Onko kukaan matkustanut Australiaan, Queenslandiin?

Panikoija

Ollaan matkustamassa tammikuussa Australiaan eikä ikinä olla tehny tällasia vähänkään "omatoimi" matkoja? Onko kenellekään kokemusta Hong kongissa lentokoneen vaihdosta ja/tai lentokentältä keskustaan matkustamisesta? Kuulemma junalla pääsee...
Onko Lontoon lentokenttä kauhean vaikeaselkoinen? Näkeekö lentolipuista mistä terminaalista seuraava lento lähtee yms yms...

Oon tottunu matkustamaan vaan aurinkomatkojen valmismatkoilla tai perheen kanssa joten kokemusta ei ole.... pliis joku auttakaan!!
=)

28

5440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ausseissa

      Kysy helsingin paasa lenot kentalta ohjetia kuinka lontoon vaihto tapahtuu saat hienon ohje lappujen sama toimii myos honkoon paassa niin selvat opastukset kentalta etta niissa ei voi erehtya. Ja vastaus kysymykseesi on matkustanut, varmaan useampikin.

    • MIR

      Yleisesti ottaen aina lähtevien lentojen taululla ilmoitetaan vähintään portti (gate), jolta lento lähtee, yleensä myös terminaali. Sitten vaan seuraat katossa roikkuvia vastaavia opasteita kohti oikeaa terminaalia (jos et jo ole siinä) ja kohti oikeaa porttia. Ja kaikki kenttävirkailijat kyllä ystävällisesti neuvovat eteenpäin.

      Ja kysymykseesi: kyllä, on matkustanut sinne mutta ei vielä pois. :-)

      • wlahti

        Siis ootko tällä hetkellä australiassa? Missä siellä? Minkälainen paikka se on? Onko siellä kallista? kerro kaikki =)


      • MIR
        wlahti kirjoitti:

        Siis ootko tällä hetkellä australiassa? Missä siellä? Minkälainen paikka se on? Onko siellä kallista? kerro kaikki =)

        > Siis ootko tällä hetkellä australiassa? Missä siellä? Minkälainen paikka se on? Onko siellä kallista? kerro kaikki =)

        Mitenkäs vastaisit, jos kysyisin: "Ootko tällä hetkellä Suomessa? Missä? Minkälainen paikka se on? Onko kallista? Kerro kaikki!"

        Siis mikä kaikki? Jos kertoisin kaikesta, mitä olen nähnyt ja mitä ajattelen maasta, saisit viettää muutaman päivän tuossa meidän terassilla...

        Olen Australiassa. Olen Queenlandissä (kuten ap. kysymykseen vastasinkin). Nyt kun alan oppia elämään täällä, viihdyn ihan mainiosti. Jos täällä sataisi edes joskus, seutu olisi vehreä ja tosi kaunis mutta nyt luonto ei pääse oikeuksiinsa valitettavasti.
        Hintahaitari on suurempi kuin Suomessa. Jos haluat, selviät Suomea edullisemmin. Jos haluat käyttää paljon rahaa, sekin onnistuu. Nyrkkisääntönä sanotaan yleensä, että hintalapussa on samat numerot mutta eri valuutta (ts. hinnat 2/3 Suomen hinnoista) mutta jotkin ruokatarvikkeet ja yksittäiset asiat ovat kalliimpia.


      • wlahti
        MIR kirjoitti:

        > Siis ootko tällä hetkellä australiassa? Missä siellä? Minkälainen paikka se on? Onko siellä kallista? kerro kaikki =)

        Mitenkäs vastaisit, jos kysyisin: "Ootko tällä hetkellä Suomessa? Missä? Minkälainen paikka se on? Onko kallista? Kerro kaikki!"

        Siis mikä kaikki? Jos kertoisin kaikesta, mitä olen nähnyt ja mitä ajattelen maasta, saisit viettää muutaman päivän tuossa meidän terassilla...

        Olen Australiassa. Olen Queenlandissä (kuten ap. kysymykseen vastasinkin). Nyt kun alan oppia elämään täällä, viihdyn ihan mainiosti. Jos täällä sataisi edes joskus, seutu olisi vehreä ja tosi kaunis mutta nyt luonto ei pääse oikeuksiinsa valitettavasti.
        Hintahaitari on suurempi kuin Suomessa. Jos haluat, selviät Suomea edullisemmin. Jos haluat käyttää paljon rahaa, sekin onnistuu. Nyrkkisääntönä sanotaan yleensä, että hintalapussa on samat numerot mutta eri valuutta (ts. hinnat 2/3 Suomen hinnoista) mutta jotkin ruokatarvikkeet ja yksittäiset asiat ovat kalliimpia.

        No jos olet suomalainen ja australiassa on vähän eri asia kun suomalainen suomessa... jos australiasta suomeen tuleva kysyisi millasta täällä on, kertoisin lämpötilasta, liikkumisesta, ihmisistä, mitä kannattaa ottaa mukaan, mihin kannattaa varautua, mitä täällä suomessa kannattaa tehdä....Tärkeimmät mitä uskoisin matkailijan tarvitsevan tietää.

        mutta ilmeisesti et ole kovin innokas kertomaan queenslandista, joten en kysele enempää.

        Olemme menossa ensin Cairnsiin ja sitten Port Douglasiin ja ihan mielenkiinnosta kyselin...


      • MIR
        wlahti kirjoitti:

        No jos olet suomalainen ja australiassa on vähän eri asia kun suomalainen suomessa... jos australiasta suomeen tuleva kysyisi millasta täällä on, kertoisin lämpötilasta, liikkumisesta, ihmisistä, mitä kannattaa ottaa mukaan, mihin kannattaa varautua, mitä täällä suomessa kannattaa tehdä....Tärkeimmät mitä uskoisin matkailijan tarvitsevan tietää.

        mutta ilmeisesti et ole kovin innokas kertomaan queenslandista, joten en kysele enempää.

        Olemme menossa ensin Cairnsiin ja sitten Port Douglasiin ja ihan mielenkiinnosta kyselin...

        Cairns & Port Douglas tammikuussa ovat ainakin lämpimiä ja kosteita. Silloin on se aika vuodesta, kun hiki tuppaa tulemaan laiskallekin, ihan vain varjossa paikallaan istumalla. Lämpö on todennäköisesti 35 - 40C. Normaalivuosina tulee sadekuuroja useita viikossa mutta ne ovat toisaalta pian ohi (10 min kunnon sadetta ja that's it, yleensä illalla tai yöllä). Nyt on ollut niin kuivaa viime vuosina ettei ole takeita sateista.

        Tammikuussa on kesälomakausi eli suuri osa kansasta lomailee. Port Douglas on hyvä kohde siihen ja Cairns vetää myös matkailijoita, joten yksin ei tarvitse olla.

        Huvituksia? Sademetsät ehdottomasti! Niihin kannattaa mennä retkeilemään ja jos mahdollisuus on, vuokratkaa mökki, tms. jostain kansallispuistosta tai sellaisen vierestä (tosin voivat olla aika hyvin varattuja jo nyt). Valliriutat ovat toinen hyvä kohde, tosin retkillä on vähän hintaakin mutta komeat ne silti ovat.
        Minä menisin myös sinne Cairnsin takamaille tai pohjoisempaan katselemaan ja mietiskelemään aboriginaali-elämää.

        Gourmet-puolella voi pitää silmänsä auki merenelävien suhteen, esim. rapuja on kiva herkutella. Aasialainen vaikute on myös selkeä, samoin hedelmien käyttö ruuissa. Nauttikaa. :-)


    • matkaajanainen

      Hong Kongin kenttä on selkeä ja junalla pääsee helposti keskustaan. Kentältä voi myös ostaa kaupunkikierroksen bussilla jos on useampi tunti aikaa.
      Ilmeisesti Lontossa kyseessä on Heathrow'n kenttä? Myös siellä on hyvät opasteet ja itselläni ainakin luki lipussa terminaali kun oli terminaalin vaihto (bussikuljetus toiseen terminaaliin ja hyvät opasteet). Ihan samalla tavalla toimit kuin valmismatkoillakin, katsot opasteet ja menet oikealle portille oikeaan terminaaliin ja jos eksyt niin kiskaiset hihasta ensimmäistä henkilökuntaan kuuluvaa niin varmasti hän opastaa sinut oikeaan paikkaan.

      Hyvää matkaa!

      • wlahti

        Kiitos paljon, tämä valaisi jo paljon!Tiedätkö vielä mistä sieltä kentältä saa ostettua niitä bussikierroksia? Meillä on 8 tuntia aikaa ennen kuin lähtee lento Austraaliaan. Siinä ajassa kuulemma kerkiää hyvin keskustaan.


      • Vaihtoehto
        wlahti kirjoitti:

        Kiitos paljon, tämä valaisi jo paljon!Tiedätkö vielä mistä sieltä kentältä saa ostettua niitä bussikierroksia? Meillä on 8 tuntia aikaa ennen kuin lähtee lento Austraaliaan. Siinä ajassa kuulemma kerkiää hyvin keskustaan.

        soppaan. Olen parikymppisten mittapuun mukaan vanha kääkkä. Siinä iässä hain Australiaan töihin mutta myöhästyin kolme kuukautta, vastaanotto lopetettiin. Kolmekymmentäviisi vuotta olen suunnitellut joskus käyväni. Monta muuta maailman paikkaa on koluttu, enimmäkseen rinkka selässä. Viime viikolla ostin nettiä selaamalla halvimman lennon Sydney´yn. Tulostin netistä Heathrow´n kentän kartat ja etsiskelin Australian hallituksen sivuilta sitä viisumi-asiaa, jota en oikein kässännyt että miten se menee EU-laisilta? Lentokenttä-asioihin en ole koskaan ennen hakenut karttoja tai muuta ennakkokyselyä, kaikki on selvinnyt aina helposti paikan päällä, vaikka nuo lännenkin kentätkin ovat muutamat tosi suuria/monimutkaisia, junalla terminaalivälit osattava kulkea. Mutta matkailu on jees-asia, avartaa kummasti myös suomalaisen maailman käsitystä ja sieventää käytöstä. Marraskuun toisella viikolla sitä ehkä jo käydään Tasmaniassakin? Isolla Valliriutalla? Voi olla ettei aika riitä kaikkeen niin suuressa maassa.
        Antoisaa matkaa kaikille kengurumaan matkaajille!


      • matkaajanainen
        wlahti kirjoitti:

        Kiitos paljon, tämä valaisi jo paljon!Tiedätkö vielä mistä sieltä kentältä saa ostettua niitä bussikierroksia? Meillä on 8 tuntia aikaa ennen kuin lähtee lento Austraaliaan. Siinä ajassa kuulemma kerkiää hyvin keskustaan.

        siellä Hong Kongin kentällä oli joku infotiski jossa mainostettiin niitä kiertobusseja ja yhden niistä bongasin. Itselläni oli 11 tuntia aikaa eikä keskustaan mene junalla kuin puolisen tuntia.
        Viime reissulla kävin myös Cairnsissa, kannattaa lähteä tietysti Great Barrier Reefille, itse olin sellaisella veneellä kuin Ocean Free, ja voin sitä suositella lämpimästi (niitähän menee kymmenittäin joka päivä). Jos extremelajit kiinnostavat niin Cairnsissa on AJ Hackett Bungy park, jossa voi hypätä benjin tai keinua Minjin jungle swingillä (jonka itse tein kahdesti kun oli niin kivaa).


      • wlahti
        matkaajanainen kirjoitti:

        siellä Hong Kongin kentällä oli joku infotiski jossa mainostettiin niitä kiertobusseja ja yhden niistä bongasin. Itselläni oli 11 tuntia aikaa eikä keskustaan mene junalla kuin puolisen tuntia.
        Viime reissulla kävin myös Cairnsissa, kannattaa lähteä tietysti Great Barrier Reefille, itse olin sellaisella veneellä kuin Ocean Free, ja voin sitä suositella lämpimästi (niitähän menee kymmenittäin joka päivä). Jos extremelajit kiinnostavat niin Cairnsissa on AJ Hackett Bungy park, jossa voi hypätä benjin tai keinua Minjin jungle swingillä (jonka itse tein kahdesti kun oli niin kivaa).

        Vielä niistä kiertobusseista, et eikö se tuo myös takaisin lentokentälle? Luulisin näin kun nimi on kiertobussi mut aattelin vielä tarkistaa. Semmonen ois nimittäin tämmöselle jännittäjälle kun minä, tosi hyvä vaihtoehto. Toivottavasti siinä 8 tunnissa kerkiää kaupungille ja hyvissä ajoin takaisin..!


    • vielä täältäkin

      jotenkin osuvasti kuulosti toi sun kuvaus! oletteko siis kaksin liikenteessä, vai ymmärsinkö oikein?
      itse olen juurikin tammikuun lopuusa lähdössä matkaan australiaan (yksin) ja hong kongissa vietän muutaman päivän ennen kuin melbourneen laskeudun.

      juuri tänään aloin katseleen enemmän hong kongiin liittyen ja iski itsellenikin paniikki miten sieltä selviää mihinkin ja osaa kulkea.paljonhan siellä ihmisii on, mutta pieni alue se kuitenkin on.paljon ehtii näkee kuulema ja kulkea ympäriinsä.
      tärkeimpänä kun muistaa että on ajoissa liikenteessä ja kentällä HYVISSÄ ajoissa, niin ehtii lentoihin vaikka vähän kommelluksi tulisikin!

      minä päivinä tarkalleen olette missäkin?itse 28-30.1. hong kongissa

      • wlahti

        Samana päivänä lähdetään Helsingistä! Ollaan Hongkongissa vain se yksi päivä, olis ollu mahis yöpyä siellä, mutta ei uskallettu... mistähän jonkun hotelliyönkin ois saanu, liikaa asioita jotka voi mennä pieleen =)
        Jännittää kyllä hirveesti toi Heathrown ja Hong kongin lentokentälle meno, mutta kai sieltä tosissaan opasteita seuraamalla selviää ja jos siel Hong kongissa on kiertobussi mahis niin sitä voisi miettiä!
        Ja joo, kahestaan ollaan menossa, häämatkalle itseasiassa.


      • häämatkaa
        wlahti kirjoitti:

        Samana päivänä lähdetään Helsingistä! Ollaan Hongkongissa vain se yksi päivä, olis ollu mahis yöpyä siellä, mutta ei uskallettu... mistähän jonkun hotelliyönkin ois saanu, liikaa asioita jotka voi mennä pieleen =)
        Jännittää kyllä hirveesti toi Heathrown ja Hong kongin lentokentälle meno, mutta kai sieltä tosissaan opasteita seuraamalla selviää ja jos siel Hong kongissa on kiertobussi mahis niin sitä voisi miettiä!
        Ja joo, kahestaan ollaan menossa, häämatkalle itseasiassa.

        Ja tervetuloa tänne Ausseihin.

        Kannattaa mainostaa joka paikassa, lentokentästä lähtien, että olette häämatkalla. Lentokoneet, hotellit, retkikohteet monestikin tarjoavat häämatkailijoille jotain extraa :-)


      • mutta.
        wlahti kirjoitti:

        Samana päivänä lähdetään Helsingistä! Ollaan Hongkongissa vain se yksi päivä, olis ollu mahis yöpyä siellä, mutta ei uskallettu... mistähän jonkun hotelliyönkin ois saanu, liikaa asioita jotka voi mennä pieleen =)
        Jännittää kyllä hirveesti toi Heathrown ja Hong kongin lentokentälle meno, mutta kai sieltä tosissaan opasteita seuraamalla selviää ja jos siel Hong kongissa on kiertobussi mahis niin sitä voisi miettiä!
        Ja joo, kahestaan ollaan menossa, häämatkalle itseasiassa.

        lento on ilmeisesti eri.kohde sama;) itse lennän amsterdamin kautta.
        ja kyllähän sieltä yöpymispaikkaa varmasti löytyy.riippuu tietty millaista hakee.itse mietin hospitality clubia,saisi näin enemmän irti lyhytaikaisesta vierailusta.
        kyllä ne lentokenttäsiirtymiset hyvin menee! ja aina siellä ihmisiä löytyy joilta saa kysyä.ja jos lukutaitoa ja maalaisjärkeä on niin..
        mm,häämatkalaisia ei sitten varmaan backpackertytöt häiritseen ala; heh.kaksinhan siellä on sit kiva koluta paikat ja eksyä;)


      • mutta.1
        wlahti kirjoitti:

        Samana päivänä lähdetään Helsingistä! Ollaan Hongkongissa vain se yksi päivä, olis ollu mahis yöpyä siellä, mutta ei uskallettu... mistähän jonkun hotelliyönkin ois saanu, liikaa asioita jotka voi mennä pieleen =)
        Jännittää kyllä hirveesti toi Heathrown ja Hong kongin lentokentälle meno, mutta kai sieltä tosissaan opasteita seuraamalla selviää ja jos siel Hong kongissa on kiertobussi mahis niin sitä voisi miettiä!
        Ja joo, kahestaan ollaan menossa, häämatkalle itseasiassa.

        lento on ilmeisesti eri.kohde sama;) itse lennän amsterdamin kautta.
        ja kyllähän sieltä yöpymispaikkaa varmasti löytyy.riippuu tietty millaista hakee.itse mietin hospitality clubia,saisi näin enemmän irti lyhytaikaisesta vierailusta.
        kyllä ne lentokenttäsiirtymiset hyvin menee! ja aina siellä ihmisiä löytyy joilta saa kysyä.ja jos lukutaitoa ja maalaisjärkeä on niin..
        mm,häämatkalaisia ei sitten varmaan backpackertytöt häiritseen ala; heh.kaksinhan siellä on sit kiva koluta paikat ja eksyä;)


      • wlahti
        mutta.1 kirjoitti:

        lento on ilmeisesti eri.kohde sama;) itse lennän amsterdamin kautta.
        ja kyllähän sieltä yöpymispaikkaa varmasti löytyy.riippuu tietty millaista hakee.itse mietin hospitality clubia,saisi näin enemmän irti lyhytaikaisesta vierailusta.
        kyllä ne lentokenttäsiirtymiset hyvin menee! ja aina siellä ihmisiä löytyy joilta saa kysyä.ja jos lukutaitoa ja maalaisjärkeä on niin..
        mm,häämatkalaisia ei sitten varmaan backpackertytöt häiritseen ala; heh.kaksinhan siellä on sit kiva koluta paikat ja eksyä;)

        Ootko ite buukannu lennot? Me otettiin ihan valmis paketti aktiv resorilta. Ei uskallettu alkaa ite sähläämään... oltas jääty varmaan johki matkanvarrelle. Eipä meitä voi kauheesti häiritä, tai ei meitä häiritse muut ihmiset. Ei me aateltu mitään kuhertelu lomaa, häistäkin on kuitenkin puoli vuotta sitten. Ja luulen, että siellä hotellissa saa olla ihan rauhassa, joten noi matkat on ihan hyvä olla ihmisten ilmoilla =)


      • MIR
        wlahti kirjoitti:

        Samana päivänä lähdetään Helsingistä! Ollaan Hongkongissa vain se yksi päivä, olis ollu mahis yöpyä siellä, mutta ei uskallettu... mistähän jonkun hotelliyönkin ois saanu, liikaa asioita jotka voi mennä pieleen =)
        Jännittää kyllä hirveesti toi Heathrown ja Hong kongin lentokentälle meno, mutta kai sieltä tosissaan opasteita seuraamalla selviää ja jos siel Hong kongissa on kiertobussi mahis niin sitä voisi miettiä!
        Ja joo, kahestaan ollaan menossa, häämatkalle itseasiassa.

        > olis ollu mahis yöpyä siellä, mutta ei uskallettu...
        > mistähän jonkun hotelliyönkin ois saanu, liikaa asioita jotka voi mennä pieleen =)

        Ja vielä enemmän asioita, jotka voivat mennä oikein ja kohdalleen! :-)
        Kun nyt kerrankin tulee lähdettyä johonkin ilmansuuntaan, ei suotta kannata vain ohittaa hienoa paikkaa tiedon puutteen tai järjestelytyön vuoksi. Hotellejahan nyt on ihan helppo löytää vaikka mistä portaalista tai suoraan isoilta ketjuilta (esim InterContinentalilta löytyy 10 hotellia Hong Kong - Macao -alueelta, suurin osa Holiday Innejä). Samoin Expedia, EBookers ja moni muu portaali auttaa jäljille (Expedia löytää liki 100 hotellia alueelta). Tai ulkoistatte hakemisen matkatoimistolle - ammatikseen noita selvittävät hoitavat homman näppärästi.

        Kaikista tusinasta matkasta olen yhden tehnyt valmismatkana, kaikki muut on omatoimisia. Taustat on kunnossa kun sinulla on: matkat joka etapille majoitus joka yölle. Ei muuta.
        Lisäksi rahojen saaminen käyttöön (Visa-kortit, tms), vakuutus ja mahdolliset viisumit kuntoon niin homma on hoidettu ja seikkailu voi alkaa... Kaiken lopun voi tarvittaessa hankkia matkakohteesta hammastahnaa ja vaatteiden pesua myöten. Etenkin kun on tulossa anglo-amerikkalaiseen länsimaahan.


    • aussie-jack

      kun olet selvinnyt heatrown läpi, hong kong on maailman selvempiä kenttiä. ulostullessa mennään alas gate 32? kohdalla passit ja tullit helppo organisoida. ulos tullessa on tosiaan informatio, taxi, ja bussi tiski samassa, jos sinulla on hotelli varattu niin näytä paperia ja he pistävät sinut oikeaan bussiin , minulla matka kaupungille kesti tunnin verran suoraan hotellin eteen. olin viimeinen poisjääjä autossa.Cairnsiin mentäessä aukosta a tai b sisälle ja passi ja tulli tiskille josta lentoyhtiön toivottavasti, chatay pacific tiskille
      ja 7 tuntia jo silloin monsuuni cairnsiin.
      Olen täällä asunut yli 40 vuotta ja valinnut parhaaksi paikaksi 100 km etelään cairnsista. meillä sataa noin 15 metriä vuodessa. jos ruokahinnat arvelluttavat niin en kehoita menemistä port douglasiin, ainakaan nälkäisenä tai janoisena, australian "richest" turistipyydys.onhan täällä maalla mission beach josta lyhyt matka koralliriutalle halpa?.kosken laskua missä jo aksi kuoli tänä vuonna. jännittävää tully white waters.

      • wlahti

        On varmaan makeeta asua siellä! Osaatko sanoa nyt kun tämä biopassi aika on tullut, että käykö australiaan vielä se ihan tavallinen passi? On siis voimassa vielä 2009 asti.


      • passi käy
        wlahti kirjoitti:

        On varmaan makeeta asua siellä! Osaatko sanoa nyt kun tämä biopassi aika on tullut, että käykö australiaan vielä se ihan tavallinen passi? On siis voimassa vielä 2009 asti.

        ihan normaalisti. Ja ihan vaan tietona, jos ei ole vielä tullut puheeksi, että teillä on varmaankin lyhyt matka, joten passiin ei tule viisumilätkää vaan se on elektroninen viisumi. Olen huomannut että jotkut ovat sitä ihmetelleet.

        Ausseihin tullessa pitää sitten olla tarkkana ettei tuo maahan mitään kiellettyä. Tullin tarkkuus saattaa joskus yllättää. Tänne ei esim saisi tuoda koneesta ruokaa! Pieniä asioita joita ei aina tule ajatelleeksi. Jos on vähänkin epäselvää niin reilusti raksi ruutuun maahantulolomakkeeseen ja punaista linjaa sisään. Itse olen tullut punaista linjaa joka kerta (aina tarttuu Suomesta esim ruokaa mukaan) ja aina ovat ystävällisesti kohdelleet ja kaiken olen saanut tuoda läpi ilman sakkoja taikka luovutusta.

        Vaikka häistä tuleekin puoli vuotta niin kehoitan edelleenkin mainostamaan joka paikassa... Jotain pientä extraa saattaa aina löytyä :-)


      • Vaihtoehto

        On Tasmania, molempiin tuskin ehtii. On näet vain pari viikkoa aikaa. Sukuloimaan kun kuitenkin mennään. Kaksi vanhaa ukkoa. Itse muuten osattiin ostaa sitten ne liput ja laput. Pitäisikö harkita joku noista lennoista perilläkin etukäteen, vai saisko halvemmalla tiskiltä? Katsoin jotain netistä Tasmaniaan 250a$ edestakaisin???? Ajalla 15-23.11.


      • wlahti
        passi käy kirjoitti:

        ihan normaalisti. Ja ihan vaan tietona, jos ei ole vielä tullut puheeksi, että teillä on varmaankin lyhyt matka, joten passiin ei tule viisumilätkää vaan se on elektroninen viisumi. Olen huomannut että jotkut ovat sitä ihmetelleet.

        Ausseihin tullessa pitää sitten olla tarkkana ettei tuo maahan mitään kiellettyä. Tullin tarkkuus saattaa joskus yllättää. Tänne ei esim saisi tuoda koneesta ruokaa! Pieniä asioita joita ei aina tule ajatelleeksi. Jos on vähänkin epäselvää niin reilusti raksi ruutuun maahantulolomakkeeseen ja punaista linjaa sisään. Itse olen tullut punaista linjaa joka kerta (aina tarttuu Suomesta esim ruokaa mukaan) ja aina ovat ystävällisesti kohdelleet ja kaiken olen saanut tuoda läpi ilman sakkoja taikka luovutusta.

        Vaikka häistä tuleekin puoli vuotta niin kehoitan edelleenkin mainostamaan joka paikassa... Jotain pientä extraa saattaa aina löytyä :-)

        Hyvä juttu, rupesin sitä miettimään tuossa kun itselleni hankin uuden passin. Täytyy yrittää mainostaa, ei vaan kumpikaan kehdata sanoo: Hei me ollaan sitten honeymoonilla, ettäs tiedätte! ;)

        Meiän hotellit on Kewarra beach hotel ja Thala beach resort, ootko törmänny? Matkalla ollaan kaksi viikkoa, eli ihan tavallinen lomamatka.


      • ei ole mulle
        wlahti kirjoitti:

        Hyvä juttu, rupesin sitä miettimään tuossa kun itselleni hankin uuden passin. Täytyy yrittää mainostaa, ei vaan kumpikaan kehdata sanoo: Hei me ollaan sitten honeymoonilla, ettäs tiedätte! ;)

        Meiän hotellit on Kewarra beach hotel ja Thala beach resort, ootko törmänny? Matkalla ollaan kaksi viikkoa, eli ihan tavallinen lomamatka.

        tuttuja. Mutta netistä hakemalla löytää tietoja ja mielipiteitä.

        Kovin lyhyt tuo teidän matka joten yrittäkää päästä paikalliseen vuorokausirytmiin mahdollisimman pikaisesti niin saatte enemmän irti matkasta.


      • Down Under

        Jaska, asut siis lähellä Tullya? Kun 90-luvulla kiertelimme Aussia, viivähdimme Tullyssa hetken ja jännitimme etukäteen, sataisiko siellä silloin. Mutta se päivä lienee ollut sen vuoden poutapäivä, kun aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta.
        Joku puhui Tasmaniasta eli Tassiesta, jonka teimme myös itsellisesti autoillen. Se on sikäli hankala paikka, että aina joku kolkka jää väkisinkin katsomatta tieverkoston muodon vuoksi - tai jos viipyy siellä vaikkapa pari viikkoa niin sitten. Toinen hankaluus on, että joihinkin paikkoihin on pistotie. Menet sata kilometriä jonnekin ja joudut palaamaan taas sata kilometriä takaisin.

        Mutta kaikille Aussiin menijöille hyvää matkaa!


    • 11.11 NYT!

      Olemme jo toista kertaa (ed.04) lähdössä oma toimi matkalle Austraaliaan.Molemmilla kerroilla Tokion kautta.Odotus 10t Quantasin lennolle.
      Nyt tilasimme netistä 1 yön hotelliin lentokentällä
      ja 13.11 lento Cairnsiin.Eikä olla edes varattu hotellia!Kyllä sielä aina johonkin pääsee.Viikko siellä ja sitten lento Brisbaneen jossa pari päivää sukulaisissa ja sitten turistina hotelliin jota ei myöskään vielä ole varattuna.Ja matka jatkuu....Olet ilmeisesti nuori ja hallitset englannin(Me 60v eikä kielitaito ole häppönen)eli kyllä siellä pärjää.Kuumaa siellä on tähänkin aikaan,jopa 40c
      Aivan Cairnsin lähellä ei ole uima rantaa,vaan iso uima allas,ja kannatta kysyä voiko uida ollenkaan meressä.2004 marraskuussa ei voinu uida oikein missään meressä ,sen pienen yellyfish takia(meduusa pari senttinen).Siis itä rannikolla.Olimme muös retkellä suurilla valliriutoilla,jossa ei sitä otusta ollut???Kannattaa käydä,IHANA paikka.Olimme myös Sidneyssä ja sielä kai ei myöskään ollu sitä ötökkää...siellä kyllä uimme ..mahtavat surffaus paikat,vaikka emmehän me enää sitä iän puolesta tehneet..oli kiva katsella,niitä hurjapäitä.
      Austraalia on tosi turvallinen maa,huolimatta meduusoista,krogodiileistä ja haikaloista.Kun käyttää talonpoikas järkeä ja huomio sen maan erilaisuuden ilmastoltaan kyllä pärjää.Pohjoisen englanti oli murteellista,etelässä parempaa...Hyvää Matkaa!

    • Sand I

      Olen asunut Australiassa mutta tuosta lienee jo aikaa kulunut. Jos on ns. kielitaidoton kannattaa tehdä
      muutama A5 tai A4 kokoinen lappu kutakin vaihtopaikkaa varten missä on kysymys englanniksi missä jokin
      on tms. If the question is in english you will get an answer. Show me eli näytä minulle. Suomalaiset ovat hyvin
      pärjänneet matkoilla kunhan eivät taalat lopu.

      Mikäli osaat vähänkin englantia silloin ei ole hädän päivää. Hätääntyminen on kaikkein pahin. On olemassa
      pieniä opaskirjoja juuri matkalaisia varten. Suomi-englanti opas jonka joskus olen nähnyt sisältää matkaan
      liittyviä kysymyksiä suomeksi kysymys joka on käännetty englanniksi jolloin voi näyttää englanninkielisen
      version sille keltä kysyy

    • lovinqueensland

      olen cairnsissa pohjois queenslandissa au pairina (ollut melkein 2 kuukautta) ja täällä on aivan ihanaa :) itse panikoin vähän lentoja ja vaihtoja kun en ollut lentänyt yksin ennen, mutta se oli helppoa, lentolipuista näki kaikki tiedot, ja onneksi mulla oli pari tuntia lennonvaihto aikaa hongkongissa jne... olin melbournessa ja adelaidessa ennen kun tulin cairnsiin ja täytyy sanoa rettä cairns on näistä paikoista ehdottomasti kaunein ja ihanin paikka,. vähän kuuma ja kostea alkaa nyt oleen mutta niin kaunista, aion muuttaa tänne varmaan loppuelämäkseni kun au pair sponssaa viisumin, ja opiskella täällä kun ei tee enää mieli takaisin suomeen :D uimarantoja on kyllä mutta tarttee uida missä on jellyfish/stinger vekkot, erityisesti palm covessa ja mission beachissä on UPEAT rannat mutta ne on tosin melkein tunnin päästä cairnsistä, mutta bussit on halpoja.. olen ollut port dougalsissa ja aivan upea paikka :) Kysele vaan jos on kysymyksiä jos nyt tammikuussa olette tulossa :) Täällä on paljon näkemistä!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1595
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1278
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1008
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      872
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe