Kasvatustiede kuulemma turhaa...

ope parin vuoden kuluttua

...koska sitä ei voi opettaa, toisin kuin kieliä tai vaikkapa matematiikkaa. Näin minulle kertoi eräs vanhempi yläkoulun ja lukion opettaja. Lisäsi vielä, että luokanopettajille piti sen vuoksi tehdä koulutussuunnitelmaan kasvatustiedettä laudaturiin asti, että saataisiin luokanopeillekin maisterin tutkinto. Se kyllä varmasti pitääkin paikkansa, mutta että kasvatustieteet olisivat täysin turhia...

9

982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pellejä

jotka opettavat tietoa, eivätkä kasvata !!!

Insinöörikin opettaa, eikä tarvi kasvatustieteitä!!!

Ainneopettaja koulutuksesta voisi poistaa moiset
      typeryydet ja aineen tohtoreita tilalle.

Tulisi yläkoulun puolellekin rauha, kun oppilaiden ongelmia ei tarvi sekoittaa millään kasvatustieteellä.

• yläkoulussakin

vielä paljon sen tiedon jaon ohessa kasvatetaan. Kun se opettajan työ kaikilla kouluasteilla olisikin pelkkää opettamista, mutta niin ei ole, kasvattamaan joutuu vielä jopa keskiasteellakin.

• ope parin vuoden kuluttua
        yläkoulussakin kirjoitti:

vielä paljon sen tiedon jaon ohessa kasvatetaan. Kun se opettajan työ kaikilla kouluasteilla olisikin pelkkää opettamista, mutta niin ei ole, kasvattamaan joutuu vielä jopa keskiasteellakin.

Minulla on kokemusta sekä ala- että yläkoulusta. Jos kasvatuksesta luovuttaisiin yläkoulussa, tuloksena olisi katastrofi. Mutta ehkä joku ajattelee, että osaa kasvattaa ilman kasvatustieteitäkin? En tiedä, itse olen ollut positiivisesti yllättynyt kasvatustieteistä. Minäkin olen nimittäin aikanaan pitänyt kasvatustieteitä vähän huuhaana, mutta nyt, kun tiedän, mistä on kysymys, olen eri mieltä. Kasvatustieteiden opiskelusta on ollut minulle hyötyä sekä opettajan työssä että yksityiselämässä.

• sdfioadiof
        ope parin vuoden kuluttua kirjoitti:

Minulla on kokemusta sekä ala- että yläkoulusta. Jos kasvatuksesta luovuttaisiin yläkoulussa, tuloksena olisi katastrofi. Mutta ehkä joku ajattelee, että osaa kasvattaa ilman kasvatustieteitäkin? En tiedä, itse olen ollut positiivisesti yllättynyt kasvatustieteistä. Minäkin olen nimittäin aikanaan pitänyt kasvatustieteitä vähän huuhaana, mutta nyt, kun tiedän, mistä on kysymys, olen eri mieltä. Kasvatustieteiden opiskelusta on ollut minulle hyötyä sekä opettajan työssä että yksityiselämässä.

minusta persoonallisuuskysymys. Se on yksi taito siinä missä moni muukin taito. Toisilla sitä on, toisilla ei, toisille auttaa koulutus, toisille ei sekään. Ehkä siihen vaikutta jonkin verran kodissa saatu kasvatus. Nykyään sitä niin paljon perään kuulutetaan vanhemmilta. Ehkä jos itse on saanut kunnon kasvatuksen, osaa sitä vaatiakin ja osaa niitä keinoja siihen. Myöskin siihen auttaa kyky tulla hyvin toimeen lasten ja nuorten kanssa, ymmärtää heitä, mutta ei liikaa. Pitää pystyä olemaan aikuinen.

No kokemukseni perusteella, kun ensin on tehnyt opettajan työtä päätoimisesti ja sitten tekee opettajan pedagogiset, niin kyllä ne siinä vaiheessa on lähes yhtä tyhjän kanssa. Ne asiat on suurimmalta osin jo käytännössä koettu ja opittu.

• on eri asia
        sdfioadiof kirjoitti:

minusta persoonallisuuskysymys. Se on yksi taito siinä missä moni muukin taito. Toisilla sitä on, toisilla ei, toisille auttaa koulutus, toisille ei sekään. Ehkä siihen vaikutta jonkin verran kodissa saatu kasvatus. Nykyään sitä niin paljon perään kuulutetaan vanhemmilta. Ehkä jos itse on saanut kunnon kasvatuksen, osaa sitä vaatiakin ja osaa niitä keinoja siihen. Myöskin siihen auttaa kyky tulla hyvin toimeen lasten ja nuorten kanssa, ymmärtää heitä, mutta ei liikaa. Pitää pystyä olemaan aikuinen.

No kokemukseni perusteella, kun ensin on tehnyt opettajan työtä päätoimisesti ja sitten tekee opettajan pedagogiset, niin kyllä ne siinä vaiheessa on lähes yhtä tyhjän kanssa. Ne asiat on suurimmalta osin jo käytännössä koettu ja opittu.

kuin kasvatustiede. Edellisen kirjoittajan viestissä menevät sekaisin arkipäiväinen merkitys sanalle kasvatus kasvatustieteen kanssa. Kannattaisikohan sinun vielä vähän kurkata niitä kasvatustieteen oppikirjoja? Ehkä sinulta jäi jotain sittenkin oppimatta?

• mitä on
        on eri asia kirjoitti:

kuin kasvatustiede. Edellisen kirjoittajan viestissä menevät sekaisin arkipäiväinen merkitys sanalle kasvatus kasvatustieteen kanssa. Kannattaisikohan sinun vielä vähän kurkata niitä kasvatustieteen oppikirjoja? Ehkä sinulta jäi jotain sittenkin oppimatta?

kasvatustiede, mutta sillä tieteellä ei ketään kasvateta, vaan taidolla. Tiede on teoreettista tietoa, taito sitä, että osaa soveltaa tietoa käytäntöön.

• OKL-opiskelija

Tuo kasvatustieteen huuhaaksi väittäminen on lähinnä opettajien pedagogiset tehneiden aineenopettajien halua pönkittää omaa egoaan.

Ainahan tällaista vääntöä on; mikä laitos on tiedekunnan sisällä heikoin, mikä tiedekunta on yliopistossa heikoin, mikä yliopisto on heikoin jne.

Teknillisten alojen edustajien mukaan kaikki humanistiset tieteet ovat huuhaata, ja jos tuohon vääntöön jaksaisi lähteä mukaan, taitaisi luokan- ja aineenopet olla pitkälti samassa veneessä.

On Suomessakin monia monia ihmisiä, joiden mielestä kaikki yliopistot ovat huuhaata. :D

Kyllä minäkin voin keskustella vaikkapa etnomusikologin koulutuksen tarpeellisuudesta tms, mutta sen vaativuudesta en voi mennä mitään sanomaan, koska en ole sitä opiskellut.

Olen kuullut, että aineenopettajille pikaisesti järjestetyt pedagogiset ovat usein huonompitasoisia kuin pääaineopiskelijoiden kasvatustieteen tunnit. Tosin nykyään on paljon aineenopettajien suoravalintakoulutuksia, joissa kasvatustiede kulkee mukana alusta asti, ja heidän kokemuksensa kasvatustieteestä ovat erittäin hyvät.

• vain..

kasvatustiede tuo kokonaisvaltaista syvyyttä ymmärtää ja nähdä asioita.
      Aineopet ovat toisinaan hiukan rajoittuneita ajatuksiltaan ja näkemyksiltään, liikkuvat lähinnä aineenhallinnan tasolla ja usein jää tietty kokonaisuus näkemättä.

• ehdoton edellytys

En ole vielä kasvatustieteen maisteri, mutta jo avoimen yliopiston perusopinnoista on ollut hyötyä arvostellessani ammatillisen koulutuksen opettajiani. Osalla on behavioristinen, osalla konstruktiivinen opetus ja arviointi.

Kasvatustiedettä voi opettaa yliopistoissa, mikä tiedetään sanomattakin. Luokanopettajien koulutussuunnitelmaan en puutu, sillä aion ammatillisen koulutuksen erityisopettajaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe