Onko lutino tyttö vai poika

punasilmä.

Ostin vajaa 2 viikkoa sitten kaksi undulaattia ja ne myytiin tyttönä ja poikana, toinen on ihan selvästi poika koska vahanahka on vahva sininen...kuitenkin lutinon sukupuolesta en ole 100% varma vaikka eläinkauppias sen aikasemmille omistajille möi tyttönä. Vahanahka näyttää aamuvalossa todella vaalealta siniseltä ja iltavalossa todella vaalealta ruskealta. Rupesin epäilemään asiaa kun olen seurannut lintujen käytöstä, minulla on aikaisemmin ollut undulaatteja ja niihin verraten nämä eivät todellakaan käyttäydy kuin pari, näyttäisi kuin kokoajan olisi jonkinasteista valtataistelua, eivät myöskään pidä toisiaan hyvänä (joskus harvoin ruokkivat toisiaan), mutta silti molemmat tuntuu elävän "yksin"...vaikka lutino olisikin tyttö onko mahdollista että undulaatti ei hyväksy toista vastakkaista sukupuolta olevaa parikseen? Meinaan hommata jossainvaiheessa 2 lisää, olisi vaan kiva saada varmuus että onko tämä lutino tyttö vai poika...mistä muusta saisi selville kuin vahanahasta?

9

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TaikaröNsy

      kuten minulla albiinoissa.
      Kummallakin vaalea vahanahka,vain innostuessaan lemmenkaipuuseen naaraan vahanahka ruskettuu,muuten ei niitä juuri erota kuin käytöksestä.
      Toinen jännä juttu on,että tummansininen,mustasiipinen,vajaa vuoden vanha tyttö on sinivahanahkainen,kuten samalta kasvattajalta ostettu ns.clearning,kirjava sininen pikkutyttö toukokuussa syntynyt on sinivahanokkainen vielä.
      Kuitenkin ne ovat tyttöjä.
      Ei kaikilla kemiat toimi,meillä ainakin on halukkaita tyttöjä ja pojat pakenee parissa tapauksessa;)
      Kaksi viikkoa on lyhyt aika...anna niitten ihan rauhassa tutustua toisiinsa uudessa paikassa,ne voivat käyttäytyä tuolla tavoin kun ovat vähän eksyksissä vielä.Minkä ikäisiä nämä ovat?

      • vastaus ap:ltä

        Hänen mukaan keneltä linnut ostin poitsu olisi 2,5v. ja tyttö 1,5v. vaan ollappa noista varmoja kun häkkikin piti olla uusi ja oli kyllä melko ränsistynyt. Olivat siis ennenkin yhdessä. Uuteen kotiin tottuivat jo ihan heti :D tappelua oli hieman mutta aamulla ensitöikseni menin hakemaan uudet orret metsästä parin väärinpäin sijoitetun "tikun" sijaan ja heti muuttui tilanne paremmaksi kun tilaa liikkua molemmilla(jopa lentoharjoitteluun), aluksi oli nahistelua "parhaista paikoista", tosin minun silmäni ei nää mikä niistä tekee paremman ;) Poika on käynyt jopa lentämässä pari kertaa muttei se enää ole oikein innostunut kun ei saa kaveria. Molemmat ovat pirtsakoita, on ollut ihana huomata muutos silmissä (kun häkin olot tosiaan oli aika vääränlaiset). Sääli jos ei kemiat ala pelaamaan, kurjaa olla ilman rakkautta jos sitä kovasti kaipaa. Poika on todella kiinnostunut tutustumaan myös minuun ja kerran jopa kävi kädestä naukkaamassa kurkkua ja tulee aina laulamaan avoimelle häkin ovelle kun menen lähelle. Lutino tyttö on sitten arempi. Kun linnut tulivat minulle ne eivät juuri muuta tehneet kuin nuolleet peiliä, sitäkään eivät nykyisin tee kuin tosi harvoin, olisiko se voinut olla joku oire stressistä? Viimeksi minulla on undulaatteja ollut 6-7v. sitten, ikävöin kovasti koko sen ajan ja olivat enemmän kuin tervetulleita. Jos on mielessä hyviä linkkejä undulaattiaiheisille sivuille, saa antaa.


      • TaikaröNsy
        vastaus ap:ltä kirjoitti:

        Hänen mukaan keneltä linnut ostin poitsu olisi 2,5v. ja tyttö 1,5v. vaan ollappa noista varmoja kun häkkikin piti olla uusi ja oli kyllä melko ränsistynyt. Olivat siis ennenkin yhdessä. Uuteen kotiin tottuivat jo ihan heti :D tappelua oli hieman mutta aamulla ensitöikseni menin hakemaan uudet orret metsästä parin väärinpäin sijoitetun "tikun" sijaan ja heti muuttui tilanne paremmaksi kun tilaa liikkua molemmilla(jopa lentoharjoitteluun), aluksi oli nahistelua "parhaista paikoista", tosin minun silmäni ei nää mikä niistä tekee paremman ;) Poika on käynyt jopa lentämässä pari kertaa muttei se enää ole oikein innostunut kun ei saa kaveria. Molemmat ovat pirtsakoita, on ollut ihana huomata muutos silmissä (kun häkin olot tosiaan oli aika vääränlaiset). Sääli jos ei kemiat ala pelaamaan, kurjaa olla ilman rakkautta jos sitä kovasti kaipaa. Poika on todella kiinnostunut tutustumaan myös minuun ja kerran jopa kävi kädestä naukkaamassa kurkkua ja tulee aina laulamaan avoimelle häkin ovelle kun menen lähelle. Lutino tyttö on sitten arempi. Kun linnut tulivat minulle ne eivät juuri muuta tehneet kuin nuolleet peiliä, sitäkään eivät nykyisin tee kuin tosi harvoin, olisiko se voinut olla joku oire stressistä? Viimeksi minulla on undulaatteja ollut 6-7v. sitten, ikävöin kovasti koko sen ajan ja olivat enemmän kuin tervetulleita. Jos on mielessä hyviä linkkejä undulaattiaiheisille sivuille, saa antaa.

        Olen kaupungin cyberissä ja kiire vastata kun minuutit kuluvat;)
        Kyllä se tuntuu siitä lähtevän.
        Onko sinulla nyt isompi häkki?
        Otapa se peili kokonaan pois.Ovat erehtynet luulemaan sitä linnuksi ja se kyllä on häiriötekijä.
        Vielä ehdit hakemaan myös ihan piharuohoa ja pestä se oikein kunnolla ja antaa esim.häkin päälle,osa ristikon väistä saatavana ja ovi auki...ehkä kiinnostus ja maukkaus herättää uskalluksen.
        Ole vain kärsivällinen.
        Juttele ja laula niille kaikkea höpsöä,kehu ja puhu hellästi,niin minäkin aina teen ja ovat ihan itsestään rohkaistuneet.
        Kaksiosainen keinu oli meillä hyvä idea..häkin ulkopuolella on oksia myös.
        Käytä mielikuvitusta ja luonnonmatriaalia mieluusti.
        Mistäpäin olet...jos joskus haluat ostaa lisää ihania lintuja,unduja...voin vaikka miettiä...vauvat kun kasvavat hurjaa vauhtia.;)Tsemppiä.


      • TaikaröNsy
        vastaus ap:ltä kirjoitti:

        Hänen mukaan keneltä linnut ostin poitsu olisi 2,5v. ja tyttö 1,5v. vaan ollappa noista varmoja kun häkkikin piti olla uusi ja oli kyllä melko ränsistynyt. Olivat siis ennenkin yhdessä. Uuteen kotiin tottuivat jo ihan heti :D tappelua oli hieman mutta aamulla ensitöikseni menin hakemaan uudet orret metsästä parin väärinpäin sijoitetun "tikun" sijaan ja heti muuttui tilanne paremmaksi kun tilaa liikkua molemmilla(jopa lentoharjoitteluun), aluksi oli nahistelua "parhaista paikoista", tosin minun silmäni ei nää mikä niistä tekee paremman ;) Poika on käynyt jopa lentämässä pari kertaa muttei se enää ole oikein innostunut kun ei saa kaveria. Molemmat ovat pirtsakoita, on ollut ihana huomata muutos silmissä (kun häkin olot tosiaan oli aika vääränlaiset). Sääli jos ei kemiat ala pelaamaan, kurjaa olla ilman rakkautta jos sitä kovasti kaipaa. Poika on todella kiinnostunut tutustumaan myös minuun ja kerran jopa kävi kädestä naukkaamassa kurkkua ja tulee aina laulamaan avoimelle häkin ovelle kun menen lähelle. Lutino tyttö on sitten arempi. Kun linnut tulivat minulle ne eivät juuri muuta tehneet kuin nuolleet peiliä, sitäkään eivät nykyisin tee kuin tosi harvoin, olisiko se voinut olla joku oire stressistä? Viimeksi minulla on undulaatteja ollut 6-7v. sitten, ikävöin kovasti koko sen ajan ja olivat enemmän kuin tervetulleita. Jos on mielessä hyviä linkkejä undulaattiaiheisille sivuille, saa antaa.

        www.undulaatit.com
        www.papukaijanetti.fi
        linnu forum


        Ps.minunkin linnuistani pari lensi vasta n.vuoden päästä tulostaan häkin ulkopuolella,toinen oli aika kehno lentäjä,nyt siivet ovat vahvistuneet ja lentää melko komiasti huonetta risttin rastiin.
        Odotahan vaan kun oppivat luottamaan sinuun.
        Minulla on pienen pieniä vauvoja...eivät osaa vielä yhtään mitään...syödä kyllä;)


      • alkuperäiseltä...
        TaikaröNsy kirjoitti:

        Olen kaupungin cyberissä ja kiire vastata kun minuutit kuluvat;)
        Kyllä se tuntuu siitä lähtevän.
        Onko sinulla nyt isompi häkki?
        Otapa se peili kokonaan pois.Ovat erehtynet luulemaan sitä linnuksi ja se kyllä on häiriötekijä.
        Vielä ehdit hakemaan myös ihan piharuohoa ja pestä se oikein kunnolla ja antaa esim.häkin päälle,osa ristikon väistä saatavana ja ovi auki...ehkä kiinnostus ja maukkaus herättää uskalluksen.
        Ole vain kärsivällinen.
        Juttele ja laula niille kaikkea höpsöä,kehu ja puhu hellästi,niin minäkin aina teen ja ovat ihan itsestään rohkaistuneet.
        Kaksiosainen keinu oli meillä hyvä idea..häkin ulkopuolella on oksia myös.
        Käytä mielikuvitusta ja luonnonmatriaalia mieluusti.
        Mistäpäin olet...jos joskus haluat ostaa lisää ihania lintuja,unduja...voin vaikka miettiä...vauvat kun kasvavat hurjaa vauhtia.;)Tsemppiä.

        Kiitti vastauksesta :) Luonnonmatskuja tottakai, linnut tuli minulle illalla silloin ja heti aamulla aikaseen heräsin ja kävin metsästä kunnon oksia kun oli vain pari ohutta tikkua joista niiden piti tapella...pojalla oli otsa hieman paljas(ilmeisesti tappelusta)kun tuli minulle mutta nyt sekin on jo hyvässä jamassa kun ei ne enää tappele, joskus pientä nahistelua, tänään ilokseni huomasin jopa rakastavaisten eleitä ja tämä oletettu tyttö oli erittäin hanakka "häiritsemään" pojan touhuja ;) kävi kokoajan hempeästi niskaan tönäsemäs jos ei saanut huomioo ja antoi jopa ruokkia itseään...tuli kyllä hyvä mieli. Muutenkin lutino on nyt paljon rennomman oloinen. Häkin ovet minulla on kokoajan auki, paitsi yöksi laitan kiinni ja tottakai lässytän ja puhun hempeitä ja jopa laulan kamalalla äänelläni...erityisesti tyttö tykkää kun laulan, se alkaa myös "mutisemaan" ja yleensä nukahtaa kun kuuntelee. Se keinu on juuri kakspuoleinen jossa on peilit, eikä ne enää sitä ole liikaa huomioineet kuten taisin kirjoittaa aikaisemmin? Olen ihan varma että se johtui tekemisen puutteesta ja stressistä. En tahtoisi ottaa kiikkua pois koska ne siitä niin kovasti tykkää...heillä on myös sellainen "orsikiikku" mutta se ei oo niin mielekäs joten otin pois että on tilaa. Ja häkki siis oli iso alunperinkin, ainut mikä oli vinksallaan et ei ollut orsia...kiikkuja/muita esineitä sikinsokin siellä täällä eikä ollut tilaa venytellä saati edes lentää vähääkään,monet asiat rikki, mutta onneksi asiat on paremmin ja linnut tuntuu tykkäävän elämästä täällä...ainut vaan jos ei ole kurkkua tarjolla ne tekee mielenosoituksen, tänäänkin viskasivat ruokakupin maahan et hyö eivät sitä syö kun ei oo kurkkua...noh, huomenna saavat mokomat lellipennut(mies lupasi ostaa). Tuleepa tässä taas juttua :) Minulla tosiaan on aiemminkin ollut undulaatteja ja niiden kanssa huomasin että ajankanssa asiat tapahtuu, esim. kaksi linnuista kesyyntyi viimeisinä elinvuosina(yksi eli 15v)niin että tulivat aina lautasen reunalle katsomaan mitä syön, tai kupin reunalle juomisia tiiraamaan ja nauttivat hellimisestä...olivat kerran natustelemassa sipsejä salaa pussista :D Asun Vantaalla, muutin vastottain kauempaa.


      • TaikaröNsy
        alkuperäiseltä... kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta :) Luonnonmatskuja tottakai, linnut tuli minulle illalla silloin ja heti aamulla aikaseen heräsin ja kävin metsästä kunnon oksia kun oli vain pari ohutta tikkua joista niiden piti tapella...pojalla oli otsa hieman paljas(ilmeisesti tappelusta)kun tuli minulle mutta nyt sekin on jo hyvässä jamassa kun ei ne enää tappele, joskus pientä nahistelua, tänään ilokseni huomasin jopa rakastavaisten eleitä ja tämä oletettu tyttö oli erittäin hanakka "häiritsemään" pojan touhuja ;) kävi kokoajan hempeästi niskaan tönäsemäs jos ei saanut huomioo ja antoi jopa ruokkia itseään...tuli kyllä hyvä mieli. Muutenkin lutino on nyt paljon rennomman oloinen. Häkin ovet minulla on kokoajan auki, paitsi yöksi laitan kiinni ja tottakai lässytän ja puhun hempeitä ja jopa laulan kamalalla äänelläni...erityisesti tyttö tykkää kun laulan, se alkaa myös "mutisemaan" ja yleensä nukahtaa kun kuuntelee. Se keinu on juuri kakspuoleinen jossa on peilit, eikä ne enää sitä ole liikaa huomioineet kuten taisin kirjoittaa aikaisemmin? Olen ihan varma että se johtui tekemisen puutteesta ja stressistä. En tahtoisi ottaa kiikkua pois koska ne siitä niin kovasti tykkää...heillä on myös sellainen "orsikiikku" mutta se ei oo niin mielekäs joten otin pois että on tilaa. Ja häkki siis oli iso alunperinkin, ainut mikä oli vinksallaan et ei ollut orsia...kiikkuja/muita esineitä sikinsokin siellä täällä eikä ollut tilaa venytellä saati edes lentää vähääkään,monet asiat rikki, mutta onneksi asiat on paremmin ja linnut tuntuu tykkäävän elämästä täällä...ainut vaan jos ei ole kurkkua tarjolla ne tekee mielenosoituksen, tänäänkin viskasivat ruokakupin maahan et hyö eivät sitä syö kun ei oo kurkkua...noh, huomenna saavat mokomat lellipennut(mies lupasi ostaa). Tuleepa tässä taas juttua :) Minulla tosiaan on aiemminkin ollut undulaatteja ja niiden kanssa huomasin että ajankanssa asiat tapahtuu, esim. kaksi linnuista kesyyntyi viimeisinä elinvuosina(yksi eli 15v)niin että tulivat aina lautasen reunalle katsomaan mitä syön, tai kupin reunalle juomisia tiiraamaan ja nauttivat hellimisestä...olivat kerran natustelemassa sipsejä salaa pussista :D Asun Vantaalla, muutin vastottain kauempaa.

        ..oma kone rupesi toimimaan......!!!!!!!
        noin mullekin kävi alkuun kahden linnun kanssa.
        Olivat arkoja ja tosi huonoja lentämään..eivät olleet siitä pienestä häkistä pois päässeet.
        Kaksi albiino-ressukkaa sain..melkein toivat ilmaiseksi,eroon päästäkseen....samanlainen keinukin,pienessä häkissä,joka oli alle normirajojen.
        Keinu on sellainen muovinen kaksipuolinen,tykkäävät edelleen,tietyt tyypit,kaikki eivät keinu.
        Keinu on käytössä,siitä irtosi peili,ilman minun vaikutustani;)
        Jotenkin lintuja vaan alkoi tulla kotiimme..saivat ison häkin lisäksi oman huoneen.Lapset muuttaneet jo pois kotoa.
        Jos olet kiinnostunut vaihtamaan ajatuksia linnuista,saa muustakin...;)os. [email protected]
        Olen täysin höyrähtänyt vielä lintuihin ja eikun hupsuus pahenee .....


      • Ilouutisia...
        TaikaröNsy kirjoitti:

        ..oma kone rupesi toimimaan......!!!!!!!
        noin mullekin kävi alkuun kahden linnun kanssa.
        Olivat arkoja ja tosi huonoja lentämään..eivät olleet siitä pienestä häkistä pois päässeet.
        Kaksi albiino-ressukkaa sain..melkein toivat ilmaiseksi,eroon päästäkseen....samanlainen keinukin,pienessä häkissä,joka oli alle normirajojen.
        Keinu on sellainen muovinen kaksipuolinen,tykkäävät edelleen,tietyt tyypit,kaikki eivät keinu.
        Keinu on käytössä,siitä irtosi peili,ilman minun vaikutustani;)
        Jotenkin lintuja vaan alkoi tulla kotiimme..saivat ison häkin lisäksi oman huoneen.Lapset muuttaneet jo pois kotoa.
        Jos olet kiinnostunut vaihtamaan ajatuksia linnuista,saa muustakin...;)os. [email protected]
        Olen täysin höyrähtänyt vielä lintuihin ja eikun hupsuus pahenee .....

        Nyt sit oli ihan pakko päästä kehumaan :D perjantaina siis tuli 2 viikkoa siitä kun undulaatit tänne minun luokseni muutti ja tänään tyttökin uskalsi tulla lentämään ekan kerran ja se jäi siihen koukkuun, poitsu alkoi eilen pienen tauon jälkeen lentelemään ja houkuttelemaan tyttöä ulos ja tänään se palkittiin, saattoi johtua myös siitä kun otin ne kanssani makuuhuoneeseen, ilmeisesti miellyttää heitä enemmän kuin iso olohuone. Poitsu jopa uskaltautui lepuuttamaan siipiään minun pääni päällä. Mahtavinta on se että lintujen käytös toisiaan kohtaan on saanut täyskäännöksen, tappelupukareista tuli rakastavaisia :) kuhertelut on jo hyvinkin lämpöisiä ja tyttökin käyttäytyy neitimäisesti. Peilit otin toistaiseksi pois ja sillä on ollut pelkästään positiivinen vaikutus, nyt pitäisi löytää kaksipuoleinen peilitön kiikku, onko sellaisia? Saavat kyllä nämä kaksi toisensa löytänyttä rauhassa tutustua toisiinsa ja uuteen kotiin ennenkuin otan kavereita.


      • TaikaröNsy
        Ilouutisia... kirjoitti:

        Nyt sit oli ihan pakko päästä kehumaan :D perjantaina siis tuli 2 viikkoa siitä kun undulaatit tänne minun luokseni muutti ja tänään tyttökin uskalsi tulla lentämään ekan kerran ja se jäi siihen koukkuun, poitsu alkoi eilen pienen tauon jälkeen lentelemään ja houkuttelemaan tyttöä ulos ja tänään se palkittiin, saattoi johtua myös siitä kun otin ne kanssani makuuhuoneeseen, ilmeisesti miellyttää heitä enemmän kuin iso olohuone. Poitsu jopa uskaltautui lepuuttamaan siipiään minun pääni päällä. Mahtavinta on se että lintujen käytös toisiaan kohtaan on saanut täyskäännöksen, tappelupukareista tuli rakastavaisia :) kuhertelut on jo hyvinkin lämpöisiä ja tyttökin käyttäytyy neitimäisesti. Peilit otin toistaiseksi pois ja sillä on ollut pelkästään positiivinen vaikutus, nyt pitäisi löytää kaksipuoleinen peilitön kiikku, onko sellaisia? Saavat kyllä nämä kaksi toisensa löytänyttä rauhassa tutustua toisiinsa ja uuteen kotiin ennenkuin otan kavereita.

        Kaksipuolinen kiikku on minullakin...otin peilit itse pois....
        Kun olet kiinnostunut lisäämään parveasi,muista minua,meille on tullut perheenlisäystä ja on muitakin vajaa vuoden ikäisiä.


      • kun tarvitsen tipuja :)
        TaikaröNsy kirjoitti:

        Kaksipuolinen kiikku on minullakin...otin peilit itse pois....
        Kun olet kiinnostunut lisäämään parveasi,muista minua,meille on tullut perheenlisäystä ja on muitakin vajaa vuoden ikäisiä.

        Kiitos vaan, muistan sitten :) on kyllä ihan mahtavia nämä tiput ja tekisi hirveästi mieli ottaa useampi muttei vielä ole sen aika...ensin haluan antaa aikaa vaan näille kahdelle.
        Lintuni eivät suostu syömään voimaruoka pateeta jota heille ostin, muutenkaan ei kovin useat herkut kelpaa(eivät ole entisessä kodissa tottuneet kovin moneen ruokaan)...alkaisivatkohan joskus syömään jos aina pitäis tarjolla, mutta esim. omenaa ja salaatinlehtiä on ollut tosi monesti tarjolla eivätkä syö. Tekis mieli "hukuttaa" ne herkkuihin kun eivät ole edes turhan isoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe