Evoluutioteoria tuntuu olevan vaikea paikka kristillisille fundamentalisteille, mutta miten on muslimien laita.
Ihan mielenkiinnosta siis kysyisin miten on esim. kouluopetuksen sisällön laita evoluutioteoriaan liittyen sellaisissa maissa kuin Saudi-Arabia, Iran ja Pakistan?
Opetetaanko lapsille vain koraanin kertoma myytti vai pitäydytäänkö tieteen näkemyksissä? Entäpä sitten yliopistoissa?
Toivottavasti evoluutio on paremmin esillä kuin homot Iranissa.
Onko evoluutio tabu muslimeille?
26
1158
Vastaukset
- Karim_Kai
"21.30": Do not the unbelievers see that the heavens and the earth were joined together (as one unit of creation), before We clove them asunder? We made from water every living thing. Will they not then believe?
Voisi sanoa että tuossa kuvaillaan Big Bang (taivaiDEN ja maan erottaminen, huomaa monikko, eli vaikka Big Bang olisi ollut kahden muun universumin törmäys, sekin kävisi), ja maan elämän syntyminen vedessä (syntyi se sitten avaruudessa ja tuli maahan komeetalla, tai täällä merissä), eli evoluutio kokonaisuudessaan.
En sitten tiedä miksi evoluutiota vastustettaisiin, kait se on tulkintaa tai mukaan menoa kristittyjen hullutuksiin (Muslimeilla ei ole Koraanissa 6000 vuotta vanhaa sukuluetteloa, ja kun dna:ta on tutkittu, on todettu että kaikilla on yhteinen kanta-äiti 60-200 tuhannen vuoden takaa)....
Muissakin kohdissa on vastaavaa, kuten siinä miten auringon sanotaan "uivan" taivaalla "kohtimääränpäätään", se kelpasi keski-aikana maa-keiskeiseen näkökulmaan, kunnes nähtiin että se tarkoittaakin sitä miten aurinko kiertää ympäri linnunrataa, päätyen lopulta mustaan aukkoon...
Hauskoja nämä luomiskuvaukset... "Jinnit" on luotu "savuttomasta tulesta" ennen ihmistä (saatanakin on niistä), tulee mieleen että tähdet ei savuta, ja materia on niistä.
Ihminen puolestaan on luotu maasta, misstä tulee ruoka mikä kasvattaa jokaisen solumme...
Oikeastaan siinä on evoluutio takaperin, huomaatko kaavan...
TÄHDET (miljardeja vuosia) ---> VESI (miljoonia) ---> maa (tuhansia vuosia kohteeseen josta puhuttiin)- Karim_Kai
Eli voisi siis sanoa että kaikki muu avaruudessa syntynyt elämä on noista "savuttomista tulista"....
Hauskaa sikäli että
Allah puhuu heillekin, mm. että "Ihmiset ja Jinnit, ylittäkää maan ja taivaiden rajat, jos pystytte, mutta ette pysty ilman sallimusta".
Kehä maan lähetyksistä (kuten Koraanin ulkoa lukeminen Ramadanin aikaan Mekassa) kulkee jo valovuosien etäisyyksillä kiitos lautasantennien (käyppä Euroopan Muslimi-kaduiilla) yms., kehänä... Et nyt vastannut kysymykseeni.
Siispä: mikä on koulu- ja yliopisto-opetuksen sisältö islamilaisissa maissa? Tiede vai uskonto?- Karim_Kai
illuminatus kirjoitti:
Et nyt vastannut kysymykseeni.
Siispä: mikä on koulu- ja yliopisto-opetuksen sisältö islamilaisissa maissa? Tiede vai uskonto?...on edelleen vanhin maailmassa.
Nykytiede sai alkunsa käytännössä siinä kulttuurissa (katkettuaan sadoiksi vuosiksi).
Silloin aikanaan ainakin opetus oli tiede painotteista, uskontoa ja Koraania kun opiskeltiin muulloinkin. Mutta molemmat vaikutti toisiinsa.
Eiköhän se ole sama nykyään myös jopa Iranissa, joku talebanit on ehkä poikkeus. Karim_Kai kirjoitti:
...on edelleen vanhin maailmassa.
Nykytiede sai alkunsa käytännössä siinä kulttuurissa (katkettuaan sadoiksi vuosiksi).
Silloin aikanaan ainakin opetus oli tiede painotteista, uskontoa ja Koraania kun opiskeltiin muulloinkin. Mutta molemmat vaikutti toisiinsa.
Eiköhän se ole sama nykyään myös jopa Iranissa, joku talebanit on ehkä poikkeus.Et edelleenkään vastannut kysymykseeni: opetetaanko islamilaisten maiden kouluissa tieteen käsitystä luonnon kehittymisestä vai uskonnollista myyttiä?
Entäpä sitten yliopistoissa?- Karim_Kai
illuminatus kirjoitti:
Et edelleenkään vastannut kysymykseeni: opetetaanko islamilaisten maiden kouluissa tieteen käsitystä luonnon kehittymisestä vai uskonnollista myyttiä?
Entäpä sitten yliopistoissa?Eipä ole paljoa sanottavaa enempää.
Karim_Kai kirjoitti:
Eipä ole paljoa sanottavaa enempää.
Kyllä minä omat kysymykseni kuule paremmin ymmärrän kuin sinä :D - samoin kuin sen, ettet sinä siihen aio tai kykene vastaamaan.
- Karim_Kai
illuminatus kirjoitti:
Kyllä minä omat kysymykseni kuule paremmin ymmärrän kuin sinä :D - samoin kuin sen, ettet sinä siihen aio tai kykene vastaamaan.
>>>Eiköhän se ole sama nykyään myös jopa Iranissa, joku talebanit on ehkä poikkeus.
Karim_Kai kirjoitti:
>>>Eiköhän se ole sama nykyään myös jopa Iranissa, joku talebanit on ehkä poikkeus.
Siis onko vai eikö? "Eiköhän" ei ole vastaus.
- Karim_Kai
illuminatus kirjoitti:
Siis onko vai eikö? "Eiköhän" ei ole vastaus.
Ei sen enempää.
Paina vaan sitä pilkkua. - Karim_Kai
illuminatus kirjoitti:
Siis onko vai eikö? "Eiköhän" ei ole vastaus.
Ei sen enempää.
Paina vaan sitä pilkkua. - Peter.pan
Karim_Kai kirjoitti:
...on edelleen vanhin maailmassa.
Nykytiede sai alkunsa käytännössä siinä kulttuurissa (katkettuaan sadoiksi vuosiksi).
Silloin aikanaan ainakin opetus oli tiede painotteista, uskontoa ja Koraania kun opiskeltiin muulloinkin. Mutta molemmat vaikutti toisiinsa.
Eiköhän se ole sama nykyään myös jopa Iranissa, joku talebanit on ehkä poikkeus.Vanhin yhtämittaisesti toiminut yliopisto on muistaakseni Tunisiassa tai Marokossa, joltain 300-luvulta, mutta nämä kaikki ovat tietenkin hyvin vanhoja islamilaisia yliopistoja. Alexandriaanhan oli jo Kleopatran aikaan koottu se koko tiedetyn maailman filosofis-tieteellinen kirjoitettu aines, eli ilmeisesti tätä kautta on yliopisto ainakin pysynyt voimissaan. Antiikin aikoinahan oli jo jonkin sortin gymnaaseja, filosofisia kouluja.
- dyhkdgkghkdghj
se on vielä pahempi pala niellä...jopa yleisellä tasolla, eikä vain fundistasolla..
- Karim_Kai
Montako kertaa olet nähnyt esim. töllössä kiihko-Muslimi-kreationistin?
Entä kristityn sellaisen?
Eiköhän kyse ole aina tulkinnasta, ja varsinkin omasta halusta tulkita miten haluaa.
Sitähän usko on, ihminen uskoo mihin haluaa.
Jos joku ei luota Allahin voimaan ja kykyyn tehdä mitä haluaa ja miten haluaa, joka on aika monesti hoettu asia Koraanissa (apinoille kun pitää toistaa aina kaikki), niin.... - TTP
Karim_Kai kirjoitti:
Montako kertaa olet nähnyt esim. töllössä kiihko-Muslimi-kreationistin?
Entä kristityn sellaisen?
Eiköhän kyse ole aina tulkinnasta, ja varsinkin omasta halusta tulkita miten haluaa.
Sitähän usko on, ihminen uskoo mihin haluaa.
Jos joku ei luota Allahin voimaan ja kykyyn tehdä mitä haluaa ja miten haluaa, joka on aika monesti hoettu asia Koraanissa (apinoille kun pitää toistaa aina kaikki), niin....(Väännetääs vähän rautalankaa tälläkin puolella.)
"
Montako kertaa olet nähnyt esim. töllössä kiihko-Muslimi-kreationistin?
Entä kristityn sellaisen?
"
No täällä ei nyt ainakaan vielä toistaiseksi näy muslimeita töllössä tai lehtiinkään kirjoittelemassa juuri lainkaan asiasta kuin asiastakaan.
Mutta,mutta,...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000026431720
"
Nykytiede sai alkunsa käytännössä siinä kulttuurissa (katkettuaan sadoiksi vuosiksi).
"
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä,mutta vaikka periaatteessa hyväksyisimme tämän,niin se tieteen vauhti siellä oli niin kovin hidasta(Kohtalaisellakin vauhdilla olisitte menneet heittämällä ja ikuisiksi ajoiksi ohi Euroopasta,jos olisitte kyennyt parempaan silloin kun Eurooppa eli "pimeää keskiaikaansa".),että käytännössä tiede lähti kehittymään VASTA kun Eurooppa otti "suuren spurttinsa". Kaikki perusteet on uskoa,että ilman tätä pitkään kestänyttä "spurttia" ei tunnettaisi edes Maxwellin yhtälöitä,ei välttämättä edes Newtonin liikelakejakaan.
"
Eiköhän kyse ole aina tulkinnasta, ja varsinkin omasta halusta tulkita miten haluaa.
Sitähän usko on, ihminen uskoo mihin haluaa.
"
Aivan varmasti,
esimerkiksi sinun tulkintasi tieteen tuloksista suhteessa monimielisiin koraaninpätkiin ovat yleensä lievästikin sanoen villejä ja kaukaa haettuja.
"
joka on aika monesti hoettu asia Koraanissa (apinoille kun pitää toistaa aina kaikki), niin....
"
Jos tulee ASIAA,niin minulle menee kerrasta päähän. Tämä on nähty mm. yliopistossani erinomaisten tenttiarvosanojeni muodossa. Jos sensijaan tulee sekavaa soopaa,niin sitä saat toistaa montakin kertaa,eikä se silti käy yksiin järkeni kanssa. Mutta ei tämä silti tee minusta "apinaa". - hrnrtrtntrn
Karim_Kai kirjoitti:
Montako kertaa olet nähnyt esim. töllössä kiihko-Muslimi-kreationistin?
Entä kristityn sellaisen?
Eiköhän kyse ole aina tulkinnasta, ja varsinkin omasta halusta tulkita miten haluaa.
Sitähän usko on, ihminen uskoo mihin haluaa.
Jos joku ei luota Allahin voimaan ja kykyyn tehdä mitä haluaa ja miten haluaa, joka on aika monesti hoettu asia Koraanissa (apinoille kun pitää toistaa aina kaikki), niin....mutta kyllä minä tämän asian nyt satun tietämään.
Muslimipiireissä evoluutioteoriaan uskova saa varoa nahkaansa pahan kerran.
Allah, Muhamedin keksimä satujumala, mukaelma aikaisemmista sen aikaisista...joo, aika heikossa on että nielen noita koraanin ympäripyöreitä ja ontuvia juttuja.
Niiden perusteella Allah on ihmisistä täysin välinpitämätön, ristiriitainen, julma, itsestään todistusaineistoa antamaan kyvytön, pähkähullun "profeetan" valinnut...ties mikä.
Tekstiesi sävyn perusteella oletan ettet itsekään oikeasti usko häneen paljoa enempää? - Peter.pan
TTP kirjoitti:
(Väännetääs vähän rautalankaa tälläkin puolella.)
"
Montako kertaa olet nähnyt esim. töllössä kiihko-Muslimi-kreationistin?
Entä kristityn sellaisen?
"
No täällä ei nyt ainakaan vielä toistaiseksi näy muslimeita töllössä tai lehtiinkään kirjoittelemassa juuri lainkaan asiasta kuin asiastakaan.
Mutta,mutta,...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000026431720
"
Nykytiede sai alkunsa käytännössä siinä kulttuurissa (katkettuaan sadoiksi vuosiksi).
"
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä,mutta vaikka periaatteessa hyväksyisimme tämän,niin se tieteen vauhti siellä oli niin kovin hidasta(Kohtalaisellakin vauhdilla olisitte menneet heittämällä ja ikuisiksi ajoiksi ohi Euroopasta,jos olisitte kyennyt parempaan silloin kun Eurooppa eli "pimeää keskiaikaansa".),että käytännössä tiede lähti kehittymään VASTA kun Eurooppa otti "suuren spurttinsa". Kaikki perusteet on uskoa,että ilman tätä pitkään kestänyttä "spurttia" ei tunnettaisi edes Maxwellin yhtälöitä,ei välttämättä edes Newtonin liikelakejakaan.
"
Eiköhän kyse ole aina tulkinnasta, ja varsinkin omasta halusta tulkita miten haluaa.
Sitähän usko on, ihminen uskoo mihin haluaa.
"
Aivan varmasti,
esimerkiksi sinun tulkintasi tieteen tuloksista suhteessa monimielisiin koraaninpätkiin ovat yleensä lievästikin sanoen villejä ja kaukaa haettuja.
"
joka on aika monesti hoettu asia Koraanissa (apinoille kun pitää toistaa aina kaikki), niin....
"
Jos tulee ASIAA,niin minulle menee kerrasta päähän. Tämä on nähty mm. yliopistossani erinomaisten tenttiarvosanojeni muodossa. Jos sensijaan tulee sekavaa soopaa,niin sitä saat toistaa montakin kertaa,eikä se silti käy yksiin järkeni kanssa. Mutta ei tämä silti tee minusta "apinaa".mutta selkeydessä olisi toivomisen varaa...
Jäi nimittäin epäselväksi, mitä meinasit sanoa,
jolloin arvosanoilla ei ole merkitystä.
- Karim_Kai
Tai sitten "sikoja".
Ja tuolleen about meitä heitellään Koraanissa, sen sanoin.
Jälkimmäinen taitaa olla yleistä länsimaiden miesten keskuudessa.
Eiköhän sen voi katsoa tapahtuneen toiseenkin suuntaan (siis menneisyydessä, ei tulevassa aika-muodossa)?
Ps. Evoluutio jatkuu (Allah sanoo että Hän jatkaa luomista), ja ihmiskunta tyhmistyy koko ajan koska järjelliset tekee enää 1,5 lasta, trailerparktrash ja lestat kymmeniä.... - ex-muslimi
jossa selitetään islamia, on aiheesta artikkeleja. Niissä ollaan kaikissa evoluutioteoriaa vastaan ja yritetään perustella sitä, miksi se ei ole totta.
- TTP
Eiköhän tämäkin ole selitettävissä parhainpäin.
Tulkintakysymys,
niinkuin kaikki. Esim. Iranissa pilteille opetetaan koraanin myytti eikä tieteen näkemys?
Tätä ainakin epäilen.illuminatus kirjoitti:
Esim. Iranissa pilteille opetetaan koraanin myytti eikä tieteen näkemys?
Tätä ainakin epäilen....koska alkoi kiinnostaa. Näyttäisi siltä, että Iranissa opetetaan pääsääntöisesti normaalia modernia biologiaa, jonka erottamaton ja olennainen osa on evoluutioteoria. Näin siis siitä huolimatta, että Iranin hallitus edustaa muutoin erityisen vanhoillista ja kiihkoilevaa näkemystä.
Yksi yhdysvaltalainen näkemys Iranista verrattuna Yhdysvaltoihin:
"Thus, while Francis Collins may have resolved the conflict between scripture and evolution in his own mind, fundamentalism has separated Americans not only from Europe and Japan but from other parts of the globe. A bizarre editorial in Nature, effulgent with praise for the leader of Iran, Mahmoud Ahmadinejad, contrasted Ahmadinejad’s pro-science policies with those of Christian (read U.S.) attitudes towards evolution and stem-cell research: "One practical advantage for science in Muslim countries is the lack of direct interference of religious doctrine, such as exists in many Christian countries. There has never, for example, been a debate about darwinian (sic) evolution, and human embryonic stem-cell research is constrained by humanistic rather than religious ethics."
Seuraavaksi luettelo yhden teheranilaisen tutkijan julkaisuista. Kuten huomannet otsakkeista, useat tutkimuksista olisivat käytännössä mahdottomia ilman evoluutioteoreettista viitekehystä.
http://www.modares.ac.ir/sci/khajeh/#Projects:
Samaan suuntaan näyttävät viittaavan toisen teheranilaisen tutkijan abstraktit:
http://lib.bioinfo.pl/auth:Naderi-Manesh,H
Tässä Teheranin yliopiston awssociate professorin tutkielmassa evoluutioteoria onn olennaisena viitekehyksenä, johon myös viitataan useassa kohden:
http://biology.ut.ac.ir/members/akhani/PdfReprintNumber/17.pdfAabra-ham kirjoitti:
...koska alkoi kiinnostaa. Näyttäisi siltä, että Iranissa opetetaan pääsääntöisesti normaalia modernia biologiaa, jonka erottamaton ja olennainen osa on evoluutioteoria. Näin siis siitä huolimatta, että Iranin hallitus edustaa muutoin erityisen vanhoillista ja kiihkoilevaa näkemystä.
Yksi yhdysvaltalainen näkemys Iranista verrattuna Yhdysvaltoihin:
"Thus, while Francis Collins may have resolved the conflict between scripture and evolution in his own mind, fundamentalism has separated Americans not only from Europe and Japan but from other parts of the globe. A bizarre editorial in Nature, effulgent with praise for the leader of Iran, Mahmoud Ahmadinejad, contrasted Ahmadinejad’s pro-science policies with those of Christian (read U.S.) attitudes towards evolution and stem-cell research: "One practical advantage for science in Muslim countries is the lack of direct interference of religious doctrine, such as exists in many Christian countries. There has never, for example, been a debate about darwinian (sic) evolution, and human embryonic stem-cell research is constrained by humanistic rather than religious ethics."
Seuraavaksi luettelo yhden teheranilaisen tutkijan julkaisuista. Kuten huomannet otsakkeista, useat tutkimuksista olisivat käytännössä mahdottomia ilman evoluutioteoreettista viitekehystä.
http://www.modares.ac.ir/sci/khajeh/#Projects:
Samaan suuntaan näyttävät viittaavan toisen teheranilaisen tutkijan abstraktit:
http://lib.bioinfo.pl/auth:Naderi-Manesh,H
Tässä Teheranin yliopiston awssociate professorin tutkielmassa evoluutioteoria onn olennaisena viitekehyksenä, johon myös viitataan useassa kohden:
http://biology.ut.ac.ir/members/akhani/PdfReprintNumber/17.pdf>>Näyttäisi siltä, että Iranissa opetetaan pääsääntöisesti normaalia modernia biologiaa, jonka erottamaton ja olennainen osa on evoluutioteoria. Näin siis siitä huolimatta, että Iranin hallitus edustaa muutoin erityisen vanhoillista ja kiihkoilevaa näkemystä.
- Peter.pan
illuminatus kirjoitti:
>>Näyttäisi siltä, että Iranissa opetetaan pääsääntöisesti normaalia modernia biologiaa, jonka erottamaton ja olennainen osa on evoluutioteoria. Näin siis siitä huolimatta, että Iranin hallitus edustaa muutoin erityisen vanhoillista ja kiihkoilevaa näkemystä.
Samassa viestiketjussa ei soisi pohdittavan yliopistoja ja koraanikouluja, sillä yliopisto on osaaville ja kyvykkäille oppilaille, kun taas koraanikoulu on vähävaraisten ylläpitolaitos.
Kehnoissa elinoloissa on parempi säilyä hengissä ruokittuna ja opetella lukemaan, naisille usein hienovaraisesti ohjataan vissiin opiskelemaan Koraania etenkin kotioloissaan pitkästyessään.
Kairon yliopistossa ainakin opiskelevat historiaa matkailuunkin kohdentuen, Turkissa on kansainvälisestikin huippuosaamista tietotekniikan ja talouden aloilta, joten ainakin matematiikka lie hallussa.
Varakkaimpien lapsilla on tavoitteena suorittaa tutkinto ulkomailla Cambridgessä, Oxfordissa tai Harwardissa, joten ei älyllinen ajattelu ole suinkaan kiellettyä muslimeille. Tietysti perheen varallisuus vaikuttaa lasten koulutustasoon, korreloihan se vielä meilläkin keskenään.
Islamin nettisivuilla evoluutioon suhtaudutaan vähän jehovalaistyyppisesti kieltäen kehitysopin pohtiminen, mutta vähänkin omilla aivoillaan ajatteleva intellektuelli tietenkin ymmärtää Darvinia modernisoidun synteettisen teorian pääpiirteittäin pitävän paikkaansa.
Uskonnollisten kirjoitusten maailmanluomiset kannattaa ajatella symbolisina ja laajemmassa spektrissä, jolloin ne yllättäin pitävätkin paikkaansa varsin pitkälle, vaikkei todennäköisesti meitä sotka muninut
tai louhi loitsunut. - hyvää luettavaa
Aabra-ham kirjoitti:
...koska alkoi kiinnostaa. Näyttäisi siltä, että Iranissa opetetaan pääsääntöisesti normaalia modernia biologiaa, jonka erottamaton ja olennainen osa on evoluutioteoria. Näin siis siitä huolimatta, että Iranin hallitus edustaa muutoin erityisen vanhoillista ja kiihkoilevaa näkemystä.
Yksi yhdysvaltalainen näkemys Iranista verrattuna Yhdysvaltoihin:
"Thus, while Francis Collins may have resolved the conflict between scripture and evolution in his own mind, fundamentalism has separated Americans not only from Europe and Japan but from other parts of the globe. A bizarre editorial in Nature, effulgent with praise for the leader of Iran, Mahmoud Ahmadinejad, contrasted Ahmadinejad’s pro-science policies with those of Christian (read U.S.) attitudes towards evolution and stem-cell research: "One practical advantage for science in Muslim countries is the lack of direct interference of religious doctrine, such as exists in many Christian countries. There has never, for example, been a debate about darwinian (sic) evolution, and human embryonic stem-cell research is constrained by humanistic rather than religious ethics."
Seuraavaksi luettelo yhden teheranilaisen tutkijan julkaisuista. Kuten huomannet otsakkeista, useat tutkimuksista olisivat käytännössä mahdottomia ilman evoluutioteoreettista viitekehystä.
http://www.modares.ac.ir/sci/khajeh/#Projects:
Samaan suuntaan näyttävät viittaavan toisen teheranilaisen tutkijan abstraktit:
http://lib.bioinfo.pl/auth:Naderi-Manesh,H
Tässä Teheranin yliopiston awssociate professorin tutkielmassa evoluutioteoria onn olennaisena viitekehyksenä, johon myös viitataan useassa kohden:
http://biology.ut.ac.ir/members/akhani/PdfReprintNumber/17.pdfScience and Islam in Conflict
All over the world, no matter what the cultural or language differences, science is more or less guided by scientific principles—except in many Islamic countries, where it is guided by the Koran. This is the ultimate story about science and religion.
http://discovermagazine.com/2007/jul/science-and-islam/article_view?b_start:int=0&-C=
Science and the Islamic world—The quest for rapprochement
Internal causes led to the decline of Islam's scientific greatness long before the era of mercantile imperialism. To contribute once again, Muslims must be introspective and ask what went wrong.
http://ptonline.aip.org/journals/doc/PHTOAD-ft/vol_60/iss_8/49_1.shtml#bio
Islamilainen fundamentalismi kiristää otettaan muslimimaissa, jotka samalla yrittävät kuroa kiinni lännen teknologista ylivaltaa. Mutta miten käy edistyksen, jos tutkimuksen metodit kopioidaan kirjaimellisesti Koraanista
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2006_05/tieteen_vapaus_ahdingossa_muslimimaissa.html - dacvc
Aabra-ham kirjoitti:
...koska alkoi kiinnostaa. Näyttäisi siltä, että Iranissa opetetaan pääsääntöisesti normaalia modernia biologiaa, jonka erottamaton ja olennainen osa on evoluutioteoria. Näin siis siitä huolimatta, että Iranin hallitus edustaa muutoin erityisen vanhoillista ja kiihkoilevaa näkemystä.
Yksi yhdysvaltalainen näkemys Iranista verrattuna Yhdysvaltoihin:
"Thus, while Francis Collins may have resolved the conflict between scripture and evolution in his own mind, fundamentalism has separated Americans not only from Europe and Japan but from other parts of the globe. A bizarre editorial in Nature, effulgent with praise for the leader of Iran, Mahmoud Ahmadinejad, contrasted Ahmadinejad’s pro-science policies with those of Christian (read U.S.) attitudes towards evolution and stem-cell research: "One practical advantage for science in Muslim countries is the lack of direct interference of religious doctrine, such as exists in many Christian countries. There has never, for example, been a debate about darwinian (sic) evolution, and human embryonic stem-cell research is constrained by humanistic rather than religious ethics."
Seuraavaksi luettelo yhden teheranilaisen tutkijan julkaisuista. Kuten huomannet otsakkeista, useat tutkimuksista olisivat käytännössä mahdottomia ilman evoluutioteoreettista viitekehystä.
http://www.modares.ac.ir/sci/khajeh/#Projects:
Samaan suuntaan näyttävät viittaavan toisen teheranilaisen tutkijan abstraktit:
http://lib.bioinfo.pl/auth:Naderi-Manesh,H
Tässä Teheranin yliopiston awssociate professorin tutkielmassa evoluutioteoria onn olennaisena viitekehyksenä, johon myös viitataan useassa kohden:
http://biology.ut.ac.ir/members/akhani/PdfReprintNumber/17.pdfIslam kehityksen esteenä
Mikä yllyttää niin sanottuun islamistiseen terrorismiin? Usein puhutaan nousevasta fundamentalismista, palestiinalaisille tehdyistä vääryyksistä ja muslimimaiden kokeman sosiaalisen ja taloudellisen kurjuuden aiheuttamasta tyytymättömyydestä, varsinkin arabimaissa. Näiden ongelmien vakavuus näkyi hiljattain tutkimuksessa nimeltä Arab Human Development Report (AHDR 2003), jonka ryhmä arabimaiden asiantuntijoita tuotti YK:n kehitysohjelmaa varten. Tämä oli jatkoa vuoden 2002 raportille, ja kaiken kaikkiaan suunnitelmissa on neljä raporttia. Raportti korostaa kuinka vaikeaa on luoda arabimaihin "tietoyhteiskuntaa" ja mainitsee varovasti islamin roolin arabimaailman sosiaalisissa, poliittisissa ja taloudellisissa ongelmissa.
Raportti tuo esille hälyttäviä lukuja. Korkeakoulutuksen taso on laskussa ja niin ovat myös opiskelijaluvut. Vuoden 1985 jälkeen julkisia varoja on käytetty opetukseen jatkuvasti yhä vähemmän. Tutkimukseen ja kehitykseen käytetään vain mitättömät 0,2% bruttokansantuotteesta, ja "poliittinen ja sosiaalinen ilmapiiri on tieteen kehitykselle vihamielinen". Väkilukuun suhteutettuna tutkijoita ja insinöörejä on vain kolmasosa maailmanlaajuisesta keskiarvosta. Tietokoneiden määrä asukasta kohti on neljäsosa kaikkien maiden keskiarvosta. Sanomalehtiä julkaistaan asukasta kohti vain viidesosa siitä mitä kehittyneissä maissa, ja niitäkin vähiä uutisia kontrolloidaan ja säädellään. Ne harvat kirjat jotka julkaistaan, käyvät läpi sensuurin, ja uskonnollisten kirjojen osuus on kolme kertaa maailman laajuinen keskiarvo. Kirjoja käännetään espanjaksi joka vuosi tuhat kertaa enemmän kuin arabiaksi.
Uskonnon suhteen raportin kirjoittajat ehdottavat, että tukahduttava hallintokoneisto ja vanhoilliset uskontokoulut ovat yhdessä saaneet aikaan "tiettyjä tulkintoja islamin uskosta" jotka "estävät vakavasti kehitystä, erityisesti ajatuksen vapauden, naisten osallistumisten julkiseen elämään ja hallintokoneiston vastuun suhteen." Tyrannien ja ääriryhmien syyttäminen voi olla kätevää; valitettavasti ongelman juuret vain ovat paljon syvemmällä, kuten raportin tekijätkin saattavat tajuta. Peräänkuuluttaessaan "arabien tiedon elvyttämistä", viitaten arabien tieteen ylivoimaisuuteen 600luvulta 1300-luvulle asti, tekijät määrittävät tehtäväksi rakentaa tietoyhteiskunta jossa "tiedon levittämisestä, tuottamisesta ja soveltamisesta tulee hallitseva periaate kaikessa ihmisen toimissa: kulttuurissa, yhteiskunnassa, taloudessa, politiikassa ja yksityiselämässä".
Tämä näennäisen tavanomainen toivomus on itse asiassa perinpohjaisen vallankumouksellinen käsite islaminuskoisten arabien yhteiskunnassa. Tämä johtuu siitä että tällä hetkellä islamia, tieteen sijaan, pidetään kiihkeästi hallitsevana periaatteena jokaisella mainitulla ihmiselon alueella. Raportin ehdotuksesta paistaa myös tarve edes osittain syrjäyttää islam tieteellä, vaikka tätä ei olekaan suoranaisesti mainittu. Tekijät eivät varmastikaan halua sanoa moista ääneen, ettei heidän asennettaan leimattaisi "anti-islamistiseksi". Sen sijaan he ehdottavat että tiedon lisäämisen tehtävä on sovitettavissa yhteen islamin uskon kanssa ja he voivat epäilemättä löytää Koraanin teksteistä näennäistä tukea tälle.
Juuri tässä piilee ongelma. Tieteelliseen metodiin kuuluu oleellisesti aina epäily. Mutta islamissa epäily on kiellettyä. Se miten tekijät puhuvat opetuksesta kielii siitä, että tämä on ongelman todellinen juuri. Koulutus, kuten muutkin sosialisaatioon kuuluvat tekijät jää jälkeen "siitä epistemologisesta ja sosiaalisesta ympäristöstä jota tiedon tuottaminen edellyttää". Suurin syy tähän, vaikka tekijät eivät sitä sanokaan, on se että uskonnolliset opinnot ja Koraanin luku muodostavat merkittävän ja pakollisen osan niin perus- kuin jatkokoulutustakin kaikissa arabimaissa, myös niin kutsutuissa maallistuneissa arabivaltioissa. Tämä aiheuttaa raportin kuvailemat lasten "passiiviset asenteet" ja "epäröinnin päätöksenteossa", jotka hankaloittavat lasten ajatuskykyä "tukahduttamalla kyselyn, tutkimisen ja oma-aloitteisuuden".
Tosiasiassa ei ole olemassa epistemologisia perusteita sille, että uskomuksia pidetään yhden tyyppisenä tietona. Ei-muslimi-maissa tämä tosiasia yleensä hyväksytään, mutta muslimiyhteisöissä se kielletään, tai sitä ei tulla edes ajatelleeksi. Tiedettä ei voi oppia tai löytää Koraanista. Tekijöiden olisi pitänyt kirjoittaa "me tarvitsemme vähemmän uskontoa opetuksessa." Se, että he eivät voineet moista sanoa, kielii heidän asemansa vaikeudesta; paras suositus mitä he saattoivat tarjota oli "uskonnon tarjoaminen ilman poliittista hyväksikäyttöä ja kriittisen tieteellisyyden arvostaminen". Näin vaatimaton tavoite saattaa olla hyvä ensiaskel. Valitettavasti vain siihen asti kunnes kunnianhimoisemmista tavoitteista voidaan keskustella, ei ole toivoakaan että muissakaan arabimaiden ongelmissa, kuten niissä mitkä mainittiin alkuperäisessä raportissa (AHDR 2002), tapahtuisi juurikaan edistystä.
Tämä aiempi raportti tuo kehiin tylyjä lukuja arabimaiden taloudellisesta ja sosiaalisesta kehityksestä. Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana tulojen kasvu henkilöä kohden on ollut alhaisin koko maailmassa, lukuun ottamatta Saharan aavikon eteläpuolista Afrikkaa. Jos tämä trendi jatkuu, arabimaat jäävät pian öljystään huolimatta jälkeen paitsi kehittyneitä maita, myös suurinta osaa kehitysmaita. Työvoiman tuottavuus on alhainen ja edelleen laskussa. Raportin tekijät laskivat indeksin, joka kuvasi useita eri osia poliittisessa kehityksessä, kansalaisoikeuksissa, poliittisissa oikeuksissa ja median itsenäisyydessä. Arabimaat jäivät viimeiseksi kaikista niistä seitsemästä alueesta joille indeksi laskettiin.
Raportti identifioi "kolme puutetta" muihin maihin verrattuna: puutteita vapaudessa, naisten oikeuksissa ja tiedossa. Naisten lukutaidottomuus on yleistä; naiset osallistuvat työvoimaan selvästi vähiten koko maailmassa. Hiljattain julkaistussa Maailman Arvojen Tutkimuksessa (World Values Survey), arabit pitivät sukupuolten tasa-arvoisuutta työssä vähemmän tärkeänä kuin mikään muu ryhmä. Siitä että puolet koko populaation mahdollisesta tuottavuudesta jätetään käyttämättä seuraa valtavia niin sosiaalisia kuin taloudellisiakin kustannuksia. Ensimmäinen raportti ei juurikaan maininnut uskontoa; niin pidättyväinen kuin sen seuraaja olikin, AHDR 2003 vaikutti edeltäjäänsä verrattuna rohkealta.
Jos islamilainen demokratia vaikuttaa toivottomalta ajatukselta, syy löytyy siitä miten perinteiset muslimiyhteiskunnat ymmärtävät ihmisen ja Jumalan lait. Vakaasti uskonnollisille muslimeille Koraanin määrittelemät Jumalan lait ja Sharia ovat tärkeämpiä kuin mikään ihmisten säätämä laki. Tämä johtaa käytännössä haluun saada Sharia yleiseksi laiksi, ja sitten vakaumukseen siitä, että koska Jumalan lait eivät muutu, lainsäädäntöä ei tarvita. Jumalan lakien tulkinnan hoitavat mieluummin uskonmiehet kuin oikeusoppineet. Tässä äärimmäisessä skenaariossa poliitikoille ei juurikaan ole tarvetta, oli heidät sitten valittu virkaansa vaaleilla tai jotenkin muuten. Käytännössä useimpien arabimaiden politiikasta tulee taistelua niiden, jotka haluavat saada aikaan luonteeltaan autokraattisen islamilaisen valtion, ja maallisten voimien välillä, jotka käyttävät autokraattisia menetelmiä estääkseen sellaisen autokraattisen järjestelmän syntymisen. Demokratia savustetaan ulos. Turkin malli on ainoa mahdollinen ratkaisu tähän ongelmaan. Siellä perustuslaki jättää islamin politiikan ja yhteiskunnallisten asioiden ulkopuolelle. Monet arabit näkevät tämän strategian kuitenkin islamin pettämisenä.
On toinenkin tapa jolla islamismi edistää arabien pitkäaikaista taloudellista rappiota. Vaikka Euroopan unionin, USA:n ja Japanin epäreilut tuontimääräykset maataloustuotteille ovat varmasti suurin yksittäinen vältettävissä oleva syy maailmanlaajuiseen köyhyyteen, tämä koskee kaikkia kehitysmaita eikä pelkästään arabimaita. Toinen merkittävä ongelma on rahavirtojen ohjaaminen aseiden ostoon yhteiskunnallisesti tuottavampien projektien sijaan, mutta tämäkään ei koske pelkkiä arabimaita. Merkittävä täsmällinen syy arabimaiden matalaan tulojen kasvuun henkilöä kohden on kiihkeä väestönkasvu, ja siihen islam on yksi syypää. Se, että naisille annetaan mieluiten rooli kodin hengettärinä ja lasten kasvattajina liittyy naisten heikommuuden oppiin, joka on johdettu suoraan Koraanista (4:34). On vaikeaa kuvitella ratkaisua tähän ongelmaan, jonka voisi esittää "puhtaan uskonnon" tai "maltillisen uskonnon" nimissä. Kuten on laita myös koulutusongelmien suhteen, ainoa järkevä ratkaisu on "vähemmän uskontoa"; sitä vain ei vielä saa sanoa ääneen.
Muut taloudelliset haitat eivät ehkä ole yhtä konkreettisia, mutta ovat kuitenkin aivan yhtä merkittäviä. Perinteinen doktriini joka tuomitsee koron maksamisen voidaan käytännössä kiertää käyttämällä vaihtoehtoisia mekanismeja, mutta se on mahdollista vain veloittamalla korkeampia kuluja, korkeampia juoksevia kuluja kuin kilpailijat joiden ei tarvitse välittää vastaavista kielloista. Sitäkin kieroutuneempaa on islamistisen fatalismin ja tuonpuoleisajattelun luoma yleinen taloudellinen psykologia. Uskonnollisten doktriinien innoittama riskien ja yrittäjämäisen käyttäytymisen välttäminen vähentää innovatiivisuutta. Tiedemiehiä ja insinöörejä ei ole tarpeeksi; ilman uusia, tuottavia innovaatioita ja investointeja tuottavuus ei kasva; huonot kasvun mahdollisuudet ja huono kansainvälinen kilpailukyky puolestaan vähentää ulkomaisia sijoituksia. Valitettavasti tämä toivoton tilanne vallitsee arabimaiden talouksissa. Maailmanlaajuisten markkinoiden kovassa kilpailussa arabimaille ei voida odottaa muuta kuin jatkuvaa suhteellista laskua. Tämä taas vaikeuttaa terrorismin ehkäisemiseksi tehtävää työtä.
Islamin syvään juurtunut vaikutus yhteiskunnan taloudelliseen psykologiaan paitsi tekee arabimaiden taloudellisista ongelmista entistäkin vaikeampia ratkaista, myös peittää ongelman todellisen luonteen. Toivottavasti AHDR:n tekijät alkavat identifioida ja keskustella näistä ongelmista ja tarpeellisista ratkaisuista kolmannessa raportissaan. Kuten toinen raportti osoittaa, on tärkeää edistää ihmisoikeuksien aitoa toteutusta joita monet arabit toivovat ja joihin heillä on täysi oikeus. Kunnes tähän päästään, muut voivat vain työskennellä kuten parhaaksi näkevät saadakseen aikaan parempia tuloksia kuin mitä tähän asti on nähty, omissa maissaan ja kansainvälisissä suhteissa, yleisten oikeudenmukaisuuden ja rehellisyyden periaatteiden noudattamisessa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174366
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251300Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187- 113928
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830