Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

tuulisuojan tekniikka

hukassa täysin

Onhan siitä jo paljon puheltu, että pleksin taakse voi tulla pyörteitä, jotka ravistelevat kypärää. Siitä näin viimeksi kirjoituksen, että yhtenä syynä on liian pitkä istumaetäisyys pleksistä. Tämän olen itsekin todennut, että kun vääntää päänsä sinne pleksin taakse, on mukavan tuuletonta ja hiljaista. Siinä asennossa ei vain voi ajaa.
Pleksini on typerän pieni, joten sitä ei kallistelut saa hyväksi. Olenkin päätynyt tulokseen, että kun vaihtaa pleksin suurempaan, niin tuo ravistuspiste siirtyy aina taaemmes, sitä mukaan kuin koko kasvaa. Tarkoitus on siis saada tuo ravistus- ja pyörrepiste siirtymään kypärän edestä kypärän taakse.
Nyt se varsinainen kysymys: Voiko pleksi olla sen verran korkea, että katselee pleksin läpi? Eikä yli, kuten näissä surkeissa halvoissa tarvike-, miniplekseissä, jollainen minullakin nyt on. Tai johan se tuli heitettyä pyörästä pois, eikä takaisin tule. Järkeilisin itse niin, että katsellaanhan autossakin tuulilasin läpi jatkuvasti ja lisäksi olen nähnyt muutamissa pyörissä korkean näköisiä pleksejä. Istumista en kyllä ole näissä kokeillut, että varmaa tietoa asiasta ei ole. Onko muilla mitään asiaan liittyvää?

15

8098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johanjj

      40 cm korkea joka aiheutti kovan huminan kypärään.Kun nousin hieman ylemmäs,humina hävisi.Heitin pois pleksin ja ostin 20cm korkean niin tuli hyvä.En huomaa eroa melussa jos menen aivan pleksin taakse.Eli pleksin pitää olla iso niinkuin invamopossa tai pieni joka ottaa paineen hyvin pois rinnasta.

    • Pyöräilijä.

      Ei voi. Liikenneturvallisuus ensin. Autossa on tuuli"lasi", sekä puhtaanapitovälineet.
      Mp pleksi on muovia vääristymineen, eikä minkäänlaisia puhtaanapitoa.
      Olen myös nähnyt korkeita pleksejä, joista kuski katselee läpi, ovat olleet näitä "uusmotoristeja" uusine keksintöineen.
      "Itsemurhatouhua".

    • Muistaakseni lakitextissä on maininta että tuulisuojan yli täytyy nähdä.

    • Jusba

      Itsellä on sähkösäädöllä oleva pleksi, mutta ongelmana oli, että yläasennossa hillitön melu. Eihän tuota yläasentoa tarvitse muulloin kuin kylmällä ja sateessa. No, ostinpa Stormilta MRA:n pleksin varaosaksi tarkoitetun siiven, joka on säädettävissä. Tuon asensin alkuperäiseen, niin vot homma toimii.

    • hukassa täysin

      Sitä jo ehdin itsekin miettiä, että kuinka se korkea pleksi toimisi esim. sateella. Ja mietin kyllä josko siihen voisi integroida yksisulkaisen tuulilasinpyyhkimen. Se sulka pitäisi silloin olla lyhyt tynkä, johtuen pleksin kaarevuudesta. Hyviä moottori/varsi/sulka-paketteja kyllä löytyy venetarvikkeista. Mutta taitaa se projekti jäädä tekemättä.
      Onhan siinä muovissa aina niitä heijastumia/ virhetaittoja, joten ei se näkyvyyskään varmaan parhaita ole. Aika nopeasti ne muovit myös samenevat, pientä hiusnaarmua yms. Lisäksi myös siihen rappaantuu toisinaan läpinäkymätön hyönteismoska kerrostuma.
      Mutta senkin takia hieman korkeampi pleksi olisi mukava, sillä olen huomannut, että paljon mukavampaa on putsata se moska tuulisuojasta, kuin kypärästä/visiiristä ja puseron rinnuksista.
      Mitä mieltä olette sellaisesta pleksistä, jossa on sitä yläreunaa taivutettu hieman eteenpäin?
      Eräässä kokoontumispaikassa vaan eräs pyöräilijä, jolla sellainen oli, kehui sitä kovin. Sanoi, että se heittää ilmavirran vielä matkustajankin pään yli.
      Joten jos nyt alkaisinkin miettimään sellaista, että pleksistä näkisi juuri ja juuri halutessaan yli, ja siinä olisi tuo taivutus yläreunassa ulospäin?
      Muovin olen ajatellut teettää liikkeessä, joka on erikoistunut juuri noihin muovin taivutuksiin, leikkaamiseen ja myyntiin yleensäkin.

      • Varaderossani oli alunperin taaksepäin kaareva kymmenen senttiä matalampi pleksi.
        Ostin sitten Kappan tekemän yläpäästä eteenpäin taivutellun plexin ,hinta oli yheksän kymppiä.
        Kyllä kannatti sijoittaa joka sentti,voipi ajella avattava kypärä aukiasennossa vielä satasen nopeudessa.
        Kaikki varpusta pienemmät ötökät ohjautuvat suurimmaksi osin pleksin ohi ettei niitäkään kovin paljoa tarvi plexistä putsailla,kypärästä tuskin ollenkaan.
        Sateelta olen tosi hyvin suojassa,takista kastuu oikeastaan vain hihat jos ei myt ihan saavista kaatamalla tule.
        Kaikki pyyhin viritelmät kannattaa heti kättelyssä unhottaa ja kannattais ensin kysellä josko saisit valmiin plexin jostain moottoripyörätarvikeliikkeestä koska teetäminen tulee taatusti maksamaan kaksikertaisesti sen mitä valmis plexi maksaa.


      • Totuuden torvi
        vanha-erkki kirjoitti:

        Varaderossani oli alunperin taaksepäin kaareva kymmenen senttiä matalampi pleksi.
        Ostin sitten Kappan tekemän yläpäästä eteenpäin taivutellun plexin ,hinta oli yheksän kymppiä.
        Kyllä kannatti sijoittaa joka sentti,voipi ajella avattava kypärä aukiasennossa vielä satasen nopeudessa.
        Kaikki varpusta pienemmät ötökät ohjautuvat suurimmaksi osin pleksin ohi ettei niitäkään kovin paljoa tarvi plexistä putsailla,kypärästä tuskin ollenkaan.
        Sateelta olen tosi hyvin suojassa,takista kastuu oikeastaan vain hihat jos ei myt ihan saavista kaatamalla tule.
        Kaikki pyyhin viritelmät kannattaa heti kättelyssä unhottaa ja kannattais ensin kysellä josko saisit valmiin plexin jostain moottoripyörätarvikeliikkeestä koska teetäminen tulee taatusti maksamaan kaksikertaisesti sen mitä valmis plexi maksaa.

        En tiedä, mistä pyöristä puhuitte, kuitenkaan isoon customiin ei tuolla hintaa (n. 100e) saa mitään kelvollista.
        Iso tukeva pleksi kiinnitysrautoineen on kyllä vähintään 400,-e.
        Niin niillä ohjaustankoon kiinnitettävillä pienillä väristimillä ei tee (ainakaan näissä pyörissä) mitään.


      • Hega
        vanha-erkki kirjoitti:

        Varaderossani oli alunperin taaksepäin kaareva kymmenen senttiä matalampi pleksi.
        Ostin sitten Kappan tekemän yläpäästä eteenpäin taivutellun plexin ,hinta oli yheksän kymppiä.
        Kyllä kannatti sijoittaa joka sentti,voipi ajella avattava kypärä aukiasennossa vielä satasen nopeudessa.
        Kaikki varpusta pienemmät ötökät ohjautuvat suurimmaksi osin pleksin ohi ettei niitäkään kovin paljoa tarvi plexistä putsailla,kypärästä tuskin ollenkaan.
        Sateelta olen tosi hyvin suojassa,takista kastuu oikeastaan vain hihat jos ei myt ihan saavista kaatamalla tule.
        Kaikki pyyhin viritelmät kannattaa heti kättelyssä unhottaa ja kannattais ensin kysellä josko saisit valmiin plexin jostain moottoripyörätarvikeliikkeestä koska teetäminen tulee taatusti maksamaan kaksikertaisesti sen mitä valmis plexi maksaa.

        Ostin Varaderoon Givin korkeamman plexin. Pyörästä tuli niin hiljainen, että takapenkkiläisen kanssa pystyy puhumaan satasen vauhdissa.
        Saksan Motarilla voi ajaa kypärä auki 150 vauhtia.
        Paras plexi, minkä olen koskaan omistanut tai ajanut. Parempaa ei ole vielä osunut kohdalle, vaikka yli tusinan verran pyöriä on minulla ollut.


    • moottoripyörän kyydissä

      kuulukin tuulla? Oliskohan viisaampaa,että ajaisit autolla,kun siellä ei tuule.

    • Faktatietoa

      Plexistä tuleva ilmavirta pitää ohjautua joko otsaan tai sitten olkapäihin. Muissa tapauksissa meteli on mahdoton. Jopa ilman plexiä on parempi ajaa kuin väärän mittaisen plexin kanssa.
      Näin opastaa maailman hiljaisimman kypärän maineessa oleva Shuberth ohje-vihkosessaan.

    • tuulisuojaton

      Tuulisuojaa tarvii vasta yli 100 nopeudessa. Satasen nopeudella ilman tuulisuojaa ajaa mukavasti, ilman tuulisuojan aiheuttamia pyörteitä. Tilanne parani vielä kun siirsin peilit ohjaustangon alapuolelle. Silloin peileistä aiheutunut suhina poistui. Nakupyörällä nämä "säädöt" onnistuu

      • haloo katso mihin

        Säätäsitkö myös kalenterisi tälle vuosikymmenelle.
        Alkuperäinen viesti on 7 (SEITSEMÄN) VUODEN TAKAA.
        Luuletko todella että aloittaja kaipaa edelleen tietoa?
        Sama vastaus myös sille toiselle tollolle ennen sinua.


      • tarkkailija sivusta
        haloo katso mihin kirjoitti:

        Säätäsitkö myös kalenterisi tälle vuosikymmenelle.
        Alkuperäinen viesti on 7 (SEITSEMÄN) VUODEN TAKAA.
        Luuletko todella että aloittaja kaipaa edelleen tietoa?
        Sama vastaus myös sille toiselle tollolle ennen sinua.

        Hei vesipää tollo! Luulen, että näitä juttuja lukee useampi nyt, kuin joskus ennen muinoin vuonna 2007.


      • Mika....
        haloo katso mihin kirjoitti:

        Säätäsitkö myös kalenterisi tälle vuosikymmenelle.
        Alkuperäinen viesti on 7 (SEITSEMÄN) VUODEN TAKAA.
        Luuletko todella että aloittaja kaipaa edelleen tietoa?
        Sama vastaus myös sille toiselle tollolle ennen sinua.

        Ei viestien aloittajat omista näitä ketjuja eikä keskusteluja käydä yhden ihmisen takia. Tuulisuojat ja pleksit ovat aina ajankohtainen aihe heille, jotka niitä haluavat käyttää.


    • eläkeukko

      Mulla oli jammun t.max 500:n jossa katteltiin pleksin takaa,hirvee meteli umpikypärällä avolla parempi,oli muutenkin aivan susi mopotin pyörteilyiden takia, jopa henkilöautot tekivät ajosta hyvinkin ikävää.Motoristi vuodesta 72

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe