Kun otan nenästä kiinni ja puhallan painetta korviin, niin oikeassa korvassa kyllä paine tuntuu, mutta kuuluu pientä suhinaa, eikä paine pysy korvassa kun puhaltamisen lopettaa(tärykalvo ei ole puhki). Kävin asiasta lääkärillä pari vuotta sitten, joka sanoi sen johtuvan esim. flunssan aiheuttamasta alipaineesta.
Oikea korvani käyttäytyy näin vielä tänäkin päivänä, ja kun vetää vastaavasti nenästä kiinnipitämällä korviin alipaineen, niin silloin oikean korvan tärykalvoon jää tuntumaan tämä alipaine siihen asti kunnes nilaisee, mutta ylipainetta siellä ei saa pysymään. Tämä viittaisi siihen että siellä on jatkuvasti siis alipaine. Tärykalvo myös suhahtelee jos puhaltelee ja vetää nenästä kiinnipitäen tärykalvoa ylös alas. Toinen tärykalvo ei suhahtele.
Vuosi sitten oikean korvan korkeiden äänien kuulo todettiin hiukan huonontuneen, mutta lääkärin mielestä ei vielä vakavasti, eikä ole syytä huoleen. Tämä oikea korvani menee myös paljon helpommin esim. pakkasen takia tilapäisesti(about tunnin ajaksi) kipeäksi kuin toinen, ja muutenkin tässä vasemmassa korvassa saattaa tilapäisesti tuntua hyvin lievää kipua. Todellakin hyvin lievää, eikä päivittäin, vaan silloin tällöin.
Olen jo tilannut korvalääkärille ajan, kun nyt tämä asia vasta alkoi vaivaamaan, enkä ole sinänsä tähän niin enemmälti näiden kahden vuoden aikana kiinnittänyt huomiota, koska tämä ei ole ollut minulle ongelmaksi. Mutta osaisiko joku kertoa, mistä nämä oireet voisi johtua?
Pitkään oudosti käyttäytynyt korva?
7
1868
Vastaukset
- täällä myös
Mullakin ollut jo pari vuotta oikea korva tukkoinen ja välillä pientä särkyä. Kipu tuntuu joskus ihan kurkkuun asti..., meen seuraavaks hammaslääkärille, ehkä purentavika? Korvissa ei tk-lääkärin mukaan mitään vikaa, mutta kipu ja paineet eivät oo normaalia... Ilmoittelehan mitä kuulet korvalääkäriltä, minä kerron sitten tuliko hammaslääkäriltä apuja!
- ---
Jeps. Minäpäs käyn ilmoittelemassa. Lääkärissä käynti vasta parin viikon päästä.
- täällä myös
--- kirjoitti:
Jeps. Minäpäs käyn ilmoittelemassa. Lääkärissä käynti vasta parin viikon päästä.
Mulla hammaslääkäri 7.11., yritän saada purentakiskot. Korva pirulainen piippuilee edelleen, MUTTA ns. sarvikuono apteekista (n. 12 ecua) on oikeesti hyvä. Kokeilin! Ilmoittelen minäkin sit ku homma selviää...
- -------
--- kirjoitti:
Minäpäs saan purentakiskon parin viikon päästä. Eli vaiva johtuu ainakin osittain vääränlaisesta purennasta, vaikuttaa korviinkin. No sehän selviää muutaman viikon päästä kun kiskot on koekäytetty...
- ---
------- kirjoitti:
Minäpäs saan purentakiskon parin viikon päästä. Eli vaiva johtuu ainakin osittain vääränlaisesta purennasta, vaikuttaa korviinkin. No sehän selviää muutaman viikon päästä kun kiskot on koekäytetty...
Nonniin, korvalääkärissä on nyt käyty.
Ilmeisesti jonkun korvatulehduksen seurauksena oikean korvan tärykalvoni on hieman ohentunut, ja siinä näkyy pieni arpeuma, joka viittaa juuri siihen että korvatulehdus on jättänyt jälkensä. Tärykalvon ohenemisesta johtuen tärykalvosta on tullut "purjemainen", joka selittää korvan oudon käytöksen painevaihteluissa, sekä suhinat tärykalvossa.
Korkeiden äänien heikentyminen ei johdu tästä. Lääkärin mukaan tämä vaikuttaa vain hyvin hyvin mataliin ääniin hiukan verran, mutta käytännön elämässä ei asialla ole mitään seksuaalista merkitystä.
Muuten täysin terve korva eikä mitään syytä olla huolissaan mistään. Kyllä nämä erikoislääkärit näyttää todella olevan ammattimiehiä. - täällä edelleen
--- kirjoitti:
Ilmeisesti jonkun korvatulehduksen seurauksena oikean korvan tärykalvoni on hieman ohentunut, ja siinä näkyy pieni arpeuma, joka viittaa juuri siihen että korvatulehdus on jättänyt jälkensä. Tärykalvon ohenemisesta johtuen tärykalvosta on tullut "purjemainen", joka selittää korvan oudon käytöksen painevaihteluissa, sekä suhinat tärykalvossa.
Korkeiden äänien heikentyminen ei johdu tästä. Lääkärin mukaan tämä vaikuttaa vain hyvin hyvin mataliin ääniin hiukan verran, mutta käytännön elämässä ei asialla ole mitään seksuaalista merkitystä.
Muuten täysin terve korva eikä mitään syytä olla huolissaan mistään. Kyllä nämä erikoislääkärit näyttää todella olevan ammattimiehiä.Niin, aika jättää jälkensä... Mutta on se kiva tietää että se on lähes normaalia. Tsemppiä edelleen. Kannattaa maksaa kerran erikoislääkärille, terveyskeskuksessa vain "seurataan" ja annetaan "varalta" antibioottikuuri.
- tieto hakusessa
--- kirjoitti:
Muuten täysin terve korva eikä mitään syytä olla huolissaan mistään. Kyllä nämä erikoislääkärit näyttää todella olevan ammattimiehiä.Hei,
on nyt pakko kysyä, kun olet jo ehtinyt lääkäriin (itselläni on aika parin viikon kuluttua) ja minulla on hyvin samanlaisia oireita molemmissa korvissani.
Olen käynyt näyttämässä sitä yleislääkärillä kahdesti, ja syyksi todettiin korvien alipaine. Nyt olin juuri viikon virusperäisessä influenssassa, joka pahensi korvieni tilannetta, ja ne ovat lähes jatkuvasti lukossa tai humisevat. Olen yrittänyt puhdistaa niitä itse, mutta se ei juurikaan ole auttanut. Olen vasta 15-vuotias ja pelkään, että kuuloni heikentyy tai korvani jäävät pysyvästi lukkoon.
Haluaisin vaan kysyä, että kertoiko lääkäri mitään mahdollisia apuja lukkiutumisen ja huminan loppumiseen? Onko olemassa jotain toimenpidettä alipaineen poistamiseksi? Tiedän, että korvani ovat muuten täysin terveet. Lääkäri määräsi minulle duactia ja nenäsuihketta, mutta mitään apua niistä en ole vielä huomannut.
Kiitos etukäteen vastauksestasi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581189Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961048
- 63838
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6764- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690