Onko mitään laillista ja tehokasta keinoa periä velkoja yksityisenä henkilönä yksityiseltä henkilöltä ? Siis tapaus on sellainen, että entinen ystäväni on minulle velkaa erinäisistä asioista huomattavan summan eikä hänellä ole halua niitä maksaa. Mitä voin tehdä että ilman suurempia riitoja saan rahani takaisin ?
Mitään kuitteja ja todisteita veloista ei tietenkään ole, vain puheet ja lupaukset.
velkojen periminen
18
2378
Vastaukset
- viisas
Älä edes unissasi itseäsi velkojaksi nimitä. Laillisia, vielä vähemmän tehokkaita keinoja sinulla ei ole. Ilman velkakirjaa ei tule kenellekään lainaa antaa. Näin se on. Onko noin hyväuskoisia vieläkin tällä sivistyksen aikakaudella olemassa?? Vaikka henkilö olisi puheiltaan ja lupauksiltaan kuinka luotettava, niin aina tulee muistaa, että henkilö voi kuollakin, siksi velkakirja on keino saada velka takaisin. Eihän pankistakaan rahaa anneta pelkillä puheilla ja lupauksilla. Ottakaa nyt edes muut opiksenne !!!!! Voi hyvänen aika sentään.
- Tahra
.... mutta velkakirja on vain todiste saatavan syntymisestä. Sekään ei todista suoraan, että saatava olisi olemassa. Se vain käätää todistustaakan. Eli mikäli sinulla ei ole velkakirjaa, on sinun velvollisuus näyttää toteen saatavasi olemassaolo. Mikäli vk on, on velallisen velvollisuus kuitilla tms. näyttää, että saatava on osittain tai kokonaan lakannut. Se saattaa olla esim. vanhentunut.
Mikäli saatava on olemassa ilman velkakirjaa, on se ihan yhtä pätevä suulliseenkin sopimukseen perustuen. Mikäli molemmat ovat ymmärtäneet sopimuksen samoin, eikä kumpikaan ala venkuilla, ei velkakirjalla ole mitään merkitystä. Suullinenkin saatava voidaan mm. tuomioistuimessa (käräjäoikeus) vahvistaa ulosottotoimin perittäväksi.
Mutta .... mikäli velallinen kiistää vaatimuksesi kokonaan tai osittain, silloin vaaditaan sinulta todisteita.
Sillä ei ole perinnän kannalta mitään merkitystä ovatko osapuolet yksityisiä vain nk. juridisia henkilöitä.
- kaikkiko käteisenä, ei todi...
Onko velan syntymiseen liittyvässä asiassa ollut mitenkään mukanan esim. pankki siinä mielessä, että esim. tiliotteesta näkyisi siihen liittyvää rahaliikennettä?
- aloittaja
Viisas tuossa jo sätti minut maanrakoon joten en uskalla käyttää samaa nimimerkkiä enää :(
mutta asiasta: Kysymys ei ole annetusta lainasta siinä mielessä kuin sillä käsitetään. Kysymys on toisen kuluista, joita olen maksanut hänen puolestaan sillä puheella että maksaa sitten takaisin. Yhteisellä lomamatkalla maksettuja majoituksia ja ruokailuja yms. Todistajia asille on eikä hän itse kiistä velkojaan, ei vain muuten suostu niitä maksamaan koska on suuttunut minuun jostain muista syistä velkaantumisensa jälkeen. On vetkutellut asiaa jo pari vuotta ja kiertelee minua ja välttelee tapaamista.
Niin suurista summista ei ole kyse, että sen takia joutuisin vararikkoon, mutta periaate tässä on tärkein. Jos ystävinä oltais pysytty, olisin antanut asian olla, mutta tässä tapauksessa ei ole edes mahdollisuutta, että maksut korvautuisivat ajan kanssa ns. vastapalveluina, kuten ystävien kesken tapana on. - juha i
aloittaja kirjoitti:
Viisas tuossa jo sätti minut maanrakoon joten en uskalla käyttää samaa nimimerkkiä enää :(
mutta asiasta: Kysymys ei ole annetusta lainasta siinä mielessä kuin sillä käsitetään. Kysymys on toisen kuluista, joita olen maksanut hänen puolestaan sillä puheella että maksaa sitten takaisin. Yhteisellä lomamatkalla maksettuja majoituksia ja ruokailuja yms. Todistajia asille on eikä hän itse kiistä velkojaan, ei vain muuten suostu niitä maksamaan koska on suuttunut minuun jostain muista syistä velkaantumisensa jälkeen. On vetkutellut asiaa jo pari vuotta ja kiertelee minua ja välttelee tapaamista.
Niin suurista summista ei ole kyse, että sen takia joutuisin vararikkoon, mutta periaate tässä on tärkein. Jos ystävinä oltais pysytty, olisin antanut asian olla, mutta tässä tapauksessa ei ole edes mahdollisuutta, että maksut korvautuisivat ajan kanssa ns. vastapalveluina, kuten ystävien kesken tapana on.Jos olet maksanut toisen puolesta kuluja, olet antanut hänelle velkaa. Jos hän ei kiistä velan antamista, ei perimisessä ole ongelmaa, kun saamisesta ei ole epäselvyyttä. Mikäli hän kiistää (kuten hänen tietenkin kannattaa tehdä), voit yrittää näyttää velan olemassaolon toteen todistajien avulla. Homma jää sitten riippumaan viime kädessä oikeudessa todistajien lausuntojen arvioinnista.
Velallinen voi aina yrittää väittää, että kyseessä ei ollut velaksi anto vaan lahja, mutta tällaisen väitteen esittäjän täytyy jollakin tapaa aina todistaa väittämänsä. Kun kirjallista paperia ei ole, tämä lienee varsin vaikeaa.
Velka erääntyy perittäessä, joten sinun pitäisi laatia kaverillesi kirjallinen kehoitus maksaa velka. Kannattaa kirjata ainakin velan pääoma (eli velkasumma), tilinumerosi sekä ilmoitus siitä, että velka on maksettava heti ja että myöhästyneeseen maksusuoritukseen sovelletaan korkolain mukaista viivästyskorkoa.
Jos varman päälle haluat pelata, niin voit lähettää maksukehoituksen saantitodistuskirjeenä (maksaa postissa 5,15e) niin saat todistuksen siitä, että kaverisi on vastaanottanut maksukehoituksen.
Jos maksua ei kuulu, pitää summa periä oikeusteitse. Asiassa voivat auttaa esim. yleiset oikeusaputoimistot, lakitoimistot tai asianajotoimistot. Mikäli tulot on pienehköt, on mahdollisuus ilmaiseen oikeudenkäyntiin ja oikeusapuun. Muutoin hommassa on riski joutua maksajaksi, jos kanne ei mene läpi.
- _oi
mutta esittäisin kissaa pöydälle eli kun on sopiva tilaisuus, kysy missä aikataulussa hän voisi sen maksaa niin, ettei hänelle tule siitä ongelmaa.
Ei varmaan ole iloinen velallinenkaan tuollaisesta velasta, joka nakertaa ihmissuhteita ja voisi olla tyytyväinen, kun maksuaikataulu jotenkin sovittaisiin.
Kun asian esittää siten, että juuir sinua on harmittanut välien etääntyminen asian vuoksi, voisi asian korjaamiselle löytyä positiivista vastakaikua. - velka
Moi!
Jos pystyt vain jotenkin todistamaan, että olet esim. lainannut rahaa...onko joku ulkopuolinen ollut läsnä tai esim. oletko laittanut toisen tilille rahaa jne. Nostat paikallisessa alioikeudessa velkomuskanteen. Tällöin saatava tulee ulosottokelpoiseksi. Kanteen tekemiseen löytyy valmiita asiakirjamalleja ja varmasti esim. paikalliset haastemiehet antavat neuvoja/materiaalia. Tai ota yhteyttä paikalliseen oikeusaputoimistoon jos et halua maksaa erikseen asianajajalle mikäli et ole varma lopputuloksesta. Mikäli ns. voitat alioikeudessa niin vastapuolihan joutuu kulut maksamaan joka tapauksessa. Itse lainasin kerran sukulaiselle 10.000 mk ja kun maksun aika tuli niin...Tällöin paikallinen perintätoimisto antoi minulle nämä ohjeet... - Tietäjä
Helpoimmalla pääset jos käännyt Harley Davidson miesten puoleen. He hoitavat perinnän nopeasti ja varmasti. Velallinen joutuu maksamaan kaikki perintäkulut ja sinä saat oman osuutesi korkoineen. Suosittelen!
- kadun
minulla on itselläkin samankaltainen ongelma mutta se on työkaverini ja olen miettinyt tässä kun en ole rahojani takaisin saanut jotta kääntyisin jonkun perintäfiman puoleen. Työkaverini on kerran sanonut jotta maksaa vähän takaisin mutta en ole rahoja nähnyt tai edes kuullut niistä. puolet rahoista olen antanut kenenkään tietämättä suoraan käteen ja lopun puolet tilisiirrolla joten toisesta puoliskosta on todisteet minulla. Rahat olen lainannut marras-tammikuussa ja nyt on mennyt puolitoista kuukautta asiasta. Odottelen nyt kuun loppuun ja jos mitään ei ala tapahtumaan niin todellakin harkitsen perintätoimistoa. mutta apua tarvitsen ja mistä sitä saan?? työpaikan luottamusmieheltä?? esimieheltäni?? vai jostain muualta??
- 9+14
Voi kiitos Avustaja_Hki, osasit juuri oikeisn vastata kysymykseeni ja tuntuu kuin olisimme samalla aaltopituudella tai melkein sama henkilö.
Tuliko tämä nyt väärään väliin ja ennenaikaisesti? - Avustaja_Hki
9+14 kirjoitti:
Voi kiitos Avustaja_Hki, osasit juuri oikeisn vastata kysymykseeni ja tuntuu kuin olisimme samalla aaltopituudella tai melkein sama henkilö.
Tuliko tämä nyt väärään väliin ja ennenaikaisesti?"Voi kiitos Avustaja_Hki, osasit juuri oikeisn vastata kysymykseeni ja tuntuu kuin olisimme samalla aaltopituudella tai melkein sama henkilö.
Tuliko tämä nyt väärään väliin ja ennenaikaisesti? "
Suosittelisin Finlexin googletuksen lisäksi tutustumaan tuohon: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vainoharhaisuus
Voinet kysyä ylläpitäjältä ip-osoitteet joista viestejä laitellaan, niin ehkä se rauhoittaa mieltäsi tai ehkäpä menetkin lopullisesti sekaisin ja mietit jos vaikka yksityiskoneella suhaan ympäri Suomea eri kaupungeista viestimässä jos viestit tulevatkin eri kaupungeista ja ip-osoitteista jotka ovat kiinteitä.
Eräällä ystävälläni oli hieman samanlainen ongelma. Oli jo asentamassa asuntoonsa panssarilaseja, mutta sitten alkoholiongelma ratkesi ja viettää nyt ihan seesteistä parisuhde-elämää ilman harhoja. Jos salaliittoteoriasi sikiävät liiallisen alkoholinkäytön seurauksista, parannuskeino on aika helppo: korkki pulloon. Jos taas tuollaista on esiintynyt jo lapsuudesta saakka, ennuste voi olla aika heikko.
Kysyjää neuvoisin kääntymään ammattilaisen puoleen. Itse olen jonkun verran toimistoni kautta hoitanut perintään liittyviä juttuja. Avainsanat ovat:
1. Näyttö velasta. Onko mitään sellaista joka osoittaa sinun antaneen rahaa kyseiselle henkilölle. Jos vastaus tähän on kielteinen, velan perintä aika hankalaa.
2. Jos näyttöä löytyy, seuraavaksi tulee hakea ulosottoperuste yleisestä alioikeudesta. Usein tuppaavat tekemään yksipuolisen tuomion, koska vastaaja näissä jutuissa harvemmin vaivautuu paikalle.
3. Kun ulosottoperuste (yksipuolinen tuomio, tuomio, vahvistettu sovinto jne.) on saatu, sitten marssitaan vain ulosottovirastoon ja prosessi jatkuu sitä kautta. Ilman ulosottoperustetta saatavaa ei saada ulosmitattua (pääsääntö, johon on poikkkeuksia).
Alkuperäinen kysymys näyttäisi jo aika vanhalta, joten tuskin ajankohtainen, mutta jatkokysymyksen esittäjälle nuo samat neuvot osuvat.
- 10+16
Mielenkiintoista että aina ensin tulee samanlainen huonosti kirjoitettu kysymys, ja vähän ajan kuluttua tulee eräs nimimerkki vastaamisen verukkeella , jonka pääasiallinen mielenkiinnon kohde tuntuu olevan toiset keskustelijat.
"Eräällä ystävälläni oli hieman samanlainen ongelma... "
Jep Jep, niin ystävän ongelmahan se varmaankin oli josta kerrot, ja joka nyt elää onnellisen raittiina ja seesteisesti parisuhteessa. Laittaa miettimään kukahan tämä ystävä mahtaa olla, tuntuu kovin itsekoetun kertomukselta. Mutta hyvähän se, että menee paremmin. Tosin jos tuolla asenteella kanssaihmisiin panssarilasit ovat varmasti ihan aiheelliset.
Haluatko vielä tarkemmin avautua itsestäsi, vaikkapa ihan nimellä?- Avustaja_Hki
Todella mielenkiintoista. Ehkä kysyjä itse on halukas kertomaan sinulle henkilötietonsa ja voit sitten päätellä olisiko hän ollut minä vai minä hän vai jotain muuta.
Voinet myös lähestyä ylläpitäjää vaikkapa seuraavasti:
"Rakas ylläpitäjä. Voisitko kertoa minulle ip-osoitteet joista nuo viestit tulevat, jotta saisin a) mielenrauhan b) lisää vettä harhaiseen myllyyni c) tilaisuuden alkaa mahdollisesti häiriköimään kyseisiä henkilöitä."
En tunne tarvetta kertoa henkilötietojani. Esiinnyn samalla nimimerkillä, en vaihtuvilla numeroilla ja laskutoimituksilla. Vastaan kuten olen aiemminkin vastannut, eli 2000 euroa kasaan ja veto pystyyn siitä olenko se joka sanon olevani. Ilmaiseksi voin vastailla kysymyksiin jos siltä tuntuu, mutta sinulle on varmaan jo aikaa sitten selvinnyt, etteivät juristit ole juristeja pelkästään siksi, että se tuntuu kivalta olla sellainen. Monella meistä kannustimena on ollut palkkaus ja etenkin niillä jotka ovat yrittäjiksi ryhtyneet. Toki muitakin syitä on, mutta ilmaisduuni harvemmin kiehtoo. Ei myöskään kiehdo jakaa henkilötietoja erilaisten orastavista, ja vähän pidemmällekin kehittyneistä, mentaaliongelmista kärsivien kanssa.
Ymmärrän, että sinua ahdistaa. Sinäkin olisit halunnut olla juristi, mutta sinusta ei sellaista tullut. Siksipä ehkä tunnet tarvetta heilua täällä asiantuntijaa esittämässä, mutta se ei onnistu, on liian läpinäkyvää. Maallikolle menee varmasti juttusi läpi kuin häkää, mutta juridisen koulutuksen saaneet näkevät heti, että tee-se-itse -mies on asialla.
- 12+13
"Ymmärrän, että sinua ahdistaa. Sinäkin olisit halunnut olla juristi, mutta sinusta ei sellaista tullut"
Ja sinä pääsitkin pitemmälle, eli sinusta tuli keskustelupalstan anonyymi valejuristi. Ei ihan aito asia, mutta melkein.
Siis ongelma A: ettet voi esiintyä anonyyminä juristina, koska osa keskustelijoista saattaa oikeasti uskoa niin, harva maallikko pystyy arvioimaan mikä on kenenkin tausta tai ammatti. Erikoista on siis ettet tunne tarvetta esittää henkilötietojasi, mutta tunnet silti tarvetta esiintyä palstalla juristina, eli toimia valejuristina.
Ongelma B: Muuta suhtautumista muihin keskustelijoihin, et ole täällä se joka sano kuka saa vastata ja mihinkin, vaan olet vain yksi keskustelija muiden joukossa, ja vieläpä anonyymi sellainen, niin silloin sinuun ei voi suhtautua muuten kuin yhtenä anonyymikeskustelijana.
Ongelma C: Voisit keskittyä hieman enemmän itse keskustelun aiheeseen, ja jos tulee kiistaa niin valota näkemyksiäsi perustelemalla väitteittäsi, eikä keskittymällä eri mieltä olevan persoonaan, koulutukseen tai ammattiin. On ihan sama onko sanoja juristi vai kansakoulun käynyt, ainoastaan se mitä sanoo ratkaisee. - Avustaja_Hki
"Erikoista on siis ettet tunne tarvetta esittää henkilötietojasi, mutta tunnet silti tarvetta esiintyä palstalla juristina, eli toimia valejuristina."
Itsensä toistaminen on tylsää, mutta toistan nyt kuitenkin. Eli jos olet vakuuttunut siitä, etten ole juristi, niin miksi et katsoisi bluffia läpi? 2000 euroa kouraan ja sovitaan aika ja paikka, toimin itse samoin. Rahat annetaan puolueettomalle henkilölle ja hänen tehtävänään on sitten päättää kumpi voitti vedon. Eli jos esitän lakimiesliiton jäsenkorttini, esittelen oman käyntikorttini, henkilötodistukseni ja toimistoni ja tutkintotodistuksen, niin riittääkö se vakuuttamaan sinut siitä, että olisin juristi? Kyllä/Ei?
Jos taas minä en olisikaan juristi, niin saisit 2000 euroa. Kätevää, eikö totta?
Minulla ei ole syytä esiintyä täällä omalla nimelläni, koska siitä ei olisi hyötyä, luultavimmin olisi vain haittaa. Toki jos jokaisesta tänne kirjoittamastani voin laskuttaa tuntiveloituksen ja joka kerta lasku tulee myös maksetuksi, niin toki voin alkaa vastailemaan omalla nimelläni, mutta tuollaista tuskin tulee tapahtumaan.
Ja jos et sattuisi asumaan pk-seudulla, se ei muodostu ongelmaksi. Työni puolesta joudun reissaamaankin aika paljon, joten kyllä paikka löytyy aina.
Joten kysymys kaikessa yksinkertaisuudessaan: Haluatko katsoa bluffin läpi vai jatkatko tirinääsi virtuaalimaailmassa? K/E. - 8+12
"tsensä toistaminen on tylsää, mutta toistan nyt kuitenkin. Eli jos olet vakuuttunut siitä, etten ole juristi, niin miksi et katsoisi bluffia läpi? 2000 euroa kouraan ja sovitaan aika ja paikka, toimin itse samoin."
Näyttää että sinulla on useita ongelmia, mutta aloitetaan nyt tämän peliriippuvuuteesi hoidosta, eli tuolta löytyy keskustelukumppaneita vedonlyöntiin liittyen:
http://www.nimettomatpelurit.fi/
"Eli jos esitän lakimiesliiton jäsenkorttini,"
Vai lakimiesliiton, eli et siis olekaan asianajaja? Jäsenkorttikin on sitten jokin ikuiseen oikkarijäsenyyteen liittyvä?
"Joten kysymys kaikessa yksinkertaisuudessaan: Haluatko katsoa bluffin läpi vai jatkatko tirinääsi virtuaalimaailmassa? K/E. "
Minun pyyntöni ovat ilman vedonlyöntiäkin, että lopeta anonyymina juristina esiintyminen ja muuta käyttäytymistäsi, tai tule esiin nimellä, ja muuta käyttäymistäsi. Siinä sinulle tirinää virtuaalimaailmasta.- Avustaja_Hki
" Vai lakimiesliiton, eli et siis olekaan asianajaja? Jäsenkorttikin on sitten jokin ikuiseen oikkarijäsenyyteen liittyvä?"
Olenko jossain vaiheessa väittänyt olevani AA?
Voit jatkaa pyyntöjäsi, mutta suhtaudun niihin samalla tavalla kuin muidenkin kerjäläisten pyyntöihin. Sorry. - nauruun kuoleva
Avustaja_Hki kirjoitti:
" Vai lakimiesliiton, eli et siis olekaan asianajaja? Jäsenkorttikin on sitten jokin ikuiseen oikkarijäsenyyteen liittyvä?"
Olenko jossain vaiheessa väittänyt olevani AA?
Voit jatkaa pyyntöjäsi, mutta suhtaudun niihin samalla tavalla kuin muidenkin kerjäläisten pyyntöihin. Sorry.menkää hoitoon molemmat.. tai sopikaa tapaaminen ja käykää asiast läpi nokakkain eikä täällä.. hyvät nauruthan minä täällä saan ei sen puoleen mukavaa ja ratkiriemukastapääsiäistä.. :DDD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1795012Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,204418Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993117Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532962Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432902- 522511
- 271929
- 221767
- 351760
- 681751