Unelmatalo ja unelmatalo

-jossu-

Mikä teidän mielestä tekee talosta unelmatalon?

Musta on hassua, kun monet sanovat unelmatalokseen sellaisen, että on saanut suunnitella sen täysin itse ja on saanut sen halvalla.

Mä en tajua kenen mielestä suunnittelu on hirveän hauskaa. Jo valmistalonkin kohdalla saa tehdä miljoona valintaa saatika että pitäisi kilpailuttaa ja valita joka ikinen osa talosta. Tosi hauskaa.

Ja toinen on se, että kokee olevansa onnistunut silloin kun saa koko lystin mahdollisimman halvalla. Ei sillä väliä, että projektiin meni kolme vuotta ja perheen kanssa ei ollut yhtään aikaa. Vaimo oli naama nurinpäin koko projektin ajan ja se muksukin ehti kasvaa vauvaikäisestä kunnon taaperoksi ihan huomaamatta.

Musta unelmatalo on esim sellainen, että ei tarvitse laittaa avioeropapruja vetään hullun rankan rakennusprojektin päätteeksi ;) Se on myös sellainen, että on muutakin elämää rakentamisen aikana. No ja jos tosissaan ollaan, niin musta unelmatalon saa sillä, että sisustaa sen mieleisekseen.

Toisaalta unelmatalo on sellainen, että sen talolainan kanssa saa yönsä nukutuksi :) Aikamoista tasapainoilua...

25

3244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeiässä

      ulkomailla, meren lähellä lämpimässä ja kustannustasoltaan inhimillisessä maassa, jossa ei ole liikaa suomalaisia. Jos lottovoitto tulee, voi tuon eläkeiässä ottaa pois.

      • meilläkin:)

        Tosin lähdetään jo ennen eläkeikää, heti kun talo on täysin valmis ja myyty. Ehkä 3-4 vuoden kuluttua.


    • vainko oot...

      Nykyinen torppa on ihan ok. Ei unelma, mutta hyvä ja tarpeet täyttävä. Funtsattiin emännän kanssa, että reilun kymmenen vuoden kuluttua, kun ipanat ovat muuttaneet pois kotoa, hankitaan vanha maatila kehä kolmosen ulkopuolelta ja pieni piilopirtti Töölöstä.

    • mielestäni

      on laadukas valmiiksi tehty talo, jonka eteen en ole tehnyt muuta kuin viinilasillisen ääressä muutaman pointin heittänyt niille jotka suunnittelevat ja toteuttavat. Tilaa 150-170 m2, mutta ei enempää, tontti lähellä isoa taajamaa mutta vähintään 50000m2 pelto- tai järvinäkymin. Ekoasiat viimeisen päälle mietittynä. Ei vuokra-asumista, ei vaimoa/ukkoa naama väärällään...

      Ja eikun lotto vetämään taas...

    • äiti-ihminen..

      Suunnitteluhan ON hauskaa. Se on homman hauskin vaihe. Jos itselleen tekee, on ilo suunnitella ja miettiä mitä kodiltaan tahtoo!

      Omannäköinen ja edullisesti... todellakin. Kukapa sitä kalliilla ja itselleen epämieluista haluaisi?
      Usko pois, ei sitä "unelmataloa" pelkästään sisustamalla mieleisekseen saa. Toiveita on nääs monia ;)

      Meillä menee näillä näkymin projektiin (näkyvä osa) reilu vuosi. Ja se on asenteesta kiinni, miten siihen suhtautuu. Sehän on selvä, että tontilla tulee hilluttua monet työtunnit, välillä huvikseenkin. Mutta on se mielestäni sen arvoista.

      Rakentaminenkin on vaan elämää lasten ja taaperon tai vauvan kanssa. Kuitenkin pieni osa, kun miettii koko loppuelämää.

      Henk. koht. olen sitä mieltä, että jos rakentamisen "takia" tulee ero, se olisi tullut muutenkin. Se ei todellakaan ole mikään syy. Oikeat syyt ovat sitten ihan muualla.
      Minä ainakin äitinä ymmärrän, jos mies on rakennuksilla. Yhteistä kotia hän siellä tekee.
      Ja talolainankin kanssa saa paremmin yönsä nukutuksi, kun sen ymmärtää ;)

      Tottakai väsymystäkin on toisinaan kaikilla rakentajilla, ja naama voi olla välillä jopa viturallaan mutta se on väliaikaista. Kun sen tiedostaa, sen kyllä kestää. (Kai se on sitten persoonasta kiinni)? ...ja toiveesta saada oma koti.

      Perheelle riittää aikaa, jos sitä vain päättää ottaa. Niin kiirettä ei edes rakentamisessa ole. Voi venyä sen takia kuukausi tai pari. No big deal.

      Meitä on moneksi :)

      • Toteutunut unelma

        Meidän unelmatalomme on tilaratkaisuiltaan ja siustusmateriaaleiltaan itse suunniteltu, ammattilaisia hyödyntäen.

        Sijainti lähellä keskustaa, ei missään pellolle rakennetussa taajamassa. Tontin ei tarvitse olla iso, kunhan alue on valmis ja palvelut lähellä.

        Unelmatalossa meidän ei itse ole tarvinnut osallistua rakentamiseen sen enempää kuin on huvittanut. Hyvä porukka rakentaa taloamme puolestamme kun itse teemme sitä mitä paremmin osaamme, töitä.

        Unelmatalomme on toki maksanut paljon ja lainaakin on. Tuloihin suhteutettuna se on kuitenkin järkevä ja maksettu reippaasti ennen kuin viisikymppisiä juhlitaan (nyt olemme 35-vuotiaita.

        Jaa, voi olla että tämä unelma ei ole eliniän kestävä - ehkä lasten kasvaessa ja muuttaessa pois haluamme sitten jotain muuta, mutta nyt asumme omassa unelmassamme :) Meille sopivassa!


      • suuriksi
        Toteutunut unelma kirjoitti:

        Meidän unelmatalomme on tilaratkaisuiltaan ja siustusmateriaaleiltaan itse suunniteltu, ammattilaisia hyödyntäen.

        Sijainti lähellä keskustaa, ei missään pellolle rakennetussa taajamassa. Tontin ei tarvitse olla iso, kunhan alue on valmis ja palvelut lähellä.

        Unelmatalossa meidän ei itse ole tarvinnut osallistua rakentamiseen sen enempää kuin on huvittanut. Hyvä porukka rakentaa taloamme puolestamme kun itse teemme sitä mitä paremmin osaamme, töitä.

        Unelmatalomme on toki maksanut paljon ja lainaakin on. Tuloihin suhteutettuna se on kuitenkin järkevä ja maksettu reippaasti ennen kuin viisikymppisiä juhlitaan (nyt olemme 35-vuotiaita.

        Jaa, voi olla että tämä unelma ei ole eliniän kestävä - ehkä lasten kasvaessa ja muuttaessa pois haluamme sitten jotain muuta, mutta nyt asumme omassa unelmassamme :) Meille sopivassa!

        Saattaa olla että ne unelmat vaihtuvat viimeistään lasten tullessa isoiksi. Talot jäävät turhan suuriksi, eivätkä enää ole niin uusiakaan :)

        Viihdymme erinomaisesti maaseudulla. Oli elinehto että tontti on suuri (ei peltoa) ja on oma rauha. Keskustaan on kuitenkin alle 10 km.


      • toinen äiti

        Meillä samat ajatukset - jo kahdesti ollaan saatu rakentaa itse suunniteltu (toinen arkkitehdin avustuksella) talo. Jos avioliitto on tarkoitettu kestämään niin ei sen raksaan kaadu! Meilläkin 4 lasta (nuorin raksa-aikaan 3v) joten oma panokseni rajoittui iltoihin ja viikonloppuihin. Välillä kinattiin ja heiteltiin vasaraa, mutta aina eriaikaan. Toinen höyrysi ja toinen sovitteli. Ja taas jatkettiin hommia. Välillä otettiin vapaa viikonloppu ja lähdettin vaikka kaksin kutulomalle, vähän sai muuta ajateltavaa.

        Kyllä se oma unelmatalo on sen rahan ja vaivan arvoinen...


    • unelmatalo

      Niin, miksi ihmeessä pyörä pitää keksiä uudelleen. Eri toimittajien talokirjoissa on satoja eri malleja, joista jokainen varmasti löytää omansa jos vain viitsii etsiä. Ehkä jotkut sitten haluavat tehdä sen "yksilöllisen" ja täynnä "kivoja" ratkaisuja olevan talonsa. Totuus vain on sellainen että harvoin amatööri onnistuu ammattilaista paremmin näissä suunnitteluhommissa.

      Itselle on rakentumassa valmistalo, joka on ainakin minulle unelmatalo. Sopii tontille kuin nenä päähän ja pohjaratkaisu on täysosuma. Talon valinta oli loppujen lopuksi äärettömän helppo tapahtuma. Kävin ahkerasti eri talotoimittajien esittelyissä. Järjestään erittäin hienoja taloja olivat rakentaneet, mutta vain yhden kohdalla tuli sellainen fiilis että olisin kotiin tullut. Siis täysin tunteeseen perustuva valinta.

      • äitiminäkin

        Meille on tulossa yksilöllinen ja ammattilaisen suunnittelema talo. Olemme itsekin olleet tiiviisti mukana suunnittelussa. Oli mukavaa nähdä, kun hyvä suunnittelija puki toiveemme paperille käyttäen ammattitaitoaan. Vuosia ajatukset ovat kypsyneet ja tiesimme mitä tahdoimme.

        Talossa ei ole "kivoja" ratkaisuja, vaan se on täysin toiveidemme mukainen ja mikä parasta, sopii tontille kuin nenä päähän.

        Valmistalo oikeasti harvoin mallaa tontille ilmansuuntineen päivineen. Samoin otettava huomioon ympäröivät rakennukset yms. monen monta asiaa. Ja jos haluat muuttaa tai lisätä taloon jotakin, maksaa se joko hunajaa tai ei ole mahdollista.

        Talot on usein piirtänyt rakennusinssi tai vastaava. Täytyväthän ne olla liukuhihnalle sopivia, edullisesti tuotettavia. Muulla ei ole usein niinkään väliä.


      • tarkemmin
        äitiminäkin kirjoitti:

        Meille on tulossa yksilöllinen ja ammattilaisen suunnittelema talo. Olemme itsekin olleet tiiviisti mukana suunnittelussa. Oli mukavaa nähdä, kun hyvä suunnittelija puki toiveemme paperille käyttäen ammattitaitoaan. Vuosia ajatukset ovat kypsyneet ja tiesimme mitä tahdoimme.

        Talossa ei ole "kivoja" ratkaisuja, vaan se on täysin toiveidemme mukainen ja mikä parasta, sopii tontille kuin nenä päähän.

        Valmistalo oikeasti harvoin mallaa tontille ilmansuuntineen päivineen. Samoin otettava huomioon ympäröivät rakennukset yms. monen monta asiaa. Ja jos haluat muuttaa tai lisätä taloon jotakin, maksaa se joko hunajaa tai ei ole mahdollista.

        Talot on usein piirtänyt rakennusinssi tai vastaava. Täytyväthän ne olla liukuhihnalle sopivia, edullisesti tuotettavia. Muulla ei ole usein niinkään väliä.

        Kerropa minkälainen yksilöllinen talonne on, neliöt, kerrosluku, budjetti, yms? Kuinka paljon suunnittelija maksoi?

        Kyllä se valmistalo voi sopia tontille ilmansuuntineen päivineen. Kyllä sen pitäisi riittää että noudatetaan asemakaavan määräyksiä. Ei siinä tarvitse katsella minkälainen talo tulee naapuritontille. Se pitää paikkaansa että valmistaloissa muutokset maksavat tai niitä ei ole mahdollista toteuttaa. Tällä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä minulle, sillä valitsemani valmistalo vastasi tarpeita sellaisenaan.


      • asioista
        äitiminäkin kirjoitti:

        Meille on tulossa yksilöllinen ja ammattilaisen suunnittelema talo. Olemme itsekin olleet tiiviisti mukana suunnittelussa. Oli mukavaa nähdä, kun hyvä suunnittelija puki toiveemme paperille käyttäen ammattitaitoaan. Vuosia ajatukset ovat kypsyneet ja tiesimme mitä tahdoimme.

        Talossa ei ole "kivoja" ratkaisuja, vaan se on täysin toiveidemme mukainen ja mikä parasta, sopii tontille kuin nenä päähän.

        Valmistalo oikeasti harvoin mallaa tontille ilmansuuntineen päivineen. Samoin otettava huomioon ympäröivät rakennukset yms. monen monta asiaa. Ja jos haluat muuttaa tai lisätä taloon jotakin, maksaa se joko hunajaa tai ei ole mahdollista.

        Talot on usein piirtänyt rakennusinssi tai vastaava. Täytyväthän ne olla liukuhihnalle sopivia, edullisesti tuotettavia. Muulla ei ole usein niinkään väliä.

        "Talot on usein piirtänyt rakennusinssi tai vastaava. Täytyväthän ne olla liukuhihnalle sopivia, edullisesti tuotettavia. Muulla ei ole usein niinkään väliä."

        Kannattaisi ottaa asioista selvää niin et kirjoittelisi tällaista skeidaa. Jos talo on edullinen niin kyllä se siitä huolimatta voi olla laadukas ja toimiva.


      • ja laadukas,
        asioista kirjoitti:

        "Talot on usein piirtänyt rakennusinssi tai vastaava. Täytyväthän ne olla liukuhihnalle sopivia, edullisesti tuotettavia. Muulla ei ole usein niinkään väliä."

        Kannattaisi ottaa asioista selvää niin et kirjoittelisi tällaista skeidaa. Jos talo on edullinen niin kyllä se siitä huolimatta voi olla laadukas ja toimiva.

        mutta tuon kommentin kirjoittaja tarkoitti sitä ettei suunnittelun lähtökohtana ollut pelkästään asumisen mukavuuteen tähtäävät seikat vaan ensisijaisesti se miten helposti koottava ja edullinen talopaketti on tehtaalle tehdä. Sitä et voi kieltää. Talotehtaan 1. prioriteetti on tehdä tulosta, toki jos onnistuu tekemään sen ostajan mielestä täydellisenä niin hienoa!

        Se mikä ainakin meillä tökkäsi aikoinaan paketeissa oli esim vesipisteiden sijoitus yhteen sumppuun - taloudellisuussyistä. Tosiasiassa kupariputki maksoi v. 1997 2mk/m joten se että vessat ja kylppäri oli niille paremmin kuuluvilla paikoillaan maksoi meille ekstraa pari sataa markkaa asennuksineen. Mutta asumismukavuutta tuli 100% lisää. Siksi me olemme kahdesti suunnitelleet talon itse/arkkitehdin kanssa.

        Inssit ja rakennusmestarit ei todellakaan osaa suunnitella täydellisiä taloja! Ainakaan naisnäkökkulmasta katsottuna.


      • talo?
        ja laadukas, kirjoitti:

        mutta tuon kommentin kirjoittaja tarkoitti sitä ettei suunnittelun lähtökohtana ollut pelkästään asumisen mukavuuteen tähtäävät seikat vaan ensisijaisesti se miten helposti koottava ja edullinen talopaketti on tehtaalle tehdä. Sitä et voi kieltää. Talotehtaan 1. prioriteetti on tehdä tulosta, toki jos onnistuu tekemään sen ostajan mielestä täydellisenä niin hienoa!

        Se mikä ainakin meillä tökkäsi aikoinaan paketeissa oli esim vesipisteiden sijoitus yhteen sumppuun - taloudellisuussyistä. Tosiasiassa kupariputki maksoi v. 1997 2mk/m joten se että vessat ja kylppäri oli niille paremmin kuuluvilla paikoillaan maksoi meille ekstraa pari sataa markkaa asennuksineen. Mutta asumismukavuutta tuli 100% lisää. Siksi me olemme kahdesti suunnitelleet talon itse/arkkitehdin kanssa.

        Inssit ja rakennusmestarit ei todellakaan osaa suunnitella täydellisiä taloja! Ainakaan naisnäkökkulmasta katsottuna.

        Minkälainen on täydellinen talo? Siihen on niin monta vastausta kun on rakentajaakin.

        Eikö talotehtaiden tavoitteena ole tehdä tulosta näiden "yksilöllisten" talojen kohdalla?

        Valmistalojen kohdalla talotehdas hinnoittelee tuotteen, joka ei enää muutu sopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Näiden "yksilöllisten" talojen kohdalla tilanne on toinen. Budjetit paukkuu ja rakennusajat ovat vuosia.


      • Voi vesivahinko
        ja laadukas, kirjoitti:

        mutta tuon kommentin kirjoittaja tarkoitti sitä ettei suunnittelun lähtökohtana ollut pelkästään asumisen mukavuuteen tähtäävät seikat vaan ensisijaisesti se miten helposti koottava ja edullinen talopaketti on tehtaalle tehdä. Sitä et voi kieltää. Talotehtaan 1. prioriteetti on tehdä tulosta, toki jos onnistuu tekemään sen ostajan mielestä täydellisenä niin hienoa!

        Se mikä ainakin meillä tökkäsi aikoinaan paketeissa oli esim vesipisteiden sijoitus yhteen sumppuun - taloudellisuussyistä. Tosiasiassa kupariputki maksoi v. 1997 2mk/m joten se että vessat ja kylppäri oli niille paremmin kuuluvilla paikoillaan maksoi meille ekstraa pari sataa markkaa asennuksineen. Mutta asumismukavuutta tuli 100% lisää. Siksi me olemme kahdesti suunnitelleet talon itse/arkkitehdin kanssa.

        Inssit ja rakennusmestarit ei todellakaan osaa suunnitella täydellisiä taloja! Ainakaan naisnäkökkulmasta katsottuna.

        "Se mikä ainakin meillä tökkäsi aikoinaan paketeissa oli esim vesipisteiden sijoitus yhteen sumppuun - taloudellisuussyistä. "

        On siinä toinenkin syy. Mä ainakin ajattelen vaihtoehdon turvallisemmaksi vesivahinkojen kannalta. Aina parempi mitä "rajatummassa" osassa taloa on vesipisteitä.


      • samaa sontaa
        äitiminäkin kirjoitti:

        Meille on tulossa yksilöllinen ja ammattilaisen suunnittelema talo. Olemme itsekin olleet tiiviisti mukana suunnittelussa. Oli mukavaa nähdä, kun hyvä suunnittelija puki toiveemme paperille käyttäen ammattitaitoaan. Vuosia ajatukset ovat kypsyneet ja tiesimme mitä tahdoimme.

        Talossa ei ole "kivoja" ratkaisuja, vaan se on täysin toiveidemme mukainen ja mikä parasta, sopii tontille kuin nenä päähän.

        Valmistalo oikeasti harvoin mallaa tontille ilmansuuntineen päivineen. Samoin otettava huomioon ympäröivät rakennukset yms. monen monta asiaa. Ja jos haluat muuttaa tai lisätä taloon jotakin, maksaa se joko hunajaa tai ei ole mahdollista.

        Talot on usein piirtänyt rakennusinssi tai vastaava. Täytyväthän ne olla liukuhihnalle sopivia, edullisesti tuotettavia. Muulla ei ole usein niinkään väliä.

        Itse suunnitellut (tai siis oman arkkitehdin avulla) talot ovat pohjiltaan usein ihan samanlaisia kuin talopaketitkin. Suurin osa teettää niitä ihan samanlaisia kaksikerroksia - oh ja keittiö yhtä tilaa - erkkeri päässä sinne ruokapöytä - muka perinnetaloja joita löytyy joka talopakettifirmalta pilvin pimein..


    • unelmakoti

      Minun unelmataloni on rakennettu valmiin talopaketin ulkomitoilla, mutta sisältä omia tarpeita vastaavaksi suunniteltuna. Eikä maksanut mitään mailtaita, kun muutokset tehtiin ennen kuin edes tarjouksia pyydettiin. Myös ikkuna-aukotusta voitiin muuttaa, kun kyseessä oli suurelementtitalo. Hintamuutoksia tuli tietysti siinä, että ikkunat ovat suuremmat kuin alkuperäisessä, ja terassi on suurempi myös. Vessa voitiin siirtää parempaan paikkaan, ja muutoinkin huonejärjestelyä muuttaa myös ulkoiseen maisemaan sopivaksi. Keittiön kalusteet ja kaikki sisutus on itse suunniteltu, ja mm. se tekee talosta Oman Kodin. Rakentamisen hoitivat ne, jotka sen osaavat, minä tein sillä aikaa sitä mitä itse osaan. Nyt olen tyytyväinen tähän kotiin, sen ikkunoista näkyviin maisemiin, sijaintiin. Entinenkin koti oli hyvä, sekin samalla periaatteella rakennettu. Mutta ajat muuttuvat, samoin tarpeet ja elämäntilanteet. Lapset kasvavat ja lähtevät kotoa, työpaikka vaihtuu toiseksi ja lopulta eläkkeellä oloksi. Ei sama talo voi olla paras ja tarkoituksenmukaisin aina. Ainakaan minun mielestäni. Nykyinen kotini on unelmataloni nyt, 20 vuoden kuluttua tarvitsen ehkä jotain muuta.

    • kädentaitaja

      Miksi ihmisen pitäisi unelmoida tai hankkia unelmatalo? Monilla ihmisillä on ammatti tai harrastus, joka on heidän intohimonsa. Heille riittää yksinkertainen asunto, joka sijaitsee sopivasti muun elämän kannalta.

      On tietysti ymmärrettävää että moni pitää suunnittelusta ja/tai kuvittelee osaavansa suunnitella talon. Heille siis suotakoon suunnittelun nautinto.

      Itselleni unelmatalo-sana aiheuttaa allergisen reaktion. Minusta asunnon pitää olla sopusoinnussa arvojen ja elämäntilanteen kanssa. Asunnon pitää myös mukautua muuttuviin elämäntilanteisiin. Tällä hetkellä asun omakotitalossa, jonka uskomme palvelevan perhettämme vielä yli 30 vuotta. Silti tiedän että elämässä on riskejä, jotka voivat muuttaa tarpeitamme ratkaisevasti. Uusi tilanne on uusien valintojen aika.

      • ASasdsadasd

        Hetken mielijohteesta osallistuimme kunnan tonttiarvontaan, koska halusimme lisäneliöitä. Sitten vielä voitimme ja rakennutimme itsellemme tavallisen hyvän kodin. Se on tarpeeksi suuri ja järkevä, mutta en oikein osaa käyttää sanaa 'unelma' kotiani kuvaillessani.

        Silti talomme on juuri sitä, mitä halusimme: lisää neliöitä ja asuintilaa. Eivät kaikki ihmiset haaveile 20 vuotta omasta talostaan. (Emme muuten haaveilleet omista häistämmekään ja nekin olivat kivat ja järkevät.)

        Jos sana unelma aiheittaa sinulle allergiaa, niin minulle saman tekee "yksilöllinen ratkaisu". Brr..


      • mieltä
        ASasdsadasd kirjoitti:

        Hetken mielijohteesta osallistuimme kunnan tonttiarvontaan, koska halusimme lisäneliöitä. Sitten vielä voitimme ja rakennutimme itsellemme tavallisen hyvän kodin. Se on tarpeeksi suuri ja järkevä, mutta en oikein osaa käyttää sanaa 'unelma' kotiani kuvaillessani.

        Silti talomme on juuri sitä, mitä halusimme: lisää neliöitä ja asuintilaa. Eivät kaikki ihmiset haaveile 20 vuotta omasta talostaan. (Emme muuten haaveilleet omista häistämmekään ja nekin olivat kivat ja järkevät.)

        Jos sana unelma aiheittaa sinulle allergiaa, niin minulle saman tekee "yksilöllinen ratkaisu". Brr..

        Joo, mitä ovat nämä "unelmat" käytännössä? Yleensä ne ovat varsinaisia hirvityksiä, jotka eivät sovi tontille ja rakentaminen on tullut helvetin kalliiksi. Kun nykyisin kaavoitetaan suhteellisen pieniä (alle 1000 m2) tontteja niin kyllä niille paremmin sopivat suoraan talotehtaiden talokirjoista valitut talot. Näissä saa todellakin rahoilleen vastinetta.

        Samalla tavalla onni suosi tonttiarvonnassa ja tällä hetkellä tontille rakentuu oma "unelmataloni", joka on suoraan talotehtaan mallistosta.


      • pian unelmatalollinen
        mieltä kirjoitti:

        Joo, mitä ovat nämä "unelmat" käytännössä? Yleensä ne ovat varsinaisia hirvityksiä, jotka eivät sovi tontille ja rakentaminen on tullut helvetin kalliiksi. Kun nykyisin kaavoitetaan suhteellisen pieniä (alle 1000 m2) tontteja niin kyllä niille paremmin sopivat suoraan talotehtaiden talokirjoista valitut talot. Näissä saa todellakin rahoilleen vastinetta.

        Samalla tavalla onni suosi tonttiarvonnassa ja tällä hetkellä tontille rakentuu oma "unelmataloni", joka on suoraan talotehtaan mallistosta.

        No, makunsa kullakin. Itselle nuo useimmat talotehtaiden perustalot peruskansalaisille (tiedäthän tyylin: 1 krs puutalo pienin ikkunoin, josta ei päältä näe onko rakennettu 70- vai 2000-luvulla) aiheuttaa ahdistuksen. Siis jokainen asukoon missa haluaa, mutta itseäni ahdistaisi asua sellaisessa. Itselleni estetiikka on tärkeää ja näitä tavisasujia on kyllä käynyt kuolaamassa sisustamieni ja myymieni asuntojen perään netin kuvien perusteella näytöillä ihan jonoksi asti, eli kai sitten minulla on taitoa tehdä muidenkin mielestä tyylikkäitä kokonaisuuksia, kun kerran asunnoista on alettu kilpailemaan ja maksettu yli (jo kova) pyyntihinta.

        Minulta tuo haave unelmatalosta siis kumpuaa sisältä. Olen aina halunnut suunnitella ja rakentaa ammattilaisten avustuksella oman taloni. Tätä varten on kerätty leikekirjoja jne. Oma taloni on talotehtaiden laatua paremmin suunniteltu ja rakennettu. Arkkitehti ei ole ehkä kansalle tuttu nimi, mutta hänen suunnittelemiaan taloja esitellään aina välillä lehdissä. Hänet valittiin, koska tyyli miellytti meitä. Lämmön ja ääneneristävyydessä on tehty erityisiä ratkaisuja, maalämpö, ilmanvaihto- ja sähköjärjestelmät ovat tämän päivän parasta suunnittelua. Valaistuksessa on käytetty valaistussuunnittelijaa. Eli kaikilla tavoilla on pyritty luomaan laadukas ja miellyttävä asuinympäristö. Eli minulle asia on intohimo. Ehkä itse en suhtaudu työhöni ihan yhtä intohimoisesti, vaikka asiantuntijatehtävässä olenkin.

        Eli ihmisillä on eri intohimot. Jollain lapset, toisella ura, jollain urheilu ja joillain valitettavasti vaatimaton luterilainen elämäntapa, jolloin mikään ei saisi olla intohimo...

        Henk.koht. minun on esimerkiksi vaikea ymmärtää tuttaviani, jotka etsivät "valmista" asuntoa tai taloa, jossa ei tarvitsisi tehdä yhtään remonttia, edes maalata seiniä ennen sisäänmuuttoa. Minun on vaikea ymmärtää, että he voivat tyytyä niin vähään, kun hieman itse tekemällä saisi paljon kauniimpaa, eikä tarvitsisi valittaa vuodesta toiseen kun ne edellisen asujan valitsemat makkarin tapeetit ei sitten kuitenkaan ihan miellytä.

        Ehkä joku tästä kirjoituksesta ymmärsi hieman miltä kantilta "unelmataloa" haluava ihminen maailmaa katselee. Kaikki lähtee omista haluista, ei naapurin kateelliseksi saamisesta.


      • niin tutulta...
        pian unelmatalollinen kirjoitti:

        No, makunsa kullakin. Itselle nuo useimmat talotehtaiden perustalot peruskansalaisille (tiedäthän tyylin: 1 krs puutalo pienin ikkunoin, josta ei päältä näe onko rakennettu 70- vai 2000-luvulla) aiheuttaa ahdistuksen. Siis jokainen asukoon missa haluaa, mutta itseäni ahdistaisi asua sellaisessa. Itselleni estetiikka on tärkeää ja näitä tavisasujia on kyllä käynyt kuolaamassa sisustamieni ja myymieni asuntojen perään netin kuvien perusteella näytöillä ihan jonoksi asti, eli kai sitten minulla on taitoa tehdä muidenkin mielestä tyylikkäitä kokonaisuuksia, kun kerran asunnoista on alettu kilpailemaan ja maksettu yli (jo kova) pyyntihinta.

        Minulta tuo haave unelmatalosta siis kumpuaa sisältä. Olen aina halunnut suunnitella ja rakentaa ammattilaisten avustuksella oman taloni. Tätä varten on kerätty leikekirjoja jne. Oma taloni on talotehtaiden laatua paremmin suunniteltu ja rakennettu. Arkkitehti ei ole ehkä kansalle tuttu nimi, mutta hänen suunnittelemiaan taloja esitellään aina välillä lehdissä. Hänet valittiin, koska tyyli miellytti meitä. Lämmön ja ääneneristävyydessä on tehty erityisiä ratkaisuja, maalämpö, ilmanvaihto- ja sähköjärjestelmät ovat tämän päivän parasta suunnittelua. Valaistuksessa on käytetty valaistussuunnittelijaa. Eli kaikilla tavoilla on pyritty luomaan laadukas ja miellyttävä asuinympäristö. Eli minulle asia on intohimo. Ehkä itse en suhtaudu työhöni ihan yhtä intohimoisesti, vaikka asiantuntijatehtävässä olenkin.

        Eli ihmisillä on eri intohimot. Jollain lapset, toisella ura, jollain urheilu ja joillain valitettavasti vaatimaton luterilainen elämäntapa, jolloin mikään ei saisi olla intohimo...

        Henk.koht. minun on esimerkiksi vaikea ymmärtää tuttaviani, jotka etsivät "valmista" asuntoa tai taloa, jossa ei tarvitsisi tehdä yhtään remonttia, edes maalata seiniä ennen sisäänmuuttoa. Minun on vaikea ymmärtää, että he voivat tyytyä niin vähään, kun hieman itse tekemällä saisi paljon kauniimpaa, eikä tarvitsisi valittaa vuodesta toiseen kun ne edellisen asujan valitsemat makkarin tapeetit ei sitten kuitenkaan ihan miellytä.

        Ehkä joku tästä kirjoituksesta ymmärsi hieman miltä kantilta "unelmataloa" haluava ihminen maailmaa katselee. Kaikki lähtee omista haluista, ei naapurin kateelliseksi saamisesta.

        Vaikka meille se paketti talo tuleekin... Mutta kaikki asiat on mietitty ja tarkkaan harkittu. Voin juosta hakemassa "sitä- juuri- oikeaa- lamppua" kuukausi kaupalla, mutta ennen en osta kun se löytyy..
        Sama talon kanssa. Suunnitelmat on tehty omien tarpeidemme ja halujemme mukaan. Kodin sisustus ja laitto on minulle tapa elää. Ostan ennemmin ne kalliit verhot kuin sen hyvän näköisen talvitakin..
        Tuntikausia voisin plärätä sisustus lehtiä ja kaikenmaailman kuvastoja, jos joku idea olisi kiva ja kokeilemisen arvoinen.. Totta, toisille riittää pelkät seinät ja katto pään päällä.
        Minä haluan sen "unelma-talon". Nautin kaikista suunnittelun vaiheista, alkaen pohjapiirrustuksesta, tavaran hankinnan kautta valmiiseen KOTIIN. En voisi kuvitellakaan jonkun toisen suunnittelevan omaa kotiani. No kuvittelenkin joskus "aikuisena" hoitotyön vaihtuvan sisustukseen ja suunnitteluun, nyt se vielä on harrastus ja elämäntapa.


    • Anonyymi

      Miksi teille ei voi maksaa Paypal en laita koskaan korttini numeroa.

    • Anonyymi

      Rasmustaloissa on valmiina viihtyisä iisebelinhenki ja lastenhuoneissa huvituksineen.

    • Anonyymi

      Minun unelmatalo on kaksikerroksine rapattu kivitalo. Korkeaa huonetilaa ja sopivan isot ikkunat olohuoneessa. Tunnelmatakka, sisutuksessa selkeitä linjoja ja minimalistisuutta. Moderni arkkitehtuuri, mutta hyvin suunniteltuna. Ei hukkatiloja, mutta ei liian pieniä makuuhuoneitakaan. Hyvin säilytystilaa ja toimiva kodinhoitohuone. Spa -tyylinen saunaosasto. Sijainti vähän sivummalla, mielellään metsän laidassa. Sellaisen minä haluaisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1250
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      50
      894
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      51
      824
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      96
      779
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      760
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      82
      727
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      671
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      625
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      52
      623
    10. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      621
    Aihe