Itse vai teetettynä?

Hintaero?

Meillä on asuinpinta-alaa 170 cm, harjakatto. Vanha kvarttikate pitäisi vaihtaa tiilikatteeksi.

Heittäkää jotain summittaista hinta-arviota, paljon se maksaa, jos tilaa firman tai paljon se maksaa jos itse sen tekee. Paljonkohan siinä on hintaeroa?

18

4117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinnoitus

      Etkö ole harkinnut katon pinnoitusta.? Nykyaikana löytyy varmasti hyvät maalit jotka pysyy katolla kunhan pohjat tehdään huolellisesti. Hintaa maalaukselle tuonkokoiseen kattoon lienee 15e/m2 kieppeillä.

      • harkinnut

        Koska kate on jo 21 v vanha, ja kuulemma katteen elinikä on 20 vuotta. Se alkaa hajoamaan yläkaaren kohdalta, onneksi ei vielä meillä.


    • helpompaa

      Varmasti säästät moneta penniä jos teet itse, mutta silloin sinun pitää itse myös huolehtia vanhan tavaran jättenkäsittely (lavat, kuljetus jne), vaihtaa mahdollisesti ruoteet ja alustake (tuskin mnee yksyhteen varttikaton kanssa) ja sitten hankkia kaikki materiaalit ja rahdata ne paikalle ja nostella katolle. Pressut pitää hankkia suojaamaan katooa jnejne joten itse tehtynä lista on todella pitkä, mutta varmaan tosiaan säästät muutaman tonnin (kun et laske omia työtuntejasi).

      Jos otat hyvän firman töihin niin tekevät tuon kaiken ja nopeasti (meillä meni n. tuplamäärään kattoa viikko firmalta) ja hinta oli sellaiset 20000. Samaan rahaan kuului katon oikaisu, roskien vienti, kaikki matsku, ympäristön siivous yms. Jos olisimme itse töitten jälkeen ja viikonloppuisin tuon tehneet niin olisi siinä palanut todella paljon aikaa.

      • akr1

        Olet joko avuton & laiska tai todella rikas...

        Eikait kukaan täysjärkinen maksa 20000 tuhatta jostain katteen vaihtamisesta?! Tuollaiset ronto-hommat on ehdottomasti tehtävä itse ja ostaa itelle jotain kivaa sillä säästyneellä 20ke:llä.

        Nuo mainostamasi roskien kuskaamiset pressujen laitot on pikkujuttuja jotka on vain tehtävä, eivätkä maksa kovin kummoisesti


      • saa tehdä
        akr1 kirjoitti:

        Olet joko avuton & laiska tai todella rikas...

        Eikait kukaan täysjärkinen maksa 20000 tuhatta jostain katteen vaihtamisesta?! Tuollaiset ronto-hommat on ehdottomasti tehtävä itse ja ostaa itelle jotain kivaa sillä säästyneellä 20ke:llä.

        Nuo mainostamasi roskien kuskaamiset pressujen laitot on pikkujuttuja jotka on vain tehtävä, eivätkä maksa kovin kummoisesti

        Katteen vaihtaminen ei välttämättä ole ihan heppo homma...ja aikaa palaa siihen tajuttomasti jos meinaat tehdä seen muun homman ohella. Elämässä kun on muutakin....ja varsinkin jos et ole ammattilainen rakennusalalla.

        Jos se olisikin niin helppoa että vaan vaihtaisi pelkän kattteen niin mikä siinä - yleensä siihen kuuluu kyllä paljon muutakin...se purku ja suojaus on tuossa hommassa pikkujuttu - siinä olet kyllä oikeassa.

        Jos ostaa itse kaikki tarvikkeet, niin ei niitä ilmaiseksi saa (uusi aluskate, ruoteet, mahdollinen muu tarvittava puutavara katon suoristukseen ja itse katemateriaali), joten tuskin siinä 20 donaa säästää jos edellinen oli sen kaikesta maksanut.

        Meille on katon uusiminen tulossa ja kyllä meille ainakin tulee avaimet käteen toimitus. Ei työpäivän jälkeen jaksa enää moisen kanssa painia...ja ulkopuolisesta työstähän saa verovähennykset sekä täyden takuun niin materiaaleille kuin asennuksellekin.

        Ei avuton, laiska eikä rikas...


      • ja laiska
        akr1 kirjoitti:

        Olet joko avuton & laiska tai todella rikas...

        Eikait kukaan täysjärkinen maksa 20000 tuhatta jostain katteen vaihtamisesta?! Tuollaiset ronto-hommat on ehdottomasti tehtävä itse ja ostaa itelle jotain kivaa sillä säästyneellä 20ke:llä.

        Nuo mainostamasi roskien kuskaamiset pressujen laitot on pikkujuttuja jotka on vain tehtävä, eivätkä maksa kovin kummoisesti

        Niin, tuossa n. 20 k€ hinnassa on savitiili 380 neliölle katemateriaalina, katon oikaisu materiaaleineen (jota jouduttiin tekemään joissain kohdin aika rankastikin ihan kattotuoleilta lähtien), uudet ruoteet, kaikki kiinnikkeet, aluskate, 4 piipun läpiviennit ja pellitykset piipunhattuineen, uudet räystäslaudat, uudet vesikourut ja syöksytorvet, talotikkaat ja kävelysillat, lumiesteteet sekä se roskien poisvienti, katon suojaukset yms. ja kuului siihen yhden piipun purkukin.

        Ehkä sinä 20 k€ säästävä saat jostain ilmaiseksi hintaan kuuluneet materiaalit yms, meille se ei kuitenkaan onnistuisi; pelkän työn osuus tuossa laskussa meillä oli alle neljäsosa koko hinnasta.


      • halvalla kattosi
        ja laiska kirjoitti:

        Niin, tuossa n. 20 k€ hinnassa on savitiili 380 neliölle katemateriaalina, katon oikaisu materiaaleineen (jota jouduttiin tekemään joissain kohdin aika rankastikin ihan kattotuoleilta lähtien), uudet ruoteet, kaikki kiinnikkeet, aluskate, 4 piipun läpiviennit ja pellitykset piipunhattuineen, uudet räystäslaudat, uudet vesikourut ja syöksytorvet, talotikkaat ja kävelysillat, lumiesteteet sekä se roskien poisvienti, katon suojaukset yms. ja kuului siihen yhden piipun purkukin.

        Ehkä sinä 20 k€ säästävä saat jostain ilmaiseksi hintaan kuuluneet materiaalit yms, meille se ei kuitenkaan onnistuisi; pelkän työn osuus tuossa laskussa meillä oli alle neljäsosa koko hinnasta.

        Sait halvalla kattosi. Näitä "Veskuja" tällä palstalla riittää, jotka tekevät omat kattonsa vaikka todellisuudessa ei niitä edes osaa tehdä.

        Sitten näissä "tekeleissä" muhii juuri näitä Suomen rakennusalalle niin tuttuja homepommeja vuotavine kattoeineen, että tämä on asia johon mielestäni tulisi puuttua rankalla kädellä. Eli koko ala luvanvaraiseksi kunnan rakennusvalvonnan valvomaksi. Rakennusvalvojille lisäkoulutusta kattohommiin niin loppuisi "Veskujen" räpiköinnit, koska katto on rakennuksessa se, jonka on oltava kunnossa.


      • vesku54
        halvalla kattosi kirjoitti:

        Sait halvalla kattosi. Näitä "Veskuja" tällä palstalla riittää, jotka tekevät omat kattonsa vaikka todellisuudessa ei niitä edes osaa tehdä.

        Sitten näissä "tekeleissä" muhii juuri näitä Suomen rakennusalalle niin tuttuja homepommeja vuotavine kattoeineen, että tämä on asia johon mielestäni tulisi puuttua rankalla kädellä. Eli koko ala luvanvaraiseksi kunnan rakennusvalvonnan valvomaksi. Rakennusvalvojille lisäkoulutusta kattohommiin niin loppuisi "Veskujen" räpiköinnit, koska katto on rakennuksessa se, jonka on oltava kunnossa.

        Rakennusalan ammattilainen itsekin ja toiminut päätyöni ohella vastaavana muutamilla rakennuksilla sekä rakentanut omakotitaloja itselle ja muutamille sivullisillekkin näiden vuosikymmenien aikana.
        Älä vedä hernettä nenään, jos joku muukin osaa ja pystyy.
        Ja pääsääntöisestihän nämä joidenkin vuosikymmenien rakennevirheelliset talot ovat ammattilaisten suunittelemia, valvomia ja lopputarkastamia olleet. Jot silleen.


      • tar4
        halvalla kattosi kirjoitti:

        Sait halvalla kattosi. Näitä "Veskuja" tällä palstalla riittää, jotka tekevät omat kattonsa vaikka todellisuudessa ei niitä edes osaa tehdä.

        Sitten näissä "tekeleissä" muhii juuri näitä Suomen rakennusalalle niin tuttuja homepommeja vuotavine kattoeineen, että tämä on asia johon mielestäni tulisi puuttua rankalla kädellä. Eli koko ala luvanvaraiseksi kunnan rakennusvalvonnan valvomaksi. Rakennusvalvojille lisäkoulutusta kattohommiin niin loppuisi "Veskujen" räpiköinnit, koska katto on rakennuksessa se, jonka on oltava kunnossa.

        Vai ei osaa? Ei kait ihmiset ole niin avuttomia ettei osaa naulata huopaa/ruuvata peltiä tai latoa tiiliä päälekkäin? Onnistuu pääosin kaikilta jotka viitsivät yrittää.

        Mutta jos ei viitsi tehdä niin silloinhan kannattaa ottaa joku muu tekemään. takuusta tai laadusta ei ole takeita mutta lasku tulee varmasti


      • lööperipööperi
        tar4 kirjoitti:

        Vai ei osaa? Ei kait ihmiset ole niin avuttomia ettei osaa naulata huopaa/ruuvata peltiä tai latoa tiiliä päälekkäin? Onnistuu pääosin kaikilta jotka viitsivät yrittää.

        Mutta jos ei viitsi tehdä niin silloinhan kannattaa ottaa joku muu tekemään. takuusta tai laadusta ei ole takeita mutta lasku tulee varmasti

        Voi tar4 kun se olsikin niin helppoa että vaan vanhat tiilet pois katolta uudet latomalla tilalle...


      • rakent.ABC
        halvalla kattosi kirjoitti:

        Sait halvalla kattosi. Näitä "Veskuja" tällä palstalla riittää, jotka tekevät omat kattonsa vaikka todellisuudessa ei niitä edes osaa tehdä.

        Sitten näissä "tekeleissä" muhii juuri näitä Suomen rakennusalalle niin tuttuja homepommeja vuotavine kattoeineen, että tämä on asia johon mielestäni tulisi puuttua rankalla kädellä. Eli koko ala luvanvaraiseksi kunnan rakennusvalvonnan valvomaksi. Rakennusvalvojille lisäkoulutusta kattohommiin niin loppuisi "Veskujen" räpiköinnit, koska katto on rakennuksessa se, jonka on oltava kunnossa.

        Juuri näin. Paljon voi keventää rakennuskustannuksiaan pienellä viitseliäisyydellä. Nuo jotkut provot ovat mitä ilmeisimmin näiden rakennusalan kuitti- mafioosojen suivaantuneita purkauksia, kun joku voi esittää todellisista kustannuksista. Faktaa eikä n. 45k€- mutuhämäyksiä ja perusteettomia kuluselvitysten ruttauksia. Esim kattojen korjaukset ovat katevalmistajien toimesta niin hyvin opastettuja, että on vain omasta viitseliäisyydestä kiinni tekeekö itse vai maksaako "mansikoita" muturemmeille saadakseen lopputuloksena vain satavarman laskutuksen ja keskeneräisen tai taitamattoman työn.
        Näitä SURULLISIA, ihmistenomakohtaisia kokemuksia on nämä palstat täynnä. Yksikin on kuitenkin liikaa.


      • pikku lisä vinkki:o):o):o)b...
        rakent.ABC kirjoitti:

        Juuri näin. Paljon voi keventää rakennuskustannuksiaan pienellä viitseliäisyydellä. Nuo jotkut provot ovat mitä ilmeisimmin näiden rakennusalan kuitti- mafioosojen suivaantuneita purkauksia, kun joku voi esittää todellisista kustannuksista. Faktaa eikä n. 45k€- mutuhämäyksiä ja perusteettomia kuluselvitysten ruttauksia. Esim kattojen korjaukset ovat katevalmistajien toimesta niin hyvin opastettuja, että on vain omasta viitseliäisyydestä kiinni tekeekö itse vai maksaako "mansikoita" muturemmeille saadakseen lopputuloksena vain satavarman laskutuksen ja keskeneräisen tai taitamattoman työn.
        Näitä SURULLISIA, ihmistenomakohtaisia kokemuksia on nämä palstat täynnä. Yksikin on kuitenkin liikaa.

        "Esim kattojen korjaukset ovat katevalmistajien toimesta niin hyvin opastettuja"

        Tämä lause kertoo hyvin tämän palstan "ammattitaidoista" ja Veskuista, jotka "rakentelevat" itselleen ja kavereilleen kaikkea....;) Ei lisättävää.


      • qdjgxkflxthd
        halvalla kattosi kirjoitti:

        Sait halvalla kattosi. Näitä "Veskuja" tällä palstalla riittää, jotka tekevät omat kattonsa vaikka todellisuudessa ei niitä edes osaa tehdä.

        Sitten näissä "tekeleissä" muhii juuri näitä Suomen rakennusalalle niin tuttuja homepommeja vuotavine kattoeineen, että tämä on asia johon mielestäni tulisi puuttua rankalla kädellä. Eli koko ala luvanvaraiseksi kunnan rakennusvalvonnan valvomaksi. Rakennusvalvojille lisäkoulutusta kattohommiin niin loppuisi "Veskujen" räpiköinnit, koska katto on rakennuksessa se, jonka on oltava kunnossa.

        pyrkivät kuorimaan näiltä "rakennusfirmoilta" kermat päältä ja siksi täällä ärähdetään heti kun joku sorkkii kustannusarvioita. Eihän muuten voi selittää sitä, että sovitut rahat saatuaan nämä "rakennus/saneerausfirmat" eivät pysty tulemaan tekemään töitään loppuun ta lipuvat jopa kesken urakoiden "kuutamoon"
        Täällähän on oikein oma palstansa vastuuttomien firmojen perään huutaville rakennuttaja-raukoille.


      • oikein oletkaan?
        vesku54 kirjoitti:

        Rakennusalan ammattilainen itsekin ja toiminut päätyöni ohella vastaavana muutamilla rakennuksilla sekä rakentanut omakotitaloja itselle ja muutamille sivullisillekkin näiden vuosikymmenien aikana.
        Älä vedä hernettä nenään, jos joku muukin osaa ja pystyy.
        Ja pääsääntöisestihän nämä joidenkin vuosikymmenien rakennevirheelliset talot ovat ammattilaisten suunittelemia, valvomia ja lopputarkastamia olleet. Jot silleen.

        Puhut aiemmassa tekstissäsi olevasi rakennusalan harrastaja ja nyt oletkin jo ammattilainen:)

        Rakennusalan ammattilainen ei tekisi itselleen profiilikattoa, koska hän tietää sen, että katto on uusittava viimeistään 20-vuoden kuluttua. Ammattilainen tekee joko konesaumakaton tai savitiilikaton, mutta ei näitä halpoja "kopioita".

        Rakennusalan ammattilainen, joka ostaa profiilipeltiä 115 m2 hintaan 1800€ ajautuu konkurssiin ensimmäisen vuoden jälkeen. Rakennusalan ammattilainen kun tietää, että kyseisestä profiilipellistä ei tarvitse maksaa kymppiä enempää neliöltä. Sitten mainitset nämä puuttuvat listat, mutta rakennusalan ammatilainen tietää, että tuohon edellä mainittuun kymppiin ne kuuluvat mukaan.

        Taitaa olla nämä virheelliset talot sinun aikaan saamia.....pyh.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        qdjgxkflxthd kirjoitti:

        pyrkivät kuorimaan näiltä "rakennusfirmoilta" kermat päältä ja siksi täällä ärähdetään heti kun joku sorkkii kustannusarvioita. Eihän muuten voi selittää sitä, että sovitut rahat saatuaan nämä "rakennus/saneerausfirmat" eivät pysty tulemaan tekemään töitään loppuun ta lipuvat jopa kesken urakoiden "kuutamoon"
        Täällähän on oikein oma palstansa vastuuttomien firmojen perään huutaville rakennuttaja-raukoille.

        Kerrotko ystävällisesti meille kaikille, että kuulutko sinä tähän porukkaan, joka on maksanut penninkin ennen kuin työ on tehty loppuun?

        Oli liivit tai haalarit niin ei kait kukaan enään nykypäivänä ole noin idiootti, että maksaisi ennen työn päättymistä. Tämä tarina on perujaan 80-90-luvun taitteesta, mutta tarinana hyvä ja mukava lukea, että silloinkin osattiin kusettaa ihmisiä.


    • vesku54

      Tämä nyt ei liity suoraan alkuperäiseen kysymykseen, mutta antaa varmasti katonteon hinnasta jotain viitteitä. olen tosin harrastanut rakentamista jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan päätyön ohella, joten kokemusta rakentamisesta ja peruskorjauksesta on kertynyt. Mutta seuraavassa tietoa omasta kattorempastani joka ei vaatinut lappeiden eikä harjan oikomista.
      Syyskuussa uusin oman rintamamiestaloni katon.
      katon rakenne oli seuraavanlainen 5" kattovasoista yläpintaanpäin katsoen: Vasojen yläpinnassa 1" tuppeensahattu lauta, pärekatto, taas pärekaton pintaan naulattu 1" lappeensuuntainen laudoitus jonka päälle naulattu 5mm kuitulevy. Kuitulevyyn oli sitten lappeensuuntaisesti naulattu ja piellä liimattu kattohuopa. Tämän ensimmäisen kattohuovan tultua jossain vaiheessa taas elinkaarensa päähän oli sen päälle laitettu kolmiorimoin saumattu, lasikuituvahvistettu kattohuopa.
      Kattopellin valmistajan (Weckmann) ohjeissa neuvotaan miten huopakatonkin päälle voi laittaa peltikaton.
      Itse kuitenkin päädyin repimään tuon hautovan kaksi huopakerrosta kolmiorimoineen pois ja ruuvasin kuitulevyjen päälle, kattotuolien kohdilta 1" pystyrimoituksen jonka päälle levitin kapillaarisuojatun aluskatteen. Aluskatteen päälle lappeensuuntaisesti naulasin 32x100 mm ruoteet kattopellin profiilin edellyttämällä jaolla ja lopuksi pellit ruuvasin näihin ruoteisiin.
      Samalla tämän remontin yhteydessä jatkoin räystäitä 20cm (räystäät nyt n.50cm) jotta talon seinät saisivat paremman suojan.
      Räystäiden otsat korottuivat 24 senttisiksi ja koko katto "pukee" nyt taloa selvästi paremmin kuin entisillä räystäsmitoilla.
      Koko tämän lystin hinnaksi tuli:
      Kattopellit 115 m2 1800€, ruodelaudat ja tuuletusrimat, yht n.300m n.300€, aluskatteen hintaa en muista, mutta olisiko 100€, ruuveja ja nauloja n. 50€.
      Lisäksi ostin tielaitoksen siltatyömaalta purettuja 2x4" lankkuja ja laudanpätkiä telinetarpeiksi 200€.
      Niin tietysti uudet seinä ja lapetikkaat 500€.
      Vielä puuttuu uusi piipun pellitys joten sen hintaa en juuri nyt osaa kertoa, kun en "läkkyriltä" edes k.o hintaa udellut. Olin vain tyytyväinen, kun hän lupasi vielä tämän vuoden puolella sen paikalleen hoitaa.
      Kaikki työt tei itse kesälomallani ja poikani avustuksella, joten työkustannuksia on vaikea arvioida
      Siinä Heinolassa 2007 syyskuussa toteutuneet kustannukset ja taitavat jäädä noista toisten arvioista pari euroa pienemmiksi. En käsitä mistä noita arvioita ihmiset tempovat.

      • olet typerä

        Jos et käsitä niin laske omat työtuntisi tähän kyseiseen projektiin. Huomioi kaikki ajotunnit näillä "siltatyömailla" ja rautakaupoissa ja kerro kaikki tämä vaikkapa esimerkiksi 40 eurolla. Tämä on vielä halpa tuntiveloitus mitä normaali kattoyritys laskuttaa, mutta lähde tällä liikenteeseen.

        Itse olen tehnyt näitä samoja hommia työkseni tuon 30-vuotta ja voin sanoa, että teitä juutalaisia alalla riittää ja sanon vielä senkin verran, että mukavasti jätit sen pärekattosi purkamatta. Saattaa nimittäin työllistää vielä vuosien saatossa sinua hieman, mutta halvalla teit siitä ei pääse mihinkään.....;)

        On vain tosiasia, että millä tahansa alalla sinäkin olet laskutetaan asiakasta aina sen verran, että kyetään maksamaan materiaalit, palkat, firman kustannukset ja riski ei toivotuista töistä. Sinä et tätä persaukisena ymmärrä, mutta yritä edes. Maksoithan juuri uudesta tietokoneestakin tuon tuhat euroa ja siihen on käytetty valmistamisessa lapsityövoimaa....;)


      • vesku54
        olet typerä kirjoitti:

        Jos et käsitä niin laske omat työtuntisi tähän kyseiseen projektiin. Huomioi kaikki ajotunnit näillä "siltatyömailla" ja rautakaupoissa ja kerro kaikki tämä vaikkapa esimerkiksi 40 eurolla. Tämä on vielä halpa tuntiveloitus mitä normaali kattoyritys laskuttaa, mutta lähde tällä liikenteeseen.

        Itse olen tehnyt näitä samoja hommia työkseni tuon 30-vuotta ja voin sanoa, että teitä juutalaisia alalla riittää ja sanon vielä senkin verran, että mukavasti jätit sen pärekattosi purkamatta. Saattaa nimittäin työllistää vielä vuosien saatossa sinua hieman, mutta halvalla teit siitä ei pääse mihinkään.....;)

        On vain tosiasia, että millä tahansa alalla sinäkin olet laskutetaan asiakasta aina sen verran, että kyetään maksamaan materiaalit, palkat, firman kustannukset ja riski ei toivotuista töistä. Sinä et tätä persaukisena ymmärrä, mutta yritä edes. Maksoithan juuri uudesta tietokoneestakin tuon tuhat euroa ja siihen on käytetty valmistamisessa lapsityövoimaa....;)

        Mutta olen mielelläni typerä, jos nuo mainitsemasi argumentit siihen johtavat.
        Tuosta pärekaton purkamatta jättämisen ongelmasta en nyt oikein päässyt kärryille, mutta ehken Sinä tunnet koko projektini paremmin kuin minä itse.
        Kerroinpahan vain, mitkä olivat oman taloni katonuusimiskulut. Ainahan jokainen saa maksaa halujensa mukaan ihan niin paljon, kuin haluaa.
        Helposti vain tulee mieleen, kun täällä rajallisin pääomin varustautuneet ihmiset kyselevät kustannuksista että en ole ainoa "persaukinen". Näihin kyselyihin vastauksena annetut tähtitieteelliset vastaukset vain mielestäni kaipaavat jokus myös rehellistä "ravistelua" ja toteutunut-pohjaisia vastauksia.
        Ja mitä tähän kaikkeen kuuluu ihmisten tietokonehankinnat ja lapsityövoima, niin sekin pointtisi on varmaan oman ammatillisten etiikkasi tuottamaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe