Varainsiirtovero

Kohta rakentava??

Sattuuko joku tietämään varainsiirtoverosta tällaisen tiedon: mikäli ostan tontin ja rakennan siihen talopaketista itselleni pirtin, joudunko maksamaan tontista tahi tuosta talosta varainsiirtoveron? (Olen siis ensiasunnon ostaja...)

7

7287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kinne

Jos ole ensiasunnon ostaja, ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa (olethan alle 40-v). Jos sulla on puoliso, voisi kannattaa ostaa tontti jommankumman nimiin. Jos joskus vielä ostatte kiinteistön, niin senkun ostaa taas toisen nimiin niin ei taaskaan tarvi maksaa veroa!

• ei mene

mutta rakennustarvikkeista et saa mitään veroetuja. Pitäisi ostaa käytetty tai uusi valmis talo ja tontti.

• ensiasunnon

ostaja.
      Sinä olet rakennuttaja ( tai rakentaja).
      Jos rakennat omilla rahoillasi talon, ei siitä mitään veroa mene.
      ( tietty tarvikkeiden ostossa normaalit ALVit)
      Mutta , jos ostat valmiin asunnon ensiasunnon ostajana ja olet yli 40v, maksat varainsiirtoveroa.

• veroaalio

Varainsiirtovero maksetaan kiinteistön kauppahinnasta. Tonttikaupassa siis vain tontin hinnasta. Eli sen päälle rakennettavan talon hinnasta sitä ei enää mene. Tämä on muuten yksi asia mikä tulee ottaa huomioon kun vertaa rakentamisen ja valmiina ostetun kiinteistömuotoisen talon kustannuksia. 300 ke:n talossa rakentaja säästää 12 ke.

Mutta alle 40 v. ensiasunnon ostaja ei siis maksa sitä veroa edes tuon tontin osalta. Ja kuten joku neuvoikin, että jos on mahdollista että ehditte vielä ostaa toisenkin ensiasunnon perheeseen, niin kannattaa "säästää" toinen (nuorempi) puoliso tältä kaupalta.

Ohjeet kannattaa kysyä verotoimistosta, mutta luulen, että jos nuorempi puolisko omistaa max 49 %, niin hän on edelleen validi ostamaan varainsiirtoverottoman ensiasunnon alle 40 vuotiaana.

• -T-

Aiempi kirjoittaja oli hyvin jäljillä varainsiirtoverosta ensiasunnon ostajan kohdalla.

Tässä tuoretta faktaa (rakensimme juuri, rouvalle asunto oli ensiasunto):

Tontin (=kiinteistön) kauppahetkellä varainsiirtoveroa joutuu maksamaan sen 4 % kauppahinnasta. Kun tontille on rakennettu asuinkiinteistö ja siihen tehty käyttöönottotarkastus ja muutettu asumaan, tontti (kiinteistö) katsotaan verottajan toimesta ensiasunnoksi. Tämän jälkeen VOIT ANOA varainsiirtoveron palautusta. Liitteitä verottajalle tehtävään hakemukseen sai kasailla melkoisen nipun.

Ja tämä siis tuoretta faktaa, muutimme uuteen taloomme noin 3 kk sitten. Sen jälkeen olemme anoneet varainsiirtoveron palautuksen ja sen myös puolisoni osalta siis saaneet.

• noin se menee
        -T- kirjoitti:

Aiempi kirjoittaja oli hyvin jäljillä varainsiirtoverosta ensiasunnon ostajan kohdalla.

Tässä tuoretta faktaa (rakensimme juuri, rouvalle asunto oli ensiasunto):

Tontin (=kiinteistön) kauppahetkellä varainsiirtoveroa joutuu maksamaan sen 4 % kauppahinnasta. Kun tontille on rakennettu asuinkiinteistö ja siihen tehty käyttöönottotarkastus ja muutettu asumaan, tontti (kiinteistö) katsotaan verottajan toimesta ensiasunnoksi. Tämän jälkeen VOIT ANOA varainsiirtoveron palautusta. Liitteitä verottajalle tehtävään hakemukseen sai kasailla melkoisen nipun.

Ja tämä siis tuoretta faktaa, muutimme uuteen taloomme noin 3 kk sitten. Sen jälkeen olemme anoneet varainsiirtoveron palautuksen ja sen myös puolisoni osalta siis saaneet.

Eli todellakin maksat sen veron kun ostat tontin, mutta voit hakea sitä takaisin kunhan tönö on valmis.

• Tietoa

Voitte jakaa omistuksen vaikkapa 49/51-suhteessa, jotta vain toisen ensiasunnon ostaja-status menee. Tästä ei välttämättä ole suurta hyötyä, sillä tällä järjestelyllä saatte luonnollisesti takaisin vain 51% varainsiirtoverosta.

Toisaalta jos tiedätte, että ostatte seuraavaksi huomattavasti kalliimman kiinteistön ennen puolison 40-vuotispäiviä, voi järjestely kannattaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe