Minkälaiset sukset?

atal

Murtsikkaa ajattelin ensi talvena taas elvyttää,joten minkälaiset kantsis hankkia kun pituutta on 162 ja painoa 73 kiloa.
Potku on aina ollut heikonlainen johtuen lyhyistä selästä ja jaloista.Hartioissa on kyllä voimaa ja kädet pitkähköt.
Hintaluokka olis tonne 150 euron pintaan kok paketti (monot,sauvat,sukset)

27

5800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OIEI

      Siis 150 euroa koko pakettiin? Kuule, tuolla hinnalla voit mennä ihan mihin tahansa markettiin ja ostaa sen setin minkä sieltä satut saamaan. Mutta älä odota, että saat tuolla hinnalla laatua tai mukavia kokemuksia ladulta.

    • jts

      että sun hiihtoharrastus elpyis ja jatkuisikin vielä jatkossakin niin tolla rahalla ei valitettavasti sa alkuunkaan kunnon pakettia!
      eikä markettisuksia kannata ostaa ollenkaan..200e ja siitä ylöspäin..niin alkaa jo saada rahalle vastinetta!ja alan liikkeestä tietysti!!
      urheiluseurojen kamapörssistä saattaa löytyä tohon hintaan käytettynä kunnon vehkeet..jos sellainen vaan sulle käy!
      varsinkin sukset on oltava passelit..kokoon ja painoon nähden..sauvoja kyllä saa tosi halvalla eikä ne tarvii olla mitään hiilikuitua..

      • ajattelin noin kunnes

        laitoin kunnon hiilikuituiset pienillä sommilla ja kunnollisilla kädensijoilla. Varsinkin luisteluhiihdon pitkissä sauvoissa ero halpoihin on suuri. Ilmanvastuksen eron huomaa kun sauvoja vie eteen ja otetta ei tarvitse hakea kun työntö alkaa eikä energiaa kulu pitkien sauvojen taivutteluun.


      • jts
        ajattelin noin kunnes kirjoitti:

        laitoin kunnon hiilikuituiset pienillä sommilla ja kunnollisilla kädensijoilla. Varsinkin luisteluhiihdon pitkissä sauvoissa ero halpoihin on suuri. Ilmanvastuksen eron huomaa kun sauvoja vie eteen ja otetta ei tarvitse hakea kun työntö alkaa eikä energiaa kulu pitkien sauvojen taivutteluun.

        olet oikeessa..mutta ei heti kannata laittaa sauvoihin suuria summia..kyllä sitä pärjää alottelija halvemmilla kepeillä!
        suksi on kaikista tärkein...kyllähän homman edetessä sauva astuu isoon rooliin niinkuin tossa kirjotit..mullakin on toi one way melkein kaksataa euroo hinnaltaan..ja on sopiva kaikinpuolin!ja mitä pitempi sauva on sitä enemmän on keveydestä ja jäykkyydestä hyötyä..ja on myös haittaa kun sopiva tuuli sattuu kohalleen kevyt sauva viskoo mihin sattuu..varsinkiin rullatessa!


    • Saa rahalla

      Olen samaa mieltä näitten edellisten kanssa: rahalla saat sukset, joilla voit myös hiihtää. Valitettavasti 150 euron paketilla et saa itsellesi muuta kuin harmia. Jos todella haluat nauttia hiihtämisestä ja päästä lajiin ilman turhia kirosanoja käsiksi, laita siihen pakettiin vähintään kolmin kertainen summa. Kuulostaa kalliilta, mutta niin se valitettavasti on. Suksissa sanat halpa ja hyvä eivät kulje käsikädessä. Sauvoja saa halvemmalla, esim. Yokolta saat jopa 50 eurolla hyvät korkkikahvaiset sauvat, joissa on asianmukainen "remmi" myös kädelle. Hyvä suksi ja riittävän hyvä mono takaavat sen, ettei sinun tarvitse jatkuvasti tuskailla luistamattoman suksen tai jalkakipujen kanssa. Sitä paitsi hyvä suoksi on myös helpompi hiihtää kuin huono suksi. Ja niin kuin sanoin, hyvä suksi ei ole halpa.

      Itselläni oli joksus näitä halpoja marketeista saatavia settejä. Suksi ei luistanut, eikä myöskään pitänyt, vaikka sille teki mitä taikoja. Mono oli pohjaltaan liian löysä (hiihtäessä jalkapohja kipeytyi). Hiihto oli kaukana nautinnosta, vihasin koko lajia. Mutta sitten päädyin ostamaan sukset, joitten hinta oli n. 300 euroa sekä n. 170 euron monot. Arvaapas miltä hiihtäminen sen jälkeen tuntui?

    • suunnata

      kirpputorille.
      Sieltä löytyy usein tosi hyviä suksipakettaja ja aika edullisesti!

    • markettimies

      Heipä hei vaan,
      olen hiihtänyt monta talvea suksipaketilla,
      joka maksoi 100 euroa karvoineen kaikkineen.
      Talvessa kilometrejä tulee noin 500 ja
      ihan olen saanut sukset toimimaan.
      Pisin veto on 45 km enkä osaa suksea tai
      monoja mollata. Kannattaa muistaa, että
      toisille riittää Nissan ja toinen vaatii
      allensa Audin.

      • Pitääpä kysyä

        Miksi muuten huippuhiihtäjät sitten eivät hiihdä näillä halpispaketeilla, jos ne kerran ovat niin hyvät? Miksi esim. Start kehittää jatkuvasti voiteita, eikä työnnä markkinoille pelkkää pitoteippiä, jos pitoteippi olisi oikeasti yhtä hyvää kuin ne kaikenlaiset purnukat, palat ja pulverit?

        Makunsa kullakin, mutta täällä on myös yksi marketsuksilla itselleen hiihtokiukun hommannut. Suksi kyllä luisti, mutta vain sivuttaissuunnasa, ja se on täysin väärä suunta. Olen aloittajan tapaa lyhyt ja tukeva ja valitettavasti halpispaketeista ei sellaista suksea ole löytynyt, että sillä olisin voinut hiihtää mielihyvää tuntien. Kun raahasin ruhoni asiantuntijan luokse, sain heti oikeat sukset. Ne eivät luista sivuille, vaan sinne minne pitää eli eteenpäin.

        Käytettyjä välineitä kannattaa myös katsella. Mutta jos uusia suksia katselet, minä kyllä suosittelisin päätymistä vähän kalliinpiin suksiin. Hyvä suksi takaa sen, että viihdyt ladullakin pitempään. Säästä sitten vaikka vähän enemmän monossa ja sauvoissa.


      • jts

        semmosta parempilaatusta pakettia..vähän niinkuin eri hintaluokan autoissa..eron huomaa heti!vaikka olenkin market-suksien vastaanpuhuja jokainenhan saa mennä oman mieltymyksensä mukaan..pääasia että harrastaa murtomaata koska sen taitaminen alkaa olla jo harvojen käsissä..jos otetaan galluppi vaikka ala-asteelta ylä-asteelle..väittäisin ett 70% ei osaa hiihtää tai taito on vähintäänkin surkee!
        se on kyllä harmi juttu..koulujärjestelmässä ois paljo korjaamisen varaa liikunnan suhteen!
        renkaan veto alkaa kohta..heh..heh..


      • koululaiset
        jts kirjoitti:

        semmosta parempilaatusta pakettia..vähän niinkuin eri hintaluokan autoissa..eron huomaa heti!vaikka olenkin market-suksien vastaanpuhuja jokainenhan saa mennä oman mieltymyksensä mukaan..pääasia että harrastaa murtomaata koska sen taitaminen alkaa olla jo harvojen käsissä..jos otetaan galluppi vaikka ala-asteelta ylä-asteelle..väittäisin ett 70% ei osaa hiihtää tai taito on vähintäänkin surkee!
        se on kyllä harmi juttu..koulujärjestelmässä ois paljo korjaamisen varaa liikunnan suhteen!
        renkaan veto alkaa kohta..heh..heh..

        Valitettavasti etenkin rannikon ja Etelä-Suomen vähälumiset talvet myös vaikeuttavat tuota koulujen hiihtohommia. Ite hiihtelin penskana n. neljännelle luokalle asti (silloin myös luisteltiin yms oltiin aina ulkona), mutta sitten tuli vähälumiset talvet. Eipä siinä paljoa hiihdetty enää, kun lumi pysyi maassa vain vähän aikaa.

        Sittemmin olen onneksi päässyt lumisille maisemille ja hiihtoharrastus on saanut uutta potkua. Täytyy nyt vain toivoa, että viime talven kaltaista katastorfia ei tänä vuonna tulisi.

        Ite muuten hiihtelin junnuna halpissuksilla ja eihän niillä mitään tehnyt, mutta hiihdettiin silti. Sittemmin oon omilla rahoillani pistänyt vimpan pääälle ja maksimoinut nautinnon. :)


    • Mikke

      olennaisena semmoisen pitkän tähtäyksen suunnitelman kannalta myös semmoisia asioista, että kenkä olisi hyvin istuva ja vahva ja siinä sitten pitäisi tehdä myöskin kun kengät ostaa se sidevalinta. Niitä on nyt muutamaa mallia siteitä ja tulee pitkän päälle kalliiksi, jos välineitä uusiessa vaihtaa side kenkämallia. Kyllähän marketit kohta laittavat paketteja tarjolle ja kuten markettimies kertoi, niin niilläkin pääsee liikkeelle. Kevättalvella toki sitten paketteja ja varusteita saa sitten hyvinkin puoleen hintaan.

      • J.M.J.

        Minusta ihan hyvin voisi halvan suksipaketin ostaa vaikka huutonetistä tai sitten marketista. Oikeastaan mä kyllä hankkisin hyvät monot sillä huonoilla monoilla ei tee mitään ja kakkosmonoja ei tarvitse, mutta kakkossukset on tarpeen huonoille keleille, jolloin rata on kulunut ja saattaa raapia sukset naarmuille.Monoissa olen joutunut opettelemaan kantapään kautta, sillä nyt mulla on kolmannet monot ja vasta ne tuntuu hyviltä ja riittävän tukevilta luisteluhiihtoon. Perinteisellä suksi on varmaan merkittävämpi, mutta sitä en ole juurikaan harrastanut.


      • Hiihtämisestä
        J.M.J. kirjoitti:

        Minusta ihan hyvin voisi halvan suksipaketin ostaa vaikka huutonetistä tai sitten marketista. Oikeastaan mä kyllä hankkisin hyvät monot sillä huonoilla monoilla ei tee mitään ja kakkosmonoja ei tarvitse, mutta kakkossukset on tarpeen huonoille keleille, jolloin rata on kulunut ja saattaa raapia sukset naarmuille.Monoissa olen joutunut opettelemaan kantapään kautta, sillä nyt mulla on kolmannet monot ja vasta ne tuntuu hyviltä ja riittävän tukevilta luisteluhiihtoon. Perinteisellä suksi on varmaan merkittävämpi, mutta sitä en ole juurikaan harrastanut.

        Mun tekis mieli sanoa, että se suksi sais kyllä olla enemmän kuin kohallaan. Mulla oli joskus semmoset luistelusukset, joilla ei tahtonut pysyä pystyssä, eikä niihin saanut millään hyvää luistoa. Suksi oli epävakaa varsinkin, kun piti liuttaa suksea tasaisella alustalla (luistelu-uralla), potkussakaan suksi ei vastannut. Kokeilin muuttaa luisteluasentoa, pistin erilaisia voiteita, mutta ei niin ei, suksi ei toiminut. Vein sitten asiantuntijan "penkkiin" sen suksen ja hän sanoi, että suksi on liian löysä, eikä sen hintaluokan suksi luista, vaikka olis mikä harrypotter. Siis halpa suksi (n. 100 e)ja väärin valittu, ei ihme, ettei homma toiminut. Niinpä sitten viskasin sillä suksiparilla vesilintua ja ostin kalliimmat.

        Kehnommille keleille kannattaa harkita huonompia suksia, kuten J.M.J:kin sanoi. Mutta kyllä mä silti olisin sen kannalla, että jos ostaa vaan yhet sukset, ostaa sitten vähän paremmat. Mulla ei ole ollut monojen kanssa ongelmia eli jalkoihin on passannut melkeinpä mikä tahansa, eikä oireita ole tullut.

        Mutta mitä enemmän olen harrastanut liikunta ja hiihtoa, en voi muuta kuin todeta, että halpa ja hyvä eivät kulje käsikkäin. Ja kun puhutaan hiihtämisestä, suksen valinnassa ammattilaisen apua ei kannata vähätellä.

        Mukavia hiihtoreissuja itte kullekin! :)


      • suksittelija
        Hiihtämisestä kirjoitti:

        Mun tekis mieli sanoa, että se suksi sais kyllä olla enemmän kuin kohallaan. Mulla oli joskus semmoset luistelusukset, joilla ei tahtonut pysyä pystyssä, eikä niihin saanut millään hyvää luistoa. Suksi oli epävakaa varsinkin, kun piti liuttaa suksea tasaisella alustalla (luistelu-uralla), potkussakaan suksi ei vastannut. Kokeilin muuttaa luisteluasentoa, pistin erilaisia voiteita, mutta ei niin ei, suksi ei toiminut. Vein sitten asiantuntijan "penkkiin" sen suksen ja hän sanoi, että suksi on liian löysä, eikä sen hintaluokan suksi luista, vaikka olis mikä harrypotter. Siis halpa suksi (n. 100 e)ja väärin valittu, ei ihme, ettei homma toiminut. Niinpä sitten viskasin sillä suksiparilla vesilintua ja ostin kalliimmat.

        Kehnommille keleille kannattaa harkita huonompia suksia, kuten J.M.J:kin sanoi. Mutta kyllä mä silti olisin sen kannalla, että jos ostaa vaan yhet sukset, ostaa sitten vähän paremmat. Mulla ei ole ollut monojen kanssa ongelmia eli jalkoihin on passannut melkeinpä mikä tahansa, eikä oireita ole tullut.

        Mutta mitä enemmän olen harrastanut liikunta ja hiihtoa, en voi muuta kuin todeta, että halpa ja hyvä eivät kulje käsikkäin. Ja kun puhutaan hiihtämisestä, suksen valinnassa ammattilaisen apua ei kannata vähätellä.

        Mukavia hiihtoreissuja itte kullekin! :)

        ....kirjotat. Enkä väitä etteikö halvallaki voisi saada kohtuu hyvää paria mutta se on sitte keväällä poistomyynnistä, ja tuurista kii että mitä on jäljellä. Mulla on ittellä luisteluun semmonen "sorakelin" pari eli kun ei malta paremmilla mennä ja ne on vähä sinnepäin eli ei ihan hyvä ja sopiva (halpa pari kylläki oli) eikä niillä kyllä viitti hiihtää muuta kuin silloin kun on maa näkyvissä. Vaikka se parempikaa pari ei oo mikää huippu, mutta on se kuitenki urheiluliikkeestä ja semmosen myyjän valitsema jonka tiedän osaavan suksen valinnan, niin kyllä ero on hirmuinen. Eli kyllä se vaan niin on että halvalla ei hyvää saa kuin joskus harvoin kun oikeen kohdalle sattuu.... ja se lottovoittoki osuu niin harvoin kohdalle.....


      • Hyvä samalla kertaa
        suksittelija kirjoitti:

        ....kirjotat. Enkä väitä etteikö halvallaki voisi saada kohtuu hyvää paria mutta se on sitte keväällä poistomyynnistä, ja tuurista kii että mitä on jäljellä. Mulla on ittellä luisteluun semmonen "sorakelin" pari eli kun ei malta paremmilla mennä ja ne on vähä sinnepäin eli ei ihan hyvä ja sopiva (halpa pari kylläki oli) eikä niillä kyllä viitti hiihtää muuta kuin silloin kun on maa näkyvissä. Vaikka se parempikaa pari ei oo mikää huippu, mutta on se kuitenki urheiluliikkeestä ja semmosen myyjän valitsema jonka tiedän osaavan suksen valinnan, niin kyllä ero on hirmuinen. Eli kyllä se vaan niin on että halvalla ei hyvää saa kuin joskus harvoin kun oikeen kohdalle sattuu.... ja se lottovoittoki osuu niin harvoin kohdalle.....

        Siihen on mielestäni muutamia mahdollisuuksia, on urheiluliikkeitä joissa on todella valikoimaa kunnon suksista. Kilpasuksen hinnoissa on todella paljoin tinkimisen varaa ohjehinnat korkeat. Ammattitaitoinen myyjä valkkaa juuri sinun mittojesi mukaisen parin (jos hän haluaa joskus toistekkin myydä sinulle ja perheellesi urheiluvälineitä) sen jälkeen aletaan puhua vasta maksupoliitikasta, pohjanmaalla ei ainakaan tunneta apteekin hintoja. Suksiparisi laatu ei heikkene yhtään sen takia jos saat tingittyä hinnasta. Loppukaudella alennusmyynnissä on erittäin harvoin todella hyvää suksiparia, parhaat menee ensin. Vateenotettava vaihtoehto on ostaa jostain esim. jostain kaupasta joka välittää käytettyjä välineitä. On paljoin kilpahiihtäjiä jotka vaihtaa kalustoa joka vuosi kun uusi väritys on markkinoilla, vanhat jääneet myyntiin.


      • jts
        J.M.J. kirjoitti:

        Minusta ihan hyvin voisi halvan suksipaketin ostaa vaikka huutonetistä tai sitten marketista. Oikeastaan mä kyllä hankkisin hyvät monot sillä huonoilla monoilla ei tee mitään ja kakkosmonoja ei tarvitse, mutta kakkossukset on tarpeen huonoille keleille, jolloin rata on kulunut ja saattaa raapia sukset naarmuille.Monoissa olen joutunut opettelemaan kantapään kautta, sillä nyt mulla on kolmannet monot ja vasta ne tuntuu hyviltä ja riittävän tukevilta luisteluhiihtoon. Perinteisellä suksi on varmaan merkittävämpi, mutta sitä en ole juurikaan harrastanut.

        tää on vaa sitte oma mielipide..netistä ostamalla sukset on täyttä arpapeliä!!!


      • olli 47
        jts kirjoitti:

        tää on vaa sitte oma mielipide..netistä ostamalla sukset on täyttä arpapeliä!!!

        No no....esim Häijää ja muutama muukin tekee kauppaa tyytyväisyystakuulla!Eli saat palautta jos et ole tyytyväinen.Ei meillä ainakaan Oulun seudulla ole suksikauppiaat "mainostaneet" takaisin ottoa jos olet huonot kapulat saanut....siis vaikka oot ollut itse mukana.Kyllähän suurin osa ostajista on TÄYSIN ulkona asiasta,,,,,eli jos myyjäkin on pikkasen ulalla niin on tosi suuri vaara saada sitä sun tätä!


      • jts
        olli 47 kirjoitti:

        No no....esim Häijää ja muutama muukin tekee kauppaa tyytyväisyystakuulla!Eli saat palautta jos et ole tyytyväinen.Ei meillä ainakaan Oulun seudulla ole suksikauppiaat "mainostaneet" takaisin ottoa jos olet huonot kapulat saanut....siis vaikka oot ollut itse mukana.Kyllähän suurin osa ostajista on TÄYSIN ulkona asiasta,,,,,eli jos myyjäkin on pikkasen ulalla niin on tosi suuri vaara saada sitä sun tätä!

        tarkotin tommosta huuto-nettii..häijää ym.on taas toine juttu!


      • suksittelija
        Hyvä samalla kertaa kirjoitti:

        Siihen on mielestäni muutamia mahdollisuuksia, on urheiluliikkeitä joissa on todella valikoimaa kunnon suksista. Kilpasuksen hinnoissa on todella paljoin tinkimisen varaa ohjehinnat korkeat. Ammattitaitoinen myyjä valkkaa juuri sinun mittojesi mukaisen parin (jos hän haluaa joskus toistekkin myydä sinulle ja perheellesi urheiluvälineitä) sen jälkeen aletaan puhua vasta maksupoliitikasta, pohjanmaalla ei ainakaan tunneta apteekin hintoja. Suksiparisi laatu ei heikkene yhtään sen takia jos saat tingittyä hinnasta. Loppukaudella alennusmyynnissä on erittäin harvoin todella hyvää suksiparia, parhaat menee ensin. Vateenotettava vaihtoehto on ostaa jostain esim. jostain kaupasta joka välittää käytettyjä välineitä. On paljoin kilpahiihtäjiä jotka vaihtaa kalustoa joka vuosi kun uusi väritys on markkinoilla, vanhat jääneet myyntiin.

        Pohojanmaalla minäki ne suksikaupat yleensä teen. Mutta tarkootin ny lähinnä sitä että jos itte (tai myyjän kans) johonaki halapahallis valakkaa sen parin joka on myyjän mielestä justihin se sun pari, niin sillä ei silti oo torennäkköösesti viä suksen kans palio mitää tekemistä. Sitte kun menee sinne urheeluliikkeesehen ja sieltä ostaa sen sopivan parin tingittyhyn hintahan, niin son silti meleko kallis halapahallin "suksihin" verrattuna.
        Ja son kyllä tosi mitä kiriootit että jos se myyjä haluaa myöhemminki myyrä suksia niin se tekee asiansa reheristi. Muutama pari on tullu ostettua samalta myyjältä.


    • Markettimies

      ...kyllähän se toki näin on, että hyvillä vehkeillä on kivempi hiihtää. Tai jos vertaa marketin lenkkareita kunnon juoksulenkkareihin. Myönnän, että
      lumenpuutteesta johtuen vähän kiukutellessani provosoin. Mutta totta on, että marketin paketilla olen paljon hiihdellyt ja tänä talvena on tarkoitus ostaa parempi paketti, n. 300 euroa. Kyselin jo viime talvena sitä, mutta talvi oli mitä oli.

      Ehkä enemmän kirjoituksessani halusin mukaan niitä harmaitakin sävyjä - ei olla me hiihdon harrastajat niin mustavalkoisia intohimossamme kuin monet muut. Eihän?

      Jokohan se huomenna lumen sataisi...

      • atal

        ...vaikka tietoa tulikin.
        Nettikaupoista en mitään osta,kun en voi siellä käydä esim suksen jäykkyyttä paperin kans testaamassa.
        Toi kolmesataa on jo sellanen hinta,et ei millään onnistu,näillä palkoilla.
        Teleskooppisauvat mallia Leki löytyy,joten niitä ei tartte ostaa.
        Skiexpoon menen ensiviikonloppuna ja katsastan kamapörssin tarjonnan. Samalla voi muutenkin tuteerata asiaa.
        Osa kirjoittaneista tuntui olevan senverta syvällä lajissa,etteivät tainneet oikein tajuta aloittelijan tuskaa...

        Marketit jätän rauhaan,mutta kai Stadiumit ja Kesportit on jo asiaa??

        Ongelmana on aina ollut riittävän pidon saaminen,vaikka olisi millainen suksi.
        En ilmeisesti vaan osaa polkea suksea tarpeeksi maankamaraan,jotta pito ottaisi kiinni...?

        Monot on muistaakseni Alpina-merkkiset ja ongelmana littuun menevä täyte,joka kuitenkin hiostaa niin,että jalat oikein ui...
        Eikä pintakaan pidä kosteutta,jos tuntikausia hiihtelee märällä lumella.

        Aina en pysy ladulla,vaan kovan hangen sattuessa mieluusti siiryn pois ladulta.
        Sitä varten on kyllä yhdet Madshusit...
        Monot jos ostan,niin täytyy olla malliltaan nnn-systeemiin sopivat.
        Kysymykseen saataisi tulla myös tällaiset sekä murtsikkaan ,että luisteluun sopivat monot. silloin voisin käyttää niitä myös retkiluistimissa.

        Olisi vaan ollut kiva päästä tänä talvena jo uusille suksille,mut ehkä sit kevättarjouksistakin löytis mun kokoja.....

        Vaikeeta on sano...


      • Rossari+
        atal kirjoitti:

        ...vaikka tietoa tulikin.
        Nettikaupoista en mitään osta,kun en voi siellä käydä esim suksen jäykkyyttä paperin kans testaamassa.
        Toi kolmesataa on jo sellanen hinta,et ei millään onnistu,näillä palkoilla.
        Teleskooppisauvat mallia Leki löytyy,joten niitä ei tartte ostaa.
        Skiexpoon menen ensiviikonloppuna ja katsastan kamapörssin tarjonnan. Samalla voi muutenkin tuteerata asiaa.
        Osa kirjoittaneista tuntui olevan senverta syvällä lajissa,etteivät tainneet oikein tajuta aloittelijan tuskaa...

        Marketit jätän rauhaan,mutta kai Stadiumit ja Kesportit on jo asiaa??

        Ongelmana on aina ollut riittävän pidon saaminen,vaikka olisi millainen suksi.
        En ilmeisesti vaan osaa polkea suksea tarpeeksi maankamaraan,jotta pito ottaisi kiinni...?

        Monot on muistaakseni Alpina-merkkiset ja ongelmana littuun menevä täyte,joka kuitenkin hiostaa niin,että jalat oikein ui...
        Eikä pintakaan pidä kosteutta,jos tuntikausia hiihtelee märällä lumella.

        Aina en pysy ladulla,vaan kovan hangen sattuessa mieluusti siiryn pois ladulta.
        Sitä varten on kyllä yhdet Madshusit...
        Monot jos ostan,niin täytyy olla malliltaan nnn-systeemiin sopivat.
        Kysymykseen saataisi tulla myös tällaiset sekä murtsikkaan ,että luisteluun sopivat monot. silloin voisin käyttää niitä myös retkiluistimissa.

        Olisi vaan ollut kiva päästä tänä talvena jo uusille suksille,mut ehkä sit kevättarjouksistakin löytis mun kokoja.....

        Vaikeeta on sano...

        Kyllä ammattilainen löytää mittoihin sopivan suksen pelkästään mittarin avulla, jos on tarpeeksi valinnan varaa. Eli ammattilainen tietää ihan tarkaan mittauspisteet suhteessa tasapainopisteeseen tai siteen asennuspisteeseen.

        Perinteisen suksista löytyy netistä selkeitä kuvauksia profiilista ja mitä pitää mitata, joten nämä voi itsekin opetella. Pertsan suksesta mitataan päkiän kohdalta puolipainolla ja loppukilot. Jalan keskikohdalta puolipainolla (=kahden suksen liuku) ja kokopainolla (=yhden suksen liuku). Yhden suksen liu'ssa pitovoiteen pitää olla ilmassa, mutta ponnistus päkiällä, niin voide tarttuu latuun. Sopivat loppukilojen prosentit löydät netistä. Kuntoilija voi ehkä käyttää alarajojen suosituksia.

        Pitovaikeudet voivat johtua myös siitä, että yhden suksen liuku ei onnistu, koska tasapaino ei ole kunnossa. Sauvoitta hiihto voi auttaa tähän ongelmaan. Aina pitovaikeuksien syy ei ole pitovoitelussa tai suksen jäykkyydessä.

        Jäi täysin epäselväksi, millaisella kelillä haluaisit suksien toimivan parhaiten. Kostea vai normaali? Luminen, liippa, vesikeli? Jos hiihdät rannikolla, niin usein keli on kostea.

        Valitettavasti en voi suositella omasta kokemuksesta mitään 150 euron suksia, kun ei ole kokemuksia. Tarjouksesta sain kerran Atomicin kisasukset hintaan 199 euroa, mutta lisäksi tarvitaan vielä siteet, monot ja sauvat ja suksia pitää vielä huoltaakin.


      • Mikke
        atal kirjoitti:

        ...vaikka tietoa tulikin.
        Nettikaupoista en mitään osta,kun en voi siellä käydä esim suksen jäykkyyttä paperin kans testaamassa.
        Toi kolmesataa on jo sellanen hinta,et ei millään onnistu,näillä palkoilla.
        Teleskooppisauvat mallia Leki löytyy,joten niitä ei tartte ostaa.
        Skiexpoon menen ensiviikonloppuna ja katsastan kamapörssin tarjonnan. Samalla voi muutenkin tuteerata asiaa.
        Osa kirjoittaneista tuntui olevan senverta syvällä lajissa,etteivät tainneet oikein tajuta aloittelijan tuskaa...

        Marketit jätän rauhaan,mutta kai Stadiumit ja Kesportit on jo asiaa??

        Ongelmana on aina ollut riittävän pidon saaminen,vaikka olisi millainen suksi.
        En ilmeisesti vaan osaa polkea suksea tarpeeksi maankamaraan,jotta pito ottaisi kiinni...?

        Monot on muistaakseni Alpina-merkkiset ja ongelmana littuun menevä täyte,joka kuitenkin hiostaa niin,että jalat oikein ui...
        Eikä pintakaan pidä kosteutta,jos tuntikausia hiihtelee märällä lumella.

        Aina en pysy ladulla,vaan kovan hangen sattuessa mieluusti siiryn pois ladulta.
        Sitä varten on kyllä yhdet Madshusit...
        Monot jos ostan,niin täytyy olla malliltaan nnn-systeemiin sopivat.
        Kysymykseen saataisi tulla myös tällaiset sekä murtsikkaan ,että luisteluun sopivat monot. silloin voisin käyttää niitä myös retkiluistimissa.

        Olisi vaan ollut kiva päästä tänä talvena jo uusille suksille,mut ehkä sit kevättarjouksistakin löytis mun kokoja.....

        Vaikeeta on sano...

        on oikeasti vähissä, niin ei se valinta helppoa ole. Kyllä tämä hiihto on jonkin verran elitistinen laji, verrattuna vaikka kävelyyn, juoksuun, sauvakävelyyn tai potkukelkkailuun. Yksi mahdollisuus on siis hankkia tarvikkeita vähän kerrallaan ja vartoa hyviä tarjouksia. Itse innostuin jonkin verran siitä retkiluistelusta kun jokunen talvi sitten oli liukkautta, muttei kunnon lumia ja ajattelin, että mennään jäitä pitkin, jos ei lumille pääse. Siinä sitten tuli hankituksi luisteluun soveltuvat hiihtokengät ja on ollut mukava mennä rannoille ja napasauttaa kengät luistimiin.Jos on joutunut pitempään kävelemään, niin on ollut liukuesteet kannoissa. Tuo pitovoitelu on näilläkin palstoilla ollut vahvasti esillä. Kun tuon vyötärölihavuuden vuoksi alkaa kaikki suksiparit olla löysiä, niin kai pitäisi kokeilla tuota pitopinnoitetta. Muuttuvissa oloissa siinä on tekemisträ maajoukkueen huoltojoukoillakin, että voitelu täysin onnistuu. Epäonnistumisistakin on joskus puhuttu ja meillä tavallisilla suksijoilla saattaisi olla tältä alueelta laajaltikin kerrontamateriaalia.


      • hiiiiihtäjä
        Mikke kirjoitti:

        on oikeasti vähissä, niin ei se valinta helppoa ole. Kyllä tämä hiihto on jonkin verran elitistinen laji, verrattuna vaikka kävelyyn, juoksuun, sauvakävelyyn tai potkukelkkailuun. Yksi mahdollisuus on siis hankkia tarvikkeita vähän kerrallaan ja vartoa hyviä tarjouksia. Itse innostuin jonkin verran siitä retkiluistelusta kun jokunen talvi sitten oli liukkautta, muttei kunnon lumia ja ajattelin, että mennään jäitä pitkin, jos ei lumille pääse. Siinä sitten tuli hankituksi luisteluun soveltuvat hiihtokengät ja on ollut mukava mennä rannoille ja napasauttaa kengät luistimiin.Jos on joutunut pitempään kävelemään, niin on ollut liukuesteet kannoissa. Tuo pitovoitelu on näilläkin palstoilla ollut vahvasti esillä. Kun tuon vyötärölihavuuden vuoksi alkaa kaikki suksiparit olla löysiä, niin kai pitäisi kokeilla tuota pitopinnoitetta. Muuttuvissa oloissa siinä on tekemisträ maajoukkueen huoltojoukoillakin, että voitelu täysin onnistuu. Epäonnistumisistakin on joskus puhuttu ja meillä tavallisilla suksijoilla saattaisi olla tältä alueelta laajaltikin kerrontamateriaalia.

        Minä ostin pari talvea sitten marketista suksipaketin. Monot vaan oli huonot, niistä tuli rakkoja. Viime talvena ostinkin paremmat monot, melkein yhtä kalliit kuin sukset. Kyllä minä olen niillä kovasti nauttinut hiihtää, jos vaan suksi pitää. En tietenkään osaa kaivata parempaa. Kylläpä tuota lapsena hiihdettiin huonommilla ja silloin pitikin hiihtää paljon, eikä nuo hääppösiä ollu isänikään lapsuuden aikaiset puujötikät.


    • Anonyymi

      Poliisi puhelu suksitie kiinteistövalssi, auton katolla sukset,jota muut vaihtaa,kirkkaan ja keksintöjä riittää.. Lehtinen tulostaa,vaatteilla,vetelä myyjä vammoihin asti vaadittu3 koulutus

    • Anonyymi

      Hiihto on kallis laji , pari muovin palaa maksaa 500e. Pitokarvat on hiihdetty yhdessä/kahdessa talvessa loppuun. Uusien vaihto maksaakin sitten 80e. Kerrostaloasukkina ei viittis hommata mitään kuumailmapuhaltimia että sais karvat vaihdettua.

    • Anonyymi

      Karhun nanoskin poistaa tuon valinnan ongelman, toimivat vaikka selässä 10 kg reppu tai 20 kg kevyempi hiihtäjä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe