, eikä muista vaihtoehdoista oikeastaan edes keskusteltu.

      Itselleni on annettu 70% onnistumismahdollisuus, että jänteestä tulee normaali. Kuulema koska kyseessä on myös akilesjänne on 5% mahdollisuus, että koko leikkaus menee pieleen ja koko jänne tulehtuu/katkeaa ja kaikkea muuta mukavaa... odotan vähintäänkin kauhulla ensi viikon tiistaita :)

      • Nimetön

        Kyllä minuakin hirvitti leikkaukseen meno sen edellisen viikon. Siihen asti oli oottanut et tulis jo se aika.
        Mut kun oikein ajatteli asiaa, tuli siihen tulokseen, ettei tämä ainakaan itekseen parane. Kun ei ole päässyt yhtään liikkumaan yli puoleen vuoteen, niin on valmis mihin vaan.
        Nyt pystyy jo jalan laskemaan lattiaan ja varaamaan kävellessä hieman, kovasti pohjetta kiristää. Kylmähoito montakertaa päivässä tuntuu tehoavan kipuun ja turvotukseen hyvin. Ja jumpat on käynnissä.
        Tsemppiä sinulle leikkaukseen.


      • Frankyboy
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllä minuakin hirvitti leikkaukseen meno sen edellisen viikon. Siihen asti oli oottanut et tulis jo se aika.
        Mut kun oikein ajatteli asiaa, tuli siihen tulokseen, ettei tämä ainakaan itekseen parane. Kun ei ole päässyt yhtään liikkumaan yli puoleen vuoteen, niin on valmis mihin vaan.
        Nyt pystyy jo jalan laskemaan lattiaan ja varaamaan kävellessä hieman, kovasti pohjetta kiristää. Kylmähoito montakertaa päivässä tuntuu tehoavan kipuun ja turvotukseen hyvin. Ja jumpat on käynnissä.
        Tsemppiä sinulle leikkaukseen.

        Mulla on ollut akillesjänteen tulehdus 8kk ja niinhän se helpotti kortisonilla, pikku hiljaa liikuntaa jumpan ohella ja tulehduskipulääkekuureilla. Kuukausi sitten menin pelaa saibandyä ja akillesjänteessä jotain repesi. Nyt tökötellään aamusta kaksi tuntia ja pakkolepoa töistä. Magneetti edessä. Tää on niiiin vittumainen juttu. Tekisi mieli touhuta mutta juoksuaskelta ei voi ottaa. Panee miettimään kortisonipiikin mielekkyyttä ja omaa maltittomuutta uudestaan liikkumaan lähdössä. Yleensäkin pitäisi malttaa ja hoitaa itseä eikä rynnätä suin päin seuraavaan haasteeseen ilman sen suurempaa ajatusta omasta kunnosta sillä hetkellä. Työtään kun ei pysty valikoimaan ja omassa joutuu tekemään paljon fyysisiä suoritteita niin toivoo vain, että kyllä tää homma jotenkin selviää. Levolla, jumpalla, kylmällä ja puukolla.


    • mertsi

      Tehtiin minulle viikko sitten keskiviikkona, ja se oli avoleikkaus. Jänne halkaistiin parin sentin patin vuoksi ja nyt olen parin viikon astumakiellossa, saa hipaista muutamalla kilolla kipeälle jalalle. Sairaslomaa on vielä ainakin kolme viikkoa.
      En ole melkein vuoteen pystynyt kävelemään kunnolla ja jouduin jättämään työpaikan kipeän jänteen vuoksi, koska olin koko ajan sairaslomalla.

      Onko kellään kokemuksia, kuinka hyvin leikkaus auttaa? Tulehdusvaara on leikkauksen jälkeen suuri, siitä varoitettiin monta kertaa. Tällä hetkellä haava on siisti ja kipulääkkeitä syön aika paljon.

      • Johkuliini

        Kiinnostaisi tämä kyseinen ketju. Löytyykö ketään jolla leikkauksesta jo aikaa ja miten onnistui?

        Itsellä molemmissa nilkoissa akillesjänteen tulehdus. Oikeasta nilkasta on puhdistettu kehräsluun ympäriltä tulehduskudosta. Nyt tulehdus on vaihtanut paikkaa ja on molemmissa akillesjänteissä. Kamppailen itseni kanssa että pyydänkö akillesjänteiden puhdistusleikkaukseen vai koitanko selvitä kotikonstein vielä (tulehduskipulääkkeet, kylmä geeli)


      • Oliivi83
        Johkuliini kirjoitti:

        Kiinnostaisi tämä kyseinen ketju. Löytyykö ketään jolla leikkauksesta jo aikaa ja miten onnistui?

        Itsellä molemmissa nilkoissa akillesjänteen tulehdus. Oikeasta nilkasta on puhdistettu kehräsluun ympäriltä tulehduskudosta. Nyt tulehdus on vaihtanut paikkaa ja on molemmissa akillesjänteissä. Kamppailen itseni kanssa että pyydänkö akillesjänteiden puhdistusleikkaukseen vai koitanko selvitä kotikonstein vielä (tulehduskipulääkkeet, kylmä geeli)

        Vieläköhän joku osaisi sanoa Tampereelta akillesvaivoihin perehtyneen akupunktion tekijän? Minulla ollut jo kaksi vuotta akilleksen kannsa ongelmia, ja leikkaus olisi edessä ellei akupuntiosta löydy apua...Ja nyt on ollut pari viikkoa myös toisessa jalassa luupiikin tapaista vaivaa...siihen akupunktio taitaa olla hyvä apu?


    • jukka Selenius

      Hurjia juttuja! Minä vetäsin 58 v ikäsien syyskuun 13 -11 400 urheilukentän kai sopivan pehmeällä. Vielä nyt on kipee 1.5.-12 ja kun asia alkaa harmittaa sain hankittua ultraäänikuvauksen, että selviäsi mikä mätää. Kun kuvaus lähenee on vaiva korjaanut aika paljon, vaikka muutama juoksuaskel palutta sen kävelyä haittaavaksi. Näytää, siltä, että olen tavallínen tapaus ja hyperkolestereelin syon SimvaSTATIINIA, joka mainittiin akilleksen paranemisen esteenä, harmi, suo siellä vetelä täällä. Venyttely, vaikka sitä suositellan tekee mulla vaan kipeemäksi akillksen.
      Täysyy toivoa, että aika parantaa. Netissä on akillekselle Googlammal yks PowePoint esittely ja vaikka leikkausjäljet on takana niin pelkät kuvatkin oli kuin patongin aukilevittämiskuvia. Tällainen vertaistuki täällä 24.ssa on hyvä,kun kai kaikkien sairuksien kanssa on enemmän tai vähemmän yksin.
      T,Jukka Selenius

    • Anonyymi

      Minulla ollut akillesjänteen kipeänä yli vuoden.Vuosi sitten kävin peijaksessa orttooedin luona näyttämässä jalkaani. Ei suostunut leikkaamaan sitä vaan kokeiltiin konservatiivista hoitoa ensin.Ei ole auttanut .olen syönyt hermokipulääkettä kun lapsi karkkia koura täydellä,ei auta ,fyssarilla käynyt,jumpannut,pohjalliset ei auta.Nyt kipu ollut kuukausia jatkuvaa 24/7yötä päivää. Leposärky hirveää mikään ei auta.Nyt uusi lähete samaan oaikkaan toivottavasti nyt lääkäri leikkaa sen tai muuten en tiedä miten jaksan tätä kipua vielä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe