Jatkonovellit... ja kirjoittaminen

scarabaeus

Jatkonovellit
Aloita uuden jatkonovellin kirjoittaminen. Muut voivat jatkaa kertomusta siitä kohdasta mihin edellinen kirjoittaja lopetti.

¤
Täällä on jotenkin niin hiljaista. Ennen täälläkin oli kaikenlaista sutinaa.
Kaikilla taitaa olla omat blogifeissibuukit nykyisin?
?
Böh, nykyisin vain muutama aloitus.
Mullahan on ollut täällä tapana kirjoitella lyhyttä ja pitempää, mutta sitten sain käsityksen, että... no vetäsin herneitä nenukkaan ja ajattelin, että antaa sit muitten kirjoitella. No missä ne kirjoitukset nyt sitten on?
Ihan kokonaan en ole malttanut rajoittaa kirjoittamistani, siispä taas ”osallistuin” näihin kahteen: Tuska, morkkis ja katumus, joka on tosi taitavasti kirjoitettu alku, josta saisi kehiteltyä vaikka minkälaisen romaanin. Ehkäpä sen kirjoittaja onkin jo täydessä vauhdissa toteuttamassa kovakanttista...
Sitten pätkän laitoin tähän

Mäyräkoira

josta laitoin Kirjailijanalut –palstallekin tekstiä, siellä kun pähkäilevät nyt mm. kirjoittajapiiri asioita, että kuka käy ja missä ja minkä vuoksi, pitäisikö kirpputorilta ostaa nippu sulkia vai sanelukone, pitäisikö palkata sihteerikkö puhtaaksikirjoittajaksi vai kahvinkeittäjäksi, ja kuka saa yleensä käydä kursseilla ja kirjoittajapiiritapaamisissa, ja minkälaiselle paperille pitää kirjoittaa tai tulostaa, ja onko syytä käyttää hymiöitä... ja jos kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi Kirjoittajanalut -palstalla, niin kuinka siitä sitten kukaan voi saada mitään käsitystä, että mitä se kirjoittaja loppujenlopuksi tarkoittaa sillä tekstillään, onko pelkkää w#%&U***a, ja sitten jos kirjoittaa pitkästi, niin mitä #&%***, eikö sillä ole muuta tekemistä kuin roikkua palstalla koko päivä selittelemässä jotakin ”??)/&%###**** !!!
Juupajuuduupidu´
Intohimoisena harrastajakirjoittajana olen sitä mieltä, että ihan samalla tavalla täälläkin voi toteuttaa kirjoittamisen halujaan kuin kirjoittajapiireissä. Joko kirjoittaa itse alun, tai hyppää tarinaan matkan varrella, kirjoittaa jatkona tekstiään joko yksin tai yhdessä jonkun tuntemattoman kanssa. Teksti kuin teksti. Mitä enemmän kirjoittelee sitä enemmän kirjoittelee.
Ja jos ei halua kirjoittaa kenenkään kanssa kimpassa niin ihan hyvin voi heti alkuun laittaa, että kirjoittaa Jatkonovellin kokonaan itse.
¤
Omasta kirjoitusprosessistani siis:
Mäyräkoira –tekstin luettuani ajattelin hetken sen tuomaa tunnelmaa, ja nettailin sitten savonmurretta, PALAPELI oli alkanut... Aapeli oli nyt mielessäni perussuomalainen kunnon mies, joka kuitenkin oli nuoruudessaan saanut muilutettua itselleen tukholmalaisen herrassuvun Impin Suomeen vaimokseen, törmättyään häneen silloin vuonna yks-ja-kaks Heinätorilla, kun Aapeli oli ollut etsiskelemässä silloisen tyttöystävänsä, mikäs sen nimi nyt mahtoi ollakaan, kanssa siellä erästä sukulaispoikaa, joka oli lähtenyt teini-iän angstissaan omin luvin seikkailemaan suureen maailmaan ja hypännyt suutuspäissään Ruåttinlaivalle, kun ei ollut kelvannut valtameripaattiin nuoren ikänsä takia. Niin Impihän oli siinä sitten ollut tyttöporukassa illansuussa kiiruhtamassa klubille, olivat päättäneet kerrankin uskaltaa oikaista Hötorgetin kautta, kun siellä jännittävästi kuulemma aina tapahtui jotakin finjeeveliä sun muuta törkyistä, ja törmännyt Aapeliin, joka olikin aikamoisen raamikas tyyppi, eroten täysin niistä oman klubin nenänvarsinotkuilijoista. Bang! Jösses! Siitä se lähti... omaa sukua Ingrid von Husgaffel, nykyisin siis Impi vaan ...ja sen tähden heillä, siis Aapelilla ja Impillä on tietysti Volvo, jota Aapeli joskus Impiltä salaa sanoo pemariksi, koska...

Tässä jutussani mietin myös jonkin verran ulkoasua, mutta olenko onnistunut noitten sitaattien kera, tiedä häntä. Halusin siis, että tulisi Aapelille sellainen yhtenäinen ote jutussaan, siksi laitoin koko mössön sitaatteihin... sitten keskellä katkaisemassa lause ... ja taas koko mössö sitaatteihin.

SIIS
Mitenkäs Teidän kirjoitusprosessinne etenevät ?
Kertokaa tekin miten rakentelette juttujanne. Tämä jatkonovellipätkä oli minulle kirjoittajana siis aika tyypillinen tapahtuma, että jotakin luettuani, ja joskus vain YKSI lausekin riittää, saa minut kirjoittamaan joko lyhyen tai sitten tosipitkän sanajonon.

Kokeilkaa Tekin siis kirjoitella jatkonovelleja, tai lukekaa edes... jos vastapuolena on nopea kirjoittaja, niin aika hiilestystähän se sitten on. Hauskaa niissä on myös se, että juttu kulkeutuu mitä omituisimpiin koukeroihin, suorastaan mieletöntä menoa... AVANTGARDISTISTA.

Kirjoittamisiin!

6

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Figuuri

      sen oloista tekstiä, että suosittelen rekkautumaan osoitteeseen:
      http://www.phpbbplanet.com/symppis

      On mukava paikka kirjoitella hyvässä porukassa. Siellä voi täysin rinnoin toteuttaa harrastustaan.

    • buah

      KUSIPÄÄ

    • scarabaeus

      aavaaantgaardtististista................

      YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS !

    • Ffoximus

      Ajattelin kirjoittaa tänne 1800 -luvun loppupuolelle (tai ehkä 1900 luvun alkuun) sijoittuvan jatkiksen piakkoin. Jos näpit oikein syyhyävät, voi tietenkin tulla mukaan, mutta juttua on jo sen verran että eiköhän siitäkin jo jotain synny.

      Meno on sen verran kamalata, että kannattaa pitää hatusta ja sukkapöksyistä kiinni... -kosken pauhinaa ja mennyttä loistoa kansainvälisessä ilmapiirissä linnamaisessa hotellissa, jossa ikivanhojen tammien seesteiset varjot luovat helteeltä helpotusta pauhujen jylistessä taustalla...

    • Yavanna

      Itsekään en ole käynyt täällä aikoihin. Ei vain innostanut kun taso oli mitä oli eli sontaa oli enemmän kuin mitään ns. kunnollista luettavaa.
      Älkää vetäkö herneitä nenään, se on vain mielipiteeni.
      Olen viettänyt enemmän aikaani Juplinissa, jossa sinäkin scarabaeus saattaisit peräti viihtyä, joskin itse foorumilla on enemmän tai vähemmän hiljaista.
      Tuolla> http://www.juplin.net/keskustelu/index.php?board=4.0 jonkin verran luettavaa, mikäli kiinnostaa. Minä olen monessa toisena kirjoittajana useimmissa aloittajana, joskin eri nimimerkillä kuin täällä.

      Höh huomasipa sitten tämäkin puusilmä, että tämäkin on todella vanha viestiketju. No oli tai ei laitan tämän tähän, että tulisi enemmän keskustelua ja mahdollisesti jokunen uskaltautuisi linkittämälleni foorumille pyörähtämään.

      Ja itsellä tosiaan jäi tän S24:sen kirjoitteluosaston seuraaminen vähemmälle, koska monet jutut oli enemmäkin sellaisia komedia/parodia/jackass juttuja, jotka eivät valitettavasti ole mun makuuni. Muutama hyvä ja kiinnostava alku täällä oli, mutta osa lienee kadonnut bittiavaruuden syövereihin ja osa sai tuollaista parodiallista pelleilymielellä tehtyä jatkoa, niin että tarina itsessään pomppasi pois raiteilta. Meinaan ei oo kiva, jos alunperin aloittaa jotakin vakavaa tai romanttista tms juttua ja joku pistää sen läskiksi ihan vaan siksi ettei kyseisestä genrestä pidä tms.

      Voisi ehkä jossakin välissä heittää tännekin jonkun tarinan alun pitkästä aikaa, mutta sitä ennen päästän teidät jatkamaan turinaa. :)

      • Yavanna

        Joo ja tämä puusilmä vois opetella lukemaan jutut loppuun asti. :p

        Hmm.. mä kirjoitan kun sattuu iskemään ispiraatio. Joskus kestää kauankin ennen kuin saa minkäänlaista inspistä.
        Jatkonovelleja tehdessä, etenkin jos kirjoittajia on useampi, luen sen edellisen kirjoittaman pätkän useampaankin kertaan, mutta joskus sitäkään ei tarvi, jos inspis on päällä ja ideaa puskee tulemaan. Sillon sitä vaan naputtaa uuden pätkän perään. Itse teen niin että kirjotan pätkät aina koneella ennen kuin laitan nettiin. Saa paremmin siivottua kirjotusvirheet ja muut ajatus tms kämmit pois ja jiistiä tekstiä muutenkin ja mahdollisesti lisätäkin vielä jotakin, vaikka tuolla foorumilla, millä olen nyt olut pitkään voi sentää editoida viestejään, toisin kuin täällä.

        Joskus mulla inspaa, etenkin jos pyörittelen tarinaa mielessäni muutenkin, niin saatan kirjoittaa valmiita pätkiä talteen ja katsoa myöhemmin, sopiiko se vaiko ei jatkotarinan jatkoksi vai ei.

        Itsellä on noi jutut enemmänkin jonkinsortin kolmiodraamaa, romantiikkaa ja jännitystä sekaisin. Niitä on kiva kirjoittaa, mutta huomaan, etten itse samantyyppisiä(Siis harlekiini pokkarit yms romanttiset hömpät) pahemmin lue.
        Mulla on lisäksi tarinoita sijoiteltuna niin nykyaikaan kuin 1700-1800 lukuisin ja sitten on ihan fantasiaa, joka sijoittuu lähinnä keskiaikais tyyliseen miljööseen.
        Nyt on tuolla Juplinissa yksi mihin intouduin jatkoakin hyvin pitkästä aikaa naputtelemaan, missä on vaihteeksi juurikin tällänen keskiaikainen miljöö, mutta tarina itsessään on selkeätä fantasiaa.

        Ja tuon inspiksen kanssakin on niin, että joskus ei tarvi kuin yksi ahaa-elämys ja tekstiä alkaa tulemaan, joskus taas tarinaa saa pyöritellä pidemmän aikaa mielessä, ennen kuin mitään järkevää saa aikaiseksi. Näillä inspiraatioila vaan on taipumus tulla mahdollisimman väärällä hetkellä ja väärässä paikassa. Joskus sentään niinkin että saa sen rauhassa kirjottaa ylös ja myöhemmin puhtaaksi.

        Kun mä sitten viimein kirjotan, niin monesti näen sen tapahtuman todella selkeinä kuvina silmieni edessä. Näen ne tarinani henkilöt ja eläydyn aika vahvasti siihen mitä sillä hetkellä on tapahtumassa ja kirjoitan niin kauan kun sitä ideaa tulee.
        Kerrakin kirjoitin yhteen jatkotarinaan yli viiden sivun (siis A4 arkin kokoisen sivun) mittaisen alun, kun ideaa sattui tulemaan ja se piti kirjoittaa ylös. Ja se siis tuli kirjoitettua lähes ydeltä istumalta.

        Mutta enpä löpise enempiä, vaan päästän teidätkin turisemaan aiheesta. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2685
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2272
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2020
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1749
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1666
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1593
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe