Raivuri

Raivaaja

Olen hankkimassa raivaussahaa, joko HUSQVARNA 345 FXT tai STIHL FS 450K. Kertokaa kokemuksianne näistä?

12

5183

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raivaaja

omat kokemukset huskista paremmat.jos urakoit stiilillä saat aarin,ja huskulla samaan aikaan 2 aaria,stiilit ainakin tääl pohjoisessa talvella lopetaa toiminnan ennen huskua,mut vertaa liikeessä huomaat eron

• ----81--

Koulussa sain tutustua huskun sahaan, toimi moitteettomasti ja talvellakin. Köyhänä metsurina ostin "tilhin" ja murheita on riittänyt, takuuhuollossakin kävi kyseinen saha:( Olihan se halpa, mutta työpäiviä on mennyt hukkaan...

• vie pidemmän

korren. Stihl ehkä helppokäyttöisempi ja toimii kyllä idioottivarmasti, ellei käyttäjänä ole sitten idiootti......

Joo, mut stihl jotenkin jäyhempi käytönnön työssä. Samaa mieltä että huskilla on illalla vähän enemmän tehtynä....

Itse ottaisin nykyisten kok perusteella kuitenkin sen vielä 1 pykälää isomman raivurin. Ei taida löytyä heti varastosta kummankaan merkin edustajilta, mutta kyllä se tilaamalla tulee.

Se on vähän painavampi ja tuntuu ensin raskaammalta, mutta illalla on sitten isompi ala raivattuna. Kysyy vaan mieheltä enemmän...

• stihl 450

Paljolti makuasia, itselleni tuo stihl kävi paremmin käteen. Jos mahdollista kokeile molempia, kyllä sen tuntee.

• husku 355

joo 355fxt omistajana, ammatikseni raivailen tosi tehokas,paino ero 1kg ei huomaa ollenkaan,kyllä niitä kaupoita löytyy ihan hyllystä,hinta pikkusen toista donaa ekua, ja iso metsä kaatuu nopeasti,iso terä myös hyvä

• katsoovat nenänvartta
        husku 355 kirjoitti:

joo 355fxt omistajana, ammatikseni raivailen tosi tehokas,paino ero 1kg ei huomaa ollenkaan,kyllä niitä kaupoita löytyy ihan hyllystä,hinta pikkusen toista donaa ekua, ja iso metsä kaatuu nopeasti,iso terä myös hyvä

pitkin jos meet kysyyn "oikeeta" raivuria. Taitaa Riihimäen teollisuuspalvelu olla ainoa jossa on 355 hyllyssä. Isoo stihliä ei taida olla täällä kellään.....

• Stihlqvarna
        katsoovat nenänvartta kirjoitti:

pitkin jos meet kysyyn "oikeeta" raivuria. Taitaa Riihimäen teollisuuspalvelu olla ainoa jossa on 355 hyllyssä. Isoo stihliä ei taida olla täällä kellään.....

Ostin 3 v sitten ison Stihlin kolmanneksi raivuriksi, siis 550:n. Pienin on 280. Johnsered on siltä väliltä. Riippuu kohteesta, millä saa eniten aikaan. Vain pakkasella köhii tai jos lunta tippuu moottorin päälle puista. Muulloin Stihl on varma ja mieluisa.
        Ns. mukavuusvaljaat sensijaan ovat niin hiostavat ja hankalat, että niitä en voi käyttää. Ketjusahoissa mulla on ollut molempia, mutta huskut sai välillä kyytiä, kun oli niin paljon häiriöitä. Ketjusahatkin nyt vain Stihliä.

• Ippe79
        Stihlqvarna kirjoitti:

Ostin 3 v sitten ison Stihlin kolmanneksi raivuriksi, siis 550:n. Pienin on 280. Johnsered on siltä väliltä. Riippuu kohteesta, millä saa eniten aikaan. Vain pakkasella köhii tai jos lunta tippuu moottorin päälle puista. Muulloin Stihl on varma ja mieluisa.
        Ns. mukavuusvaljaat sensijaan ovat niin hiostavat ja hankalat, että niitä en voi käyttää. Ketjusahoissa mulla on ollut molempia, mutta huskut sai välillä kyytiä, kun oli niin paljon häiriöitä. Ketjusahatkin nyt vain Stihliä.

Tänään kävin hakemassa Stihl 480:n, kun oli n. 15v. jonseredissa hieman vikaa (kaasuliipasin poikki ja kulmavaihde vetää viimeisiään). Huomenna pitäis lähteä sitten kunnolla testailemaan. Pikainen kokeilu lähipusikossa ainakin lupailee mieluisia sahaustuokioita.

• Stihl
        Ippe79 kirjoitti:

Tänään kävin hakemassa Stihl 480:n, kun oli n. 15v. jonseredissa hieman vikaa (kaasuliipasin poikki ja kulmavaihde vetää viimeisiään). Huomenna pitäis lähteä sitten kunnolla testailemaan. Pikainen kokeilu lähipusikossa ainakin lupailee mieluisia sahaustuokioita.

Ostin 3 viikkoo sitten ja n. 6ha hakkuun ja harvennuskohteen raivausta takana, saha pelaa ja puut katkeaa isommatkin. Mukavuusvaljaista en oikein tykkää, tuntuu et niitä saa säädellä koko ajan.. pitänee ottaa vanhat käyttöön

• 3viikoo
        Stihl kirjoitti:

Ostin 3 viikkoo sitten ja n. 6ha hakkuun ja harvennuskohteen raivausta takana, saha pelaa ja puut katkeaa isommatkin. Mukavuusvaljaista en oikein tykkää, tuntuu et niitä saa säädellä koko ajan.. pitänee ottaa vanhat käyttöön

raivaatko ammatiksesi,ei tuolla vauhilla saa metsästä elantoo,kerro 100ha,jälkeen mitä vikoja tilhissä.

• pöllönen
        3viikoo kirjoitti:

raivaatko ammatiksesi,ei tuolla vauhilla saa metsästä elantoo,kerro 100ha,jälkeen mitä vikoja tilhissä.

minulla on ollut stihl 550 vuodesta 2002, eli n 5-vuotta. taitaa olla 3- saha kyseistä mallia. olen ammattimetsuri ja raivaan n. 150 hehtaaria vuodessa. urakalla tulee sahattua ja sahauskausi on yleensä huhtikuun lopusta- joulukuulle. vaihtelee kylläkin keleistä johtuen. olen ollut stihliin tyytyväinen.

mukavuusvaljaista pidän todella paljon. ne täytyy vaan säätää huolella. kulmavaihde kestää 550 loistavasti. kuumalla kelillä ja sakeassa viidakossa tuppaa ilmanputsari vaan likaantumaan aika äkkiä. pitää 3 tankin välein putsata.

• Metsuriyrittäjä

450 tai 480.Isommalla,eli 225:lla terällä.Ovat luotettavia raivureita.Itse sahaan ammatikseni,noin 120ha vuodessa.Kestää vähintään 200 ha raivata ongelmitta.Pääasiassa aluspuunraivuuta motoa varten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      205
      3833
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2426
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2296
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2213
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1157
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1126
    Aihe